Jak napisać swój elevator pitch, czyli Ekspercki czerwiec z Axelą Rinoa

18 Cze 2018 | biznes

skuteczny landing page

Czy potrafisz się przedstawiać? Mogłoby się wydawać, że jest to rzecz absolutnie podstawowa, łatwa i oczywista. Każdy przecież potrafi się przedstawić! Ale czy na pewno? Czy potrafisz odpowiednio zaprezentować siebie i swoją firmę, podkreślając swoje zalety i skupiając się tylko na tym, co najważniejsze?

Co powiedziałabyś na swój temat w trakcie 20 sekund? O tym czym jest elevator pitch i dlaczego warto wiedzieć, jak się dobrze zaprezentować, opowiada dzisiaj na łamach nieszablonowego magazynu Axela Rinoa, strateg i coach biznesu.

Axela Rinoa
Wyobraź sobie, że dostajesz zaproszenie na niesamowicie prestiżowe spotkanie z osobami, które mocno Ci imponują. Masz 20 sekund, aby się przedstawić i złapać ich uwagę. Co mówisz, jak się zachowujesz? 

Większość osób na samą myśl o przebywaniu w towarzystwie kogoś, kogo cenią, zaczyna się stresować. I to całkiem naturalne! A ograniczenie czasowe w postaci 20 sekund wcale nie pomaga, prawda?

Często jest tak, że im większy sukces osobisty czy biznesowy osiągnęła dana osoba, tym bardziej szanuje swój czas. Jednocześnie więcej osób chce ten czas wykorzystać. Dlatego często na złapanie uwagi takiej osoby mamy naprawdę krótką chwilę. Musimy się czymś wyróżnić lub, nawet lepiej: zaciekawić (i wcale nie mam na myśli krzyku, irokeza czy odlotowego outfitu). 

Nie ma nic bardziej nudnego niż oklepane: „Cześć jestem (imię i nazwisko) i jestem (łatka)”. Minęła już era, w której korporacyjne łatki dodawaly nam prestiżu. Teraz żyjemy w czasach relacji i choć często tego nie widać, bo relacje kryją się za zasłoną dymną mediów społecznościowych, emaili i profili online, to nigdy nie było lepszych czasów na budowanie więzi.

A zatem, wracając do naszego przedstawiania się, mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Jest to niezawodny sposób, aby przygotować się na niemalże każdą okoliczność, która będzie wymagać prezentacji siebie lub swojego biznesu.

Dzisiaj opowiem Ci o tzw. Elevator Pitch. Jeśli jeszcze nie znasz tego pojęcia, to wyjaśnię tylko, że pochodzi ono ze świata biznesu i oznacza krótką przemowę, która ma na celu przedstawienie zarysu pomysłu na produkt, usługę lub projekt. Przyjęło się jednak używać tego stwierdzenia również podczas mowy o sobie. Słowo „elevator”, czyli po angielsku winda, bierze się z tego, że nasza mowa powinna trwać maksymalnie 20 do 60 sekund – jest to czas, jaki średnio spędzamy jadąc windą.

skuteczny landing page

Elevator Pitch to krótka przemowa, która ma na celu przedstawienie zarysu pomysłu na produkt, usługę lub projekt. Jednak to określenie oznacza również bardzo krótką autoprezentację trwającą zaledwie 20 sekund, czyli tyle, ile jazda windą.



Mój 20-sekundowy przykład poznania super znanej osoby to tylko kropla w morzu możliwości użycia Twojej przemowy. Jednak niezależnie od sytuacji, prędzej czy później przyjdze Ci wykorzystać tą umiejętność. I to nie raz! „Czym się zajmujesz?” to jedno z najczęściej zadawanych pytań, które może paść zarówno na spotkaniu towarzyskim, jak i na konferencji, na spotkaniu networkingowym, czy na własnej stronie internetowej, w mediach społecznościowych. I jest to wymarzona okazja, by zainteresować naszego rozmówcę sobą lub naszą firmą.


Zastanawiasz się teraz pewnie jak stworzyć swój własny Elevator Pitch. I tu z pomocą przychodzi nam krótka formuła (pod koniec artykułu zobaczysz, że uwielbiam upraszczać i automatyzować, aby mieć czas na budowanie relacji), czyli 5 bardzo przydatnych pytań:

01

kim jestem?



Na to pytanie odpowiedz w tradycyjny sposób, np. Jestem trenerem personalnym, grafikiem, architektem. Użyj nazwy, która jest powszechnie znana, z którą można się łatwo utożsamić.

02

co robię?

Tutaj część na pewno powie „Ale przecież właśnie to przed chwilą powiedziałam”. I tu pojawia się szansa dla Ciebie. Samo słowo „grafik” nie mówi zbyt wiele, bo jest bardzo szerokie pojęcie. Grafikiem może być ktoś, kto tworzy grafikę komputerową, animacje, albo strony internetowe. Twoja szansa polega na pokazaniu w czym się specjalizujesz, czyli np. „Tworzę świetnie konwertujące strony internetowe”. Inny przykład: architekt „Projektuję przytulne, ekologiczne domy”.

Odpowiedź na to pytanie pozwala nam wspaniale nawiązać nić porozumienia i odfiltrować klientów, z którymi nie chcemy pracować. Na przykład architekt specjalizujący się w projektowaniu wieżowców nie będzie zainteresowany klientem, chcącym zbudować dom na wsi. I odwrotnie: ktoś, kto myśli o ekologicznym domku na wsi nie zatrudni architekta od wieżowców.

03

dla kogo to robię?

Odpowiedz na to pytanie mając na myśli swojego idealnego klienta. Przykładowo grafik odpowie „usługi dla małych firm”, architekt „domy dla par/rodzin dbających o środowisko”.

04

dlaczego to robię?

Tu pokazujesz swoim przyszłym/potencjalnym klientom co stoi za Twoim wyborem ścieżki, ale i dlaczego mają wybrać akurat Ciebie. I znowu posługując się przykładem grafika odpowiedź może brzmieć „Aby mogli zdobywać więcej klientów”. Architekt może odpowiedzieć „Aby mogli wychować dzieci w zdrowym otoczeniu”.

05

w jaki sposób to robię?

Odpowiedź na to pytanie to miły bonus. Warto na nie odpowiedzieć pokazując na co zwracamy uwagę i z czego jesteśmy dumni. Na przykład grafik może powiedzieć, że „Przykłada szczególną uwagę do personalizacji”, a architekt „Działa ze szczególnym uwzględnieniem wszystkich członków rodziny”.

ELEVATOR PITCH
Teraz przyjrzyjmy się dwóm powyższym przykładom w całości:
 

01 Jestem grafikiem tworzącym świetnie konwertujące strony internetowe. Podczas spersonalizowanego procesu projektowania wspieram małe firmy w zdobywaniu większej ilości klientów i zatrzymywaniu ich na dłużej.

02 Jestem architektem kochającym ekologię i energooszczędne budownictwo. Projektuję przytulne domy dla par dbających o środowisko i chcących mieszkać w ekologicznym domu. Wspólnie planujemy domowe ognisko dla ich przyszłej rodziny tak, aby mogli wychować dzieci w zdrowym środowisku.

A teraz dla porównania zobacz jak sucho wypada standardowe przedstawienie się:

Jestem grafikiem. Projektuję strony internetowe.

Dwa pierwsze przykłady w zaledwie kilku zdaniach pokazują wartości eksperta, pokazują czego możemy się spodziewać i jaki problem dany ekspert pomaga nam rozwiązać: mała ilość klientów/słaba konwersja lub stworzenie zdrowego, przytulnego domu dla rodziny.

Dla kontrastu pokażę Ci jeszcze mój przykład:

Cześć, nazywam się Axela Rinoa. Jestem strategiem i coachem biznesu. Wspieram ambitnych właścicieli biznesów w tworzeniu efektywnych strategii rozwoju marki, zdobywania klientów i podnoszenia zysków. Pomagam im przyjrzeć się relacjom z klientami, tworzyć procesy i automatyzacje w taki sposób, aby się nie wypalili i mieli więcej czasu na to, co ma dla nich największe znaczenie w ich życiu (niezależnie od tego, czy jest to hobby, rodzina, czy zdrowie).

skuteczny landing page

Mam nadzieję, że powyższe przykłady pokazały Ci, że stworzenie własnego Elevator Pitch wcale nie jest takie trudne!

a teraz do dzieła!

Weź do ręki 5 małych kartek papieru i długopis lub kolorowe pisaki. Na każdej kartce napisz jedno z powyższych pytań. Następnie dopisz pod nim po dwie frazy lub zdania. Końcowy etap to połączenie wszystkich odpowiedzi w jedna płynną wypowiedź. Mieścisz się w 20 sekundach? Mamy dla Ciebie bonus!

Bonusowa wskazówka: czasami pracujemy z grupą docelową np. kobiet. Wiemy jednak, że część z nich jest matkami, a część singielkami. Dostosowuj Twój Elevator Pitch do sytuacji, zmieniając jego drobne szczegóły. Na przykład jeśli jesteś w środowisku matek i pracujesz głównie z kobietami, wspomnij, że to właśnie matki wspierasz. Będąc w otoczeniu singielek: wspomnij o tym, że pracujesz z singielkami.

Pamiętaj, że detale muszą jednak zgadzać się z kryteriami Twojego idealnego klienta.

Axela Rinoa

Strateg i coach biznesu. Wspiera ambitnych właścicieli biznesów w tworzeniu efektywnych strategii rozwoju marki, zdobywania klientów i podnoszenia zysków. Pomaga im przyjrzeć się relacjom z klientami, tworzyć procesy i automatyzacje w taki sposób, aby się nie wypalili i mieli więcej czasu na to, co ma dla nich największe znaczenie w ich życiu.

Axela pracuje z klientami międzynarodowymi, rozwijając swoją markę osobistą w języku angielskim. Dowiedz się więcej o działalności Axeli, odwiedzając jej stronę www i grupę Fearless Bosses na Facebooku. Przy okazji potrenujesz swój angielski.

Artykuł Axeli to część cyklu dla prawdziwych #girlbosses! Co tydzień będziesz mogła przeczytać tekst przygotowany przez nasze ekspertki, poświęcony zagadnieniom powiązanym ze strategicznym wizerunkiem. Za tydzień ostatnia część cyklu!

Ekspercki czerwiec pozwoli Ci spojrzeć szerzej na temat wizerunku. Are you on board, Girl?

Daj nam dzisiaj znać:

jak brzmi Twój elevator pitch?

przeczytaj wszystkie artykuły z serii

cennik usług

Cennik usług na stronie www – tak czy nie?

Każdy biznes online prędzej czy później staje przed tym dylematem. To jak to w końcu jest? Czy warto umieszczać cennik usług na stronie internetowej czy nie? A jeżeli tak, to w jakiej formie będzie to najbardziej korzystne?

Skuteczny landing page w 6 krokach

Jeśli prowadzisz biznes online, prędzej czy później zainteresuje Cię temat stron lądowania. Niezależne od tego, czy dopiero startujesz z nowym...
projektowanie stron internetowych

Co przygotować do wyceny dla projektanta Twojej strony www?

Czasy, kiedy Twoje miejsce w sieci było po prostu wizytówką, już dawno minęły! Czas wysłać zapytania i wybrać projektanta, który dźwignie ciężar Twojej zmiany. Ale co tak naprawdę przygotować, żeby wycena strony internetowej była rzetelna i szyta na miarę?

Czy to koniec ery scandi? Nowe trendy w designie

Scrollowanie Instagrama od dłuższego już czasu przypomina przechadzanie się po skandynawskich wnętrzach, wybieranie stonowanych dodatków do przestrzeni biurowej i zaglądanie do klasycznej szafy złożonej z beży, brązów. Powoli przestajemy odróżniać te kompozycje, a przedstawiany na nich świat zdaje nam się być wyidealizowany. Dlatego rok 2018 wieści koniec ery wszechobecnego stylu skandynawskiego i nowe trendy w designie.

5 kroków, dzięki którym wniesiesz własny biznes na wyższy poziom

5 kroków. To wszystko, czego potrzeba, żebyś przeszła z poziomu „jakoś to będzie, na czynsz wystarczy” do poziomu „Yeah! Robię to, co lubię i jeszcze mi za to sowicie płacą”.
Brzmi jak nieosiągalne i niespełnialne marzenie, ale możesz nam wierzyć: same przeszłyśmy tę drogę i wiemy już, że warto.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

copyright 2018 SHABLON

NIESZABLONOWY

magazyn

Zostaw nam swój adres, a będziemy regularnie podsyłać Ci dawkę nieszablonowych inspiracji.

nieszablonowe wieści

Podoba Ci się to, co czytasz? Chcesz regularnie poszerzać swoją wiedzę z zakresu strategicznego wizerunku? Zapisz się na naszą listę, a co tydzień otrzymasz świeżą porcję graficznych i biznesowych dobroci!






Za chwilkę otrzymasz link do potwierdzenia zapisu. Jesteśmy w kontakcie, Dziewczyno!

Pin It on Pinterest

PODZIEL SIĘ

Podoba Ci się ten artykuł? Pomóż mu dotrzeć do tych, którym może posłużyć!