Jak zaprojektować ebook, żeby wyglądał jak praca designera?
Ebook to nośnik Twojej eksperckiej wiedzy, za jego pomocą budujesz wizerunek marki profesjonalnej. Jeżeli jednak unikalną wiedzę ubierzesz w ciężką, nieczytelną lub zbyt krzykliwą formę, siła rażenia Twojego produktu będzie o wiele mniejsza. Zatem jak zaprojektować ebook, który wygląda świetnie i sprzyja nawiązywaniu trwałej relacji z Twoim klientem idealnym? Mamy dzisiaj dla Ciebie kilka prostych wskazówek, które przybliżą Cię do celu!
Od czego zacząć?
Na początek jednak wyjaśnijmy, że ebook to w świecie biznesów online bardzo potoczna nazwa dla pliku w formacie PDF, który nie ma zbyt wiele wspólnego z formatami epub czy mobi, przeznaczonymi do wyświetlania w czytnikach ebooków. Format PDF jest sztywny – raz zapisany układ strony nie pozwala na skalowanie fontów ani płynne przelewanie treści przez strony, podczas gdy epub i mobi mają możliwość dostosowywania się do rozmiarów ekranów – płynny tekst rozkłada się w sposób odpowiadający danemu urządzeniu. W dzisiejszym artykule nie będziemy się odnosić do formatów epub ani mobi, ale skupimy się na PDF, którego stworzenie nie wymaga obsługi zaawansowanych programów graficznych.
Format PDF możesz stworzyć z użyciem popularnej Canvy, niedocenianego PowerPointa lub Keynotes, a na ciut bardziej zaawansowanym poziomie – w InDesignie, programie z pakietu Adobe. Jednak nawet jeżeli użyjesz najbardziej zaawansowanego narzędzia, a nie przygotujesz się prawidłowo do składu swojej publikacji, to efekty i tak nie będą powalające.
01
Struktura publikacji
Kiedy masz przygotowaną treść swojego produktu lub lead magnetu (więcej o sekwencji mailowej z prezentem przeczytasz tutaj), stwórz jasny szkielet publikacji. Podziel treść na logiczne rozdziały i podrozdziały. Zadbaj o to, żeby w każdym podrozdziale pojawiły się nagłówki dla mniejszych fragmentów tekstu długości ok. 300-400 słów. W kolejnym kroku wytypuj cytaty, ważne myśli i tipy, którym warto przyznać specjalne miejsce. Będą one z jednej strony elementami urozmaicającymi odbiór treści, a z drugiej – będą stanowiły punkt zaczepienia dla czytelnika, który w pierwszej kolejności skanuje publikację, oceniając jej przydatność i atrakcyjność. Następnie przyjrzyj się swojej treści pod kątem danych statystycznych, liczbowych, ciekawych porównań, treści, które można przedstawić w formie infografiki lub tabeli. Dopiero z tak przygotowanym tekstem odpalaj program. Najlepiej przekonać się w praktyce, jak zaprojektować ebook.
02
Prościej znaczy lepiej
Twoim głównym celem jest przekazanie wartościowych informacji i zbudowanie pozycji ekspertki. Jeżeli Twój materiał będzie zbyt skomplikowany i ciężko będzie się w nim połapać, osiągniesz efekt odwrotny od zamierzonego. Dlatego trzymaj się zasady oszczędnego projektowania. Co to znaczy w praktyce? Rozbierz swój projekt na mniejsze elementy i uprość każdy z nich, np.:
- zdjęcia – zamiast używania wielu, mniejszych fotografii, wybierz kilka, ale o zdecydowanym charakterze i wygospodaruj dla nich większą przestrzeń, żeby mogły faktycznie przemówić do odbiorcy,
- typografia – zamiast kilku krojów pisma, wybierz 2-3 fonty do użycia w nagłówkach, treści właściwej i elementach wyróżnionych,
- układ treści – zamiast przytłaczającego ciągu znaków w jednej kolumnie, podziel tekst na dwa eleganckie łamy, które ułatwiają odbiór i przyspieszają lekturę,
- nagłówki – zamiast długich fraz i pełnych zdań skróć przekaz. To dobre posunięcie nie tylko pod względem projektowym, ale także komunikacyjnym. Zdecydowania zaprowadza porządek w designie.
03
Fonty to Twoja baza i fundament
Tworząc ebooka, przyłóż szczególną wagę do krojów pisma użytych do przekazania treści. Jak już wiesz, liczba wybranych fontów nie powinna przekraczać 3. Nie znaczy to jednak, że Twój design stanie się monotonny. Każdy krój oferuje zazwyczaj różne odmiany pod względem grubości. Jeżeli do tego dodasz różne rozmiary, Twój projekt może stać się naprawdę atrakcyjny. Pamiętaj jednak o umiarze również w tym względzie: jeżeli wybierzesz 2-3 grubości fontu, nie przesadzaj z różnorodnością rozmiarów i odwrotnie. Stawiaj na czytelność, starając się dodać szczyptę charakteru właściwego Twojej marce. Dobrym rozwiązaniem jest użycie jednego fontu w naprawdę dużym i odważnym rozmiarze. W ten sposób treść stanie się również elementem graficznym, niewymagającym dodatkowych ozdobników.
04
Przestrzeni i powietrza nigdy za wiele
Zastanawiasz się czasem, co sprawia, że projekty designerów są tak przyjemne w odbiorze? To użycie tzw. „white space”, czyli wolnej przestrzeni, robi różnicę. W przypadku ebooka nie musisz się stresować liczbą stron, które oddasz potem do drukarni, więc możesz spokojnie delikatnie rozciągnąć swój projekt. Każdy z elementów graficznych powinien swobodnie oddychać, zarówno w odniesieniu do innych części projektu, jak i krawędzi strony. Domyślny margines np. w Wordzie to ok. 2,5 cm. W przypadku ebooka ustaw marginesy i odstępy między łamami na 8-10 cm. Już ta jedna, prosta zmiana nada Twojej publikacji lekkości. Jeżeli używasz bardziej zaawansowanego programu, taką odległość zachowaj też przy oblewaniu elementów graficznych tekstem. Zbyt blisko przylegający do grafiki tekst dusi się i staje się nieczytelny. Żeby Twój projekt wyglądał naprawdę designersko, umieść wybrany cytat na jednej stronie, dodaj gładkie tło i… już nic więcej! Taki oddychający, zdecydowany element przykuje uwagę i jednocześnie nie obciąży projektu.
Żeby Twój projekt wyglądał naprawdę designersko, wyróżnij ważną myśl, umieszczając ją na jednej, pełnej stronie. Jak zaprojektować ebook? Duża typografia, gładkie tło i… to jest to!
05
Czyste odstępy i dzielenie wyrazów
Jeżeli wykonasz poprzednie 4 kroki, będzie już naprawdę całkiem nieźle. Żeby było idealnie, postaraj się, żeby na pierwszy rzut oka Twój design sprawiał wrażenie czystego. Pamiętaj o odstępach, jakie stosujesz w swoim projekcie. Tam, gdzie to możliwe, zachowuj równe przestrzenie między powtarzalnymi elementami (np. odstęp między nagłówkiem, a treścią akapitu). Zwróć także uwagę na wyrównanie elementów. Niech tworzą jedną linię i „nie wychodzą niespodziewanie przed szereg” (chyba że celowo, ale to wyższa szkoła jazdy). Zwróć także uwagę na tekst justowany, który, ułożony w dwóch łamach, może tworzyć nieeleganckie dziury. W tym przypadku dzielenie wyrazów będzie Twoim sprzymierzeńcem.
06
Jedna, spójna bajka
Poświęć sporą część pracy na stworzenie infografik oraz dobranie elementów takich jak ikonografia. Ważne, żeby wszystkie należały do jednego świata i tworzyły spójną opowieść. Wybierając ikony stworzone z obrysów, nie wyskakuj nagle na kolejnej stronie z ciężkimi i bogatymi znakami. W sytuacji idealnej, po przejściu procesu tworzenia brandingu, Twoja marka dysponuje już zestawem ikon tematycznych do użycia w różnych kontekstach projektowych. Jeżeli jednak tak nie jest, możesz sięgnąć do repozytorium Icon Finder i wybrać jeden z gotowych zbiorów.
07
Nawigacja
Przy krótkich ebookach, których planujesz używać jako lead magnetu, nawigacja nie jest punktem obowiązkowym. Jeżeli jednak Twoja publikacja to płatny, soczysty produkt z bogatą treścią i formą graficzną, dobrym i profesjonalnym rozwiązaniem jest stworzenie interaktywnego spisu treści i dodanie elementów nawigacji w samej treści. Dzięki temu użytkownik będzie mógł płynnie poruszać się po publikacji i podążać za logiczną myślą przewodnią (np. odpowiadając sobie nastawiane pytania Tak lub Nie i w ten sposób trafiając do odpowiedniej sekcji publikacji). Interaktywność w formacie PDF pozwala ożywić odbiór i zaangażować użytkownika, ale by ją wprowadzić, potrzebujesz programu z półki bardziej zaawansowanych narzędzi. To co? Wiesz już, jak zaprojektować ebook? 😉
Mamy nadzieję, że te kilka wskazówek pomoże Ci stworzyć ebook o profesjonalnym wyglądzie i ciekawej formie.
A jeżeli w charakterze Twojej marki leży styl magazynowy, przeczytaj więcej rad na temat projektowania tego typu publikacji w naszym wpisie o stylu editorialowym.
Czy stoisz właśnie przed zadaniem zaprojektowania ebooka i rozważasz przekazanie tego zadania profesjonalistom? Daj nam znać, jaką tematyką się zajmujesz i wyślij swoje zapytanie w zakładce Kontakt.
Cheers!
Karla
czytaj dalej
W podobnych tematach
przeczytaj koniecznie

Styl magazynowy: na czym polega jego sekret i jak go wyczarować?

Gdzie znaleźć darmowe zdjęcia dla Twojego biznesu?

Rodzaje fontów: kompletny przewodnik po krojach pisma dla biznesu

Hello, Girl!
Jesteśmy Karla i Ania, czyli kreatywne duo graficzek i strategów komunikacji.
Od ponad 10 lat wspieramy kobiece biznesy i świadczymy szyte na miarę usługi projektowe. Tworzymy identyfikacje wizualne i strony internetowe dla dziewczyńskich biznesów z dobrą energią. Prowadzimy też kursy dla graficzek. Chcemy naszym doświadczeniem podzielić się także z Tobą, abyś mogła tworzyć firmę, z której będziesz dumna!
Sprawdź konsultacje graficzne
Zobacz gotowe projekty w sklepie
Opowiedz nam, czego potrzebujesz
też kochasz Pinterest? Przypinaj z nami!