Wycena strony internetowej: 7 rzeczy, które warto przygotować

Yes! Stało się! Twój biznes urósł i zaczyna przynosić zyski, na które liczyłaś. A może właśnie się rozpędzasz? Tak czy inaczej wraz z rozwojem firmy nie dostajesz dodatkowych godzin do dyspozycji. Za to mnożą się tematy, które wymagają Twojej atencji i czasu. W części obszarów może Cię wesprzeć nowozatrudniony pracownik, ale w innych bardziej optymalna okaże się technologia i automatyzacja pracy. Przychodzi moment, żeby przyjrzeć się z bliska narzędziom, jakich używasz, by zapewnić sobie oszczędność czasu i wyższą wydajność.
Strategiczna wycena strony internetowej
Jednym z obszarów, w którym spokojnie możesz postawić na technologię, jest budowanie relacji z potencjalnym klientem na Twojej stronie internetowej. Czasy, kiedy Twoje miejsce w sieci było po prostu wizytówką, już dawno minęły! Ty to wiesz i przymierzasz się do zmian w swoim biznesie. Czas zabrać się za zmiany samodzielnie lub wysłać zapytania i wybrać projektanta, który dźwignie ciężar Twojej zmiany i pomoże Ci odnaleźć się w nowej rzeczywistości oraz nowych narzędziach. Ale co tak naprawdę przygotować, żeby wycena strony internetowej była szyta na miarę Twojego biznesu? A jeśli działasz ze stroną samodzielnie, jakie informacje przygotować dla siebie samej, żeby nie popłynąć w procesie?
Jeżeli potrzebujesz strony www, która będzie pełniła funkcję ogłoszeniowego słupa, z powodzeniem możesz przekierować klienta np. do fanpage’a Twojej firmy na Facebooku. Tam klient znajdzie wszystkie informacje, zdjęcia, usługi i cenniki. Choć jak pisałyśmy tutaj, funkcjonalności fanpage’a są ograniczone. Jeśli myślisz o swojej stronie www poważnie i chcesz, by wykonywała za Ciebie część pracy, podczas gdy Ty spokojnie odbierasz dziecko z przedszkola i spędzasz czas z rodziną, zacznij od fundamentalnego pytania: jaką wartość moja strona daje mojemu klientowi? Na tym w dużej mierze opiera się właśnie wycena strony internetowej.
01
wartość to funkcjonalność
Możliwości jest całkiem sporo. Poniżej znajdziesz tylko kilka przykładów, które pokazują, w jaki sposób warto podejść do zagadnienia tworzenia nowej witryny. Wychodząc od wartości, łatwo możemy przejść do wynikającej z niej funkcjonalności, a to pierwszy element, o którym będziesz rozmawiać z projektantem Twojej strony i od którego zależy wycena strony internetowej.
wartość |
funkcjonalność |
chcę edukować mojego klienta długofalowo | będę prowadzić blog |
chcę mojemu klientowi dostarczyć rozwiązanie jednego z jego problemów | będę wysyłać ebooka do pobrania po zapisie na listę |
chcę oszczędzić czas mojego klienta przy umawianiu spotkania lub wizyty | będę prowadzić kalendarz online z terminami spotkań lub wizyt z możliwością zapisu w 3 kliknięciach |
chcę oszczędzić czas mojego klienta przy składaniu zamówienia | będę prowadzić sklep z uproszczonym zakupem bez konieczności rejestracji |
chcę dać mojemu klientowi poczucie bezpieczeństwa | będę wyświetlać referencje od osób, z którymi współpracowałam i które potwierdzają moje kompetencje |
chcę dać mojemu klientowi poczucie kontroli | będę przedstawiać 2 warianty cenowe swojej oferty |
chcę motywować swojego klienta
|
będę wysyłać maile z przydatnymi, budującymi informacjami |
chcę inspirować mojego klienta | będę prowadzić kalendarz interesujących wydarzeń |
02
profil i potrzeby Twojego klienta
To zaledwie czubek góry lodowej o nazwie „potrzeby klienta”. Im lepiej określisz, czego tak naprawdę oczekuje od Ciebie Twój wymarzony klient, tym trafniej wskażesz funkcjonalności, które pomogą Ci go przyciągnąć. I, co ważniejsze, zatrzymać na dłużej. Jeżeli nie potrafisz samodzielnie przejść od wartości do funkcjonalności, możesz przedyskutować to zagadnienie z projektantem, ale musisz mieć przygotowane informacje na temat profilu Twojego klienta idealnego i potrzeb, do których będziesz się odwoływać w swojej witrynie. Te dane będą także pomocne w określeniu stylistyki strony i doborze środków graficznych.


03
Twoje potrzeby
Strona ma przede wszystkim odpowiadać na potrzeby Twojego klienta, ale hej! Nie zapominaj również o sobie. Pomyśl, co w obsłudze Twojej www jest najtrudniejsze i zabiera Ci najwięcej czasu. Takie obszary warto usprawnić i zoptymalizować.
Przykład? Dostajesz wiele zapytań o swój produkt, z których tylko mały procent kończy się sprzedażą. Uwzględnij FAQ przy swoim produkcie lub stwórz filmik odpowiadający na najczęściej zadawane pytania, a skutecznie zmniejszysz liczbę mailowych wiadomości.
Inny przykład: oferujesz kilka różnych usług i przy każdej z nich prowadzisz rozmowę z klientem w inny sposób. Zaplanuj formularz i ścieżkę mailową dla każdej z usług, a następnie zautomatyzuj swój proces. Na końcu otrzymasz klientów, którzy faktycznie są zainteresowani Twoją usługą.
04
Zasoby graficzne
Kolejnym krokiem będzie zgromadzenie różnych zasobów graficznych, którymi dysponujesz na co dzień przy kreowaniu swojej marki. Będą to Twoje zdjęcia biznesowe (jeżeli jeszcze ich nie masz, to przeczytaj tutaj, dlaczego powinny być Twoją pierwszą inwestycją), wideo, brandbook Twojej marki (określenie kolorów, fontów, wersji znaku), ilustracje lub wcześniej zakupione zdjęcia stockowe. Tak, tak, zdjęcia stockowe z Twojego repozytorium mogą okazać się bardzo przydatne. Na pewno słyszałaś, że obecnie odchodzimy od drętwych, stockowych kreacji, ale nikt nie powiedział, że porzucamy stocki w ogóle (inaczej Fotolia, iStock i masa im podobnych gigantów już by w kącie płakała z bezradności). Przy tworzeniu nowej strony internetowej często proponujemy grafiki będące artystyczną wizją zdjęcia stockowego. Po dodaniu autorskich elementów nie widzimy już oryginału, ale element całości strony. Umiejętnie wykorzystane zdjęcie stockowe może zdecydowanie działać na Twoją korzyść. Jeśli dysponujesz swoimi zdjęciami, wycena strony internetowej powinna to uwzględnić na Twoją korzyść.
05
Słowa klucze
Zanim przystąpisz do tworzenia struktury swojej strony www, a w kolejnym kroku konkretnych już treści, warto przyjrzeć się temu, czego szuka Twój wymarzony odbiorca w internecie w kontekście Twoich usług lub produktów. Tę wiedzę powinnaś zdobyć już częściowo, pracując nad punktem drugim, czyli awatarem wymarzonego klienta. Ale dobrze jest wypisać sobie te słowa w osobnym miejscu. Kiedy zestawisz je ze sobą, postaraj się znaleźć między nimi powiązania. Dzięki temu powstanie pierwszy szkic Twojej strategii publikowanych treści. Innymi słowy będzie to lista obszarów, które będziesz omawiać na swojej stronie internetowej za pomocą wpisów blogowych czy elementów portfolio. To te informacje będą przyciągać ruch do Twojej witryny.
Jak przekonać się, czego szukają Twoi odbiorcy? Możesz skorzystać z planera słów kluczowych Google Ad Words lub narzędzia Ubersuggest. W obydwu narzędziach jesteś w stanie wyselekcjonować najczęściej wyszukiwane frazy i sprawdzić, jak wiele innych stron używa aktywnie danej frazy. To z kolei wpływa na to, jak często Twoja strona pojawi się w wyszukiwarce przy danym haśle. Dopiero mając wytypowane słowa klucze, możesz zacząć tworzenie treści na stronę www.
06
Treści na stronę
„Ale jak to? Mam mieć już przygotowaną całą treść na stronę?” Ręka do góry, która z Was wypowiedziała kiedykolwiek to zdanie do projektanta www. 😉 My słyszymy je bardzo często i nasza odpowiedź pozostaje niezmiennie taka sama: nie całość, ale zarys całości tak.
Czemu to służy? W pierwszej kolejności Twojemu biznesowi. Często wyceniając stronę, nie myślisz o tym, jak strona będzie faktycznie funkcjonowała i jak będzie przeglądana przez Twoich klientów. W efekcie kiedy przychodzi czas przekazania treści na stronę, piszesz albo bardzo mało (co niekorzystnie wpływa między innymi na SEO) albo zdecydowanie za dużo (co skutecznie zwiększa Twój bounce rate).
Przyciągający i angażujący copywriting to ogromne zagadnienie, nie ma co do tego wątpliwości. Tworząc zarys całości treści, zorientujesz się, czy potrzebujesz pomocy copywritera i ewentualnie uwzględnisz tę inwestycję w firmowym budżecie. Wycena strony internetowej to tylko jeden z Twoich kosztów. Sprawdzisz także, ile tak naprawdę masz do przekazania swojemu klientowi i czy faktycznie w Twojej treści jest wartość. Jeżeli okaże się, że doświadczenie przeglądania Twojej strony niewiele wnosi w życie Twojego klienta, warto wrócić do punktu pierwszego i przekopać się ponownie przed podstawy.

07
Moodboard
Ostatnim elementem, który możesz przygotować, jest tablica inspiracji do projektu. Jest ona szczególnie przydatna, jeżeli do tej pory styl Twojej marki był niewyraźny lub też opierałaś się wizerunkowo jedynie na logo. Uprzednio przygotowany moodboard będzie przedmiotem dyskusji z projektantem, który spojrzy na niego przez pryzmat przedstawionych przez Ciebie informacji o profilu Twojego klienta idealnego i jego potrzebach. Pracując z naszymi klientkami, widzimy, jak ważne jest wspólne opracowanie tablicy inspiracji. To moment, w którym technikalia schodzą na drugi plan, a Ty możesz sobie całkiem precyzyjnie wyobrazić, jaki będzie efekt końcowy.
Nasze klientki wyzbywają się wtedy także poczucia niepewności i chęci ciągłej zmiany i ulepszania moodboardu. Przekonują się bowiem, że nowa szata graficzna będzie dopasowana do strategii marki i nowych celów biznesowych. W efekcie będzie to trwałe rozwiązanie, a designu strony nie będzie trzeba zmieniać z nadejściem co i rusz nowej mody w grafice. Jeśli kręcisz się w kółko ze swoimi wyborami graficznymi, czy to na stronie www czy w mediach społecznościowych, to znak, że warto sięgnąć do korzeni i opracować misję i wizję swojego biznesu. Ale hej! To nie musi być ciężka i żmudna praca!

Przeanalizuj jej mocne i słabsze aspekty i przyjrzyj się z bliska narzędziom, jakich używasz. Może przyszedł czas na zmiany? Może czas zapewnić sobie oszczędność czasu i wyższą wydajność w działaniu na co dzień? Pobierz ten materiał, aby się o tym przekonać.
Cheers!
Karla
czytaj dalej
W podobnych tematach
przeczytaj koniecznie

4 wskazówki, jak napisać teksty na stronę www

Dlaczego kochamy DIVI (i Ty też powinnaś)!

Co to jest hosting i co to jest domena, i dlaczego powinnaś to wiedzieć
zabierz się do pracy
pobierz materiały

Sprawdź, czy Ty i Twoja strona gracie do jednej bramki, wykorzystując w pełni potencjał własnego miejsca w sieci.

Hello, Girl!
Jesteśmy Karla i Ania, czyli kreatywne duo graficzek i strategów komunikacji.
Sprawdź konsultacje graficzne
Zobacz gotowe projekty w sklepie
Opowiedz nam, czego potrzebujesz
też kochasz Pinterest? Przypinaj z nami!