Styl magazynowy: na czym polega jego sekret i jak go wyczarować?
czy lubisz czasem pooglądać kolorowe, kobiece magazyny? Zerknąć na artykuł o kulturze lub modzie? Przejrzeć reportaż z ciekawej wyprawy, popijając aromatyczną kawę albo przerzucić kilka stron, siedząc u fryzjera? W magazynach drukowanych jest coś magicznego, co sprawia, że idealnie pasują zarówno do leniwego, ciepłego wieczoru po pracowitym dniu, jak i deszczowego, weekendowego poranka wypełnionego śmiechami bawiących się dzieciaków. Dlaczego tak fajnie przegląda się te kolorowe pisma?
Ważną rolę w odbiorze magazynu odgrywa jego unikalny skład, czyli sposób, w jaki ułożone są treści i zdjęcia. Każda publikacja jest inna, ale istnieją cechy wspólne stylu nazywanego magazynowym lub edytorialowym. Jego sekretem jest niezwykła miękkość, elegancja oraz ściśle określona hierarchia, która rządzi układem przekazywanych treści. Styl magazynowy jest nie tylko przyjemny dla oka, ale także ułatwia czytelnikowi odbiór i przetwarzanie informacji, oferując możliwość zarówno łatwego przeskanowania artykułu wzrokiem, jak i zdobycia dodatkowych informacji przy głębszej lekturze.
Brzmi jak idealna formuła na przekazywanie informacji klientom w Twoim biznesie? I hear you! W styl edytorialowy możesz ubrać swoje materiały promocyjne, ale także stronę www, dzięki czemu będziesz przyciągać klientki jak magnes.
jak wykreować magazynowy look w swoim biznesie?
01
parowanie fontów
Styl magazynowy uwielbia fonty szeryfowe, czyli te, w których litery zakończone są specyficznymi daszkami. Ten rodzaj kroju pisma jest elegancki i nadaje kompozycji bogatego charakteru. W swoim projekcie możesz ograniczyć się do jednego kroju szeryfowego w dwóch grubościach lub dobrać do fontu wiodącego krój uzupełniający – pisany lub bezszeryfowy. Każdy z nich ma swój charakter, więc przed wyborem pomyśl o stylu, który chcesz wykreować. Stawiając na font pisany, osiągniesz lekki, kobiecy efekt. Wybierając font bezszeryfowy, dodasz kompozycji współczesnego charakteru.
Jeżeli marzysz o kroju pisanym pamiętaj, że co za dużo to niezdrowo. Ten rodzaj fontu powinien być używany z umiarem i podkreślać tylko nieliczne fragmenty tekstu. Może także służyć do komponowania interesujących nagłówków – eksperymentuj i kombinuj, a efekty mogą Cię pozytywnie zaskoczyć.
02
odważna typografia
Nie bój się większych rozmiarów! Duże nagłówki, wyróżonione fragmenty właściwego tekstu, przypisy pod kątem 90 stopni, wysoka interlinia… Oczywiście nie wszystko na raz. Wybierz 2-3 sposoby na podkreślenie istotnych elementów i trzymaj się ich w całym swoim materiale, jak motywu przewodniego. Typografia to ważna część stylu edytorialowego. Przyjrzyj się popularnym magazynom kobiecym takim jak Vogue, Pani czy Zwierciadło. Skład części artykułów bardzo oszczędnie używa obrazu czy ilustracji, ale cały klimat kreuje właśnie typografia. Poszukaj inspiracji w swoich ulubionych czasopismach i postaraj się przeanalizować użycie samych fontów. Fajne zestawienie z nazwami krojów użytych w popularnych magazynach znajdziesz tutaj. Taka wstępna praca uświadomi Ci, w którą stronę chcesz iść ze swoją kompozycją. Stopniowanie wielkości i stylu fontów pozwoli Ci uszeregować treść według ważności, a przez to ułatwić czytelnikowi lekturę.
03
łamanie tekstu
Charakterystycznym elementem stylu edytorialowego jest rozkład tekstu na 2-3 łamach, potocznie (choć nie do końca poprawnie) nazywanych kolumnami. Wielołamowy skład pozwala na szybsze skanowanie i przyswajanie tekstu, ponieważ wzrok czytelnika ma wąski zakres znaków do objęcia i przetworzenia. Dzięki temu lektura jest płynna i wciągająca. Warto pamiętać także o justowaniu tekstu w łamach i zachowaniu dzielenia wyrazów. Jest to cecha charakterystyczna dla treści właściwej artykułu. Dla kontrastu tytuły, nagłówki i wyróżnienia często są wyrównane do lewej, prawej lub do środka i występują bez dzielenia wyrazów. Justowanie może być kłopotliwe w przypadku strony internetowej, na której chcemy wprowadzić styl magazynowy. Pamiętaj, żeby sprawdzić swój skład pod względem zarówno prawidłowego dzielenia wyrazów, jak i czystości justowania po zakończonej pracy. Dostosowanie przeglądania do urządzeń mobilnych może sprawić, że w treści pojawią nam się nieeleganckie dziury. Dlatego decydując się na justowanie online, weź pod uwagę konsekwencje swoich wyborów i dokonuj ich świadomie. Jeżeli chcesz zachować justowanie na ekranach komputerów, a jednocześnie uporządkować mobile, możesz dodać kilka linijek kodu, który rozprawi się z justowaniem na ekranach smartfonów.
04
inicjały spuszczone
Zauważyłaś, jak pierwszy akapit tekstu często rozpoczyna się większym znakiem? To tzw. inicjał spuszczony (ang. drop cap) – bardzo charakterystyczny element stylu magazynowego. Możesz go wykreować w popularnych programach do edycji tekstu, ale także na swojej stronie internetowej przy użyciu kilku linijek kodu. Inicjały nadają Twojej kompozycji elegancji i skutecznie przyciągają wzrok czytelnika. Spróbujesz?
05
warstwowość
Ostatni wyróżnik stylu magazynowego to ułożenie elementów graficznych względem tekstu. Nachodzące na siebie warstwy treściowe i zdjęciowe sprawiają, że Twój materiał nabiera głębi i zyskuje większą dynamikę. W roli warstwy spodniej świetnie sprawdzają się tekstury i drobne elementy graficzne, jak akwarelowe maźnięcia pędzlem, metaliczne smugi, czy pudrowy pyłek. Nieco bardziej skomplikowane pod względem graficznym jest warstwowe ułożenie zdjęć. W tym wypadku często przeplatamy elementy pełne, jak np. zdjęcie z sesji, z elementami wyizolowanymi (bez tła), jak np. zdjęcie produktowe.
pamiętaj, żeby wybrać 2 lub 3 charakterystyczne cechy stylu magazynowego. Zbyt wiele edytorialowych elementów może zamienić się w chaos i utrudnić odbiór treści. Na dobry początek postaw np. na:
-
2 kroje pisma,
-
wielołamowość składu,
-
inicjały spuszczone.
to w zupełności wystarczy! Umiar jest zawsze Twoim sprzymierzeńcem, Dziewczyno!
Marzysz o stylu edytorialowym jako elemencie wizerunku Twojej marki? Wykorzystaj powyższe wskazówki i pobaw się składem swoich materiałów. Z pozoru bałaganiarski, ale w rzeczywistości mocno uporządkowany styl magazynowy to niezłe wyzwanie nawet dla profesjonalnego grafika. Liczy się pomysł, ogólne wyczucie estetyki i wiedza z zakresu łączenia krojów pisma.
chcesz skonsultować swój projekt o edytorialowym looku? Umów się z nami na konsultacje, a postaramy się wspólnie odnaleźć sekretny składnik dla Twojego wizerunku.
Cheers!
Karla
przeczytaj podobne artykuły
rodzaje czcionek: kompletny przewodnik po fontach dla biznesu
Dobranie fontów firmowych to jeden z kluczowych aspektów budowania wizerunku. Przeczytaj nasz kompletny przewodnik po krojach dla Twojego biznesu i wybierz rodzaje czcionek, które wzmocnią Twój przekaz!
kroje pisma: na jakich zasadach łączyć je ze sobą
Zastanawiasz się, jak wybrać te właściwe fonty i jak łączyć kroje pisma, by zacząć projektować i pracować z tekstem jak prawdziwy profesjonalista? W dzisiejszym wpisie przedstawimy Ci kilka zasad, dzięki którym Twój tekst będzie się prezentował czytelnie, a jednocześnie osiągniesz świetny efekt wizualny.
jak wybrać firmowy font? + darmowe zestawienia
Dobór fontu jest często pomijany i traktowany jako mało znaczący dla wizerunku firmy. A to błąd! Dobór odpowiedniego fontu jest tak samo ważny, jak dobór zdjęć, kolorów firmowych, czy designu opakowania. Czytaj dalej i dowiedz się jak dobrać font, który będzie oddawać charakter Twojego biznesu.
0 komentarzy