fbpx

Wpół do brandingu #03 – czy odstraszasz klientów?

26 kwi 2021 | biznes i strategia, design

Hej, Dziewczyno! Witamy Cię w kolejnym odcinku naszej nieszablonowej serii „Wpół do brandingu”. Będziemy się w niej dzielić absolutnie wszystkim, co wiemy na temat budowania atrakcyjnej, spójnej marki, której wizerunek przyciąga właściwych klientów jak magnes.

W poprzednim odcinku mówiłyśmy o spójności, o tym jak osiągnąć spójny wizerunek, i że ważna jest nie tylko sama warstwa wizualna Twojej marki, ale również emocjonalny, wyrazisty język i osobowość marki. A dzisiaj powiemy o jednym z efektów dobrze zorganizowanego, spójnego wizerunku. A jest nim, uwaga: odstraszanie części klientów. Wybiło wpół do brandingu! Zaczynamy! 

subskrybuj kanał

co to jest branding - subskrybuj kanał
01

Wpół do brandingu odcinek #03 – podsumowanie

Pomysł celowego odstraszania części klientów może wydawać się absurdalny. To naturalne, że chcesz zaprezentować swoje produkty czy usługi jak najszerszej grupie ludzi i sprawić, żeby kupili od Ciebie to, co masz do zaoferowania. I tutaj z pomocą przychodzi polaryzacja! Pamiętasz, jak mówiłyśmy w poprzednim odcinku o emocjach? To one są główną siłą napędową zakupów. Nie wierzysz? Przypomnij sobie, jak ostatnio sama przekonałaś się do zakupu nowych butów albo torebki, która bardzo Ci się spodobała. Silne, pozytywne emocje to najlepsze, na czym możesz płynąć. Dlatego przy dobrze nakreślonym wizerunku jedni będą Cię kochać, drudzy nienawidzić. Ale to właśnie celowe odstraszanie części klientów i nastawienie się na jeden bardzo specyficzny profil odbiorcy będzie działało na Twoją korzyść.

Kolejne biznesy wyrastają jak grzyby po deszczu, konkurencja ciągle rośnie, niezależnie w jakiej branży działasz. A Ty, nie oglądając się na innych, powinnaś postawić konkretnego klienta w centrum Twoich działań, mówić do niego jasno i pewnie. W przeciwnym razie , on prostu nie ma szans, żeby Cię usłyszeć w internetowym chaosie! Twoje komunikaty graficzne i językowe znikną w gąszczu innych artykułów, postów, relacji. Jeżeli będziesz mówić do wszystkich, finalnie nie będziesz docierać do nikogo w wystarczająco wyrazisty, zapamiętywalny sposób.

moodboard

prezent dla Ciebie!

Jeśli  kręcisz się w kółko i czujesz, że powinnaś coś zmienić - rozumiemy Cię, Dziewczyno! Dlatego przygotowałyśmy dla Ciebie pomoc - krótki, bezpłatny przewodnik po świecie moodboardów i wizerunku online!

dopiero marka, która trafia do konkretnego klienta z jego konkretnymi problemami prosto w serce swoim wizerunkiem i komunikatem, ma szanse przyciągnąć klientów, którzy staną się jej lojalnymi, naturalnymi ambasadorami – i o to właśnie chodzi!

co to jest branding

Jeśli nie chcesz  godzić się na odstraszanie części klientów, sprawisz, że odbiorcy będą zdezorientowani, nie będą rozumieli, kim dokładnie jesteś i czym się zajmujesz. Będziesz komunikować się trochę z jedną, a trochę z drugą grupą. I co ważniejsze – nikt nie będzie przekonany o tym, że Twoja oferta jest dokładnie dla niego, w związku z czym najpewniej nie podejmie decyzji o zakupie Twoich produktów czy usług.

czas na przykład…

Podamy Ci nasz ulubiony przykład z naszej biznesowej drogi. Zaczynając 7 lat temu przyjmowałyśmy wszystkie projekty i zlecenia, i wiecznie nie miałyśmy czasu na strategiczne budowanie wizerunku naszej firmy. Pracowałyśmy dużo, często po godzinach, i ciągle przyjmowałyśmy zlecenia, między którymi nie było żadnego klucza doboru. Było to widoczne w naszym portfolio – wśród naszych prac nie było żadnej spójności, i to bezpośrednio przekładało się na nasz ówczesny wizerunek. Miałyśmy różnych klientów z różnych branż i każdy klient miał inne oczekiwania odnośnie naszej współpracy. W związku z tym komunikowałyśmy się z 15 profilami różnych osób; korporacji, NGO’s, marek osobistych. Tę fazę nazywamy „lelum polelum”, bo same wtedy nie byłyśmy do końca pewne, co chciałybyśmy robić.

co to jest faza lelum polelum?

To jest bardzo typowa faza w biznesie, podczas której robisz różne rzeczy, aż dochodzisz do momentu, kiedy czujesz, że przyszedł czas na zmiany. Nieszablonowy SHABLON rozwinął się fenomenalnie, gdy ustaliłyśmy, że chcemy pracować z osobami podobnymi do nas, przedstawicielkami wolnych, kreatywnych zawodów, ekspertkami i edukatorkami. Że chcemy pracować z biznesami z branży moda, uroda, lifestyle, ale na pewno nie chcemy współpracować z korporacjami.  To był dla nas naprawdę przełomowy moment! Kiedy już ustaliłyśmy profil naszej idealnej klientki, to wszystkie elementy układanki budowania naszego wizerunku zaczęły wpadać na swoje miejsce.

Nasz przykład pokazuje jak dużo może zmienić się w bardzo krótkim czasie, jeśli tylko poczujesz, że jesteś gotowa na zmiany. Jeszcze 2 lata temu przeżywałyśmy każdą odrzuconą ofertę. Zachodziłyśmy w głowę, co zrobiłyśmy nie tak. Dzisiaj wiemy, że to my poprzez strategię marketingową i wizerunkową decydujemy, kto zostanie naszym klientem, a kto nie. To prawo tak bardzo nam się spodobało, że gdy ostatnio usłyszałyśmy, że „nasze portfolio jest bardzo monotonne”, pomyślałyśmy „Wow, ale super komplement!”.

Jeśli zastanawiasz się, które dokładnie elementy mają moc przyciągania lub odstraszania klienta – jest ich naprawdę dużo! Zacznij od zbudowania strategicznej identyfikacji wizualnej i skutecznej strony www (czyli takiej, która będzie realizowała Twój główny cel). Potem możesz też dopasować swoją ofertę, portfolio, wypracować sposób komunikacji językowej i wizerunek – te wszystkie elementy powinny odpowiadać oczekiwaniom Twojej jasno określonej grupy docelowej.

co to jest branding

Musisz zdać sobie sprawę z tego, z kim chcesz pracować, a kto w Twoim biznesie generuje tylko problemy i frustracje. Tym, którzy nie pasują do naszego obrazka, mówimy delikatnie „nie, dziękujemy”, a całą swoją energię kierujemy tam, gdzie czeka na nas dobry biznes.

Wiemy, że wizja odstraszania klientów jest na początku nieco przerażająca. Ale pomyśl – zamiast nastawiać się na projekty od klientów nie do końca idealnych, wyobraź sobie zyski, jakie będziesz czerpać kiedy Twoja marka wyspecjalizuje się i będzie nastawiona na specyficzny rodzaj klienta! Będziesz mogła wtedy się spokojnie rozwijać, pracując z ludźmi, z którymi chcesz pracować. I utwierdzisz się w przekonaniu, że lubisz swoją pracę. A przecież o to właśnie chodzi!

Mamy nadzieję, że zachęciłyśmy Cię do zostania z nami w kolejnych odcinkach. Już w kolejnym weźmiemy pod lupę supermoce Twojej osobowości i opowiemy co nieco o archetypach. Do zobaczenia, Dziewczyno!

 

Cheers!

Karla i Ania

przeczytaj podobne artykuły

spójny wizerunek strategiczny, czyli Graal każdej girlboss

Czym jest spójność w tworzeniu wizerunku marki? I jak może Ci pomóc w przebiciu się w informacyjnym szumie? Czy faktycznie spójność to taki święty Graal współecznego biznesu online? Obejrzyj wideo lub przeczytaj skrócony transkrypt nagrania i zacznij pracować nad spójnością swojej marki.

jak język komunikacji tworzy wizerunek Twojej marki?

Strategiczny, zorientowany na konkretne efekty wizerunek, a o taki właśnie chodzi w biznesie, nierozerwalnie związany jest z językiem, którym posługuje się Twoja marka. Ważne jest nie tylko co, ale też jak mówisz do swojego klienta. Aspekty graficzne i język marki jadą na tym samym wózku: jeżeli są zbyt uniwersalne, trafiają do wszystkich i do nikogo.

5 najczęstszych błędów przy tworzeniu wizerunku marki

Jeżeli właśnie zdecydowałaś się stworzyć lub udoskonalić własnoręcznie wizerunek swojej marki, czeka Cię świetna przygoda! Twoja droga to jednak mnóstwo pułapek. Jeżeli decydujesz się na domowy rebranding, sprawdź, czy nie popełniasz jednego z 5 najczęstszych błędów przy tworzeniu wizerunku DIY.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *