fbpx

pierwsza strona internetowa – jak ją zrobić, żeby szybko zdobyć płacących klientów?

12 lis 2020biznes i strategia, strona internetowa

A więc startujesz ze swoim biznesem w sieci, right? Pierwsza strona internetowa, którą musisz stworzyć, spędza Ci sen z powiek. Od czego zacząć? Jakie aspekty techniczne wziąć pod uwagę? Jak zaprojektować taką stronę? Z czego powinna się składać? Ile zakładek, i co w nich umieścić? To wszystko słuszne pytania, ale my dzisiaj chcemy zaproponować Ci inne podejście, które nazywamy strategią laserową. Dzięki niej, kiedy Twoja pierwsza strona internetowa pojawi się w sieci, szybko zdobędziesz pierwszych płacących klientów. Chcesz poznać nasz sekret? No to jedziemy!

pierwsza strona internetowa - paulina rybinska

Strategię, którą za chwilę Ci przedstawimy, przetestowałyśmy nie tylko na sobie, ale także na naszych klientkach i za każdym razem rezultaty były więcej niż zadowalające. W dzisiejszym artykule będzie towarzyszyć nam realizacja wykonana dla Pauliny Rybińskiej, przemiłej fotograf rodzinnej z Wrocławia. Paulina zgodziła się na uchylenie rąbka tajemnicy, dzięki czemu możemy Ci pokazać, jak działa jej pierwsza strona internetowa oparta o strategię laserową.

Zanim pójdziemy dalej, słowo wyjaśnienia. Używamy tutaj określenia „pierwsza strona internetowa”. Ale tak naprawdę te działania możesz wdrożyć również wtedy, kiedy masz już swoją główną stronę www, ale chcesz dotrzeć do nowej grupy docelowej, przekonać się, jak odbierany jest Twój nowy produkt czy usługa. Wszystko dlatego, że strategia laserowa skupia się na jednym konkretnym produkcie lub usłudze, a nie na całej Twojej ofercie. OK, czas na konkrety!

pobierz checklistę

zastanawiasz się, czy to jest Twój czas na zmiany? Czy Ty i Twoja strona www gracie do jednej bramki i osiągacie właściwe rezultaty? Pobierz naszą checklistę 50 pytań o stronę www i sprawdź, czy nadszedł Twój czas, by działać!

ścieżka klienta

Myśląc „pierwsza strona internetowa”, masz często w głowie stronę główną plus co najmniej 3 zakładki, takie jak „o firmie”, „oferta”, „kontakt”, prawda? W planie maxi dorzucasz tu jeszcze blog, bo słyszałaś coś o SEO i pozycjonowaniu strony. A najlepiej jeszcze sklep, bo przecież oprócz usług masz zarabiać na produktach cyfrowych.

I wszystko fajnie, tylko na początku biznesu, kiedy liczy się każda złotówka, nie uśmiecha Ci się pewnie kilkutysięczna inwestycja w stronę internetową. Starasz się zrobić stronę własnymi rękami. Efekt? Bez przewodnictwa kogoś, kto się na tym zna, ten proces staje się czarną magią. Zniechęcasz się, opóźniasz start. Trochę się wstydzisz pokazać stronę. No i klops. Strona nie startuje, więc nawet nie masz jak zmierzyć, czy witryna przynosi Ci jakieś efekty.

Marząc o pięknej, rozbudowanej witrynie zapominasz, że Twoja pierwsza strona internetowa stanowi element dłuższej ścieżki klienta. Co to takiego? To proces, który musi przejść osoba, która Cię nie zna, aby dokonać zakupu Twojego produktu lub usługi. Najczęściej proces ten rozpoczyna się od zetknięcia się z marką i wyrobienia sobie o niej jakiegoś zdania na podstawie pierwszych kilku kontaktów. Potem odbiorca przechodzi do polubienia marki, zaangażowania się. Proces kończy się decyzją o zakupie. W zależności od tego, jak ten proces u Ciebie wygląda, strona internetowa może występować na różnych jego etapach.

przykład

Jeśli oferujesz usługi, strona internetowa może być elementem, dzięki któremu odbiorca polubi Twoją markę – poczyta informacje „o firmie” i poczuje więź z Tobą, jako twórczynią marki. Może być także narzędziem do wykazania zaangażowania – odbiorca skomentuje Twój post na blogu. Wreszcie może być punktem, w którym odbiorca kieruje do Ciebie zapytanie o ofertę poprzez zakładkę „kontakt”, co z kolei prowadzi do sprzedaży usługi.

rola strony w ścieżce klienta

Kiedy jesteś na początku drogi biznesowej, nie wiesz, jak dokładnie odbiorcy będą poruszać się po Twojej stronie, jak będą realizować ścieżkę klienta. Jeśli dasz im wiele dróg, to oni pójdą tymi różnymi drogami. Twoim zadaniem będzie panować nad tym skomplikowanym procesem. A to może być wykańczające. Rozproszona uwaga sprawi, że:

  • trudno Ci będzie kierować ruch na stronę – nie będziesz wiedziała, o czym dokładnie mówić, co promować, gdzie skierować odbiorców, żeby z sukcesem realizowali ścieżkę klienta
  • nie będziesz umiała określić celu poszczególnych podstron – a bez tego w ogóle nie ma mowy o ścieżce klienta
  • potencjalni klienci będą do Ciebie trafiali z różnymi problemami i zamiast konkretów na Twojej stronie zobaczą opisy bardzo ogólne, które można przypiąć do wszystkich i do nikogo.

W takim układzie pozyskanie realnie płacących klientów to Mission Impossible. Jeśli na samą myśl zrobiło Ci się słabo, to dobrze! Bo jest inne wyjście. Zamiast stawiać rozbudowaną stronę internetową, możesz stworzyć TYLKO JEDNĄ podstronę, która będzie miała bardzo konkretne zadanie na ścieżce klienta: pozwoli Twojemu odbiorcy zapoznać się z Twoją marką i wyrobić sobie dobre zdanie. Żebyś mogła zrozumieć tę strategię, musisz zobaczyć cały proces z lotu ptaka.

pierwsza strona internetowa Pinterest

pierwsza strona internetowa jako konkretny element ścieżki klienta

Wyobraź sobie, że patrzysz na grę planszową, na której mamy pole start i pole meta. Pomiędzy tymi dwoma polami jest do przejścia kilka innych pól. W strategii laserowej:

  1. POLE START TO ZAPOZNANIE SIĘ Z MARKĄ

    W tym celu możesz posłużyć się mediami społecznościowymi lub reklamą na Facebooku. Za pośrednictwem tych kanałów możesz pokazywać swoją markę i aktywnie zachęcać odbiorcę do odwiedzenia kolejnego pola na planszy, którym jest…

  2. TWOJa strona internetowa

    To tutaj odbiorca będzie mógł wyrobić sobie dobre zdanie o marce. Wystarczy, że strona będzie wyglądała profesjonalnie, będzie spójna z mediami społecznościowymi i reklamami oraz będzie dawała wartość Twojemu odbiorcy. Co mamy na myśli? Twoi odbiorcy wpadają na Ciebie najczęściej dlatego, że szukają rozwiązań, przydatnych wskazówek, podpowiedzi. Zaoferuj im coś wartościowego w zamian za zapis na listę mailową. Jeśli Twój prezent za zapis okaże się bogaty, trafiony, odbiorca wyrobi sobie o Tobie bardzo pochlebną opinię. I z pewnością przejdzie do kolejnego pola, jakim jest…

  3. Zaufanie

    Po zapisie na listę mailową i pobraniu prezentu, odbiorca pozostaje z Tobą w kontakcie. Czas na Twój kolejny ruch, czyli wysyłkę 3-5 wiadomości mailowych w odstępie kilku dni. Te wiadomości to Twoja szansa na zdobycie zaufania odbiorcy. Możesz to zrobić, opowiadając odbiorcy swoją historię i motywacje, które doprowadziły Cię do momentu, w którym jesteś teraz. Możesz także zarysować głębiej sytuację swojego odbiorcy i problemy, które może mieć, a które Ty rozwiązujesz swoją ofertą. Wreszcie możesz także opowiedzieć historie sowich klientów, którzy skorzystali z Twojej oferty i pożegnali się z problemem. Informacje podawane w rozsądnych porcjach dają odbiorcy czas na przemyślenie spraw, ukształtowanie się potrzeby skorzystania z Twoich produktów lub usług, przekonanie się, że Ty jesteś tym, czego odbiorca potrzebuje. I wtedy odbiorca przesuwa się na kolejne pole…

  4. Zapoznanie się z ofertą

    W ostatnim mailu jest czas na przesłanie Twojej oferty. To tutaj odbiorca jest już gotowy, żeby usłyszeć, co i ile kosztuje, jak możecie współpracować, jaki produkt będzie najlepszy na jego bolączki. W strategii laserowej oferta jest naturalnym przedłużeniem procesu. Unikniesz poczucia „wciskania” rozwiązań komuś, kto ich nie potrzebuje, bo jeśli faktycznie ich nie potrzebuje, opuści Twoją listę mailową zanim otrzyma ofertę. Jednak jeśli dotrze do tego miejsca, to jest duża szansa na przesunięcie się na…

  5. Pole mety i podjęcie decyzji o zakupie

    Przesyłając ofertę, pamiętaj o wyznaczeniu kolejnego kroku i podaniu jasnych wytycznych odnośnie możliwości kontaktu. Za chwilę zobaczysz, jak zaprojektowałyśmy cały ten proces u Pauliny Rybińskiej.

 

pierwsza strona internetowa promocja

OK, wiesz już, jak kolejne kroki wyglądają w teorii. Zobaczmy teraz, co to oznacza w praktyce. START!

Paulina prowadzi aktywnie profil na Facebooku i na Instagramie. To tutaj pokazuje swoje fotografie i przeplata je zaproszeniem do pobrania bezpłatnego przewodnika po 10 fotogenicznych miejscach we Wrocławiu. Ten przewodnik został opracowany według nowej szaty graficznej. W tym samym stylu utrzymane są też reklamy kierujące do strony oraz zdjęcie w tle fanpage’a.

REKLAMA

Reklama kierowana jest do mam, które lubią fotografować swoje dzieci na spacerach. W rolce zdjęć mają masę mniej lub bardziej ciekawych ujęć swoich pociech. Lubią aktywnie spędzać czas z dzieciakami, spacerować. Taki przewodnik to dla nich garść pomysłów na weekendowe wyprawy i szansa na kolejne fajne ujęcia, czyli haczyk rozpoczynający dłuższą znajomość.

 

AUTOMATYKA MAILOWA

Po pobraniu przewodnika odbiorczyni Pauliny otrzyma serię maili, w których Paulina opowie jej o swojej pasji fotograficznej i tym, że jako fotograf w swojej rodzinie jest zawsze nieobecna na zdjęciach. Marzy o tym, żeby móc razem z dziećmi i mężem znaleźć się na kreatywnych fotografiach, które pomogą zatrzymać w kadrze tę szczególną, rodzinną atmosferę.

W ten sposób Paulina rysuje nić porozumienia ze swoją wymarzoną klientką, która zauważa, że faktycznie! Fajnie byłoby zorganizować sesję fotograficzną, na której cała rodzina pojawiłaby się na zdjęciu. A potem super byłoby mieć album do przeglądania w jesienne wieczory. W jednym z maili klientka przeczyta o sesji dla innej mamy, która jest w 100% zadowolona ze współpracy z Pauliną.

SPRZEDAŻ

Na koniec Paulina przedstawia ofertę i przesyła specjalny kod rabatowy na pierwszą sesję, który działa jak wyzwalacz decyzji zakupowej. Zachęca do kontaktu w bardzo prosty sposób – poprzez link do formularza online na Typeform. Po kilku pytaniach klientka otrzymuje zapewnienie, że Paulina skontaktuje się z nią w ciągu kilku dni, żeby omówić ewentualne wątpliwości, a Paulina otrzymuje komplet informacji, żeby przedstawić ofertę szytą na miarę.

pierwsza strona internetowa strategia laserowa

Czy wiesz, jaki jest procent konwersji? Czyli ile osób spośród tych, które wysyłają zapytanie, faktycznie umawia się z Pauliną na sesję? TO AŻ 60%. Cały proces służy wyłowieniu tych osób, które są gotowe na podjęcie współpracy już teraz. W ten sposób Paulina realizuje sesje, buduje portfolio, a strona działa w tle na jej korzyść. Budżet, który Paulina mogłaby przeznaczyć na budowę wielowątkowej strony www, znalazł lepsze zastosowanie przy reklamach. W krótkim czasie reklama pozwala dotrzeć do większej liczby osób, które wchodzą na ścieżkę klienta i kierują się od pola START do METY w skoordynowany i celowy sposób.

Jak widzisz, pierwsza strona internetowa nie musi być drogą i technicznie skomplikowaną kolumbryną. Żeby z powodzeniem zrealizować strategię laserową, potrzebujesz:

  • Reklam na Facebooku/Instagramie, czyli grafik, tekstu promocyjnego oraz dostępu do menedżera reklam
  • opcjonalnie fanpage’a na Facbeooku i/lub profilu na Instagramie
  • domeny i serwera
  • prezentu do pobrania wykonanego np. w Canvie (tutaj znajdziesz masterclass o tym, jak zaprojektować atrakcyjny PDF)
  • Strony lądowania zbudowanej np. na WordPressie z wykorzystaniem DIVI lub na Leadpages
  • Programu do mailingu  (np. Mailerlite, bezpłatnego do 1000 subskrybentów) obsługującego automatyczne wysyłki maili
  • Profesjonalnego kontaktowego adresu mailowego lub opcjonalnie formularza kontaktowego na Google Forms lub Typeform (tutaj możesz lepiej dopasować wygląd formularza do wizerunku Twojej marki)

mamy nadzieję, że to brzmi jak wykonalny plan na start, szczególnie, jeśli na dziś nie wiesz, od czego zacząć. Twoja pierwsza strona internetowa może przynieść Ci płacących klientów, którzy nigdy wcześniej o Tobie nie słyszeli. I to w niecałe 2 tygodnie od startu! Serio! Tak jak miało to miejsce u Pauliny. Spróbujesz?

PS. Jeśli masz ochotę zobaczyć całość projektu dla Pauliny, wskakuj tutaj.

Cheers,

Karla

przeczytaj podobne artykuły

projektowanie stron internetowych

jak przygotować zdjęcia na stronę www, czyli co zrobić kiedy strona się wlecze

Czy wiesz, jak sprawdzić czy Twoja strona internetowa śmiga jak czerwone Ferrari, czy też wlecze się jak stary Fiat? Dowiedz się jak sprawdzić czas ładowania strony i jak zadbać o odpowiednie kompresowanie zdjęć na www krok po kroku.
teksty na stronę internetową

teksty na stronę internetową – jak je napisać? 4 praktyczne wskazówki

Czy wiesz, jak pisać teksty na stronę internetową, żeby zwiększyć ich siłę rażenia? Czy siadasz z pustką w głowie do tego zadania? Przeczytaj nasze 4 wskazówki i przygotuj się do redesignu swojej strony, like a pro!
styl magazynowy w projektowaniu

skuteczny landing page w 6 krokach

Skuteczny landing page odpowiednio wyeksponuje wyjątkowość Twojej oferty i sprawi, że szybko zmienisz swoich odbiorców w potencjalnych klientów. Dowiedz się jak stworzyć skuteczny landing page w 6 krokach!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

jeden × cztery =