
w dzisiejszym świecie biznesy wyrastają jak grzyby po deszczu. Trzeba się naprawdę sporo nagimnastykować, żeby klient kupił dany produkt czy usługę. Nie wystarczy pomysł – trzeba zaprojektować całe experience, czyli doświadczenie towarzyszące zakupowi i użytkowaniu danego produktu lub realizowaniu usługi, również od strony graficznej. Ale jak to zrobić? Jak sprawić, by Twój klient poczuł się zaopiekowany i zapamiętał Twoją markę? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jakie mamy pomysły na graficzny efekt wow!
Jak pewnie się spodziewasz, nie istnieje rozwiązanie uniwersalne, ale jeżeli dokonamy podstawowego podziału na biznesy usługowe i produktowe, to otwierają nam się różne ciekawe możliwości.
Zacznijmy od biznesów produktowych, czyli sklepów online oferujących towary własnej marki lub będące dystrybutorem szerokiej gamy produktów marek partnerskich. Na efekt wow w tym profilu działalności mamy dwa boss-kie pomysły:
01
oprawa graficzna komunikacji i wysyłki
To pierwsza rzecz, o jaką powinnaś zadbać, żeby stworzyć unikalne doświadczenie. Badania potwierdzają, że koszt utrzymania klienta jest kilkukrotnie niższy od budżetu niezbędnego do pozyskania nowego klienta. Dlatego Twoim zadaniem jest wytworzenie jak największej ilości pozytywnych emocji i dobrej relacji z klientem, który właśnie dokonał zakupu w Twoim sklepie. Na ścieżkę komunikacji po zakupie składa się sekwencja maili informujących o statusie zamówienie oraz sposób pakowania przesyłki, który może być wyjątkową kropką nad „i”.
sekwencja maili
Zacznij od maili. Jeżeli Twój sklep oparty jest na Woocommerce, to do pewnego stopnia możesz samodzielnie spersonalizować sekwencję mailową, a przynajmniej dodać logo i kolory swojej marki. Jeżeli jednak chcesz stworzyć unikalny layout, który będzie zarazem przejrzysty i nietuzinkowy, a o to nam przecież chodzi, to najprawdopodobniej czeka Cię randka z programistą, który Twój wymarzony layout zmieni w kod HTML. To właśnie w takiej postaci szablony maili możesz dodawać do większości silników sklepowych, takich jak np. Shoplo, Shoper czy Redcart.
opakowanie
Jak tylko zatroszczysz się o wygląd maili, zastanów się nad opakowaniem swoich produktów. Pomyśl o fajnej taśmie pakowej z Twoim logo, motywem przewodnim Twojej marki lub hasłem kojarzącym się z Twoim sklepem. Możesz także wybrać bardziej ekonomiczne rozwiązanie i postawić na jednolitą taśmę w kolorze Twojej marki. Chcesz zrobić kolejny krok? Zapakuj swoje produkty w pudełko z unikatowym nadrukiem. Takie opakowania możesz wyprodukować już w liczbie 30 sztuk w jednym z wielu dostępnych rozmiarów na stronie Zapakuj.to. W przyjaznym kreatorze dodasz swoją grafikę na każdy z boków wybranego kartonu i wybierzesz zadowalającą Cię jakość nadruku. Możesz w ten sposób dorównać topowym markom, które już w rękach kuriera wyróżniają się dzięki opakowaniu.
materiały towarzyszące
Klient otrzymał Twoją paczkę, otwiera ją… i co dalej? Zaskocz go wyjątkowymi materiałami graficznymi w postaci spersonalizowanych metek, kartki z podziękowaniem za zakup, dołączonego formularza zwrotu i firmowej koperty. Jeżeli to możliwe, dodaj bibułę zaklejoną Twoją firmową naklejką. Takie materiały możesz zaprojektować z grafikiem, by jak najlepiej odzwierciedlały charakter Twojej marki. Możesz także oprzeć się na gotowym rozwiązaniu oferowanym od bardzo niedawna przez minibrand.shop! Jego właścicielką i główną projektantką jest Karolina Krysztofiak, która od kilku lat ubiera marki w wyjątkowe kreacje. W sklepie Karoliny znajdziesz wciąż powiększającą się kolekcję tematycznych wzorów. Naszym ulubieńcem jest oczywiście zestaw akcesoriów z przeuroczym, różowym jednorożcem! Boss-ki, prawda?


prezent dla Ciebie!
Jeśli kręcisz się w kółko i czujesz, że powinnaś coś zmienić w materiałach graficznych Twojej marki - rozumiemy Cię, Dziewczyno!
Dlatego przygotowałyśmy dla Ciebie pomoc - krótki, bezpłatny przewodnik po świecie moodboardów i wizerunku online!
02
kolaże produktowe
Zauważyłaś, jak świetnie swoje produkty marketują sklepy takie jak Westwing, Bonami lub choćby Tchibo? A może sama złapałaś się na tym, jak chętnie klikasz w artykuły blogerek z zestawieniami idealnych prezentów dla mamy, partnera, przyjaciółki czy dzieciaków? Obie te formy łączy wspólny mianownik: ciekawe, graficzne przedstawienie powiązanych tematycznie kilku wybranych produktów. To wystarczy, by klient nabrał chęci na wizytę w sklepie i przejrzenie całej kolekcji, której część właśnie zobaczył.
Jak stworzyć kolaż produktowy?
Przede wszystkim zdecyduj, w jakiej formie będziesz go przedstawiać klientowi. Czy wyślesz go w newsletterze, czy przygotujesz wpis na sklepowym blogu? W pierwszym przypadku musisz zadbać o to, by obraz każdego produktu był klikalny i prowadził do tej konkretnej pozycji w Twoim sklepie, a to oznacza trochę więcej pracy w programie mailingowym lub kodowanie layoutu przez programistę. Jeżeli wybierzesz formę prezentowania na blogu lub w mediach społecznościowych, zbierz odpowiednie linki pod grafiką oraz wpleć je w treść postu. Decydując się na jedną z form, pamiętaj o dobrych praktykach: newsletter buduj bardziej w pionie, a grafikę blogową – w poziomie.
Wybierz 5-8 produktów, które utworzą Twoją kolekcję. Znajdź ich cechę wspólną i tak np.:
- prowadząc sklep wnętrzarski, wybierz te, które tworzą jednolity styl taki jak Hamptons czy Boho,
- sprzedając ubrania i akcesoria, skomponuj pełen outfit poniżej i powyżej wybranej kwoty, pokazując, jak można połączyć ze sobą produkty z Twojego sklepu,
- w przypadku kosmetyków zaproponuje te, które idealnie zadbają o skórę i włosy w letnie upały oraz podkreślą opaleniznę itd.
Im bardziej nieoczywista cecha wspólna, tym ciekawszy Twój kolaż.
Przygotuj wyizolowane tj. pozbawione tła zdjęcia produktów. Zrobisz to np. za pomocą tego narzędzia – online i bez znajomości programów graficznych. Dzięki temu będziesz mogła swobodnie poukładać grafiki i dodać do nich elementy ozdobne, takie jak maźnięcie pędzlem czy wzór tła. Zespolą one całość i połączą graficznie wszystkie elementy kolażu. Dobrym pomysłem jest także wzbogacenie zestawienia o zdjęcia lifestyle’owe, które pokazują produkty w akcji lub oddają efekt, jaki osiągniemy, kupując dany produkt. Inspiracje do stworzenia swojego kolażu produktowego znajdziesz nie tylko w newsletterach popularnych firm, jak Westwing, ale także w prezentownikach blogerek, np. u My Pink Plum.
W przypadku publikowaniu kolażu na blogu lub jako grafiki na profilu społecznościowym nie zapomnij ponumerować produktów! Same linki to za mało, by bez wysiłku nawigować po Twojej ofercie.
Masz ochotę stworzyć taki produktowy kolaż, ale nie wiesz, jak się do tego zabrać? Napisz do nas, a wspólnie wyczarujemy magiczną ofertę Twojego sklepu!
Albo zobacz nasz instruktaż, krok po kroku na ekranie komputera! Za pomocą Canva.com możesz wyczarować świetny kolaż dla Twojego biznesu.
FRAGMENT NEWSLETTERA WESTWING
Graficzny efekt wow możesz osiągnąć także w branżach usługowych. Co prawda Twój produkt jest nienamacalny i nie możesz zapakować go w piękne opakowanie, ale możesz zaprojektować doświadczenie, które podkreśli unikalny charakter Twojej oferty. Pomysłów mamy kilka, ale dla Twojej wygody podzielimy je na dwie grupy:
01
graficzna oprawa przedsprzedażowa
Materiały, które możesz (a nawet powinnaś!) zaoferować swojemu klientowi na tym etapie, pomogą Ci przeważyć szalę na Twoją korzyść i domknąć sprzedaż. W zależności od profilu biznesu Twoja tajna broń to oferta, mediakit oraz e-book.
oferta
Piękna, spójna z Twoim wizerunkiem oferta to coś więcej niż kosztorys i krótki opis oferowanej usługi. To miejsce, w którym masz szansę wyróżnić się i pokazać za pomocą zdjęć i grafiki efekty, jakie osiągnie Twój klient, decydując się na Twoją usługę. To właśnie w ofercie możesz zaprezentować emocje i ogólny feeling, towarzyszący pracy z Tobą. Zachwycisz klienta, odwołując się do jego emocji za pomocą grafiki, zanim jeszcze padnie sakramentalne „tak”, a to bardzo dobry start do dalszej współpracy.
mediakit
Inną formą przedsprzedażowej oprawy graficznej jest zachwycający mediakit, czyli materiał informacyjny na temat Twojego projektu, miejsca w sieci lub usługi. Tworząc taki materiał, pamiętaj, że jest to wizytówka Twojej działalności, dlatego nie zadowalaj się suchymi statystykami i wykresami rodem z Excela. Nadaj mu unikatowy charakter, zastanów się, jak inaczej możesz pokazać ciekawe, ale mało sexy dane, pokaż siebie i kulisy swojego biznesu, a dzięki temu nawiążesz relację, która wyróżni Cię na tle innych marek. Nie potrzebujesz skomplikowanych narzędzi. Na początek wystarczy Ci Power Point lub Keynote i duża dawka eksperymentowania. Więcej na temat oferty i mediakitu przeczytasz tutaj.

e-book
Last but not least, e-book! Albo dowolna, inna forma prezentu, który oferujesz klientowi na swojej stronie. Czy będzie to checklista, czy niepublikowany artykuł – efekt wizualny jest tutaj kluczowy. Pierwsza głębsza styczność klienta z Twoją marką nie może dawać mu wrażenia niechlujnej kompozycji, ściśniętego, duszącego się tekstu i marnej jakości grafik. Po lekturze takiego materiału w głowie klienta zostaną właśnie te przymiotniki: niechlujny, duszący, marnej jakości. Tworząc e-booka zacznij od… ucięcia zaplanowanego tekstu o połowę. Staraj się przekazać swoje myśli z zwięzły sposób, bez zbędnych dygresji. W ten sposób, nie rozwlekając projektu na tysiące stron, zyskasz miejsce, do którego wpuścisz powietrze. Nie znając nawet zasad kompozycji, uratujesz swój materiał tym prostym trickiem. Jeśli chcesz poznać więcej tricków i wyszlifować swoją publikację pod kątem graficznym, zajrzyj do artykułu pt. „Jak zaprojektować ebook, żeby wyglądał jak praca profesjonalnego designera”.
badania potwierdzają, że koszt utrzymania klienta jest kilkukrotnie niższy od budżetu niezbędnego do pozyskania nowego klienta.
02
posprzedażowa oprawa graficzna
Na początku wspomniałam, że dużo mniej kosztowne jest utrzymanie klienta, niż jego pozyskanie. Dlatego postaw na graficzne niespodzianki również w trakcie pracy z klientem i po zakończeniu Waszej współpracy. Usługi to niesamowicie różnorodna gałąź, dlatego nasze pomysły nie będą miały charakteru one-fits-all, ale być może pokażą Ci ścieżkę, którą warto podążać. Za przykład weźmiemy biznesy trenerskie, branżę modowo-urodową oraz usługi kreatywne. To dość pojemne koncepty, w których masz szansę odnaleźć także swoją markę.
Oferując usługi trenerskie i coachingowe, postaraj się towarzyszyć swojemu klientowi w momentach, kiedy pracuje on samodzielnie nad wyznaczonym zadaniem. Jak to zrobić? Wystarczy, że zaprojektujesz dla niego zestaw motywacyjnych plakatów lub kart do afirmacji postępów. Stwórz także dodatkowe checklisty lub trackery, które ułatwią Twojemu klientowi przejście całego procesu. Możesz także urozmaicić samo wykonywanie zadania i przygotować karty do ćwiczeń, które w graficznej formie przekażą więcej niż tysiąc słów zeszytu ćwiczeń.
Prowadzisz gabinet kosmetyczny? Jesteś mobilną fryzjerką? Postaw na materiał podsumowujący Twoje pierwsze spotkanie z klientem. Na dopasowanej graficznie do Twojego wizerunku karcie zapisz stan skóry/włosów klientki, nazwy polecanych kosmetyków do pielęgnacji lub kolor wykonanej henny/koloryzacji. A może jesteś prywatną stylistką? Zapisz klientce, jaki typ figury prezentuje i jaki krój ubrań powinna nosić. Skomponuj mini-moodboard, którym będzie mogła kierować się przy samodzielnych zakupach.
To stosunkowo trudna grupa, której usługi są już poniekąd wytworem wizualnym. Architekci, styliści wnętrz, graficy, fotografowie… Same stanęłyśmy jakiś czas temu przed trudnym zadaniem wprawienia naszych klientek w zachwyt. Rozwiązaniem dla nas okazał się przyjazny przewodnik po technicznych etapach współpracy, wzbogacony o artykuły pomocne we wcielaniu nowej wiedzy w życie. Wisienką na torcie zostały nieszablonowe filiżanki wysyłane klientkom wraz z saszetką aromatycznej kawy na dobry początek pracy koncepcyjnej przy projekcie.


A Ty? Jaki graficzny materiał przygotujesz dla swojego klienta, żeby opadła mu szczęka z wrażenia? Podziel się swoim pomysłem w komentarzu.
Karla
przeczytaj podobne artykuły
zdjęcia na Instagram, czyli jak zadbać o spójność profilu
Publikujesz zdjęcia na Instagram i chcesz, żeby Twoi odbiorcy jak najczęściej klikali „follow”? Postaw na spójny wygląd profilu! Jak to osiągnąć? Przeczytaj nasze rady i stań się świadomą kreatorką wizerunku na Instagramie!
co to jest moodboard i dlaczego jest potrzebny Twojej marce?
jak zaprojektować ebook, żeby wyglądał jak praca designera?
Niezależnie od tego, jaką funkcję pełni, ebook to nośnik Twojej eksperckiej wiedzy, budujący wizerunek marki profesjonalnej, rozwiązującej główne problemy swojego klienta idealnego. Stwórz go z łatwością, dzięki kilku przydatnym wskazówkom.
Bardzo fajny artykuł. Zastanawiałam się jednak, jak prawnie wygląda przedstawianie zdjęć (nie moich) które świetnie pasują, np.kolorystycznie, do oferty moich produktów. Często widzę fajne kolaże produktowe z produktów nie będących w ofercie sklepu, a np. pasujące do któregoś z produktów tego sklepu.. Nie wyobrażam sobie pisania prośby o każdą użytą fotkę-jeśli takie kolaże mają być regularności- do danej firmy w kraju czy poza nim. Czy jest sposób żeby to uprościć? np. tylko linkując? dziękuję,A.
hej Aniu, dziękujemy za komentarz! Korzystając ze zdjęć znalezionych w internecie, trzeba za każdym razem dysponować zgodą autora. Samo podlinkowanie do źródła niestety nie załatwia sprawy. Faktycznie zgodnie z literą prawa należy za każdym razem wystąpić o autoryzację. Dlatego dobrym wyjściem jest korzystanie z darmowych stocków, gdzie można znaleźć często piękne zdjęcia i nie ma obowiązku oznaczania autora (tzreba sprawdzić licencję danego dostawcy). W Twoim wypadku być może możesz korzystać z jakiegoś materiału zdjęciowego dostarczonego przez Twoich partnerów? 🙂