fbpx

Skuteczny landing page w 6 krokach

14 Maj 2020biznes i strategia, design, strona internetowa

skuteczny landing page

jeśli prowadzisz biznes online, prędzej czy później zainteresuje Cię temat stron lądowania. Kiedy dopiero startujesz, landing page to świetny sposób na przetestowanie pomysłu na biznes, zanim się naharujesz i przepuścisz pieniądze na nierokujący projekt. A jeśli już działasz z sukcesami i wprowadzasz na rynek swój kolejny produkt, na pewno zależy Ci na napędzeniu sprzedaży i trafieniu do samego środka serduszek odbiorców, right? Skuteczny landing page to cudo, które wyeksponuje Twoją ofertę i sprawi, że szybko zmienisz swoich odbiorców w  klientów.

The good news is… przygotowanie oddzielnej strony lądowania, poświęconej konkretnemu produktowi lub usłudze (bo kto powiedział, że landing page jest zarezerwowany tylko dla produktów) jest w Twoim zasięgu! Trzeba tylko pamiętać o kilku ważnych zasadach – dowiedz się jak stworzyć skuteczny landing page w 6 krokach!

01

po pierwsze – jasno określony cel

Pamiętaj, że Twój LP ma przyciągnąć uwagę klienta do jednego produktu, jednej usługi lub jednej akcji. Dlatego musisz na wstępie zadecydować, co oferujesz swoim odbiorcom i jakiej reakcji od nich oczekujesz. Strony lądowania mogą mieć przeróżne cele – możesz zbierać zapisy na newsletter lub webinar, zachęcać do zakupu usługi lub produktu, pozyskiwać zapisy na bezpłatne konsultacje, oferować e-book do pobrania za free, itd. Wybierz jeden z nich. Ważne, żeby na stronie nie pojawiały się odniesienia do innych produktów czy usług, które oferujesz, żeby nie kusić odbiorcy potencjalnymi innymi ścieżkami – skup się tylko na jednym celu. W praktyce oznacza to, że Twoja strona lądowania nie powinna mieć widocznego głównego menu Twojej strony, które pozwala użytkownikowi przechodzić do innych podstron, ani zbyt widocznych przycisków do profili społecznościowych. Kiedy Twój odbiorca się nimi zainteresuje, opuści Twój landing page i stracisz szansę na skuteczne pozyskanie klienta. Jeśli zależy Ci na tym, by odbiorca zdążył Cię trochę poznać, to nie musisz kierować go do mediów społecznościowych. Wystarczy, że zamieścisz wideo prezentujące Twoją markę lub swój opis wraz ze zdjęciem w dalszej części strony.

02

po drugie – do brzegu i z przekonaniem

Teksty na stronie lądowania powinny być dopasowane do Twojego celu. Nie ma tutaj miejsca na przypadkowe treści i lanie wody. Stwórz jasne, przejrzyste copy, zaczynając od problemu, który Twoja oferta rozwiązuje. Spraw, by Twój odbiorca mógł przejrzeć się w stwierdzeniach, które przeczyta na Twojej stronie. Niech czyta i myśli: “gaddemyt, to o mnie!” Zaprezentuj w klarowny sposób wyjątkowość swojej oferty i soczyste efekty. Pamiętaj o tzw. języku korzyści: nawiązuj do głębokich potrzeb klienta. Napisz, w jaki sposób poprawi się jego życie, jeśli skorzysta z Twojej oferty. Nie bój się namalować marzenia, które siedzi w głowie Twojego odbiorcy. Z polotem i barwą. Napisz też, co straci, jeśli z Twojej oferty nie skorzysta.

A wszystko to pamiętając, że Twój landing page nie może być zbyt długi. Na dobrze skonstruowanej stronie lądowania użytkownik przebywa ok. 10 sekund i to już naprawdę sporo! Jego uwaga jest dla Ciebie na wagę złota, dlatego po napisaniu copy sprawdź sama, ile informacji jesteś w stanie z niego wyłowić w 10-15 sekund. Niech Twoja informacja będzie zwięzła, konkretna i łatwa w odbiorze, a jednocześnie bliska sercu odbiorcy.

zaprezentuj wyjątkowość swojej oferty i soczyste efekty. Pamiętaj o języku korzyści: nawiązuj do potrzeb klienta, napisz, w jaki sposób jego życie stanie się marzeniem, jeśli tylko skorzysta z Twojej oferty.

skuteczny landing page
03

po trzecie – atrakcyjny design i grafika

Strona lądowania jest jak Twoja wizytówka. Zwłaszcza jeśli to Twoje jedyne miejsce w sieci i służy Ci jako test opłacalności nowego biznesu. Pierwsze wrażenie robi się tylko raz, right? Postaraj się, by Twój LP był estetyczny i prezentował Twój produkt lub usługę w sposób naprawdę atrakcyjny wizualnie: niech Twojemu odbiorcy przemkną przez myśl obrazy z cyklu “muszę to mieć”. Ważne, żeby klient nie tylko przeczytał, jakie są korzyści, ale również żeby mógł je zobaczyć. Pamiętaj: ludzie kupują oczami! Dlatego koniecznie zadbaj o właściwe zdjęcia i grafiki na swojej stronie. Niech Twój odbiorca poczuje zarówno wartość oferty, jak i klimat Twojej marki. O tym, jak budować skuteczny wizerunek dowiesz się więcej tutaj. Zwróć koniecznie uwagę na to, jaki sygnał wysyłają zamieszczone przez Ciebie zdjęcia. Wybór masz ogromny (tutaj możesz przeczytać o darmowych zdjęciach), więc zrób z niego dobry użytek i bądź bezwzględna przy selekcji właściwego materiału.

Nie zapomnij też potraktować odpowiednio samych treści, tekstów. Zadbaj o spójne, ale różnorodne przedstawienie aspektów Twojej oferty. Dla zabieganego użytkownika nie ma nic gorszego niż monotonny tekst bez wyraźnych punktów nawigacji: mocniejszych nagłówków, logicznych wypunktowań, przyjaznych dla oka ikon i wyróżnień typograficznych. Dobrze jest także operować na poziomie układu kolumn, żeby układ strony zachęcał do dalszego czytania.

04

po czwarte –  przyciski CTA

Wezwanie do działania może mieć ogromny wpływ na rozmiar Twojej sprzedaży. Dlatego dobrze przemyśl, jak powinno brzmieć CTA powiązane z celem strony. Przykładowo, jeśli zdecydujesz się oferować odbiorcy zapis na newsletter, przycisk CTA musi jasno to komunikować (na przykład „Zapisuję się”). Prawidłowo skonstruowane wezwanie do działania odpowiada na pytanie: “Co się stanie, gdy kliknę?” Zadbaj o czytelność tego przycisku i umieść go w dobrze widocznym miejscu na Twojej stronie. Idealnie będzie jeśli będziesz mieć możliwość testowania różnych CTA – czasem zmiana jednego słowa ma naprawdę duże znaczenie, np. większą konwersję przynosi zazwyczaj sformułowanie: “wypróbuj bezpłatnie” niż “zarejestruj się bezpłatnie”. Dlaczego? Rejestracja kojarzy się z czymś uciążliwym. A spróbować można zawsze, bez zobowiązań. Czujesz, co mamy na myśli? CTA powinno być miłe i przyjazne, jak pluszowy miś specjalnie dla Twojego odbiorcy. 

Pamiętaj także o kontrastującym kolorze przycisku. Najnowsze badania potwierdzają, że przycisk nie musi być koniecznie czerwony, żeby skłonić Twojego odbiorcę do działania. Wystarczy, że wybrana barwa będzie dobrze odcinać się na tle otaczających ją obiektów i będzie dopasowana do całości kreacji graficznej. Jeśli dodasz do przycisku głęboki cień lub animację, osiągniesz cel. Aha! No i nie zapomnij powtórzyć CTA, jeśli Twoja strona jest dłuższa niż 4 sekcje. Przypomnij użytkownikowi, po co znalazł się w tym konkretnym miejscu i czego od niego oczekujesz.

skuteczny landing page: poznaj 6 kroków tworzenia strony lądowania
05

po piąte – charakterystyczne sekcje

Landing page charakteryzuje się specyficzną, prostą budową. Jest to strona, na której nie ma klasycznego menu, rozbudowanej stopki, ani podlinkowanych podstron czy mediów społecznościowych. Zamiast tego mamy strukturę one-page, na której znajdują się poszczególne sekcje. Zauważysz największe korzyści, jeżeli trzy najważniejsze elementy Twojej strony, czyli

  • mocny, przyciągający tytuł,
  • zwięzły opis problemu oraz opis korzyści, jakie przyniesie podjęcie akcji
  • przycisk CTA,

znajdą się w obszarze widocznym na górze strony, bez konieczności przewijania. Poniżej umieść wszystkie pozostałe informacje i rozbudowany opis problemów, jakie rozwiązuje Twoja oferta, efektów, które przynosi Twój produkt lub usługa. Pamiętaj, aby na swojej stronie zamieścić również sekcję z rekomendacjami. Rekomendacje zwiększą Twoją wiarygodność – dzięki nim Twoi odbiorcy będą mieli do Ciebie większe zaufanie i szybciej podejmą decyzję o zakupie. Tutaj dowiesz się, jak pozyskać wartościowe rekomendacje.

Strona lądowania ma Ci pomóc sprzedawać, prawda? Zatem potrzebujesz przedstawić także ofertę cenową swojego rozwiązania, produktu lub usługi. Może zastanawiasz się czasem, czemu w takiej sytuacji autorzy zazwyczaj prezentują dwa warianty swojej oferty? BUM! Stoi za tym psychologia, oczywiście. Prezentując dwie opcje do wyboru sprawiasz, że użytkownik nie stoi przed decyzją: “skorzystać czy nie?”, ale jego wybór sprowadza się do: “wybrać opcję A czy B?”. A to, zdaje się, całkiem nieźle!

Jeżeli promujesz swój landing page w mediach i w ten sposób ściągasz do siebie na stronę odbiorców, to część użytkowników wchodzących na Twoją stronę lądowania zetknie się z Twoją marką po raz pierwszy. Dlatego warto umieścić także sekcję poświęconą Tobie i Twojej misji, w której użytkownik znajdzie odpowiedź na pytania: “Dlaczego powinnam jej zaufać? Dlaczego akurat ona może mi pomóc?”. Twój opis to nie miejsce na informacje wyjęte prosto z CV, ale na tzw. elevator pitch lub brand bio.

Co jeszcze możesz umieścić, żeby stworzyć skuteczny landing page? Bonusy! Czyli dodatkowe korzyści, które są ograniczone czasowo i wymagają podjęcia decyzji niemalże natychmiast. W parze z bonusami idzie countdown clock, czyli rodzaj licznika, który wskazuje, ile czasu zostało Twojemu odbiorcy na decyzję, na jego być albo nie być. Nie jest to rozwiązanie dla każdego biznesu i każdego produktu. Opiera się na fenomenie nazywanym FOMO, czyli fear of missing out. Twój odbiorca boi się, że ominie go coś fantastycznego, więc pod wpływem presji czasu podejmuje decyzję na pniu. Stosować czy nie? Your call. 

PRZYKŁADOWA BUDOWA STRONY LĄDOWANIA

Skuteczny landing page - przykladowa budowa strony ladowania
06

po szóste – responsywność i user experience

Tego chyba nie muszę tłumaczyć – Twój LP musi, ale po prostu musi, dobrze wyświetlać się na urządzeniach mobilnych. Inaczej nie istnieje. Dlatego zanim zaczniesz promować swoją stronę, sprawdź jak wyświetla się na komórce i tablecie. Jakie aspekty wziąć pod uwagę?

Upewnij się, że strona jest czytelna, nie ucinają się zdjęcia, ani tekst, a przyciski CTA są czytelne i dobrze widoczne.

Przy przewijaniu strony, szczególnie na smartfonach, ekran nie suwa się na boki. Taki błąd utrudnia nawigowanie i skanowanie treści, która zadecyduje o tym, czy Twój odbiorca zostanie dłużej na stronie.

Jeśli celem Twojej strony jest pozyskiwanie zapisów na newsletter, przetestuj formularz i działanie ścieżki mailowej.

Sprawdź czas ładowania się Twojej strony lądowania. Możesz użyć do tego takich narzędzi jak Google PageSpeed Insights, Pingdom Tools czy GTmetrix. Jeśli strona wczytuje się zbyt wolno (dłużej niż 4 sekundy), potrzebna jest optymalizacja.

Upewnij się, że wszelkie linki zamieszczone na stronie działają prawidłowo.

jeśli tworząc swoją nową stronę lądowania, będziesz pamiętać o wszystkich powyższych zasadach, Twój LP na pewno będzie działać skutecznie! Pamiętaj jednak również o fazie testowania – dzięki testom dowiesz się jakie hasła lepiej przemawiają do Twoich odbiorców i jak zwiększyć konwersję. Ale o tym już innym razem!

Cheers!

Ania

skuteczny landing page

przeczytaj podobne artykuły

projektowanie stron internetowych

dlaczego kochamy DIVI (i Ty też powinnaś)!

Zderzasz się często z tzw. “tego się nie da”? Przerabianie gotowych motywów stron zawsze jest ryzykowne, a od kiedy zagościło u nas Divi, nie wiemy, co znaczy “nie da się”. Z pomocą Sylwii, która WordPressa i Divi zna od podszewki, puszczamy wodze fantazji. I Ty też powinnaś – dla dobra swojego biznesu.

teksty na stronę internetową

teksty na stronę internetową – jak je napisać? 4 praktyczne wskazówki

Czy wiesz, jak pisać teksty na stronę internetową, żeby zwiększyć ich siłę rażenia? Czy siadasz z pustką w głowie do tego zadania? Przeczytaj nasze 4 wskazówki i przygotuj się do redesignu swojej strony, like a pro!

styl magazynowy w projektowaniu

strona firmowa na FB: czy to wystarczy? 6 powodów, dla których warto mieć swoją niezależną stronę 

Media społecznościowe przychodzą do nas z dobrodziejstwem wielu funkcji i udogodnień, dzięki którym jesteśmy w stanie operować na większą skalę. Wiele przedsiębiorczych Dziewczyn zadaje sobie pytanie: czy naprawdę muszę mieć stronę internetową skoro mam Facebooka? Nasza odpowiedź: TAK! I to co najmniej z 6 powodów.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

14 − 2 =