teksty na stronę internetową – jak je napisać? 4 praktyczne wskazówki do zastosowania od zaraz

20 maja 2019 | biznes

Zaczynając pracę nad stroną www naszej wymarzonej klientki, w pierwszej kolejności pytamy o dwa kluczowe elementy: zdjęcia wizerunkowe i treści informacyjno-sprzedażowe, którymi wypełnimy nową witrynę. Bardzo często fotografie okazują się być łatwiejszym punktem programu, a znacznie więcej trudności sprawiają teksty na stronę internetową, i to z kilku powodów. Jakie to powody i jak sobie poradzić z treściową niemocą? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.

teksty na stronę internetową
tip01

struktura

Kiedy myślisz o swojej stronie internetowej, zapewne trochę Cię onieśmiela wizja wielkiego projektu, licznych zakładek i dedykowanych stron lądowania. Wtedy odruchowo robisz krok w tył i nie chcesz nawet próbować zmierzyć się z zadaniem napisania treści do tej machiny. Wszystko dlatego, że nie masz w głowie docelowej struktury swojej strony lub architektura, o której myślisz, jest po prostu zbyt skomplikowana. Dlatego zacznij od rozpisania mapy strony i zakładek, które będą dostępne dla Twojego odbiorcy w głównym menu. Błędem jest umieszczanie wszystkich możliwych zakładek w głównym menu: Twój odbiorca zderzy się z natłokiem informacji i zapewne opuści Twoją stronę, nie wybierając żadnej przewidzianej dla niego ścieżki.

Dlatego keep it simple! Przy pierwszej wizycie w Twoim wirtualnym salonie odbiorca powinien łatwo zrozumieć, dokąd prowadzą widoczne drzwi i co się za nimi znajduje. Jeżeli sama nie wiesz, gdzie chcesz poprowadzić swojego klienta, stworzenie treści zachęcających do podążenia wybraną ścieżką jest niemożliwe.

Po naszkicowaniu głównych dróg na mapie swojej strony, rozpisz drogi poboczne i uzupełniające, np. do strony lądowania zachęcającej do pobrania bezpłatnego prezentu w zamian za zapis na newsletter, rozpisz podstronę z podziękowaniem za potwierdzenie zapisu. W przypadku portfolio rozpisz nazwy konkretnych projektów, które chcesz pokazać, a następnie stwórz opisy do każdego projektu. itd. Dopiero teraz możesz zabrać się za same teksty na stronę internetową.

teksty na stronę internetową

pro tip

Kiedy będziesz mieć przed oczami dokładną mapę, wybierz te 3-4 elementy, które są kluczowe dla Twojego biznesu i pokaż na stronie głównej zajawkę każdego obszaru. Najważniejszy z nich umieść w górnej części, która będzie od razu widoczna dla Twojego odbiorcy po załadowaniu się strony. Określenie celu tego fragmentu witryny jest jednym z Twoich najważniejszych zadań i wpływa na to, jak będą brzmiały Twoje teksty na stronę internetową.

 

Zobacz przykładowe cele:

zachęta do zapisu na newsletter

przedstawienie najnowszego produktu z przekierowaniem do sklepu i zakupu

budowanie świadomości Twojej marki i oferowanych usług/produktów

zachęta do subskrypcji kanału/podcastu

zaproszenie na bezpłatne spotkanie lub konsultacje

zatrzymanie uwagi odbiorcy w celu pokazania różnych ścieżek, itp.

Gotowe? Teraz zacznij pisać krótkie, soczyste fragmenty tekstów. W dosłownie 2-3 zdaniach objaśnią one odbiorcy, gdzie zostanie dalej poprowadzony w każdym z obszarów wybranych do strony głównej. W ten sposób zaprowadzisz porządek nie tylko na stronie, ale także w sposobie mówienia o swoich produktach, usługach i biznesie w ogóle. Wychodząc od krótkich zajawek, rozwijaj treści i dodawaj szczegóły. Jak się domyślasz, te dłuższe wersje tekstów znajdą się na dedykowanych podstronach.

Twoja strona główna to frontowe drzwi Twojego biznesu – mają zachęcić do wejścia do środka i służyć jako narzędzie strategiczne, a nie słup ogłoszeniowy. Jeżeli czujesz, że jakaś część Twojego tekstu nie prowadzi do celu, pozbądź się zbędnych znaków.

teksty na stronę internetową
tip02

korzyści odbiorcy i ton wypowiedzi

Jeżeli Twoim problemem nie jest struktura, ale to, co faktycznie należy pisać i na co położyć nacisk, zaskoczę Cię swoją mantrą! “Poznaj swojego klienta idealnego”. Yes, Girl! Nie ma od tego odwrotu.

Żeby Twoje komunikaty były przekonujące i trafiające w punkt, musisz wczuć się w potrzeby Twojego odbiorcy i poznać jego problemy. Te pilne, z którymi chce rozprawić się już teraz w krótkim czasie, i te ważne, którym jest w stanie poświęcić więcej czasu i uwagi w ramach współpracy z Tobą. Pilną potrzebą może być chęć zrzucenia z siebie presji związanej z Twoim obszarem ekspertyzy, a potrzebą ważną – przejście do działania. Na przykład wstępna konsultacja z dietetykiem rozprawia się z potrzebą opowiedzenia o swoim problemie i zostania zrozumianym (pilne), a tymczasem opracowana w ramach współpracy dieta adresuje problem nadwagi (ważne).

Widzisz już, o co chodzi? Twój odbiorca musi usłyszeć lub przeczytać u Ciebie, jakie korzyści go czekają. Innymi słowy, powiedz mu wprost, jak in plus zmieni się jego życie i jak będzie się czuł, gdy jego pilne i ważne problemy zostaną rozwiązane. Zazwyczaj łatwiej jest pozyskać klienta, mówiąc o jego problemie pilnym i o uldze, jakiej dozna po rozwiązaniu tego problemu. Po pierwszej pozytywnej przygodzie z Twoim biznesem, Twój klient będzie bardziej skłonny wysłuchać Ciebie i Twojego podejścia do problemu ważnego. W ten sposób zyskujesz wierne grono odbiorców.

Pisząc swoje treści, zastanów się także nad językiem i tonem wypowiedzi. Zwróć uwagę na to, jaką aurę roztaczasz i feeling, jaki przekazujesz. Czy jest to atmosfera, która przyciąga Twojego idealnego klienta? Czy używasz jakiejś fajnej metafory, mówiąc o swoim produkcie/usłudze? 

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w określeniu tego, kim jest Twój wymarzony odbiorca, w naszym butiku czeka na Ciebie workbook poświęcony w całości klientowi idealnemu.

tip03

podziel i zmierzaj do celu

Należysz do osób, które mają łatwość konstruowania zdań i pisania długich treści? Zachowaj te umiejętności na swój blog lub magazyn online. W pozostałych miejscach na stronie Twoje treści powinny być zwięzłe, krótkie, oczyszczone ze zbędnych słów i powtórzeń. Po napisaniu pierwszej wersji tekstów, postaraj się skrócić je o połowę. A potem… jeszcze o połowę! Serio! Twój odbiorca nie potrzebuje całej szpalty informacji, które na tym etapie są po prostu zbędne i niezrozumiałe. Twoja strona to frontowe drzwi Twojego biznesu – mają zachęcić do wejścia do środka i służyć jako narzędzie strategiczne, a nie słup ogłoszeniowy. Jeżeli czujesz, że jakaś część Twojego tekstu nie prowadzi do celu, pozbądź się zbędnych znaków. Treści bez jasno wyznaczonej funkcji nie mają na stronie www racji bytu. I tak zostaną pominięte przez odbiorcę przy skanowaniu treści, więc tylko zagracają przestrzeń. Z punktu widzenia usability czyli użyteczności zapchajdziurom mówimy “żegnam”.

pro tip

Uważasz, że wszystkie informacje są potrzebne? Objaśnienia zamień w podstronę FAQ, czyli miejsce, gdzie zbierzesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Również tutaj zachowaj umiar. Niech Twoje odpowiedzi będą precyzyjne, zwięzłe, dostępne dla osób zainteresowanych tematem. Tego typu teksty na stronę internetową świadczą o Twoim dobrym przygotowaniu do procesu, jaki oferujesz. 

tip04

liczy się pomysł

Naszą ulubioną zakładką na stronach www jest zawsze podstrona “o mnie”. To tam jest najwięcej przestrzeni na kreatywność i pokazanie siebie i swojej wizji biznesu. I to w wyjątkowy sposób! Dlatego jeśli od Twojego opisu wieje nudą, czas na zmiany! Postaraj się wyjść poza widoczne w sieci schematy. Jednym z najbardziej imponujących przykładów pomysłowego copy, z jakim się spotkałyśmy, jest strona Tonic Site Shop. Kupisz na niej projekty witryn www przygotowane pod silnik Squarespace. Wszystkie treści zamieszczone na stronie nawiązują do motywu przewodniego: kolorowych drinków. Gdziekolwiek się nie rozejrzymy, będziemy mogli przeczytać o atmosferze cocktail baru i przygotowaniach do wieczornej imprezki. Skąd ten pomysł? Projektanci tworzący Tonic Site Shop najbardziej na świecie lubią przyjmować gości i częstować ich zrównoważonymi koktajlami, do których mają słabość. Nie było zatem innego wyjścia, jak wykorzystać ten motyw w komunikacji.

W swoich treściach Ty również możesz obrać jeden konkretny kierunek, ale nie musisz od razu iść na całość. Jeżeli Twoje wykształcenie i doświadczenie zawodowe są ważne dla Twojego odbiorcy, możesz przedstawić swoją podróż do miejsca, gdzie teraz jesteś, na osi czasu. Być może chcesz stać się bliższa swoim odbiorcom? Pokaż im swoją listę marzeń do zrealizowania. Możesz także wspomnieć o swojej ulubionej potrawie, rozrywce, czymś, co jest dla Ciebie bardzo charakterystyczne i… pokazać to na zdjęciu z krótkim podpisem np. “to dopiero była zabawa!” Pamiętaj, że obraz w połączeniu z intencjonalnym tekstem ma niebywałą siłę.

teksty na stronę internetową

Czy Twoje teksty na stronę internetową spełniają swoje zadanie?

Daj nam znać w komentarzu, z czym masz największy problem, Dziewczyno!

XOXO

Karla

Co to jest wizerunek strategiczny i dlaczego logo to za mało?

Kiedy myślimy o wizerunku marki, często wydaje nam się, że tworzy go grafika. Ale strategiczny branding to coś więcej! Sprawdź, czym naprawdę jest wizerunek i zacznij budować go już dzisiaj!

projektowanie stron internetowych

Co przygotować do wyceny dla projektanta Twojej strony www?

Czasy, kiedy Twoje miejsce w sieci było po prostu wizytówką, już dawno minęły! Czas wysłać zapytania i wybrać projektanta, który dźwignie ciężar Twojej zmiany. Ale co tak naprawdę przygotować, żeby wycena strony internetowej była rzetelna i szyta na miarę?

Planowanie projektu, czyli Ekspercki czerwiec z Agą Zaporą

Początek lata sprzyja myśleniu o niebieskich migdałach i snuciu marzeń o wielkich projektach. Ale nie kończ na samych marzeniach! Nawet najbardziej odważny sen możesz zrealizować, jeżeli tylko zaplanujesz działania. O planowaniu projektu opowie Ci Aga Zapora, znana jako Plannerka.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

copyright 2019 SHABLON

NIESZABLONOWY
magazyn

Zostaw nam swój adres, a będziemy regularnie podsyłać Ci dawkę nieszablonowych inspiracji.

copyright 2019 SHABLON

NIESZABLONOWY
magazyn

Zostaw nam swój adres, a będziemy regularnie podsyłać Ci dawkę nieszablonowych inspiracji.

Pin It on Pinterest

PODZIEL SIĘ

Podoba Ci się ten artykuł? Pomóż mu dotrzeć do nieszablonowych Dziewczyn, którym może dodać skrzydeł!