Jak zaprojektować ebook, żeby wyglądał jak praca designera?

7 Paź 2018 | design

jeżeli prowadzisz biznes online, ebook może być dla Ciebie produktem generującym bezpośrednio przychód lub bezpłatnym prezentem oferowanym osobom zapisującym się na Twoją listę mailową. Niezależnie od tego, jaką funkcję pełni, ebook to nośnik Twojej eksperckiej wiedzy, budujący wizerunek marki profesjonalnej, rozwiązującej główne problemy swojego klienta idealnego. Jeżeli jednak unikalną wiedzę ubierzesz w ciężką, nieczytelną lub zbyt krzykliwą formę, siła rażenia Twojego produktu będzie o wiele mniejsza. Jak zatem zaprojektować ebook, który wygląda jak efekt pracy doświadczonego designera i sprzyja nawiązywaniu trwałej relacji z Twoim klientem idealnym? Mamy dzisiaj dla Ciebie kilka prostych wskazówek, które przybliżą Cię do celu!

skuteczny landing page

Na początek jednak wyjaśnijmy, że ebook to w świecie biznesów online bardzo potoczna nazwa dla pliku w formacie PDF, który nie ma zbyt wiele wspólnego z formatami epub czy mobi, przeznaczonymi do wyświetlania w czytnikach ebooków. Format PDF jest sztywny – raz zapisany układ strony nie pozwala na skalowanie fontów ani płynne przelewanie treści przez strony, podczas gdy epub i mobi mają możliwość dostosowywania się do rozmiarów ekranów – płynny tekst rozkłada się w sposób odpowiadający danemu urządzeniu. W dzisiejszym artykule nie będziemy się odnosić do formatów epub ani mobi, ale skupimy się na PDF, którego stworzenie nie wymaga obsługi zaawansowanych programów graficznych.

Format PDF możesz stworzyć z użyciem popularnej Canvy, niedocenianego PowerPointa lub Keynotes, a na ciut bardziej zaawansowanym poziomie – w InDesignie, programie z pakietu Adobe. Jednak nawet jeżeli użyjesz najbardziej zaawansowanego narzędzia, a nie przygotujesz się prawidłowo do składu swojej publikacji, to efekty i tak nie będą powalające.

 

od czego zatem zacząć?

01

struktura publikacji

Kiedy masz przygotowaną treść swojego produktu lub lead magnetu (więcej o sekwencji mailowej z prezentem przeczytasz tutaj), stwórz jasny szkielet publikacji. Podziel treść na logiczne rozdziały i podrozdziały. Zadbaj o to, żeby w każdym podrozdziale pojawiły się nagłówki dla mniejszych fragmentów tekstu długości ok. 300-400 słów. W kolejnym kroku wytypuj cytaty, ważne myśli i tipy, którym warto przyznać specjalne miejsce. Będą one z jednej strony elementami urozmaicającymi odbiór treści, a z drugiej – będą stanowiły punkt zaczepienia dla czytelnika, który w pierwszej kolejności skanuje publikację, oceniając jej przydatność i atrakcyjność. Następnie przyjrzyj się swojej treści pod kątem danych statystycznych, liczbowych, ciekawych porównań, treści, które można przedstawić w formie infografiki lub tabeli. Dopiero z tak przygotowanym tekstem odpalaj program!

02

prościej znaczy lepiej

Twoim głównym celem jest przekazanie wartościowych informacji i zbudowanie pozycji ekspertki. Jeżeli Twój materiał będzie zbyt skomplikowany i ciężko będzie się w nim połapać, osiągniesz efekt odwrotny od zamierzonego. Dlatego trzymaj się zasady oszczędnego projektowania. Co to znaczy w praktyce? Rozbierz swój projekt na mniejsze elementy i uprość każdy z nich, np.:

  • zdjęcia – zamiast używania wielu, mniejszych fotografii, wybierz kilka, ale o zdecydowanym charakterze i wygospodaruj dla nich większą przestrzeń, żeby mogły faktycznie przemówić do odbiorcy,
  • typografia – zamiast kilku krojów pisma, wybierz 2-3 fonty do użycia w nagłówkach, treści właściwej i elementach wyróżnionych,
  • układ treści – zamiast przytłaczającego ciągu znaków w jednej kolumnie, podziel tekst na dwa eleganckie łamy, które ułatwiają odbiór i przyspieszają lekturę,
  • nagłówki – zamiast długich fraz i pełnych zdań skróć przekaz. To dobre posunięcie nie tylko pod względem projektowym, ale także komunikacyjnym. Zdecydowania zaprowadza porządek w designie.
03

fonty to Twoja baza i fundament

Tworząc ebooka, przyłóż szczególną wagę do krojów pisma użytych do przekazania treści. Jak już wiesz, liczba wybranych fontów nie powinna przekraczać 3. Nie znaczy to jednak, że Twój design stanie się monotonny. Każdy krój oferuje zazwyczaj różne odmiany pod względem grubości. Jeżeli do tego dodasz różne rozmiary, Twój projekt może stać się naprawdę atrakcyjny. Pamiętaj jednak o umiarze również w tym względzie: jeżeli wybierzesz 2-3 grubości fontu, nie przesadzaj z różnorodnością rozmiarów i odwrotnie. Stawiaj na czytelność, starając się dodać szczyptę charakteru właściwego Twojej marce. Dobrym rozwiązaniem jest użycie jednego fontu w naprawdę dużym i odważnym rozmiarze. W ten sposób treść stanie się również elementem graficznym, niewymagającym dodatkowych ozdobników.

04

przestrzeni i powietrza nigdy za wiele

Zastanawiasz się czasem, co sprawia, że projekty designerów są tak przyjemne w odbiorze? To użycie tzw. „white space”, czyli wolnej przestrzeni, robi różnicę. W przypadku ebooka nie musisz się stresować liczbą stron, które oddasz potem do drukarni, więc możesz spokojnie delikatnie rozciągnąć swój projekt. Każdy z elementów graficznych powinien swobodnie oddychać, zarówno w odniesieniu do innych części projektu, jak i krawędzi strony. Domyślny margines np. w Wordzie to ok. 2,5 cm. W przypadku ebooka ustaw marginesy i odstępy między łamami na 8-10 cm. Już ta jedna, prosta zmiana nada Twojej publikacji lekkości. Jeżeli używasz bardziej zaawansowanego programu, taką odległość zachowaj też przy oblewaniu elementów graficznych tekstem. Zbyt blisko przylegający do grafiki tekst dusi się i staje się nieczytelny. Żeby Twój projekt wyglądał naprawdę designersko, umieść wybrany cytat na jednej stronie, dodaj gładkie tło i… już nic więcej! Taki oddychający, zdecydowany element przykuje uwagę i jednocześnie nie obciąży projektu.

żeby Twój projekt wyglądał naprawdę designersko, wyróżnij ważną myśl, umieszczając ją na  jednej, pełnej stronie. Duża typografia, gładkie tło i… to jest to!   

05

czyste odstępy i dzielenie wyrazów

Jeżeli wykonasz poprzednie 4 kroki, będzie już naprawdę całkiem nieźle. Żeby było idealnie, postaraj się, żeby na pierwszy rzut oka Twój design sprawiał wrażenie czystego. Pamiętaj o odstępach, jakie stosujesz w swoim projekcie. Tam, gdzie to możliwe, zachowuj równe przestrzenie między powtarzalnymi elementami (np. odstęp między nagłówkiem, a treścią akapitu). Zwróć także uwagę na wyrównanie elementów. Niech tworzą jedną linię i „nie wychodzą niespodziewanie przed szereg” (chyba że celowo, ale to wyższa szkoła jazdy). Zwróć także uwagę na tekst justowany, który, ułożony w dwóch łamach, może tworzyć nieeleganckie dziury. W tym przypadku dzielenie wyrazów będzie Twoim sprzymierzeńcem.

06

jedna, spójna bajka

Poświęć sporą część pracy na stworzenie infografik oraz dobranie elementów takich jak ikonografia. Ważne, żeby wszystkie należały do jednego świata i tworzyły spójną opowieść. Wybierając ikony stworzone z obrysów, nie wyskakuj nagle na kolejnej stronie z ciężkimi i bogatymi znakami. W sytuacji idealnej, po przejściu procesu tworzenia brandingu, Twoja marka dysponuje już zestawem ikon tematycznych do użycia w różnych kontekstach projektowych. Jeżeli jednak tak nie jest, możesz sięgnąć do repozytorium Icon Finder i wybrać jeden z gotowych zbiorów.

07

nawigacja

Przy krótkich ebookach, których planujesz używać jako lead magnetu, nawigacja nie jest punktem obowiązkowym. Jeżeli jednak Twoja publikacja to płatny, soczysty produkt z bogatą treścią i formą graficzną, dobrym i profesjonalnym rozwiązaniem jest stworzenie interaktywnego spisu treści i dodanie elementów nawigacji w samej treści. Dzięki temu użytkownik będzie mógł płynnie poruszać się po publikacji i podążać za logiczną myślą przewodnią (np. odpowiadając sobie nastawiane pytania Tak lub Nie i w ten sposób trafiając do odpowiedniej sekcji publikacji). Interaktywność w formacie PDF pozwala ożywić odbiór i zaangażować użytkownika, ale by ją wprowadzić, potrzebujesz programu z półki bardziej zaawansowanych narzędzi.

Te kilka wskazówek pomoże Ci stworzyć ebook o profesjonalnym wyglądzie i ciekawej formie. Jeżeli w charakterze Twojej marki leży styl magazynowy, przeczytaj więcej rad na temat projektowania tego typu publikacji w naszym wpisie o stylu editorialowym.

Czy stoisz właśnie przed zadaniem zaprojektowania ebooka? Daj nam znać w komentarzu, jaki temat będziesz poruszać, jakiego programu będziesz używać i czy krótkie opracowanie na temat narzędzi do tworzenia ebooków byłoby dla Ciebie przydatne. W razie czego, wiesz, gdzie nas szukać!

Powodzenia, Dziewczyno!

Karla

Tożsamość marki, czyli Ekspercki czerwiec z Kasią Kuczyńską

Wizerunek nie jest czymś, co bierze się z powietrza. Design Twojej marki powinien wyrastać z jej tożsamości. Nie wiesz, czym jest tożsamość marki i czym różni się od jej wizerunku? Doskonale się składa! Dzisiaj o tożsamości marki opowie graficzka Kasia Kuczyńska, założycielka studio Przepis na Dizajn.

Mały biznes a inwestycje w wizerunek – od czego zacząć?

Prowadzisz mały biznes i myślisz o zainwestowaniu w wizerunek? Logo, strona www, zdjęcia biznesowe – nie wiesz, od czego zacząć? Dowiedz się jak podejmować decyzje wizerunkowe z głową!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

copyright 2018 SHABLON

NIESZABLONOWY

magazyn

Zostaw nam swój adres, a będziemy regularnie podsyłać Ci dawkę nieszablonowych inspiracji.

copyright 2018 SHABLON

NIESZABLONOWY

magazyn

Zostaw nam swój adres, a będziemy regularnie podsyłać Ci dawkę nieszablonowych inspiracji.

Pin It on Pinterest

PODZIEL SIĘ

Podoba Ci się ten artykuł? Pomóż mu dotrzeć do tych, którym może posłużyć!