...

Zdjęcia na Instagram, czyli jak zadbać o spójność profilu

lip 14, 2019design, triki i narzędzia

Instagram wciąż rośnie w siłę. Kilka lat temu pełnił funkcję fotograficznego pamiętnika. Dzisiaj to prężnie rozwijający się kanał aktywnego pozyskiwania klientów. Jego siła tkwi w tym, że nie potrzebujesz całej masy odbiorców, żeby za jego pośrednictwem wykreować dobrą sprzedaż w swojej firmie. Wystarczy wierne grono osób, które po zobaczeniu Twojego profilu zachwycą się i od razu klikną „follow”. Za tę reakcję często odpowiada spójny wygląd i klimat każdego Twojego zdjęcia na Instagram. Jak to osiągnąć? Dzisiaj kilka prostych wskazówek i cała masa fachowej wiedzy! Jump on!

strona główna

Jeżeli prowadzisz firmę i Instagram jest jednym z Twoich kanałów komunikacji, to w pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy na pewno Twój profil ma status konta firmowego. O tym, czym ono jest i dlaczego powinnaś je mieć, fajnie napisała Asia Banaszewska. Pokazała też, jak zmienić konto prywatne na firmowe, więc jeżeli ten krok dopiero przed Tobą, działaj od razu!

Konto firmowe przedstawia Ciebie i Twoją firmę potencjalnym klientom i odbiorcom, dlatego jego kreowanie oznacza sięgnięcie do 3 płaszczyzn: ideologicznej, estetycznej i wykonawczej. Brzmi jak ciężka robota, prawda? Po części tak jest, nie ma się co oszukiwać, i dlatego Ci, którzy faktycznie przyłożą się do opracowania wszystkich trzech sfer, mają szansę na dobre wyniki pomimo ogromnej konkurencji, jaka panuje na Instagramie. Choć część wykonawcza wydaje się zawsze najbardziej pracochłonna, to tak naprawdę większe znaczenie ma część ideologiczna. Sprawdźmy, co to dokładnie oznacza.

01

płaszczyzna ideologiczna i feeling

Jeżeli jesteś już z nami jakiś czas i zapoznałaś się z kilkoma naszymi artykułami, to wiesz, że feeling marki to jedno z naszych ulubionych sformułowań wszechczasów. Przy kreowaniu wizerunku jest to podstawa, na której budujemy wszystkie elementy naszej obecności online i offline. Feeling, czyli innymi słowy atmosfera i wartości, jakimi kierujemy się w życiu biznesowym. Dzięki elementom takim jak logo, paleta kolorów, strona www, grafiki na Facebook czy zdjęcia na Instagram, możemy wytwarzać pewien konkretny klimat wokół naszej marki i sprawiać, że nasi odbiorcy zaczynają się czuć w pożądany przez nas sposób.

jakie ma to przełożenie na zdjęcia na Instagram?

Zacznijmy od krótkiego ćwiczenia, dobrze? Weź coś dopisania i czystą kartkę. Zapisz na niej 10 przymiotników, jakie opisują Twoją markę. Możesz zapisać naprawdę luźne skojarzenia. Gotowe? Teraz spośród tych 10 słów zakreśl te, które tworzą spójny obraz i uzupełniają się. Niech będzie ich maksymalnie 5. Ostatni krok to wyłonienie 3 zwycięzców, którzy stanowią esencję Twojej marki. Nie jest łatwo, prawda? Jeżeli jednak nie wiesz, jaki jest feeling Twojej marki, to będzie Ci bardzo ciężko przejść do płaszczyzny drugiej, jaką jest estetyka. 

strona główna

Kolejnym przydatnym narzędziem na płaszczyźnie ideologii będzie teoria archetypów. Polecamy Ci serdecznie quiz Moniki Filarowskiej, dzięki któremu dowiesz się, jaki archetyp reprezentujesz. To bardzo duża pomoc, nie tylko w określaniu wartości, jakimi się kierujesz jako marka osobista, ale również w dobieraniu konkretnego archetypu dla marki, która ma swoją własną osobowość, osobną od Twojej. Jeżeli ćwiczenie z przymiotnikami było dla Ciebie trudne, ten quiz rzuci sporo światła na podstawowe kwestie.

02

płaszczyzna estetyczna

Kiedy masz już świadomość swojej marki, wiesz, jak ma być odbierana, jakie wartości ma przekazywać i w jaki humor wprawiać Twojego odbiorcę, czas na warstwę estetyczną i trochę inspiracji. W tym miejscu warto odpalić Pinterest, czyli kopalnię zdjęć, grafik i pomysłów. Twoim zadaniem jest teraz stworzyć moodboard, który będzie Twoim kompasem przy dobieraniu kolejnego zdjęcia na Instagram. Moodboard, czyli tablica inspiracji, zawiera wyselekcjonowane grafiki, zdjęcia i kolory, które przekazują pożądane wartości.

Żeby wybrać takie elementy z Pinterestowej masy, możesz posłużyć się przymiotnikami, które wypisałaś dla swojej marki. Wrzuć je do wyszukiwarki na Pinterest (najlepiej po angielsku) i zacznij wyławiać perełki z odmętów internetu. Zapisuj te grafiki, które prezentują podobną estetykę i jednocześnie wywołują w Tobie opisane wcześniej uczucia. Dobrze przygotowany moodboard oszczędzi Ci w przyszłości rozterek pt. „opublikować to zdjęcie czy tamto?”. Na koniec pokaż przygotowany materiał zaufanym osobom i zapytaj, jakie emocje w nich wzbudza. Odpowiedzi będą mówiły same za siebie. Więcej o tablicach inspiracji przeczytasz w naszym  artykule o rebrandingu.

03

płaszczyzna wykonawcza

Najważniejsza praca za Tobą! Czas na wykonanie, czyli przygotowanie zdjęć na Instagram. Tutaj liczą się nie tylko technikalia, ale przede wszystkim przełożenie estetyki moodboardu na konkretne kafelki na Twoim profilu. Zanim naciśniesz spust migawki, przyjrzyj się materiałowi z tablicy inspiracji pod kątem technicznym:

  1. jakie kadry zapisałaś? Czy są to flatlaye, plenery, może zdjęcia makro?
  2. jak często pojawiają się w nich ludzie?
  3. jakiego rodzaju światło dominuje na zdjęciach? Czy jest to światło ciepłe czy zimne? Dzienne czy sztuczne?
  4. jakie kolory pojawiają się na zdjęciach i grafikach? Czy jakiś kolor widocznie się powtarza?
  5. jakie akcesoria pojawiają się najczęściej? Czy są to ubrania, kwiaty, przybory biurowe, kawa, elektronika…?
zdjęcia na Instagram

content is king, spójność is queen, ale nuda to największy nadworny stańczyk. Dlatego Twoje zdjęcia na Instagram powinny reprezentować naprzemiennie kilka konceptów.

motyw

Wyławiając tego typu komponenty, budujesz gotowy przepis na swoje zdjęcia. Uwaga: warto sobie przygotować 3-4 gotowe przepisy, dzięki którym unikniemy monotonii na profilu. Content is king, spójność is queen, ale nuda to największy nadworny stańczyk. Dlatego Twoje zdjęcia powinny reprezentować naprzemiennie kilka konceptów, np. zdjęcie flatlay Twojego biurka wykonane w dziennym świetle z kobiecymi dodatkami, takimi jak kolorowe kosmetyki i biżuteria. Do tego Twoje zdjęcie przy pracy przy tym samym biurku, nadal w świetle dziennym. Kolejny typ zdjęcia na Instagram to np. zdjęcie makro jednego z przyborów, które pojawiło się na fotografii flatlay. Czy widzisz tutaj nić porozumienia między zdjęciami? Wspólnym mianownikiem tych trzech kafelków będzie Twoje biuro i prawdopodobnie kolor, który przewinie się dyskretnie na każdym ze zdjęć. Spójność gwarantowana.

pro tip

Instagram to miejsce na zdjęcia i grafiki. Dlatego do swojej siatki możesz wpleść także takie elementy jak cytat, skrót postu czy prezentacja Twojego portfolio. Przy tego typu grafikach znaczenie ma kolor tła, użyty font oraz ozdobniki. Warto wypracować sobie jeden powtarzalny wzór, kóry pomoże w budowaniu rozpoznawalności marki. Pamiętaj jednak, że grafiki tekstowe na Instagramie klikają się słabiej niż zdjęcia i przyciągają mniej odbiorców. Muszą być naprawdę chwytliwe (jak np. znany i lubiany cytat), żeby wywołać dużą liczbę reakcji. Wobec tego pilnuj, żeby grafiki tekstowe nie zdominowały Twojej obecności w tym medium.

Zdjęcia na Instagram

światło + kolor

Jeżeli wcześniej nie zwróciłaś uwagi na te dwa elementy, to teraz przyjrzyj się im dokładnie. Rodzaj światła na zdjęciu potrafi zrobić ogromną różnicę, a powtarzający się kolor pomaga utrzymać cały feed w ryzach. Przy znacząco różnym oświetleniu nie pomoże Ci aplikacja z filtrami, bo efekt danej nakładki będzie zupełnie różny dla światła ciepłego i zimnego. Na tym etapie już powinnaś wiedzieć, jaki rodzaj światła oddaje wartości Twojej marki i pasuje do niej jak ulał. Choć nie jesteśmy fotografami, na pierwszy rzut oka potrafimy odróżnić zdjęcie zrobione w tzw. złotej godzinie od fotografii w pełnym, naturalnym świetle dziennym. I Ty też potrafisz! Zatem następnym razem, kiedy będziesz wybierać zdjęcia na Instagram, ogranicz się do jednego typu światła.

Jeżeli chcesz nadać swoim fotografiom unikalny styl obróbki, na zdjęcia o jednakowym oświetleniu możesz w powtarzalny sposób nakładać wybrany filtr dostępny w jednej z naszych ulubionych aplikacji Snapseed [iOS, Android], A Color Story [iOS, Android] lub VSCO [iOS, Android]. Za ich pomocą możesz też podciągnąć nieco światło, kontrast, ale pamiętaj, że te korekty to deska ratunkowa, która nie powinna stanowić sedna Twojego zdjęcia.

W kwestii koloru masz do wyboru dwa podejścia: zapobiegawcze i lecznicze

Jak wiadomo, łatwiej zapobiegać niż leczyć, dlatego pierwsza metoda wymaga znacznie mniej umiejętności technicznych niż druga. Zapobieganie to przede wszystkim przygotowanie do zdjęć własnych gadżetów w wybranym kolorze i jego odcieniach. Mowa tutaj o ubraniach, naczyniach, tekstyliach, tłach czy przyborach biurowych. Jeżeli wiesz, jaki jest kolor przewodni Twojej marki, postaraj się wplatać ten odcień w zdjęcia przeznaczone do komunikacji. Dzięki temu w bardzo prosty sposób sprawisz, że kafelki będą ze sobą wizualnie połączone. Jeżeli wybierasz się na wydarzenie, gdzie nie możesz poustawiać swoich firmowych notesów, długopisów i kubków, postaw na jeden akcent kolorystyczny w swojej garderobie.

 

Przyjrzyj się realnym przykładom. Na wizualizacji znajdziesz przykłady kont zarówno znanych, jak i niszowych, które świetnie radzą sobie ze spójnością kolorystyczną:

awhimsywonderland

fragmentator

minimalife.planner

ania.mayaboo

poems.wonderland

fotostwory

mangelka

jolapiasta

onelittlesmile

paperplanesblog

erinstanczyk

A skoro o ubraniach mowa, zastanów się nad inwestycją w sesję wizerunkową. To genialny sposób na rozpoczęcie drogi ku spójnemu profilowi na Instagramie. Dysponując serią zdjęć wykonanych np. w 2 lokalizacjach, ale w tym samym outficie, masz dobrą bazę, którą możesz obudować innymi kadrami, nawiązującymi kolorem i światłem do Twojego punktu odniesienia. W naszym przypadku zdjęcia wizerunkowe nadają ton całemu naszemu profilowi i kolejne zdjęcia na Instagram są do nich skrzętnie dopasowywane.

FOTOMANIPULACJE

Co jednak zrobić, kiedy akcentów kolorystycznych brak, a Twój budżet nie pociągnie kolejnego notesu lub kubka „tylko do zdjęć”? Pozostaje Ci opcja lecznicza, czyli praca z Lightroomem, Photoshopem lub innym programem, który pozwoli Ci zaznaczyć dowolny obiekt na zdjęciu i zmienić wybiórczo jego kolor. Nie jest to trudna umiejętność, ale wymaga znajomości podstawowych funkcji programu, jakimi są zaznaczanie, pędzle i warstwy. Podobny, choć mniej precyzyjny efekt, osiągniesz za pomocą aplikacji mobilnych, takich jak np. PicsArt [iOS, Android]. Pobierz, przetestuj i sprawdź, czy to opcja dla Ciebie.

pro tip

Jeżeli masz w sobie żyłkę szperacza i trochę więcej czasu do dyspozycji, możesz sięgnąć do bezpłatnych stocków i wybrać z ich repertuaru kilka zdjęć ratunkowych. Będą to fotografie, które pasują do Twojego feedu pod względem koloru, światła, kadru i tematyki. Bezpłatne zdjęcia z zebranych przez nas w tym artykule banków nie wymagają oznaczania autora, więc możesz swobodnie wykorzystać je w swojej komunikacji. To rozwiązanie dla tych, którzy nie czują się ani trochę pewnie z aparatem w ręku. Minus? Trzeba się sporo naszukać, żeby znaleźć właściwe zdjęcie. Najlepiej przeglądać wybrane bazy cyklicznie, co 2 tygodnie i zapisywać sobie wszystkie fotografie, które pasują do profilu i mogą się w przyszłości przydać.

Zdjęcia na Instagram
zaznaczanie obiektu w Photoshopie
Zdjęcia na Instagram
WARSTWA DOPASOWANIA KOLOR/NASYCENIE

zobacz sama!

intencjonalność i planowanie

Jak widzisz, przygotowanie spójnego profilu na Instagramie nie jest kwestią kilku minut. Dlatego tak ważna jest tutaj intencjonalność. Zamiast kombinować z filtrami i przerabianiem zdjęć, warto wyrobić w sobie podejście zamierzonego, celowego działania. Na dowolnym wydarzeniu lub w trakcie swojego dnia pracy, poświęć dosłownie kilkanaście minut na zaaranżowanie zdjęcia. Zrób tyle fotografii, ile potrzebujesz, a następnie schowaj aparat. Materiał będzie na Ciebie grzecznie czekał, a Ty będziesz bardziej obecna w bieżącej chwili. Kiedy przyjdzie czas na publikację, przerzuć swoje zdjęcia do jednej z aplikacji wspomagających planowanie. To może być Planoly, Tailwind lub Plann. Dzięki appkom możesz dociąć pionowe i poziome formaty do słynnego kwadratu oraz swobodnie zmieniać położenie zdjęcia w Instagramowej siatce przed jego publikacją. Efekt? Spójny, swobodnie płynący content i zachwyt wśród odbiorców!

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat budowania wizerunku za pośrednictwem Instagrama? Ciekawi Cię, jak my to robimy? Przeczytaj wywiad, którego udzieliłyśmy Gosi Lammers. Mamy nadzieję, że zainspiruje Cię on do aktywnego działania i dbania o swoje zdjęcia na Instagram.

Cheers!

Karla

przeczytaj podobne artykuły

teksty na stronę internetową

Teksty na stronę internetową – jak je napisać? 4 praktyczne wskazówki

Czy wiesz, jak pisać teksty na stronę internetową, żeby zwiększyć ich siłę rażenia? Przeczytaj nasze 4 wskazówki i przygotuj się do redesignu swojej strony, like a pro!

osobowość marki

Osobowość marki jako tajna broń skutecznego wizerunku

Zdarzyło Ci się kiedyś odkryć markę, która od razu wydała Ci się magnetyczna, inspirująca, jedyna w swoim rodzaju? Jeżeli wiesz, o czym mówię, to zostałaś oczarowana osobowością marki. Czy Twój wizerunek potrafi zdziałać takie cuda?

Jak napisać swój elevator pitch, czyli Ekspercki czerwiec z Axelą Rinoa

Czy potrafisz się przedstawiać? Co powiedziałabyś na swój temat w trakcie 20 sekund? Mogłoby się wydawać, że jest to rzecz absolutnie podstawowa, łatwa i oczywista. Każdy przecież potrafi się przedstawić! Ale czy na pewno? O elevator pitch i dlaczego warto wiedzieć, jak się dobrze zaprezentować, opowiada Axela Rinoa, strateg i coach biznesu.

2 komentarze

  1. Saturejka

    Świetny, wyczerpujący temat artykuł. Dzięki dziewczyny!

    Odpowiedz
    • Karla i Ania

      Nie ma sprawy, Danusiu! Polecamy się 🙂

      Odpowiedz

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *