fbpx

kroje pisma: na jakich zasadach łączyć je ze sobą

9 Lut 2020design

w poprzednim wpisie o fontach podzieliłyśmy się z Wami ogromem wiedzy dotyczącej rodzajów krojów pisma. Mamy nadzieję, że ta wiedza weszła Ci do głowy bez większych problemów, a wizualne przykłady uprościły sprawę! Ale teraz pewnie zastanawiasz się, jak wybrać te właściwe fonty i jak łączyć kroje pisma, by zacząć projektować i pracować z tekstem jak prawdziwy pro. W dzisiejszym wpisie przedstawimy Ci kilka zasad, dzięki którym Twój tekst będzie się prezentował czytelnie, a jednocześnie osiągniesz świetny efekt wizualny. Zaczynamy!

kroje pisma jak je ze sobą łączyć

jakie kroje pisma wybrać?

Zanim rzucisz się w otchłań pełną fontów przypomnij sobie  informacje, które pojawiły się w artykule o rodzajach krojów. Wspomniałyśmy w nim o tzw. psychologii fontów, czyli dziedzinie, która opisuje skojarzenia i emocje powiązane z konkretnymi krojami. Wybierając fonty dla swojego biznesu, musisz zatem zadać sobie te same pytania, które polecałyśmy przy wyborze palety kolorystycznej. Przypomnijmy je:

01 Jakie 3 przymiotniki najlepiej opisują Twoją markę?
Jeśli nie wiesz, jak zabrać się do tego zadania, pobierz nasz bezpłatny przewodnik po moodboardach, w którym znajdziesz rozbudowaną wersję tego ćwiczenia z naszymi autorskimi wskazówkami.

moodboard
prezent dla Ciebie!

jeśli  kręcisz się w kółko i czujesz, że powinnaś coś zmienić – rozumiemy Cię, Dziewczyno! Dlatego przygotowałyśmy dla Ciebie pomoc – krótki, bezpłatny przewodnik po świecie moodboardów i wizerunku online! Pobierz już teraz!

02 Jakie wartości chcesz propagować za pośrednictwem swojej marki? Czym kierujesz się w biznesie i życiu prywatnym?
Np. Wysoka jakość, otwartość, wygoda, wolność, bezpieczeństwo, itd.

03 Jaka pora roku najtrafniej opisuje osobowość Twojej marki?
Wybierz wiosnę, lato, jesień, zimę lub zmiksuj ze sobą dwie pory roku, żeby podkreślić niuanse Twojej osobowości. Jeśli do tej pory nie spotkałaś się z systemem stylów wizualnych określonych porami roku, zacznij od artykułu poświęconego wiośnie, lub rozwiąż nasz quiz tutaj.

04 Jakie emocje chcesz wzbudzić u osoby, z którą spotykasz się online lub za pośrednictwem różnych materiałów marketingowych? Jak Twój klient powinien się poczuć na Twojej stronie www?
Określ sposób, w jaki chcesz oddziaływać na klienta. Zastanów się, czy sposób, w jaki Ty chcesz wywierać wpływ jest zgodny z tym, czego potrzebuje Twój odbiorca, żeby podjąć akcję. Np. chcesz swojemu klientowi zapewnić bezpieczeństwo i poczucie stabilności, by podjął działanie, podczas gdy Twój klient potrzebuje solidnej motywacji i zagrzewania do boju.

05 Czy Twój klient podejmuje decyzje spontanicznie, emocjonalnie czy skrupulatnie analizuje i rozważa wiele opcji, zanim podejmie finalną decyzję?

Kiedy sformułujesz odpowiedzi, wybór odpowiednich rodzajów fontów przyjdzie do Ciebie niemalże samoistnie. Pamiętaj jednak, że rodzaj to jedno, a ilość to drugie.

kroje pisma dobieranie fontu głównego i akapitowego

ile krojów pisma wybrać?

Zasada numer jeden mówi, że nie należy używać więcej niż dwóch lub trzech krojów pisma. Innymi słowy, less is more! Umieszczanie w jednym projekcie większej liczby fontów, to po prostu wyższa szkoła jazdy. Dlatego zdecydowanie polecamy Ci na początku ograniczenie wyboru do dwóch fontów: wybierz jeden krój pisma do tekstu akapitowego (body font), a drugi – do nagłówków.

Font główny

używany do nagłówków, powinien być dopasowany stylem do Twojego logo oraz… rodzaju Twojej działalności. Ważne, żeby nie konkurował z fontem wykorzystanym w logo, a jedynie go uzupełniał lub był z nim tożsamy. W wielu materiałach będziesz miała sytuację, w której bezpośrednio pod logo będziesz potrzebowała wstawić nagłówek tekstowy. Jeśli fonty nie będą do siebie pasowały, od pierwszego akapitu Twój odbiorca będzie miał zgrzyt. Font główny, nagłówkowy może być uzupełniony fontem nagłówkowym drugiego rzędu. Jest to szczególnie przydatne w momencie, kiedy Twoje artykuły, teksty są wielopoziomowe i graficzne wyróżnienie poszczególnych części będzie ułatwiało konsumowanie Twoich treści.

Body font

to krój pisma, który będzie pojawiał się w tekście akapitowym na blogu czy w materiałach drukowanych. Tutaj przede wszystkim postaw na czytelność. Ale pamiętaj, że krój pisma w body również nadaje charakteru. Decydując się na font szeryfowy jako akapitowy krój pisma, będziesz wywoływać inne skojarzenia niż przy zastosowaniu kroju bezszeryfowego. I to w zauważalny sposób, ponieważ ponad 90% treści będziesz zapisywać fontem akapitowym.

Font akcentowy

Dodatkowo możesz wybrać font ozdobny, akcentowy, który będzie pojawiać się tylko gdzieniegdzie, na przykład przy Twoim bio (“cześć!”, “hello!”) na blogu lub w dopiskach w materiałach drukowanych czy wezwaniach do działania, ale nie jest to konieczne. Fonty ozdobne powinny pojawiać się w krótkich fragmentach treści, do skonsumowania na raz. Zdecydowanie nie polecamy wstawiać ich do całego akapitu, stają się wtedy nieczytelne.

kroje pisma niepoprawny zestaw
kroje pisma poprawny zestaw

jak łączyć ze sobą kroje?

Druga zasada mówi: dobieramy kroje pisma, które ze sobą kontrastują. Żeby zrozumieć, jak to działa, dla przypomnienia poniżej zamieszczamy dla przypomnienia krótką klasyfikację krojów pisma:

  1. Fonty szeryfowe to te z ozdobnymi wykończeniami liter,
  2. Kroje bezszeryfowe, to te proste, minimalistyczne, pozbawione ozdobników
  3. Fonty dekoracyjne i odręczne, czyli fonty ozdobne lub imitujące pismo ręczne.

Kroje dobieramy na zasadzie kontrastu, czyli np. dobieramy pismo z dwóch różnych kategorii. Najczęstszym połączeniem jest dobranie fontu szeryfowego z bezszeryfowym. Jeśli w Twoim logo pojawia się wersja szeryfowa, dobierz do niej proste nagłówki pisane fontem bezszeryfowym, oraz font bezszeryfowy do treści akapitowej. Dobranie drugiego fontu szeryfowego mogłoby sprawić, że krój pisma w nagłówku konkurowałby z logo.

PRZYKŁADY: Quicksand, Essonnes, Eloquent PRO, Lato

 

kroje pisma szeryfowe z bezszeryfowymi
kroje pisma zestawienie kontrastowe
TRIKI ŁĄCZENIA KROJÓW PISMA

Pamiętaj, że kontrast zapewniają nie tylko kroje, ale także wielkość i grubość fontu. Dlatego możesz wybrać dwa kroje z tej samej kategorii albo nawet z tej samej rodziny fontów, ale postawić na znaczne zróżnicowanie grubości, rozmiaru czy koloru liter. Jeśli wybierzesz ten schemat parowania krojów, to odradzamy dobieranie bardzo podobnych do siebie fontów bezszeryfowych lub szeryfowych. Niech różnica między nimi będzie zauważalna.

Pamiętaj jednak, żeby unikać podwójnych wyróżnień (np. podkreślenie z boldem). Jeśli chcesz pokierować uwagę odbiorcy w kierunku konkretnej treści, zdecyduj się na jedno wyróżnienie, zmieniając kolor lub pogrubiając fragment tekstu. Pamiętaj też, że zastosowanie pogrubienia w całym akapicie sprawi, że położenie nacisku na wybraną treść będzie niemożliwe. Efekt będzie wręcz odwrotny – uwaga odbiorcy rozproszy się.

PRZYKŁADY: Gotham, Museo Sans, Lust, Cochin

Zobacz poniżej, jak można poprawić grafikę po lewej stronie, w dużej mierze dzięki zróżnicowaniu fontów, nadaniu im hierarchii ważności i poprawieniu kontrastu z tłem:

kroje pisma brak różnorodności
kroje pisma zachowana różnorodność

Jeśli pomimo wskazówek kompletnie nie wiesz od czego zacząć dobieranie fontów, to świetnym rozwiązaniem jest sprawdzanie wskazówek autorów konkretnych krojów pisma, na przykład takich jak na Google Fonts. Na końcu opisu każdego fontu znajdziesz podpowiedzi, jakie kroje pisma do niego pasują. Generator pozwala też na testowanie par fontów na żywo.

Możesz również zajrzeć na Fontpair.co, gdzie sukcesywnie pojawiają się propozycje dobrze sparowanych fontów, oraz na Fontjoy.com.

PRZYKŁADY: Oswald, Muli, Roboto Slab, Raleway

kroje pisma nietypowe zestawienia

testowanie i polskie znaki

Pamiętaj, żeby przetestować wybrane kroje pisma w akcji, zanim podejmiesz finalne decyzje! W tym celu możesz użyć na przykład naszego ulubionego generatora przykładowego tekstu Cupcake ipsum. Wybierasz długość akapitu, klikasz „Generate”, i gotowe! Możesz przekopiować tekst to testowania. Dzięki przykładowej treści możesz sprawdzić, jak dany font działa w akcji. Jeśli wiesz, że potrzebujesz fontu z polskimi znakami, możesz skorzystać z tego generatora. Masz do wyboru fragmenty z Pana Tadeusza lub np. zakręconą nowomowę, w których pojawiają się wszystkie polskie znaki diakrytyczne.

kroje pisma bez polskich znaków

Zapamiętaj!

Zanim wybierzesz font dla polskiego odbiorcy, naprawdę upewnij się, czy ma polskie znaki! Czytelność to absolutna podstawa. Czasami zdarza się, że wybrany krój pisma obsługuje polski alfabet tylko częściowo. Jak uniknąć wtopy? Wystarczy, że wpiszesz zdanie „Zażółć gęślą jaźń”. W tym zdaniu znajdują się wszystkie polskie znaki diakrytyczne. Jeśli całe zdanie wyświetla się prawidłowo, masz pewność, że dany font prawidłowo obsługuje cały polski alfabet. Jeśli wybierzesz font, który nie ma polskich znaków, pamiętaj o ich uzupełnieniu przed publikacją! Możesz to zrobić “na piechotę”, dodając ogonki, przecinki, choć na dłuższą metę będziesz żałować swojego wyboru. Jeśli jednak jesteś bardzo przywiązana do swojego wymarzonego fontu, możesz zlecić doprojektowanie znaków grafikowi, zajmującemu się projektowaniem fontów (o ile licencja na to zezwala).

Dobór fontu jest często pomijany i traktowany jako mało znaczący dla wizerunku firmy. A to błąd! Dobór odpowiedniego fontu jest tak samo ważny, jak dobór zdjęć, kolorów firmowych czy sposobu komunikacji z klientem. Twoje materiały powinny być spójne i oddawać charakter Twojego biznesu. Mamy nadzieję, że po dzisiejszym artykule wszystko stało się jasne.

Cheers!

Karla i Ania

PS. Wiesz, że dobre i sprawdzone pary fontów znajdziesz w Instapaczkach? Zobacz w naszym butiku, jak dobieranie krojów wygląda w praktyce.

Rodzaje czcionek i krojów pisma: kompletny przewodnik

przeczytaj podobne artykuły

dobieranie kolorów

rodzaje krojów pisma: kompletny przewodnik

Dobranie fontów firmowych to jeden z kluczowych aspektów budowania wizerunku. Przeczytaj nasz kompletny przewodnik po krojach dla Twojego biznesu i wybierz rodzaje czcionek, które wzmocnią Twój przekaz!

jak dobierać fonty firmowe

jak wybrać font firmowy? +zestawy darmowych fontów

Dobór fontu jest często pomijany i traktowany jako mało znaczący dla wizerunku firmy. A to błąd! Dobór odpowiedniego fontu jest tak samo ważny, jak dobór zdjęć, kolorów firmowych, designu opakowania czy sposobu komunikacji z klientem.
styl magazynowy w projektowaniu

jak wyczarować styl magazynowy czyli editorial look?

W magazynach drukowanych jest coś magicznego, co sprawia, że idealnie pasują zarówno do leniwego wieczoru po pracowitym dniu, jak i deszczowego poranka wypełnionego śmiechami bawiących się dzieciaków. Dlaczego tak fajnie przegląda się te kolorowe pisma?

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

twelve − eight =