...

Co to jest moodboard i dlaczego jest potrzebny Twojej marce?

lip 21, 2019biznes i strategia, design

moodboard

lubisz tworzyć moodboardy? My uwielbiamy! Jesteśmy wzrokowcami i po prostu kochamy oglądać piękne zdjęcia, palety kolorystyczne, kroje pisma… W naszej codziennej pracy tworzymy moodboardy, żeby wczuć się w estetykę danego projektu. Zachęcamy również nasze klientki i kursantki do tworzenia własnych tablic inspiracji. Dzięki moodboardowi możemy uporządkować pomysły i wyklarować finalną wizję projektu. Nic więc dziwnego, że są takie popularne!

myślisz o zmianie wizerunku firmy? Dowiedz się, jak wykorzystać tablicę inspiracji w procesie pracy nad wymarzonym wizerunkiem Twojego biznesu! W artykule czeka na Ciebie niespodzianka!

Co to jest moodboard? To tablica inspiracji ze zdjęciami, obrazami, materiałami, wzorami i kolorami, które wywołują bardzo konkretne skojarzenia. Materiały zebrane w formie takiej tablicy mogą wprawić nas dobry humor, przywołać wspomnienia z dzieciństwa, naładować nas energią do działania czy przynieść spokój i ukojenie. Jeśli myślisz o zmianie wizerunku Twojego biznesu, ale nie jesteś jeszcze pewna, jak powinna wyglądać Twoja odświeżona marka, moodboard będzie dla Ciebie idealnym pierwszym krokiem. Czasami łatwiej jest coś wyrazić obrazami niż słowami, prawda? A potem przetestować na potencjalnych klientach siłę swojego nowego przekazu.

dlaczego jest Ci potrzebny moodboard?

Moodboard to przede wszystkim bardzo przydatne narzędzie do pracy nad wizerunkiem, ale jego przyjemna forma, łatwość tworzenia i obrazowość sprawiają, że wykorzystywany jest przy wielu projektach kreatywnych (choćby przy aranżacji wnętrz). Dzięki niemu:

K

wypracujesz wizję Twojego biznesu i przypiszesz mu konkretną osobowość, atmosferę i wartości,

K

uporządkujesz swoje pomysły i wyeliminujesz te, które zamiast przyciągać, mogą rozpraszać odbiorcę,

K

łatwiej będzie Ci podejmować decyzje wizerunkowe, a nawet strategiczne w przyszłości,

K

jeśli tworzysz tablicę dla współpracownika lub klienta, upewnisz się, że macie taką samą wizję projektu.

Pamiętaj, że raz przygotowany moodboard, możesz później traktować jak kompas – zawsze możesz wrócić do swojej tablicy i sprawdzić, czy podążasz we właściwym kierunku, tworząc kolejne materiały promocyjne dla swojej marki.

moodboard

OK, ale jak to zrobić?
czyli moodboard krok po kroku

Przeczytaj nasz krótki przewodnik i dowiedz się, jak stworzyć skuteczny, pasujący do Ciebie i Twojej marki moodboard w 4 krokach:

01

zacznij od strategii

Zanim zaczniesz zbierać obrazy i tworzyć swój wirtualny moodboard, zastanów się, jakie emocje ma budzić zebrany przez Ciebie materiał? Ta informacja jest kluczowa i powinna być oparta bezpośrednio na tym, czego potrzebują Twoi klienci i jak pomagasz im rozwiązać ich problem. Jakie uczucia chcesz u nich wywoływać i do czego będziesz ich nakłaniać? Zastanów się naprawdę na serio, do kogo skierowana jest Twoja oferta. Kiedy odrobisz pracę domową z profilu klienta, zastanów się, z czego Ty chcesz być znana i jakie 5-6 przymiotników najtrafniej opisuje Twoją markę.

02

wyselekcjonuj zdjęcia

Teraz czas na poszukiwania materiału zdjęciowego i graficznego. Posiłkuj się przymiotnikami i emocjami, które wypisałaś w poprzednim kroku – to za ich pośrednictwem trafisz na materiały, które przekazują pożądane idee. Zbieraj zdjęcia z Pinteresta czy Instagrama, traktując słowa klucze jako hasła i hashtagi w wyszukiwarkach. Możesz także gromadzić grafiki ze stron www, które Ci się spodobały, wycinki z gazet, reklamy, wzory, palety kolorystyczne, przykłady typografii lub po prostu konkretnego stylu, takiego jak glam czy boho. 

moodboard
03

stwórz tablicę

Na tym etapie powstanie naprawdę pokaźne repozytorium! Przypnij wybrane elementy do tablicy, na przykład w serwisie Pinterest. Na początek im więcej, tym lepiej, ale uwaga! Nie przyzwyczajaj się do tej obfitości. Przypinanie grafik na Pintereście idzie bardzo gładko i sprawia wiele przyjemności. W efekcie tablica inspiracji na tym etapie to ogromny zbiór, czasem nawet sprzecznych wiadomości graficznych. Masz poczucie, że w natłoku zdjęć w Internecie nie jesteś w stanie wybrać tych właściwych? Stwórz prawdziwą, realną tablicę ze zdjęciami wyciętymi z gazet i przypnij do niej dowolne elementy, takie jak na przykład skrawki papieru czy materiałów.

Pamiętaj, że to dopiero początek! Chodzi o stworzenie ogólnego nastroju, klimatu, który będzie pomocny podczas tworzenia wizerunku Twojej firmy. Nie zastanawiaj się, czy wybrany przez Ciebie kolor lub krój pisma to na pewno ten jedyny. To nie jest ostateczny etap!

04

ogranicz liczbę elementów

Przeanalizuj całość, znajdź wspólny mianownik w postaci maksymalnie 3 emocji/przymiotników i postaraj się ograniczyć liczbę zdjęć do 5-6. Pamiętaj o swojej grupie docelowej. Usuń zdjęcia bardzo podobne do siebie i te, które jednak po dłuższym zastanowieniu nie pasują do Twojej wizji całości. W ten sposób uzyskasz finalny klimat Twojego wymarzonego biznesu.

Dla ułatwienia możesz z wybranych grafik stworzyć jeden plik – kolaż lub mozaikę – którą następnie warto wydrukować i powiesić sobie w widocznym miejscu. W ten sposób moodboard faktycznie będzie pełnił swoją funkcję kompasu przy tworzeniu materiałów dla Twojej marki.

pro tip

Do stworzenia kolażu wykorzystaj bezpłatny i prosty w obsłudze program graficzny. W wersji online możesz skorzystać z Canvy i jej gotowych szablonów kolaży. Jeżeli wolisz pracować na programie zainstalowanym na komputerze, skorzystaj z naszego najnowszego odkrycia – ulubionego i bezpłatnego programu  Adobe XD

kiedy w 2017 roku pracowałyśmy nad odświeżeniem naszego wizerunku, na własnej skórze przekonałyśmy się, jak przydatnym narzędziem jest moodboard.

tablica inspiracji pozwoliła nam odpowiedzieć sobie na wiele znaków zapytania.

Rok 2017 przyniósł duże zmiany w naszej firmie. Zmienił się charakter naszej pracy, i co za tym idzie, zmieniła się  nasza marka. Nasz wizerunkowy rebranding zaczęłyśmy od sprecyzowania charakterystyki naszego klienta idealnego i naszej nieszablonowej misji – chcemy pomagać ambitnym kobietom, takim jak Ty, tworzyć wpadający w oko wizerunek i spójną, skuteczną komunikację graficzną, przyciągającą wymarzonych klientów. Łącząc grafikę z podejściem strategicznym, chcemy dawać naszym klientkom mierzalne rezultaty i poczucie dobrze prowadzonego biznesu. W kolejnym kroku stworzyłyśmy zatem moodboard, który oddaje wizję naszej odświeżonej marki.

moodboard

Na naszej tablicy znalazły się następujące elementy:

  • rozwinięta paleta kolorystyczna – nasze bazowe kolory, czyli róż i turkus, będące odzwierciedleniem czystej energii naszego kreatywnego duo, chciałyśmy uzupełnić o mniej intensywne odcienie, które wprowadzą spokój, uważność i poczucie bezpieczeństwa. W końcu budowanie strategii to nie ulotny, kolorowy motyl, ale solidne podstawy.
  • zdjęcie portretowe – postawiłyśmy na luz, kolor i dobrą energię, którą nasze klientki dostają od nas przy pracy nad nowym wizerunkiem. Wcześniej nasze zdjęcia były czarno-białe i zbyt poważne, wysyłając tym samym nieprawidłowy przekaz i przyciągając niewłaściwych klientów. O tym, co mogą mówić Twoje zdjęcia biznesowe przeczytaj tutaj.
  • font szeryfowy – od zawsze kochamy styl magazynów i komiksów, dlatego zdecydowałyśmy się na wykorzystanie fontów z większym charakterem. Minimalistyczne, bezszeryfowe kroje sprawiały, że naszymi usługami interesowały się instytucje finansowe, biznesy technologiczne i zawody sformalizowane, czyli nasz klient nie do końca idealny.
  • odręczny font – jako font uzupełniający wybrałyśmy odręczne pismo, które świadczy o bezpośrednim zaangażowaniu w markę i relacji nawiązywanej z klientami w trakcie pracy 1 na 1 nad nowym wizerunkiem.

i jak myślisz, co nam z tego wyszło? Po stworzeniu moodboardu poszło nam już dalej jak z płatka! Zobacz sama, rozejrzyj się na naszym blogu, na naszej stronie na Facebooku i profilu na Instagramie.

wszystko razem tworzy spójną całość – jest kobieco, ale intensywnie i z pazurem, czyli tak jak lubimy!

Konsekwencja w tworzeniu materiałów firmowych jest kluczem do zbudowania rozpoznawalności marki. Jeżeli przypinasz do swojej tablicy inspiracji masę treści i grafik, ale nie potrafisz wybrać jednego kierunku, wciąż coś dokładasz i zmieniasz, to znak, że zabrakło Ci kroku pierwszego: analizy i strategii. Jeżeli jest to Twój czas eksperymentowania, niech będzie owocny i przyniesie Ci wnioski, które wykorzystasz do zbudowania dochodowego wizerunku w przyszłości. Pamiętaj, że Twoja firma może, a nawet powinna zmieniać się razem z Tobą. Dlatego drobne zmiany są w porządku i wprowadzają świeżość do Twojej marki. Ale częste zmiany o 90 albo nawet i 180 stopni, to jasny sygnał, że Twój moodboard nie spełnia swojego zadania, a Twój wizerunek jest w rozsypce.  

moodboard

prezent dla Ciebie!

Jeśli  kręcisz się w kółko i czujesz, że powinnaś coś zmienić w materiałach graficznych Twojej marki - rozumiemy Cię, Dziewczyno!

Dlatego przygotowałyśmy dla Ciebie pomoc - krótki, bezpłatny przewodnik po świecie moodboardów i wizerunku online!

mamy nadzieję, że nasz artykuł zrobił Ci smaka na nową tablicę inspiracji dla Twojej marki. Jeżeli chciałabyś skonsultować swoje wizerunkowe lub strategiczne działania, znajdziesz nas tutaj.

słodkiego pinowania, Dziewczyno! I nie zapomnij przypiąć naszego pina z tym artykułem do swojej tablicy!

Cheers!

Ania

moodboard

przeczytaj podobne artykuły

pierwsza strona internetowa – jak ją zrobić, żeby szybko zdobyć płacących klientów?

Pierwsza strona internetowa, którą musisz stworzyć, spędza Ci sen z powiek. Od czego zacząć, żeby szybko zdobyć pierwszych płacących klientów? Poznaj laserową strategię!

projektowanie stron internetowych

Wycena strony internetowej: 7 rzeczy, które warto przygotować

Czasy, kiedy Twoja witryna była po prostu wizytówką, już dawno minęły. Czas wybrać projektanta, który dźwignie ciężar Twojej zmiany. Ale co przygotować, żeby wycena strony internetowej była rzetelna i szyta na miarę?

4 niezawodne sposoby na dobrze konwertującą stronę www

Chciałabyś coś zmienić na swojej stronie www, ale nie wiesz jak zacząć? Dzisiaj podrzucamy Ci kilka pomysłów na niezawodne rozwiązania, dzięki którym Twoja strona dobrze konwertowała, opowiadała Twoją historię i przyciągała Twojego wymarzonego klienta!

0 komentarzy