Planowanie projektu, czyli Ekspercki czerwiec z Agą Zaporą
czerwiec to miesiąc, w którym większość biznesów naturalnie zwalnia: koniec roku szkolnego, upragniony początek lata i wakacje sprawiają, że zaczynamy bujać w obłokach, a wielkie projekty odkładamy na później.
taki czas jest bardzo potrzebny Twojemu biznesowi. Dzięki zwolnionym obrotom możesz poświęcić więcej uwagi sobie, swojemu rozwojowi i planom na przyszłość. Ale nie kończ na samych marzeniach! Nawet najbardziej odważny sen możesz zrealizować, jeżeli tylko dobrze się do tego przygotujesz i zaplanujesz działania. Twoim marzeniem jest rozhulanie marki i zbudowanie rozpoznawalności? W takim razie wizerunkowe zmiany Cię nie ominą.
o planowaniu tego typu projektu opowie Ci Aga Zapora, znana jako Plannerka.
W wielu przypadkach to nie cechy charakteru, sposób pracy czy tak chętnie przez nas przywoływane własne osobiste niezorganizowanie przeszkadza nam w realizacji projektu. Czasem jest to zupełnie zewnętrzna i łatwa do przeprowadzenia procedura: planowanie projektu. Istnieją naukowe badania dotyczące prowadzenia projektów, które dowodzą, że brak zaplanowania bądź niewłaściwe zaplanowanie są głównym powodem porażek w finalizacji projektów, doprowadzenia ich do końca (więcej piszę o tym tutaj).
To ciekawe, że lubimy przed podróżą usiąść i planować, snuć scenariusze. Lubimy, budując dom, stworzyć dokładny projekt i określić jak najwięcej szczegółów, zanim ściągniemy ekipę. Natomiast gdy mowa o marzeniu, to przygotowywanie się do jego realizacji postrzegamy jako nudną procedurę, powściągającą naszą radość.
Jednym z obszarów, w którym snujemy marzenia, jest nasz własny biznes. Chcesz stworzyć rozpoznawalną markę? W Twoich snach widzisz nowe wcielenie swojej firmy? Wymarzona zmiana wizerunku jest zmianą emocjonującą, rozbudzającą apetyt na nowe. Ale żeby nie torpedować jej skuteczności, żeby została przeprowadzona harmonijnie i efektywnie – trzeba do niej podejść jak do złożonego projektu. Jak zabrać się do planowania takiego przedsięwzięcia?
01
kluczowe pytania
Takie posiedzenie z samym sobą na początek i w ogóle zapisanie tematu, a potem opisanie, czym ma być nowy wizerunek, to podstawa. Tym bardziej, że pracujemy w takim przypadku ze specjalistą, i żeby jemu swoje założenia przekazać – trzeba je dla siebie najpierw uporządkować.
Zadaj sobie kluczowe pytania: po co to się ma wydarzyć? Dlaczego? Jaki to ma dla Ciebie cel, biznesowy lub jakikolwiek inny? Czego oczekujesz po skończonym projekcie? Jakiego konkretnego efektu się spodziewasz?
02
zestaw czynności
Następnie warto sobie zadać pytanie, z czego to nasze przedsięwzięcie ma się składać. Bliżej nieokreślona, wymarzona chmura może onieśmielać swoją wielkością, a przez to pozwalać na ciągłe zwlekanie, odkładanie działania.
Wypisz absolutnie wszystkie czynności, które przychodzą Ci do głowy, a są związane czy składają się na realizację projektu. Takie, które wykonać trzeba samemu, takie, które wykonać powinien konkretny specjalista, takie, które wiążą się z formalnością (kupno licencji, podpisanie umowy) i takie, które są dłuższym działaniem.
Zabierając się za duży temat, jakim jest niewątpliwie przebudowa wizerunku, musisz zdawać sobie sprawę z jego złożoności. Wspieraj się na informacjach przekazywanych Ci przez firmę, z którą będziesz współpracować.
03
jasne etapy
Z wypisanych zadań sformułuj etapy. Pogrupuj czynności tak, żeby stworzyły jasne zbiory i dopisz brakujące czynności, które utworzą logiczną całość i chronologiczny bieg wydarzeń. Etap powinien być nazwany i objęty tak, żeby pracująca nad nim osoba była w stanie jasno określić, czy pracę nad tym etapem rozpoczęła i czy dany etap jest zakończony, np. przy współpracy z grafikiem etap tworzenia logo rozpocznie się od wyceny prac i podpisania umowy, a zakończy – przekazaniem księgi znaku i pakietu plików z Twoim logo.
SHABLONOWY PRZYKŁAD
przykładowy etap tworzenia identyfikacji marki
wstępny wybór grafików do współpracy → wycena prac na podstawie potrzeb i wyobrażeń → finalny wybór grafika → podpisanie umowy z przeniesieniem majątkowych praw autorskich → analiza charakteru marki i klienta idealnego → burza mózgów połączona z tworzeniem strategii marki → wstępne zarysowanie pomysłów → stworzenie tablicy inspiracji → szkice logo → faza poprawek → akceptacja logo → dobór kolorów, fontów, wzorów → określenie stylu fotografii marki → przygotowanie pakietu niezbędnych plików → stworzenie księgi marki z technicznym omówieniem projektu → płatność i przekazanie materiałów.
04
osiągalne terminy
Etapom wyznacz terminy.
I teraz: nie życzeniowe, nie spontaniczne, nie hipotetyczne.
Postaraj się wyznaczyć je jak najbardziej realnie. Jeśli nie masz jeszcze doświadczenia w przechodzeniu przez zmianę wizerunku – pytaj znajomych prowadzących biznesy, szukaj informacji. I na koniec dodaj czasowe zapasy: wyznaczając czas na realizację etapu, pomnóż go razy dwa.
Nie chodzi o robienie sobie luzu na siłę. Chodzi o unikanie frustracji i zniechęcenia do planowania w ogóle. Zrobisz coś nowego, nauczysz się, jaki czas jest potrzebny, i planując następny projekt, będziesz już mieć tę wiedzę.
05
linia czasu
Zadania rozpisz, etapy wprost rozrysuj na linii czasu (ja stworzyłam do tego celu specjalne narzędzie, na którym mogę szkicować, mierzyć, i w końcu na czysto odnotować wszystkie etapy). Nie sporządzaj go dla samej (nomen omen 🙂 ) sztuki, ale po to, żeby śledzić postępy i szybko wyłapać przesunięcia, które mogą mieć wpływ na dalszy tok pracy.
Aga Zapora
z wykształcenia projektant grafiki i produktu, ukończyła warszawską ASP. Od blisko dwóch lat rozwija blog o planowaniu i markę produktów do planowania plannerka.com.
Na stronie można pobrać darmowe arkusze do planowania.
Aga stworzyła także kurs on-line „Rusz ze swoim projektem w 7 dni” dla tych, którzy bardzo chcą zrealizować swój wymarzony projekt, ale jest im trudno znaleźć czas, determinację lub odwagę. Kliknij tutaj, żeby dowiedzieć się, na czym polega ten kurs.
Artykuł Agi to część cyklu dla prawdziwych #girlbosses! Co tydzień będziesz mogła przeczytać tekst przygotowany przez nasze ekspertki, poświęcony zagadnieniom powiązanym ze strategicznym wizerunkiem.
Ekspercki czerwiec pozwoli Ci spojrzeć szerzej na temat wizerunku. Are you on board, Girl?
0 komentarzy