Co to jest hosting i co to jest domena

17 Sie 2019 | triki i narzędzia

Jeśli przymierzasz się do stworzenia własnej strony internetowej lub czeka Cię wizerunkowa i techniczna rewolucja w Twojej marce, to na pewno obiły Ci się o uszy te dwa terminy: hosting (lub serwer) i domena. Na Twojej twarzy maluje się lekki strach i od razu wyobrażasz sobie, jak wszystko może pójść nie tak przez te dwa diabły.  “Co to jest hosting?” – myślisz – “i co to jest domena?!” Na szczęście nie taki diabeł straszny, jeżeli przestrzegasz kilku podstawowych zasad. O nich właśnie przeczytasz w dzisiejszym artykule.

rebranding

co to jest hosting i co to jest domena?

Na początek wyjaśnijmy, czym w ogóle jest serwer, nazywany też hostingiem, i czym jest domena. Najłatwiej będzie Ci to zrozumieć, jeżeli wyobrazisz sobie budowę domu. W końcu strona internetowa to Twoje mieszkanie online, które urządzasz specjalnie na przybycie najwspanialszych gości. W naszym budowlanym przykładzie hosting (serwer) to ziemia, na której postawisz swój dom. W zależności od tego, jakie masz ambicje, jak duże będzie Twoje lokum i jakie funkcje będzie spełniać, kupujesz odpowiednio dużą działkę z odpowiednimi parametrami. Ale to nie wystarczy, żeby trafili do Ciebie goście. Twój dom musi mieć także adres, który nadajesz w urzędzie i który wdzięcznie pojawia się na mapach Google. Tym adresem dla Twojej strony www jest domena, którą dla uproszczenia możemy także nazwać URLem. Kiedy Twoi goście wpisują w przeglądarce internetowej adres URL, trafiają bezpośrednio do Twojego domu online. Wpisanie domeny sprawia, że serwer wyświetla odpowiednie informacje na nim przechowywane, czyli Twoją stronę www. Dane, które znajdują się na serwerze, tworzą Twoją stronę. Jest to zbiór katalogów i plików z kodem. Tworząc stronę np. na Wordpressie, na serwerze będziesz przechowywać pliki tworzące zarówno samego WordPressa, bazę danych oraz Twój motyw, jak i treści, które w przyszłości będziesz samodzielnie dodawać poprzez kokpit Twojej strony.

jak działają hosting i domena?

Hosting i domena to dwie niezależne usługi dostarczane przez różnych usługodawców. Są to usługi subskrypcyjne, co oznacza, że zapewnisz sobie ich trwanie tylko poprzez terminowe, najczęściej doroczne, opłaty na rzecz dostawcy. Jeżeli przegapisz termin płatności… cóż – Twoja strona trafi do niebytu, zostanie tymczasowo wyłączona, aż w końcu zostanie całkowicie usunięta. Dlatego w dniu zakupu od razu wpisz do kalendarza datę odnowienia subskrypcji, najlepiej z tygodniowym zapasem. Lepiej opłacić wcześniej niż przegapić.

Jeżeli masz problemy z pilnowaniem tego typu spraw, zachęcamy do ułatwienia sobie życia i dokonania zakupu u jednego usługodawcy. Co prawda jest możliwość zakupu oddzielnie domeny i oddzielnie hostingu u dwóch różnych dostawców, ale oznacza to dodatkowe działania.

Pojawia się bowiem konieczność poinstruowania domeny, z którego serwera ma czerpać informacje, kiedy goście będą chcieli się do nich dostać. W przypadku zakupu usług u jednego dostawcy sprawa jest prosta – z serwera tego dostawcy. Jeżeli hosting znajduje się gdzie indziej, musimy skierować domenę w odpowiednie miejsce. Ten proces nazywamy zmianą DNSów i najczęściej zajmują się nim informatycy usługodawcy domeny (pod warunkiem, że wiesz, gdzie wykupiłaś hosting – a doświadczenie nam mówi, że to nie zawsze jest takie oczywiste 😉 ).

o czym trzeba wiedzieć przed zakupem hostingu?

01

cena zakupu vs cena odnowienia

Kiedy porównujesz oferty, zwróć szczególną uwagę nie na cenę pierwszego roku dostarczania usługi, ale na cenę odnowienia, czyli kwotę, którą będziesz odprowadzać po upływie pierwszego roku. Tak jak pisałam wcześniej, hosting ma charakter subskrypcyjny. W sprzedaży usług hostingowych działa zasada telefonii komórkowych: wielka promocja na dzień dobry, a później płacimy jak za zboże. Oczywiście nie zawsze i nie u wszystkich dostawców, dlatego przyjrzyj się dobrze oferowanym warunkom.

02

liczba baz danych

Żeby Twoja strona www wykonana np. na Wordpressie mogła działać, potrzebujesz tzw. bazy danych. To taki dodatkowy koszyk, w którym będą przechowywane informacje. Tymi informacjami obraca Twoja strona. Zazwyczaj w cenie hostingu jest wliczona baza danych. Zwróć jednak uwagę, ile takich baz danych możesz utworzyć w ramach zakupionej usługi. Jedna baza = jedna strona. Jeżeli zatem planujesz na swojej ziemi budować ośrodek wypoczynkowy z 5 różnymi domami, musisz mieć możliwość założenia 5 baz danych. Jeżeli nie wiesz, jak zakłada się taką bazę danych, nie przejmuj się! W większości hostingów istnieje coś takiego jak automatyczna instalacja WordPressa, której jednym z etapów jest automatyczne założenie bazy danych.

03

liczba zapytań do bazy danych

No dobrze, tu już trochę się zaczyna robić hardkor, ale zaraz wszystko stanie się jasne, a Ty będziesz wiedziała, jak mądrze wybrać serwer. Zanim powiemy o liczbie zapytań, zwrócimy Twoją uwagę na to, co znajduje się w URLu Twojej strony. Nawet jeżeli niektóre przeglądarki tego nie pokazują, to Twój adres rozpoczyna się od zbitki HTTP lub HTTPS. W dużym skrócie i uproszczeniu to oznaczenie protokołu, dzięki któremu przeglądarka/domena komunikuje się z serwerem i bazą danych. Możemy to porównać do odbioru paczek przez kuriera, który działa według określonego protokołu. Kiedy ma odebrać od Ciebie przesyłkę, puka do Twoich drzwi. Podejmuje pierwszą próbę i jeżeli jesteś w domu, sprawa jest załatwiona szybko i bezboleśnie. Jeżeli nie ma Cię w domu, zaczyna się tango – kurier zachodzi do Ciebie po raz drugi, czasem i trzeci albo i czwarty. Sprawa się przedłuża i wszyscy są średnio zadowoleni, bo przesyłka nie jest dostarczona, kurier na Ciebie poluje, a koniec końców przewoźnik może nawet anulować zlecenie.

Dokładnie to dzieje się na Twojej stronie, kiedy ktoś wpisuje Twój adres w przeglądarce. Wpisana domena za pośrednictwem przeglądarki puka do Twojego serwera i prosi go o dane. Jeżeli hosting (a w zasadzie baza danych) sprawnie poda wszystkie informacje, Twój odbiorca po chwili zobaczy Twoją stronę www. Jeżeli natomiast przeglądarka musi pukać wielokrotnie, żeby uzyskać wszystkie dane, proces ładowania strony się przedłuża. To jest właśnie liczba zapytań do bazy danych. Jest to oczywiście duże uproszczenie, które przyjmuje na przykład, że zdjęcia na Twojej stronie nie ważą tyle co słoń (o optymalizacji grafik przeczytasz tutaj).

Strona na Wordpressie ma całkiem sporo danych do przekazania, kiedy zostaje wywołana przez Twoich gości w przeglądarce. Wyobraź sobie, że zamiast jednej paczki ma ich do nadania kilkadziesiąt. Jeden kurier, ani nawet dwóch nie dźwigną tylu przesyłek. Dlatego powstał protokół HTTP/2, który wysyła całą armię kurierów po Twoją stronę. Fajnie, prawda? Dzięki temu Twoi odbiorcy szybciej zobaczą zawartość Twojej witryny niż przy zwykłym protokole http. Kupując hosting, upewnij się zatem, że pracuje on w protokole HTTP/2.

wpisana domena za pośrednictwem przeglądarki puka do Twojego serwera i prosi go o dane. Jeżeli hosting (a w zasadzie baza danych) sprawnie poda wszystkie informacje, Twój odbiorca po chwili zobaczy Twoją stronę www. Jeżeli natomiast przeglądarka musi pukać wielokrotnie, żeby uzyskać wszystkie dane, proces ładowania strony się przedłuża.

04

wielkość serwera

To parametr, na który najczęściej zwracamy uwagę, rozważając zakup hostingu, ale o ile nie stawiamy internetowej platformy o skomplikowanym działaniu, wielkość serwera wcale nie musi być pokaźna. Przy zwykłej stronie firmowej wystarczy najmniejszy dostępny serwer, przy blogu – co najwyżej średni. Zamiast dokupować miejsce na serwerze warto przyjrzeć się wielkości plików, które wgrywamy i wciąż mieć z tyłu głowy optymalizację tych zasobów.

05

kopie zapasowe

W większości dostawcy usług hostingowych mają w cenie regularne tworzenie kopii zapasowych. To super! Ale niech nie uśpi to Twojej czujności. Backupy oferowane przez hostingodawcow są przeważnie przechowywane w ramach tego samego serwera, na którym jest postawiona także Twoja strona. Jeżeli zatem serwer trafi przysłowiowy szlag, Twoją kopię zapasową również. Dlatego mimo wszystko zadbaj o dysk zewnętrzny, jak choćby Dropbox czy Google Drive, na którym będziesz przechowywać backup swojej strony. Mając swoją kopie zapasową pod ręką, w chwilach kryzysu o wiele łatwiej sięgniesz po prawidłowe, niezainfekowane pliki. Dobrze jest przechowywać kilka kopii wstecz, żeby w razie potrzeby wrócić do najczystszej wersji swojej strony.

06

poczta firmowa

Last but not least, zwróć uwagę, czy w ramach usługi hostingu przewidziana jest również poczta firmowa. To szczególnie ważne, jeżeli do tej pory korzystałaś z adresu gmailowego, yahoo czy innego zewnętrznego dostawcy i chcesz zacząć obsługiwać pocztę pod swoim nowym, firmowym adresem, jak prawdziwa girlboss. Jeżeli w ofercie hostingu nie ma zawartej obsługi poczty, prawdopodobnie musisz dokupić tę usługę osobno, również w modelu subskrypcyjnym.

o czym trzeba wiedzieć przed zakupem domeny?

01

dostępność domeny

To pierwsza rzecz, którą powinnaś sprawdzić, zanim oświadczysz światu nazwę swojej firmy. Może się tak zdarzyć, że domena tożsama z Twoją nazwą jest już zajęta, a co za tym idzie odnalezienie Twojej strony po wpisaniu nazwy Twojej firmy będzie o wiele trudniejsze. Dostępność domeny możesz sprawdzić np. tutaj. Wpisz nazwę z różnymi zakończeniami (.pl, .eu, .com). W ten sposób zobaczysz, czy któraś z siostrzanych domen jest zajęta i będzie Ci utrudniała nawigowanie do Twojego klienta idealnego.

02

końcówka .pl .com .org .shop?

A skoro o zakończeniach mowa, faktycznie masz do dyspozycji domeny o różnych sufiksach. Domeny z końcówką .com są domenami tzw. globalnymi i są z reguły droższe. Z kolei końcówki .org czy .gov wskazują na charakter Twojej działalności (.org przyjmują organizacje, a .gov to tematy państwowo-administracyjne). Jeżeli zamierzasz rozwinąć biznes międzynarodowy lub nazwa Twojej firmy jest obcobrzmiąca dla podniesienia prestiżu marki, to jak najbardziej możesz zakupić domenę .com. Możesz także spotkać się z nieco bardziej wymyślnymi sufiksami, jak .shop czy .blog. Możesz z nich skorzystać, jeżeli wpisuje się to w Twoją strategię i nie będzie wprowadzało Twojego odbiorcy w błąd (np. nie będziesz prowadzić bloga pod domeną zakończoną sufiksem .shop).

03

certyfikat SSL

W sekcji poświęconej zapytaniom do bazy danych wspomniałam o protokole HTTPS. Oznacza to, że wymiana danych między przeglądarką, a serwerem jest dodatkowo zabezpieczona szyfrowaniem. Taki rodzaj przetwarzania danych jest absolutnie niezbędny, jeżeli chcesz prowadzić sklep internetowy. Dane Twoich użytkowników muszą być wtedy szczególnie chronione i to właśnie zapewnia protokół https. Dodatkowo, nawet jeżeli nie prowadzisz sklepu, Google będzie spoglądał przychylnym okiem na Twoją stronę, jeżeli sprawisz jej protokół https. Aby moc go używać, wystarczy do HTTP dodać S(SL), czyli specjalny certyfikat. Jest on dodatkowo płatny u Twojego dostawcy domeny i przynależy do jednej konkretnej domeny. Jeżeli masz kilka domen, to wtedy potrzebujesz kilku certyfikatów.

04

subdomeny

Przy tworzeniu bardziej skomplikowanych serwisów, sklepów, platform wiedzy, e-learningowych, dobrze jest rozdzielić zawartość strony na subdomeny. Czym różnią się subdomeny od domen? Domena to całkiem nowy adres, jak np. shablon.pl, nieszablonowo.pl, fempire.com. Natomiast subdomena to rodzaj adresu w adresie np. blog.shablon.pl, sklep.shablon.pl czy platforma.shablon.pl. Zazwyczaj to Ty decydujesz o liczbie i kształcie subdomen, ale na wszelki wypadek sprawdź, czy Twój dostawca domeny nie kontroluje i nie ogranicza tego w jakiś sposób. Nigdy nie wiadomo, jak rozrośnie się Twoje przedsięwzięcie i z jakich części będzie się składała Twoja witryna.

Być może teraz zastanawiasz się, czy musisz zakładać subdomeny dla bloga i sklepu i ogarnia Cię panika. Niepotrzebnie, Dziewczyno! Podkreślam jeszcze raz, że to rozwiązanie dla bardziej skomplikowanych i rozbudowanych stron. Jeżeli prowadzisz bloga na Wordpressie, jego adres będzie prawdopodobnie taki: twojanazwa.pl/blog. I to jest w pełni OK!

rebranding

uff, to już koniec technikaliów!

Mam nadzieję, że od dzisiaj temat domeny i serwera nie będzie Ci się śnił po nocach. Nie będziemy zachęcały Cię do zakupu od konkretnych dostawców, ale z wiedzą, którą już posiadasz, możesz sprawdzić ofertę takich usługodawców jak hekko.pl, zenbox.pl, dhosting.pl czy smarthost.pl. Żaden z powyższych linków nie jest sponsorowany, więc zachęcamy Cię do samodzielnego zapoznania się z ich propozycjami.

Wszystkie osoby techniczne prosimy o wyrozumiałość w kontekście zastosowanych w artykule uproszczeń. Naszym najważniejszym celem jest oswojenie technikaliów i przybliżenie tematu osobom o mniejszej pewności technicznej.

Cheers!

Karla

Tożsamość marki, czyli Ekspercki czerwiec z Kasią Kuczyńską

Wizerunek nie jest czymś, co bierze się z powietrza. Design Twojej marki powinien wyrastać z jej tożsamości. Nie wiesz, czym jest tożsamość marki i czym różni się od jej wizerunku? Doskonale się składa! Dzisiaj o tożsamości marki opowie graficzka Kasia Kuczyńska, założycielka studio Przepis na Dizajn.

Jak napisać swój elevator pitch, czyli Ekspercki czerwiec z Axelą Rinoa

Czy potrafisz się przedstawiać? Co powiedziałabyś na swój temat w trakcie 20 sekund? Mogłoby się wydawać, że jest to rzecz absolutnie podstawowa, łatwa i oczywista. Każdy przecież potrafi się przedstawić! Ale czy na pewno? O elevator pitch i dlaczego warto wiedzieć, jak się dobrze zaprezentować, opowiada Axela Rinoa, strateg i coach biznesu.

zarządzanie czasem

Zarządzanie czasem, czyli jak pracować wydajnie w wakacje

Ciągłe sięganie po telefon sprawia, że pracujesz mniej wydajnie? Bombardujące Cię powiadomienia sprawiają, że nie możesz się skupić? Dowiedz się jak pracować wydajnie i jak się zorganizować, by lepiej wykorzystywać czas pracy.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

NIESZABLONOWY
magazyn

Zostaw nam swój adres, a będziemy regularnie podsyłać Ci dawkę nieszablonowych inspiracji.

copyright 2019 SHABLON

NIESZABLONOWY
magazyn

Zostaw nam swój adres, a będziemy regularnie podsyłać Ci dawkę nieszablonowych inspiracji.

Pin It on Pinterest

PODZIEL SIĘ

Podoba Ci się ten artykuł? Pomóż mu dotrzeć do nieszablonowych Dziewczyn, którym może dodać skrzydeł!