Co to jest FAQ i dlaczego warto go umieścić na stronie www?
surfując po internecie i przeglądając swoje ulubione strony internetowe, prawdopodobnie spotkałaś się z tajemniczym akronimem FAQ albo QA. Jeżeli zastanawiasz się, co oznaczają te zwroty, czemu służą i czy powinny pojawić się także na Twojej stronie www, dzisiejszy artykuł jest dla Ciebie!
co to jest FAQ i QA?
Oba te zwroty pochodzą z języka angielskiego. FAQ to akronim od Frequently Asked Questions, czyli najczęściej zadawanych pytań, a z kolei QA (albo Q&A) to tak naprawdę Questions and Answers, czyli pytania i odpowiedzi. W ten sposób twórcy stron internetowych oznaczają sekcje, w których wyjaśniają ważne zagadnienia związane z ofertą lub działaniem swojego biznesu. Rozbudowane sekcje FAQ mogą stanowić oddzielną podstronę, do której odnośnik warto umieścić w kilku miejscach na stronie www i zachęcić użytkownika do zapoznania się ze szczegółami.
dwa rodzaje sekcji FAQ
Jeżeli często otrzymujesz podobne zapytania mailowe i masz wrażenie, że co chwila piszesz dokładnie to samo, to znak, że Twoja strona potrzebuje sekcji FAQ i lepszej komunikacji z potencjalnymi klientami! Prawdopodobnie nie są oni w stanie szybko znaleźć szukanych informacji lub też są na tyle zainteresowani Twoją ofertą, że potrzebują poznać solidny konkret. Na tym etapie często padają pytania dotyczące czasu realizacji, średniej ceny usługi, dostępnych opcji płatności, zasad dokonywania zwrotów, itd. Te informacje na pewno znajdują się w Twoim regulaminie albo w samym środku któregoś z Twoich tekstów na stronie, prawda? Ale o ile bardziej przyjazne dla odbiorcy jest klarowne Q&A! Pamiętaj, że jeśli utworzysz osobną podstronę, musisz umieścić odnośnik do FAQ w dobrze widocznym miejscu na stronie głównej.
Podstronę częstych pytań możesz wykorzystać nie tylko w procesie pozyskiwania nowych klientów, ale także uporządkowania współpracy ze swoimi bieżącymi klientami! Jeżeli Twój proces obsługi jest powtarzalny, masz wypracowane procedury i stałe punkty programu, podstrona FAQ pozwoli Ci zebrać wszystkie potrzebne informacje w jednym miejscu. To ogromna wygoda także dla Twojego klienta, który nie musi szukać informacji rozsianych po kilkunastu mailach. A to tylko jedna z zalet!
Teraz, kiedy już wiesz co to jest FAQ, przeczytaj, jakie są inne korzyści posiadania wyspecjalizowanych sekcji pytań i odpowiedzi na Twojej stronie.
CHECKLISTA
Zastanawiasz się, czy to jest Twój czas na zmiany na stronie www?
Czy Ty i Twoja witryna gracie do jednej bramki i osiągacie właściwe rezultaty? Pobierz naszą checklistę 50 pytań o stronę www i sprawdź, czy popełniasz któryś z podstawowych błędów.

dlaczego warto umieszczać FAQ na stronie dla potencjalnych klientów?
01
odciążenie treści głównej na stronie www bez uszczerbku dla zawartości merytorycznej
Tworząc treści na stronę www, zazwyczaj mamy tendencję do pisania długich fragmentów tekstu, traktując całą naszą stronę jak blog. Zrezygnowanie z części treści przynosi ból istnienia i poczucie niepełnego przedstawienia siebie i swojej oferty potencjalnym klientom. Ale nie musi tak być! Bardziej szczegółowy opis swojej oferty możesz przerzucić do zakładki FAQ, a treści o charakterze sprzedażowym i marketingowym skrócić do najważniejszych punktów i umieścić na stronie głównej i/lub podstronie z ofertą. Więcej wskazówek przeczytasz we wpisie „Teksty na stronę internetową – jak je napisać?”. Dodając link z hasłem „Masz pytania? Przeczytaj nasze odpowiedzi”, możesz zaintrygować, wydłużyć czas przebywania Twojego klienta na stronie, ale też pokazać, że potrafisz postawić się w jego pozycji i spojrzeć na swoją usługę jego oczami. A kto nie lubi być rozumiany i wysłuchany?
02
precyzja udzielanych informacji w modelu pytanie + odpowiedź
Kiedy tworzysz opis swoich usług lub procesów, Twoje treści mogą wydać się naprawdę skomplikowane. Wszystko jest ze sobą połączone, jedno wynika z drugiego, nie ma czasu na złapanie oddechu. Podzielenie tych informacji na pytania i odpowiedzi pozwala uporządkować informacje, podzielić je na mniejsze, bardziej zjadliwe porcje, nadać im konkretny początek i koniec. Dodatkowo wymusza precyzję w formułowaniu poszczególnych zagadnień i trzymaniu się wytyczonych ram. Idealne rozwiązanie dla zabieganych klientów, którzy wyznają zasadę „dziś pytanie, dziś odpowiedź”.
03
pomoc w pozycjonowaniu
Jeżeli korzystasz z Google, zastanów się, jak często wyszukujesz hasło zaczynające się od słowa „jak..?” lub „gdzie…?”. To naturalny sposób znajdowania odpowiedzi na dręczące nas pytania. Jeżeli Twoja strona zawiera takie formuły, ściśle powiązane z profilem Twojej działalności, istnieje spora szansa, że właśnie przez te pytania trafią do Ciebie użytkownicy szukający dokładnie Twoich rozwiązań. To tzw. gorący potencjalni klienci, gotowi dokonać u Ciebie zakupu. I o to chodzi, prawda?
04
oszczędność czasu przy powtarzających się zapytaniach
Choć wspomniałyśmy o tym już kilka akapitów wcześniej, warto jeszcze raz podkreślić tę zaletę. To ona najbardziej wpływa na Twój komfort prowadzenia biznesu. Jeżeli Twój proces obsługi jest powtarzalny, masz wypracowane procedury i stałe punkty programu, podstrona FAQ pozwoli Ci zebrać wszystkie potrzebne informacje w jednym miejscu, zawsze dostępnym, zawsze pod ręką. To ogromna wygoda dla Ciebie i dla Twojego potencjalnego klienta. Kiedy nie musi on szukać informacji rozsianych w kilkunastu miejscach na stronie, a Ty nie musisz każdorazowo wyjaśniać wszystkich aspektów współpracy, to sytuacja win-win!
dlaczego warto umieszczać oddzielny FAQ na zahasłowanej stronie dla klientów?
01
wprowadzenie w proces współpracy – funkcja opiekuńcza
Świadcząc usługi w konkretnej branży, wiesz już, jak ważna jest komunikacja i podanie wszystkich kluczowych informacji swoim klientom. Problemy we współpracy najczęściej nie są wynikiem złej woli stron, ale błędów w komunikacji lub braku ważnych dla klienta informacji. Dlatego sekcja FAQ może być wybawieniem dla obydwu stron, pełniąc funkcję opiekuńczą i wyjaśniającą. Strona FAQ to taki parasol bezpieczeństwa dla klienta, który nie musi szukać informacji w kilku mailach, ani czytać długich wyjaśnień.
02
zestaw informacji potrzebnych do wykonania usługi
Na podstronie FAQ możesz zawrzeć nie tylko pytania, ale także informacje o ogólnym przebiegu projektu. Opisz zasady współpracy, godziny swojej dostępności, dane kontaktowe, a także prośby o dostarczenie konkretnych informacji przez Twojego klienta… Sama najlepiej wiesz, czego Ci najczęściej brakuje do najlepszego wykonania Twojej usługi i z czego mogą się brać Twoje firmowe konflikty. Dlatego nie opieraj się tylko na najczęsztszych pytaniach klientów, ale także na swoich oczekiwaniach i potrzebach. Zamień je w pytania „od klientów” i osiągnij swój cel.
03
dodatkowa wiedza zawarta w usłudze w formie tekstowej lub krótkich filmów – poczucie usługi premium
Jeżeli wyposażysz podstronę QA w dodatkowe materiały, jak np. checklista PDF do pobrania lub filmiki instruktażowe, Twoja usługa zyska wymiar premium! To ważna informacja zwłaszcza wtedy, kiedy chcesz wnieść swój biznes na wyższy poziom i oferować produkty o wyższym standardzie.
04
możliwość rozbudowywania w przyszłości w miarę udoskonalania procesu obsługi
Kiedy otrzymujesz konkretne pytanie od swojego klienta, często okazuje się, że odpowiedź może zainteresować wszystkich Twoich klientów. Co wtedy robisz? Raczej nie piszesz oddzielnej wiadomości do każdego z nich. Podstrona FAQ pozwala na szybkie uzupełnienie o cenne wiadomości. Przy kolejnej wizycie na stronie, Twoi klienci będą wyposażeni w kolejne informacje. Szybko, sprawnie i przyjemnie. Dodatkowo będziesz mieć możliwość ulepszania swojego procesu w trakcie współpracy, bez konieczności odwoływania się do poprzednich informacji: nowe zastąpią stare i będą od razu pod ręką. Simple as that!
pro tip
JAK ZRoBIĆ FAQ DLA SWOJEJ DZIAŁALNOŚCI?
zastanów się, jakie pytania najczęściej padają w stosunku do Twojej oferty i działalności,
sformułuj krótkie, klarowne odpowiedzi na każde z pytań,
jeżeli Twoja strona www jest wykonana na WordPressie, skorzystaj z wybranej wtyczki, obsługującej tzw. harmonijki (akordeony). Fajną i sprawdzoną wtyczkę znajdziesz tutaj. Harmonijka pozwala na wyświetlanie treści w formie pytań i rozwijanych odpowiedzi. W danym momencie rozwinięta jest tylko jedna odpowiedź, co ułatwia przeglądanie treści. Kliknięcie kolejnego pytania, zwija poprzednią odpowiedź i rozwija następną,
jeżeli tak jak my korzystasz z DIVI (a dlaczego warto, przeczytasz tutaj), zrezygnuj z instalowania zewnętrznych wtyczek i wybierz wbudowany moduł Accordion, który pozwoli Ci wykonać funkcjonalny i atrakcyjny graficznie FAQ.
dodaj w ramce stałe informacje organizacyjne nt. możliwości kontaktu i godzin dostępności.
Mamy nadzieję, że po zakończeniu lektury będziesz mieć jasność, co to jest FAQ. Ale też od razu zabierzesz się za jego tworzenie dla swojej firmy. Taką optymalizację, to my rozumiemy!
Cheers!
0 komentarzy