Tożsamość marki, czyli Ekspercki czerwiec z Kasią Kuczyńską
na łamach nieszablonowego magazynu często pojawia się sformułowanie „wizerunek marki”. Pewnie już dobrze wiesz, czym on jest, co się na niego składa i jak nad nim pracować. Ale wizerunek nie jest czymś, co bierze się z powietrza. Design Twojej marki powinien wyrastać z jej tożsamości.
nie wiesz, na czym polega różnica między wizerunkiem marki, a jej tożsamością?
chcesz dowiedzieć się, jak pracować nad tożsamością właśnie?
doskonale się składa! Dzisiaj o tożsamości marki opowie nasza bratnia dusza, strateżka marki Katarzyna Mrzygłód.
Czy zdarzyło Ci się kiedyś wejść na stronę, gdzie widniało hasło “Naszym wyróżnikiem jest profesjonalizm i dbałość o klienta”, a po krótkiej rozmowie telefonicznej z przedstawicielem firmy byłeś zszokowany bardzo niskim poziomem jego wiedzy na temat firmy oraz totalnym brakiem kultury? W sieci znajdziemy tysiące marek, które sztucznie kreują swój wizerunek, składają obietnice bez pokrycia i ciągle się dziwią dlaczego nie udało im się do tej pory zbudować potężnej marki.
Tymczasem kluczem do sukcesu marki jest zbudowanie wizerunku, który odzwierciedli jej tożsamość. Czym w takim razie jest tożsamość marki, a czym jej wizerunek? Kto je tworzy – my czy nasi klienci?
tożsamość marki i jej składowe
Tożsamość marki jest wizją tego, jak marka ma być postrzegana w oczach klientów. To inaczej jej osobowość, zbiór wartości, którymi kieruje się marka, aby była atrakcyjna dla odbiorcy. Jest punktem wyjścia do realizacji naszych celów. Nie wystarczy jednak działać tylko w oparciu o swoje cele i pragnienia, ale trzeba także uwzględniać to, jak odbiorcy reagują na nasze działania.
Przy określaniu tożsamości marki warto zadać sobie konkretne pytania:
- Jak chcę, aby wyglądała moja marka?
- Jakie są moje marzenia i pragnienia?
- Jakie cele chcę osiągnąć?
- Jakie wartości będzie przekazywała moja marka?
- Kim chcę aby byli moi odbiorcy?
- W czym konkretnie mój produkt będzie pomagał moim odbiorcom?
- Czym moja marka wyróżni się wśród konkurencji?
- Jak chcę zakomunikować swoja markę?
- Jak będę rozwijać wartość swojej marki?
Często tożsamość marki kojarzy się tylko z tą częścią wizualną, z tym, co można zauważyć na pierwszy rzut oka. Z identyfikacją wizualną (logo, strona internetowa, wizytówka, itp.), wyglądem biura czy strojem pracowników. Ale tożsamość to o wiele więcej. Do tej niewidzialnej części zaliczają się właśnie wartości, którymi firma się kieruje, komunikacja (z klientami, ale też wewnątrz firmy), kultura organizacyjna, sposób obsługi klienta, CSR, zaangażowanie w pomoc innym itp. Wszystkie te czynniki wpływają na tworzenie się wizerunku marki.
tożsamość, a wizerunek marki
Wyobraź sobie, że chcesz kupić nowy samochód. W pierwszej kolejności zapewne zastanawiasz się jakim modelem chciałbyś jeździć. Myślisz, który model spełniłby też potrzeby Twojej rodziny – może często wyjeżdżasz z rowerami, albo masz 3 dzieci? Dochodzisz do tego, że tak naprawdę chcesz, aby Twoje starania i wysiłek w pracy w końcu nie poszły na marne i abyś mógł zapewnić komfortowy transport dla siebie i swojej rodziny.
Jak już wiesz czego mniej więcej szukasz to sprawdzasz modele na rynku i porównujesz ceny – przyjmujesz różne kryteria np. przebieg, rok produkcji, ilość właścicieli, dodatkowe gadżety i dopasowujesz to pod swoje oczekiwania. Wiesz, że dzięki takiemu dogłębnemu researchowi możesz uniknąć nieprzemyślanych zakupów, które będą Cię słono kosztować. W końcu kupujesz swój wymarzony samochód. Wiadomo, że taki sprzęt potrzebuje systematycznych przeglądów i kontroli dlatego od razu znajdujesz dobrego mechanika, który pomaga Ci utrzymać auto w jak najlepszym stanie.
A jak wygląda reakcja Twojego sąsiada, gdy wjeżdżasz swoim nowym samochodem na podjazd domu? „Pewnie mu się powodzi w pracy dlatego mógł sobie pozwolić na nowe auto.W sumie zasłużył, bo ciężko pracował, żeby to osiągnąć, zwłaszcza, że niedawno urodziło mu się drugie dziecko i zwyczajnie potrzebowali większego środka komunikacji”. Od razu zyskujesz u sąsiada kilka punktów 🙂
tożsamość marki to wartości, którymi firma się kieruje, komunikacja (z klientami, ale też wewnątrz firmy), kultura organizacyjna, sposób obsługi klienta, CSR, zaangażowanie w pomoc innym, itp.
SCHEMAT DZIAŁANIA
01 Stwarzasz jej tożsamość, czyli misję, wizję, sposób komunikacji, filozofię marki – wszystko to jak chcesz, aby Twoja marka była odbierana przez Twoich klientów w oparciu o Twoje marzenia i plany.
02 Budujesz strategię marki – zastanawiasz się jak zrealizować swoje założenia, aż w końcu podejmujesz konkretne decyzje, które przybliżają Cię do osiągnięcia wymarzonego efektu.
03 Uzyskujesz wizerunek marki, czyli to, w jaki sposób inni postrzegają Twoją markę, jakie mają odczucia co do produktów lub usług, które oferujesz oraz jakie emocje towarzyszą im w kontakcie w Twoją marką.
tożsamość klienta
Aby stworzyć silną markę nie wystarczy dotrzeć do swoich najgłębszych pragnień i przekuć je na strategię. Nie wystarczy też dowiedzieć się kim są Twoi klienci i budować przekaz specjalnie pod nich. Absolutnie koniecznym warunkiem jest zrozumienie jak możesz im pomóc stać się ludźmi, którymi chcą być . To ich tożsamość kształtuje każdy ich wybór i każdy produkt, który kupują. Dlatego niezwykle istotne jest przeniesienie poziomu ciężkości właśnie na ten aspekt.
co dalej?
Ok, wiesz już jaka jest tożsamość Twojej marki, Twojego klienta, rozpisałeś strategię i wizerunek Twojej marki powoli zarysowuje się w głowach Twoich odbiorców. Czy to już koniec? Oczywiście, że nie! Zostały Ci jeszcze 3 kroki:
01
przeanalizuj reakcje odbiorców
Warto zbadać rynek i najbliższe otoczenie i zebrać wszelkie komentarze, informacje zwrotne, opinie, uwagi. To pomoże Ci dowiedzieć się czy Twoje pierwotne założenia pokrywają się z przekonaniami i oczekiwaniami Twoich odbiorców.
02
posegreguj owoce
To, co wyszło na plus spokojnie możesz stosować dalej. Natomiast to, co poszło nie tak, bierzesz “na tapetę” i dowiadujesz się, analizujesz i zastanawiasz się co zrobić, aby następnym razem podjąć lepsze decyzje.
03
wprowadź zmiany
Aby Twoje działania zaczęły przynosić coraz większe korzyści, zarówno materialne, jak i niematerialne to konieczne jest dostosowanie Twoich pierwotnych założeń do potrzeb rynku tak, aby każda strona była zadowolona – Ty i Twój odbiorca.
Zobacz poniżej, jak powinien wyglądać cykl budowania Twojej marki.
Klucz do sukcesu marki to zbudowanie wizerunku, który odzwierciedli jej tożsamość. Jednak sama tożsamość marki nie zda egzaminu na dzisiejszym rynku. Istotne jest, aby połączyć ją ze strategią, odpowiednimi środkami przekazu, ale też z tożsamością klienta, który jest de facto niezbędnym ogniwem w podnoszeniu zyskowności naszej marki.
Katarzyna Mrzygłód
strateżka marki, fanka dobrego brandingu i kobieta przedsiębiorcza.
Kasia prowadzi firmę, w której inspiruje przedsiębiorców do budowania marki, która będzie atrakcyjna zarówno dla społeczności klientów, jak i współpracowników. Jej motto to: “Atrakcyjny dizajn to zyskowna firma”.
Kasia oprócz działalności projektowej prowadzi także szkolenia, na których uczy budowania strategii marki, jej fundamentów oraz kreatywnego projektowania.
Artykuł Kasi to część cyklu dla prawdziwych #girlbosses! Co tydzień będziesz mogła przeczytać tekst przygotowany przez nasze ekspertki, poświęcony zagadnieniom powiązanym ze strategicznym wizerunkiem.
Ekspercki czerwiec pozwoli Ci spojrzeć szerzej na temat wizerunku. Are you on board, Girl?
0 komentarzy