fbpx

tworzenie strony internetowej samodzielnie: kiedy to dobry pomysł, a kiedy niekoniecznie?

11 Maj 2020biznes i strategia, strona internetowa

piękny jest ten dzisiejszy internetowy świat, prawda? Codziennie podsuwa nam coraz więcej przydatnych narzędzi, dzięki którym na przykład w ciągu kilku dni, ba! Nawet kilku godzin, możesz wyklikać swoją stronę www. “Hey, super!” – myślisz. Ale czy strona DIY to zawsze dobre rozwiązanie? Może się wydawać, że jako projektantki będziemy namawiać Cię na skorzystanie z profesjonalnego designu niezależnie od sytuacji. Ale a-kuku, nieprawda! Kiedy samodzielne stawianie strony to dobry pomysł, a kiedy warto zwrócić się do projektanta?

tworzenie strony internetowej wlasnorecznie

tworzenie strony internetowej własnoręcznie jest dla Ciebie jeśli:

01

jesteś learnerem

Czyli innymi słowy lubisz się uczyć. Nie ważne jaka dziedzina, ważne żeby przyswajać wiedzę i poszerzać horyzonty, bo nigdy nie wiadomo, co się przyda. Nie boisz się trudniejszych lub bardziej technicznych zagadnień i jeśli tylko masz wystarczającą ilość czasu, to nie ma tematu, który byłby dla Ciebie straszny. Dlaczego to nastawienie jest takie ważne przy pracy nad własną stroną internetową? Bo na jedno zagadnienie, które ogarniesz, pojawią się zaraz 3 kolejne, które będzie trzeba rozkminić. Przyda Ci się umiejętność logicznego myślenia, wnioskowania i tworzenia ciągów przyczynowo-skutkowych. A także niezrażania się przy pierwszym niepowodzeniu.

Z doświadczenia wiemy, że bardzo ważne jest też planowanie i konsekwentne wykonywanie mniejszych czynności z danej dziedziny, które składają się na efekt końcowy. Jeśli będziesz się łapać jednocześnie za fonty, kolory, strukturę strony i funkcjonalności, to pogubisz się w całej sieci powiązanych za sobą zadań. Tworzenie strony internetowej to nie tylko ładny design. W grę wchodzą zagadnienia psychologiczne, techniczne, UXowe…

tworzenie strony internetowej Sylwia radzi

wszystkiego da się nauczyć, jasne! Ale jeśli  nie czujesz dreszczyku podekscytowania na myśl o nowym problemie do rozwiązania, być może czas, który poświęciłabyś na naukę tych zagadnień, warto przeznaczyć na działania w swojej strefie geniuszu, z większym pożytkiem dla Twojego biznesu.

02

masz czas

Wyklikanie strony internetowej to proces czasochłonny, zwłaszcza jeśli robisz to po raz pierwszy. Nawet jeżeli korzystasz z „półproduktów” czyli gotowych motywów, page builderów, to i tak czeka Cię wiele godzin współpracy z WordPressem, Wixem, Squarespacem czy Showit. Ale to tylko jeden wymiar. Mówiąc „masz czas”, mamy na myśli to, że Twój biznes ma jeszcze czas na rozwój. Jego strategia nie jest ujęta w ścisły harmonogram, a Ty masz jeszcze pole do eksperymentowania i świadomie z tego czasu korzystasz. To oznacza, że testujesz różne rozwiązania, szukasz najlepszych sposobów na osiągnięcie swojego celu, zanim zdecydujesz się na finalny kształt swojej strony.

Ale uwaga! Brak konkretnych ram czasowych i celów rozwojowych bywa zdradliwy. Z rozmów z naszymi klientkami i czytelniczkami wnioskujemy, że jeśli decydują się na tworzenie strony internetowej samodzielnie, to jednak testowanie i budowanie strony spada gdzieś na dalsze pozycje na liście rzeczy do zrobienia. W rezultacie strona internetowa staje się niedokończonym zombie wiszącym bezczynnie w sieci. Nie tylko nie pomaga, ale czasem wręcz szkodzi, kiedy zbłąkany klient trafia na taki chaotyczny plac budowy. 

03

jesteś na początku i nie wiesz jeszcze wiele o swoim kliencie

Kiedy startujesz ze swoim biznesem, masz pewne wyobrażenie na temat swojego produktu czy usługi. Masz także pewną wizję swojego idealnego odbiorcy i problemów, jakie Twoje produkty będą rozwiązywały. Jednak w trakcie rozwoju wiele z tych założeń podlega weryfikacji. Okazuje się, że Twoje wyobrażenia nierzadko mijają się z prawdą. Jeśli na tym etapie zainwestujesz w rozbudowaną stronę internetową, może się okazać, że nie zdziała ona cudów dla Twojego biznesu. Przyciągnie niewłaściwych odbiorców lub skupi się na prezentowaniu rozwiązań, których Twoja grupa odbiorców nie potrzebuje.

Jeśli natomiast zdecydujesz się na tworzenie strony internetowej samodzielnie, możesz zacząć od postawienia prostej witryny. Dzięki niej zweryfikujesz swoje pomysły. Zamiast inwestować w rozbudowaną stronę, możesz wtedy przeznaczyć środki na inwestycję w reklamę i prowadzenie badania rynku. W tym czasie będziesz opierać się jedynie na stronie lądowania, czyli tzw. landing page. Swoje wysiłki – zarówno te techniczne, estetyczne, jak i copywritingowe – skoncentrujesz na jednej odsłonie swojego biznesu. Sprawdzisz, na ile Twoje pomysły są godne stworzenia dla nich rozbudowanej strony www. 

pro tip

Jeśli zdecydujesz się na tworzenie strony internetowej samodzielnie, pamiętaj, że warto podejść do zadania z rozmysłem. Czeka na Ciebie wiele zagadnień, w których możesz się pogubić, dlatego warto wykonać to zadanie chociaż z odrobiną zewnętrznego wsparcia. W tym miejscu polecamy Ci kurs Eweliny Muc WP dla zielonych. Dzięki ramom kursu zorientujesz się, które zadania są najważniejsze i z czym tak naprawdę wiąże się robienie strony. Dowiesz się, jak wybrać dobry motyw, który będzie spełniał Twoje oczekiwania, i jak podejść do tematu popularnych builderów stron takich jak np. DIVI czy Elementor.

tworzenie strony internetowej własnoręcznie nie jest dla Ciebie jeśli:

01

znasz już swoją grupę docelową i chcesz zdobywać więcej jakościowych odbiorców

Na tym etapie Twoja marka ma już solidne podstawy. Masz świadomość tego, do kogo chcesz dotrzeć, w jaki sposób i z jakim produktem. Żeby móc działać sprawnie i skalować swoje działania, potrzebujesz narzędzia, które będzie przyciągało Twoich odbiorców. Potrzebujesz właściwego przekazu, a jednocześnie narzędzia, które będzie skutecznie prowadziło do wyznaczonego przez Ciebie celu. Pracując z projektantem, nie tylko nie pominiesz ważnych elementów ścieżki klienta, ale też będziesz miała pewność, że Twoi odbiorcy otrzymują to, po co do Ciebie przyszli. Są w stanie łatwo dotrzeć do odpowiednich informacji, a Twoja strona zapewnia im doświadczenie, którego nie znajdą u Twojej konkurencji. A wszystko dzięki usunięciu wszelkich przeszkód na drodze klienta i ułatwieniu mu podjęcia właściwej decyzji za pomocą odpowiedniego designu strony.

tworzenie strony internetowej samodzielnie
02

potrzebujesz oryginalnych rozwiązań i strony spójnej z wypracowanym wizerunkiem

Jeśli korzystasz na swojej stronie z gotowego motywu, wiesz, że wprowadzenie do niego zmian to niejednokrotnie mission impossible. Gotowy zestaw elementów ogranicza Twoje działania.  Chęć rozszerzenia możliwości motywu wiąże się z wprowadzaniem dodatkowego kodu lub instalacją dodatkowych wtyczek (pluginów), z których część może po prostu nie współpracować z Twoim motywem.

Możesz skorzystać z tzw. builderów czyli oprogramowania wspierającego bardziej swobodne budowanie strony. Nadal jednak pozostaje kwestia zaprojektowania szaty graficznej i wprowadzenia odpowiednich funkcjonalności. A to, bez gotowych półproduktów, już nie takie proste. Innymi słowy, jeśli potrzebujesz rozwiązań szytych na miarę i chcesz podać je w szacie graficznej spójnej z wizerunkiem Twojej marki, czeka Cię projektowanie strony www od podstaw. Tylko w ten sposób zapewnisz sobie unikalną obecność online, dopasowaną do oczekiwań Twoich odbiorców i osobowości Twojej marki. Przy ogromnej liczbie stron internetowych, w tym również stron Twojej konkurencji, coraz ważniejszy staje się feeling, jaki czeka Twojego odbiorcę w Twoim wirtualnym domu. 

03

potrzebujesz oszczędności czasu, czyli automatyzacji i integracji

Im dalej w las, tym czasu coraz mniej, prawda? Jeśli Twój biznes zaczyna się rozrastać, potrzebujesz rozwiązań, które pomogą Ci zaoszczędzić czas i jak najlepiej wykorzystać możliwości Twojej strony. Z pomocą przyjdą automatyzacje i integracje. Automatyzacje to mechanizmy, które pozwalają w powtarzalny sposób obsługiwać klientów, dostarczać im wartościowych treści, publikować w Twoim imieniu odpowiednie treści. Integracje to z kolei połączenia pomiędzy różnymi systemami, z których korzystasz w swojej pracy.

Przykład? Połączenie sklepu internetowego oferującego m.in. kursy online z platformą e-learningową, na której tworzy się konto użytkownika. Wszystko to bez Twojego udziału. Innym przykładem może być połączenie sklepu internetowego z systemem mailowym, który każdemu klientowi prześle odpowiednią wiadomość, w zależności od produktu, który został kupiony. Dzięki integracjom i automatyzacjom możesz skutecznie budować relacje z klientami i gromadzić dane, które posłużą Ci do rozwoju Twojej działalności. Jeśli jesteś learnerem, część takich rozwiązań możesz wprowadzić samodzielnie. Ale pamiętaj, że może Cię to kosztować sporo czasu i nierzadko frustracji, jeśli nie pasjonujesz się technikaliami. W takim wypadku warto skorzystać z pomocy projektanta. 

czy widzisz siebie w tych punktach? Jeśli tworzenie strony internetowej samodzielnie już za Tobą, koniecznie pochwal się w komentarzu linkiem do swojego dzieła! W tajemnicy powiemy Ci, że już niebawem ruszamy z nowym projektem, który wesprze Cię przy działaniach DIY. A jeśli czujesz, że Twój biznes dorósł do wyjątkowego, szytego na miarę miejsca w sieci, skontaktuj się z nami. Sprawdźmy, co możemy wspólnie wyczarować. 

Cheers!

Karla

Tworzenie strony internetowej - skontaktuj sie

przeczytaj podobne artykuły

projektowanie stron internetowych

6 rzeczy, które warto przygotować przed tworzeniem strony internetowej samodzielnie lub do wyceny u projektanta

Czasy, kiedy Twoje miejsce w sieci było po prostu wizytówką, już dawno minęły! Ale co tak naprawdę przygotować, żeby niczego nie przeoczyć i stworzyć samodzielnie lub z projektantem stronę, która “będzie mówić” do Twoich klientów?

jak dobierać fonty firmowe

czy stać Cię na wizerunek DIY? +przewodnik do pobrania

Na pewno zauważyłaś, jak popularne także w Polsce stały się filmiki DIY, kursy z doskonalenia umiejętności organizacyjnych, fotograficznych czy graficznych. Dzięki nim możesz na spokojnie nauczyć się, jak zaprojektować logo dla swojej marki i jak stworzyć wizerunek Twojej firmy od podstaw. Pytanie tylko, czy rzeczywiście jest to dla Ciebie dobre rozwiązanie i… czy na pewno Cię na to stać?

styl magazynowy w projektowaniu

strona firmowa na FB: czy to wystarczy? 6 powodów, dla których warto mieć swoją niezależną stronę 

Media społecznościowe przychodzą do nas z dobrodziejstwem wielu funkcji i udogodnień, dzięki którym jesteśmy w stanie operować na większą skalę. Wiele przedsiębiorczych Dziewczyn zadaje sobie pytanie: czy naprawdę muszę mieć stronę internetową skoro mam Facebooka? Nasza odpowiedź: TAK! I to co najmniej z 6 powodów.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

sixteen + 15 =