Czy ebooka zaprojektowanego w Canva można sprzedawać?
Bardzo często już samo pisanie treści do ebooka sprawia, że jako autor chcesz się spakować i jechać w Bieszczady. A do tego jeszcze projektowanie ebooka w Canva. No i – wisienka na torcie – kwestie prawne. To już kompletna mogiła. No bo jak to zrobić legalnie? Czy ebooka zrobionego w Canvie można sprzedawać? O co chodzi z tymi licencjami? Co można, a czego nie można?
Postanowiłyśmy rozprawić się z tym tematem! I wspólnie z Natalią Stojanowską przygotowałyśmy dla Ciebie ten artykuł.
Wykorzystywanie programu Canva do celów komercyjnych
Twórcy Canvy podkreślają, że materiały dostępne w programie są do wykorzystania zarówno w celach niekomercyjnych, jak i komercyjnych. Pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w warunkach korzystania z programu (licencji). Czy zatem można sprzedawać ebook stworzony w programie Canva? Można, ale trzeba pamiętać o kilku kluczowych zasadach.
W Canvie możesz tworzyć projekty własne oparte wyłącznie na Twojej indywidualnej twórczości lub uwzględniające twórczość innych osób. Co to jest twórczość innych osób? To zasoby udostępnione w Canvie (tj. zdjęcia, fonty, elementy, kształty, czy gotowe szablony) lub elementy zewnętrznie zakupione poza bazą Canvy (np. pusty szablon do e-booka zakupiony na platformie Etsy) i wgrane do Canvy.
Każdy z tych elementów jest przejawem czyjejś twórczości i może zostać uznany za utwór w rozumieniu prawa autorskiego. Aby korzystać z danego elementu, musimy posiadać zgodę autora na wykorzystanie jego utworu. Taka zgoda najczęściej jest udzielana w postaci licencji. Jako użytkownik powinnaś znać treść licencji i działać zgodnie z udzielonymi warunkami korzystania.
UWAGA: Każdorazowo, korzystając z elementu, który nie należy do Ciebie m.in. grafiki, zdjęcia, kształtu, a nawet fontu, musisz sprawdzić licencję. Czyli musisz ustalić, na jakich zasadach możesz wykorzystać dany element.
Stwórz ebook w Canva na podstawie bezpłatnych zasobów dostępnych w programie
Canva dopuszcza wykorzystanie bezpłatnych zasobów dostępnych w serwisie do użytku komercyjnego. Oznacza to, że możesz je wykorzystać przy tworzeniu swojego ebooka, którego planujesz sprzedawać. Pamiętaj jednak, że w bibliotece Canvy znajdują się nie tylko materiały pochodzące bezpośrednio od współtwórców Canvy, ale również widnieją tam zasoby z innych źródeł. Inne źródła to na przykład z domena publiczna oraz zewnętrzne platformy, takie jak Pixabay czy Pexels. Wykorzystując określone zasoby (m.in. zdjęcia, ilustracje, grafiki), musimy przestrzegać zarówno licencji Canvy, jak i licencji wynikających z zewnętrznych platform.
W przypadku bezpłatnych elementów dostępnych w Canvie możemy z nich korzystać po spełnieniu wszystkich wymagań licencyjnych, bez dodatkowych opłat, w nieograniczonej ilości projektów, bez limitu czasowego oraz możemy drukować w nieograniczonej liczbie egzemplarzy. Oznaczanie autora danego elementu nie jest wymagane (ale jest zawsze mile widziane).
pro tip
Zgodnie z licencją Canvy (Free Media License), jak i licencjami Pexels czy Pixabay, nie można sprzedawać niezmienionych kopii zdjęcia bez wzbogacania ich o własną zawartość.
Darmowe zasoby wykorzystywane przez Ciebie w tworzonym ebooku powinny być zmienione lub obudowane innymi elementami na tyle, aby różniły się od darmowego elementu.
Jako przykład wykorzystania zasobu niezgodnie z licencją można wskazać zamieszczenie na plakacie wyłącznie darmowego zdjęcia pobranego z Canvy.
Jak zweryfikować źródło pochodzenia danego elementu?
Canva co do zasady informuje, że wszystkie bezpłatne materiały dostępne w serwisie mogą być używane do użytku komercyjnego i niekomercyjnego. Jednak Canva nie gwarantuje, że rzeczywiście zawsze tak jest. W praktyce oznacza to, że każdorazowo przed wykorzystaniem np. grafiki, która widnieje jako bezpłatna w Canvie, należy zweryfikować jej źródło, bo może pochodzić z innego miejsca i być przez to objęta dodatkową licencją.
Gdy najedziesz na zdjęcie z biblioteki Canva, jeszcze zanim z niego skorzystasz, w prawym dolnym rogu pojawi się informacja o charakterze materiału: “darmowe” lub „♛ PRO”. Zaś w prawym górnym rogu – ikona trzech kropek.
Po naciśnięciu ikonki w prawym górnym rogu rozwija się lista z dodatkowymi informacjami o pliku. Jest to m.in. tytuł, nazwisko autora, źródło (np. Pexels), informacja o płatności, słowa kluczowe. Klikamy w tytuł zdjęcia (na samej górze w wersji pogrubionej). Program Canva przenosi nas wtedy do podstrony, gdzie uzyskujemy pełen zestaw informacji odnośnie licencji. Znajdziemy tam również aktywne linki oznaczone nazwą autora zdjęcia oraz nazwą banku zdjęć, z którego pochodzi zdjęcie.
Po naciśnięciu linku oznaczonego imieniem autora program przenosi nas do strony internetowej banku zdjęć np. Pexels. Na tej stronie uzyskamy szczegółowe informacje na temat licencji. Dowiemy się tutaj czy jest to materiał do wykorzystania bezpłatnie, czy trzeba podawać źródło, itd. Informacje te są podane pod lub obok każdego zdjęcia wraz z aktywnym linkiem do pełnej treści licencji.
UWAGA: nieaktualne informacje o starych licencjach
W listopadzie 2020 r. zmieniły się warunki korzystania z zasobów dostępnych w Canva. Nie obowiązują już licencje wielokrotnego użytku oraz rozszerzona licencja na wykorzystanie płatnych zasobów Canvy. Jednak informacje o „Multi-use license” i „Extended license” nadal wyświetlają się m.in. w szczegółach danego materiału, tak jak na załączonej grafice.
Pewnie zastanawiasz się, dlaczego musisz weryfikować każdorazowo wszystkie licencje. Posiadasz przecież licencję na Canva. A to przecież Canva umożliwia Ci skorzystanie z twórczości podmiotów trzecich w ramach licencji CC0 lub bardzo podobnej. Otóż w ramach warunków korzystania, Canva wyłącza w najszerszym dopuszczalnym przez prawo zakresie swoją odpowiedzialność m.in. za naruszenie przez użytkownika, czyli Ciebie, praw własności intelektualnej. Jednocześnie Canva nie daje Ci żadnych gwarancji, że znajdujące się w Canva materiały są dokładne, wiarygodne czy poprawne. Napisano o tym wprost w warunkach korzystania z programu. Tym samym, korzystasz z Canvy na własne ryzyko.
Stwórz ebook na podstawie płatnych zasobów dostępnych w Canva
Wyobraźmy sobie jednak, że projektując w programie Canva, chcesz wykorzystywać płatne zasoby, oznaczone etykietką „PRO”. W takim wypadku możesz wybrać jedną z dwóch opcji:
- założyć bezpłatne konto i dokupić tylko bardzo konkretne elementy wykorzystane w projekcie,
- przejść na płatny abonament Canva PRO, który daje pełen dostęp do zasobów oznaczonych etykietą „PRO”.
WARIANT 1: EBOOK + CANVA BEZPŁATNA + POJEDYNCZE PŁATNE ZASOBY
Jeżeli zdecydujesz się na wariant pierwszy, to przy zapisywaniu ukończonego projektu ebooka na dysk (przycisk „Download”) zostaniesz poproszona o wniesienie odpowiednich opłat licencyjnych:
Wykorzystywanie płatnych elementów dostępnych na platformie w ten sposób jest objęte licencją jednorazowego użytku, czyli tzw. „One Design Use”. Umożliwia ona korzystanie z płatnego zasobu (elementu lub zdjęcia) w ramach jednego projektu. Licencja pozwala na wykorzystywanie danego zasobu w tworzonym przez Ciebie ebooku. Użycie jest ograniczone do maksymalnie 480 000 pikseli ogółem (na przykład: 600 x 800 pikseli) na dany zasób (np. zdjęcie), jeśli nie był edytowany. Jeżeli chciałabyś wykorzystać zasoby i funkcjonalności Canvy w innym szerszym zakresie, to twórcy Canvy nie wykluczają takiej możliwości. Jednak możliwe jest to dopiero po indywidualnym ustaleniu i zatwierdzeniu na piśmie przez Canvę.
To bardzo ważne, więc napiszemy to raz jeszcze! Korzystając z bezpłatnej Canvy i dokupując tylko pojedyczne multimedia oferowane przez Canva (oznaczone „koroną”) musimy pamiętać, że mogą one zostać wykorzystane wyłącznie w jednym projekcie Canva (np. w jednym ebooku) i tylko w ramach programu Canva (ebook musi być stworzony w Canva). Jeżeli chcesz skorzystać z tych samych zasobów w innym projekcie (np. wykorzystać do plakatu promującego sprzedaż ebooka), to ponownie musisz uiścić opłatę licencyjną. Opłatę wnosisz przy pobieraniu kolejnego projektu stworzonego w Canvie. Warto o tym wiedzieć, aby bezrefleksyjnie nie korzystać z opcji „kopiuj-wklej” pomiędzy różnymi projektami.
pro tip
Warto wiedzieć, że 20.11.2020 r. zmieniły się warunki korzystania z zasobów dostępnych w Canvie. Nie obowiązują już licencje wielokrotnego użytku oraz rozszerzona licencja na wykorzystanie płatnych zasobów Canvy.
WARIANT 2: EBOOK + CANVA PRO / ENTERPRISE
Jeśli natomiast wybierasz wariant drugi pracy w Canvie, to znaczy, że korzystasz z Canvy Pro lub Canvy dla Biznesu (Canva for Enterprise). A więc uiszczasz stałą miesięczną opłatę za korzystanie z programu. Twoja subskrypcja obejmuje już wszystkie zdjęcia oznaczone etykietką PRO. Zapisując na komputerze projekt, w którym użyłaś materiału płatnego, robisz to bez dodatkowych opłat i korzystasz z licencji „One Design Use” wraz z jej ograniczeniami.
I ostatnia uwaga! Może się zdarzyć, że w ebooku wykorzystujesz zasoby objęte różnymi licencjami – PRO i bezpłatną. Wtedy każdy z tych zasobów podlega innym warunkom korzystania, których należy przestrzegać.
O czym jeszcze trzeba pamiętać, tworząc ebook w Canva?
Przede wszystkim należy uważać na wykorzystywanie zasobów (zdjęć, ikon lub innych multimediów) dostępnych w Canvie, na których znajduje się wizerunek osoby, miejsce, logo firmy, znak towarowy czy wzór przemysłowy. Zgodnie z licencją Canvy należy zweryfikować skąd podchodzi źródło, z którego chcemy skorzystać lub skontaktować się bezpośrednio w helpdeskiem Canvy. Canva nie gwarantuje, że znajdujące się w jej zasobach multimedia są w 100% przeznaczone do wykorzystania dla użytku komercyjnego.
EBOOK, CANVA I SZCZEGÓLNE RODZAJE MATERIAŁÓW ORAZ WYKORZYSTAŃ
Warto również wiedzieć, że wykorzystywanie zdjęć nawet na szerokiej licencji CC0 nie ma wpływu na prawa patentowe lub prawa do znaków towarowych, a także prawa innych osób np. do prywatności, w tym prawa do ochrony wizerunku. Co to oznacza? Pomimo posiadania licencji CC0 (bezpłatnej), jeżeli zdjęcie przedstawia osoby możliwe do zidentyfikowania, logo, znak towarowy lub inne dzieło, które jest chronione prawem autorskim, nadal możesz potrzebować innych zgód na wykorzystanie tych elementów, w szczególności dla celów komercyjnych.
Czyli jeśli chcesz wykorzystać zasoby zawierające wskazane powyżej elementy musisz mieć dodatkowe zgody, aby nie naruszyć prawa. Nie chcesz każdorazowo zastanawiać się czy aby na pewno działasz zgodnie z prawem? Unikaj takich multimediów! Możesz po tego typu zasoby sięgnąć do płatnych stocków, które w swoich licencjach pozwalają na szersze działania.
Uważaj również na zasoby oznaczone jako „Editorial Use only”. Takich multimediów nie można wykorzystywać do jakichkolwiek celów komercyjnych, promocyjnych, reklamowych czy handlowych!
WAŻNE!
Zasoby Canvy nie mogą być wykorzystywane m.in. do reklamy wyrobów tytoniowych, produktów farmaceutycznych, zdrowotnych, ziołowych lub medycznych, m.in. suplementów diet. Warto mieć to na uwadze podczas tworzenia ebooków związanych z dietami czy zdrowym stylem życia.
Podsumowując narzędzie Canva i dostępne tam zasoby możemy wykorzystywać do użytku komercyjnego, lecz nie możemy zapominać o warunkach licencji. Licencje określają zasady korzystania z zasobów, nawet tych bezpłatnych. Pamiętaj też, że warunki korzystania z licencji mogą ulec zmianie. Potwierdzeniem są chociażby zmiany dokonane przez Canvę w dniu 20.11.2020 r.
Ten artykuł zawiera najważniejsze informacje, na które warto zwrócić uwagę, tworząc ebook w programie Canva. Są to jednak informacje ogólne. Wykorzystywanie twórczości innych podmiotów to bardzo szerokie zagadnienie. W związku z tym każdy ebook należy analizować indywidualnie. Pamiętaj, że powyższego artykułu nie można traktować jako porady prawnej.
Nie jesteś pewna czy Twój ebook nie narusza praw licencyjnych? W takim razie zgłoś się do prawnika, który zweryfikuje to za Ciebie! Pamiętaj też, że Canva oraz podmioty trzecie zastrzegają sobie prawo do zmiany swoich licencji. Dodatkowo w ramach jednego programu mogą być wykorzystywane różne licencje dla różnych zasobów. W związku z tym każdorazowo korzystając z twórczości osób trzecich powinnaś zweryfikować, czy robisz to zgodnie z prawem.
Natalia Stojanowska
Radca prawny Natalia Stojanowska wspiera przedsiębiorców w działalności online i offline edukując ich za pośrednictwem platformy Instagram oraz autorskiego bloga www.stojanowska.com
Artykuł został opracowany na podstawie licencji Canvy z dnia 03.01.2021 r. dostępnej tutaj.
Cheers!
Natalia
czytaj dalej
W podobnych tematach
przeczytaj koniecznie

Styl magazynowy: na czym polega jego sekret i jak go wyczarować?

Jak zaprojektować ebook, by wyglądał jak praca designera

Rodzaje czcionek: kompletny przewodnik po fontach dla biznesu

Hello, Girl!
Jesteśmy Karla i Ania, czyli kreatywne duo graficzek i strategów komunikacji.
Od ponad 10 lat wspieramy kobiece biznesy i świadczymy szyte na miarę usługi projektowe. Tworzymy identyfikacje wizualne i strony internetowe dla dziewczyńskich biznesów z dobrą energią. Prowadzimy też kursy dla graficzek. Chcemy naszym doświadczeniem podzielić się także z Tobą, abyś mogła tworzyć firmę, z której będziesz dumna!
Sprawdź konsultacje graficzne
Zobacz gotowe projekty w sklepie
Opowiedz nam, czego potrzebujesz
też kochasz Pinterest? Przypinaj z nami!