Jak napisać swój elevator pitch, czyli Ekspercki czerwiec z Axelą Rinoa



Czy potrafisz się przedstawiać? Mogłoby się wydawać, że jest to rzecz absolutnie podstawowa, łatwa i oczywista. Każdy przecież potrafi się przedstawić! Ale czy na pewno? Czy potrafisz odpowiednio zaprezentować siebie i swoją firmę, podkreślając swoje zalety i skupiając się tylko na tym, co najważniejsze?
Co powiedziałabyś na swój temat w trakcie 20 sekund? O tym czym jest elevator pitch i dlaczego warto wiedzieć, jak się dobrze zaprezentować, opowiada dzisiaj na łamach nieszablonowego magazynu Axela Rinoa, strateg i coach biznesu.
Często jest tak, że im większy sukces osobisty czy biznesowy osiągnęła dana osoba, tym bardziej szanuje swój czas. Jednocześnie więcej osób chce ten czas wykorzystać. Dlatego często na złapanie uwagi takiej osoby mamy naprawdę krótką chwilę. Musimy się czymś wyróżnić lub, nawet lepiej: zaciekawić (i wcale nie mam na myśli krzyku, irokeza czy odlotowego outfitu). Nie ma nic bardziej nudnego niż oklepane: “Cześć jestem (imię i nazwisko) i jestem (łatka)”. Minęła już era, w której korporacyjne łatki dodawaly nam prestiżu. Teraz żyjemy w czasach relacji i choć często tego nie widać, bo relacje kryją się za zasłoną dymną mediów społecznościowych, emaili i profili online, to nigdy nie było lepszych czasów na budowanie więzi.
A zatem, wracając do naszego przedstawiania się, mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Jest to niezawodny sposób, aby przygotować się na niemalże każdą okoliczność, która będzie wymagać prezentacji siebie lub swojego biznesu.
Dzisiaj opowiem Ci o tzw. Elevator Pitch. Jeśli jeszcze nie znasz tego pojęcia, to wyjaśnię tylko, że pochodzi ono ze świata biznesu i oznacza krótką przemowę, która ma na celu przedstawienie zarysu pomysłu na produkt, usługę lub projekt. Przyjęło się jednak używać tego stwierdzenia również podczas mowy o sobie. Słowo “elevator”, czyli po angielsku winda, bierze się z tego, że nasza mowa powinna trwać maksymalnie 20 do 60 sekund – jest to czas, jaki średnio spędzamy jadąc windą.



Elevator Pitch to krótka przemowa, która ma na celu przedstawienie zarysu pomysłu na produkt, usługę lub projekt. Jednak to określenie oznacza również bardzo krótką autoprezentację trwającą zaledwie 20 sekund, czyli tyle, ile jazda windą.
Mój 20-sekundowy przykład poznania super znanej osoby to tylko kropla w morzu możliwości użycia Twojej przemowy. Jednak niezależnie od sytuacji, prędzej czy później przyjdze Ci wykorzystać tą umiejętność. I to nie raz! “Czym się zajmujesz?” to jedno z najczęściej zadawanych pytań, które może paść zarówno na spotkaniu towarzyskim, jak i na konferencji, na spotkaniu networkingowym, czy na własnej stronie internetowej, w mediach społecznościowych. I jest to wymarzona okazja, by zainteresować naszego rozmówcę sobą lub naszą firmą.
Zastanawiasz się teraz pewnie jak stworzyć swój własny Elevator Pitch. I tu z pomocą przychodzi nam krótka formuła (pod koniec artykułu zobaczysz, że uwielbiam upraszczać i automatyzować, aby mieć czas na budowanie relacji), czyli 5 bardzo przydatnych pytań:
01
kim jestem?
Na to pytanie odpowiedz w tradycyjny sposób, np. Jestem trenerem personalnym, grafikiem, architektem. Użyj nazwy, która jest powszechnie znana, z którą można się łatwo utożsamić.
02
co robię?
Tutaj część na pewno powie “Ale przecież właśnie to przed chwilą powiedziałam”. I tu pojawia się szansa dla Ciebie. Samo słowo “grafik” nie mówi zbyt wiele, bo jest bardzo szerokie pojęcie. Grafikiem może być ktoś, kto tworzy grafikę komputerową, animacje, albo strony internetowe. Twoja szansa polega na pokazaniu w czym się specjalizujesz, czyli np. “Tworzę świetnie konwertujące strony internetowe”. Inny przykład: architekt “Projektuję przytulne, ekologiczne domy”.
Odpowiedź na to pytanie pozwala nam wspaniale nawiązać nić porozumienia i odfiltrować klientów, z którymi nie chcemy pracować. Na przykład architekt specjalizujący się w projektowaniu wieżowców nie będzie zainteresowany klientem, chcącym zbudować dom na wsi. I odwrotnie: ktoś, kto myśli o ekologicznym domku na wsi nie zatrudni architekta od wieżowców.
03
dla kogo to robię?
Odpowiedz na to pytanie mając na myśli swojego idealnego klienta. Przykładowo grafik odpowie “usługi dla małych firm”, architekt “domy dla par/rodzin dbających o środowisko”.
04
dlaczego to robię?
Tu pokazujesz swoim przyszłym/potencjalnym klientom co stoi za Twoim wyborem ścieżki, ale i dlaczego mają wybrać akurat Ciebie. I znowu posługując się przykładem grafika odpowiedź może brzmieć “Aby mogli zdobywać więcej klientów”. Architekt może odpowiedzieć “Aby mogli wychować dzieci w zdrowym otoczeniu”.
05
w jaki sposób to robię?
Odpowiedź na to pytanie to miły bonus. Warto na nie odpowiedzieć pokazując na co zwracamy uwagę i z czego jesteśmy dumni. Na przykład grafik może powiedzieć, że “Przykłada szczególną uwagę do personalizacji”, a architekt “Działa ze szczególnym uwzględnieniem wszystkich członków rodziny”.
ELEVATOR PITCH
01 Jestem grafikiem tworzącym świetnie konwertujące strony internetowe. Podczas spersonalizowanego procesu projektowania wspieram małe firmy w zdobywaniu większej ilości klientów i zatrzymywaniu ich na dłużej.
02 Jestem architektem kochającym ekologię i energooszczędne budownictwo. Projektuję przytulne domy dla par dbających o środowisko i chcących mieszkać w ekologicznym domu. Wspólnie planujemy domowe ognisko dla ich przyszłej rodziny tak, aby mogli wychować dzieci w zdrowym środowisku.
A teraz dla porównania zobacz jak sucho wypada standardowe przedstawienie się:
Jestem grafikiem. Projektuję strony internetowe.
Dwa pierwsze przykłady w zaledwie kilku zdaniach pokazują wartości eksperta, pokazują czego możemy się spodziewać i jaki problem dany ekspert pomaga nam rozwiązać: mała ilość klientów/słaba konwersja lub stworzenie zdrowego, przytulnego domu dla rodziny.
Dla kontrastu pokażę Ci jeszcze mój przykład:
Cześć, nazywam się Axela Rinoa. Jestem strategiem i coachem biznesu. Wspieram ambitnych właścicieli biznesów w tworzeniu efektywnych strategii rozwoju marki, zdobywania klientów i podnoszenia zysków. Pomagam im przyjrzeć się relacjom z klientami, tworzyć procesy i automatyzacje w taki sposób, aby się nie wypalili i mieli więcej czasu na to, co ma dla nich największe znaczenie w ich życiu (niezależnie od tego, czy jest to hobby, rodzina, czy zdrowie).



Mam nadzieję, że powyższe przykłady pokazały Ci, że stworzenie własnego Elevator Pitch wcale nie jest takie trudne!
a teraz do dzieła!
Weź do ręki 5 małych kartek papieru i długopis lub kolorowe pisaki. Na każdej kartce napisz jedno z powyższych pytań. Następnie dopisz pod nim po dwie frazy lub zdania. Końcowy etap to połączenie wszystkich odpowiedzi w jedna płynną wypowiedź. Mieścisz się w 20 sekundach? Mamy dla Ciebie bonus!
Bonusowa wskazówka: czasami pracujemy z grupą docelową np. kobiet. Wiemy jednak, że część z nich jest matkami, a część singielkami. Dostosowuj Twój Elevator Pitch do sytuacji, zmieniając jego drobne szczegóły. Na przykład jeśli jesteś w środowisku matek i pracujesz głównie z kobietami, wspomnij, że to właśnie matki wspierasz. Będąc w otoczeniu singielek: wspomnij o tym, że pracujesz z singielkami.
Pamiętaj, że detale muszą jednak zgadzać się z kryteriami Twojego idealnego klienta.
Axela Rinoa
Strateg i coach biznesu. Wspiera ambitnych właścicieli biznesów w tworzeniu efektywnych strategii rozwoju marki, zdobywania klientów i podnoszenia zysków. Pomaga im przyjrzeć się relacjom z klientami, tworzyć procesy i automatyzacje w taki sposób, aby się nie wypalili i mieli więcej czasu na to, co ma dla nich największe znaczenie w ich życiu.
Axela pracuje z klientami międzynarodowymi, rozwijając swoją markę osobistą w języku angielskim. Dowiedz się więcej o działalności Axeli, odwiedzając jej stronę www i grupę Fearless Bosses na Facebooku. Przy okazji potrenujesz swój angielski.






0 komentarzy