fbpx

Trendy w grafice na 2023 rok

17 sty 2023 | design, rozwój biznesowy

Czy jesteś gotowa na nowe graficzne wyzwania? Potrzebujesz powiewu świeżości w wizerunku Twojej marki? A może szukasz pomysłu na szatę graficzną dla klienta? Sprawdź, co w trawie piszczy i dowiedz się, jakie są trendy w grafice na 2023 rok! Poznaj kolory roku, trendujące konwencje i kierunki rozwoju branży graficznej.

Świat wokół nas zmienia się w zawrotnym tempie i stale pojawiają się nowe graficzne trendy. Niektóre z nich są widoczne bardzo krótko, inne z kolei zostają z nami na dłużej. Dowiedz się jakie są trendy w grafice na 2023 rok i jakie rozwiązania możesz wykorzystać w swoich projektach w najbliższym czasie, by popłynąć na fali trendu.

Gdy w ubiegłym roku pisałyśmy podobny artykuł, cały świat odradzał się w nowej rzeczywistości po pandemii. Jeśli jesteś ciekawa, zajrzyj do postu z 2022 tutaj. Pojawił się wtedy delikatny trend nostalgiczny, ale całościowo przeważała energia, świeżość i duża dawka koloru. W trendach w grafice na 2023 rok również czuć pozytywną energię i wiele ze wspomnianych w artykule trendów zostaje z nami na kolejny rok. Jednak ta energia jest nieco przytłumiona za sprawą wydarzeń takich jak wojna w Ukrainie, galopująca inflacja, czy postępujące zmiany klimatu.

Trendy są jak lustro – ma na nie wpływ wszystko to, co dzieje się na świecie. A jak wiadomo, każdy z nas inaczej reaguje na negatywne wydarzenia. Niektórzy patrzą na przyszłość z ciekawością, z energią i optymizmem. Inni buntują się przeciwko obecnej sytuacji i próbują ją zmienić, jeszcze inni uciekają w wyimaginowany, nierzeczywisty świat. Dlatego jedno jest pewne: trendy w grafice na 2023 rok to naprawdę mocno eklektyczny miks! Zresztą, przekonaj się sama!

01

Kolory

Zacznijmy od kolorów. Jak już być może wiesz, kolorem 2023 roku Instytutu Pantone została Viva Magenta. To zdecydowany odcień czerwieni, który emanuje czystą radością, energią, zachęca do eksperymentów i wyrażania siebie na różne sposoby. Oj tak, Viva Magenta to odważny, nieustraszony, pulsujący kolor!

Popanedemiczna rzeczywistość domaga się wyrazistości. Widzi to także Coloro X WGSN, które zaprezentowały podobny odcień czerwieni o nazwie Luscious Red. Ten kolor obrazuje siłę i pasję. Ale pamiętaj, że nie zawsze musi być to kolor wiodący w Twojej marce. Może stać się kolorem akcentowym i w zależności od doboru barw towarzyszących mieć nieco inny wydźwięk.

Instytut Pantone zaprezentował przykładowe palety z wykorzystaniem Viva Magenta. Zauważ, że podane zestawienia, pomimo obecności odważnej czerwieni, wpisują się w inny styl wizualny. Jeśli chcesz zapoznać się z tematem stylu wizualnego, rozwiąż quiz tutaj i poznaj swoją wizualną osobowość.

Trendy w grafice na 2022 - mocne kontrasty - Happy Socks
trendy-w-grafice-na-2023-rok
Trendy w grafice na 2022 - mocne kontrasty - Happy Socks
trendy-w-grafice-na-2023-rok

Coloro X WGSN jako jeden z kolorów roku wytypowały także lawendowy Digital Lavender. Ten pastelowy odcień fioletu wprowadza atmosferę relaksu i regeneracji. W tym roku Coloro x WGSN stawiają też na Sundial, czyli ciepły, słoneczny kolor, który jest połączeniem złotego, brązu i beżu. Sundial ma pozytywną aurę i jest dość neutralny, świetnie sprawdzi się jako baza, którą możemy uzupełnić innymi barwami.

Tutaj możesz obejrzeć prezentację prognozowanych przez Coloro trendów na 2023 rok, które są zdecydowanie mocne w przekazie. Znajdziesz tam zarówno uspokajający odcień niebieskiego jak i energetyczny turkus. 2023 będzie rokiem niezłych sprzeczności.

Oprócz kolorów, które możesz potraktować jako impuls do odświeżenia palety swojej marki, spójrz także na szersze konwencje i powracające motywy, które będą w tym roku na fali.

02

graficzne konwencje

artystyczne fonty i dedykowane kroje eksperymentalne

Wygląda na to, że w tym roku szykuje się jeszcze większy niż w zeszłym come-back typografii w roli głównej. Przez ostatnich kilka lat bardzo popularne były kroje minimalistyczne, pełniące głównie funkcję informacyjną. Teraz wracamy do bardziej fikuśnych krojów pisma, zarówno tych opartych o klasyczne, tradycyjne szeryfy, jak i tych mniej regularnych, przerysowanych, z ozdobnymi wykończeniami liter. Nas osobiście ten trend bardzo cieszy, no bo jak nie kochać tych wszystkich pięknych szeryfowych zawijasów i zabawnych, nieregularnych krojów!?

Źródło: Nicky Laatz

Źródło: Sans & Sons

pro tip

Przy coraz większym nasyceniu rynku, marki szukają sposobów na odróżnienie się. Coraz chętniej sięgają po kroje o różnej wielkości, grubości, głębi, kolorystyce, nie zawsze zdając sobie sprawę z utrudnionej czytelności tych zwariowanych fontów. Warto zatem zapamiętać, że eksperymentalny krój sam w sobie jest już mocnym elementem graficznym i nie nadaje się do zapisywania treści akapitowych.

Jeśli myślisz o rebrandingu, to możesz postawić na taką niecodzienną czcionkę w odświeżonym logo. Ale możesz też wykorzystać ją w Twoich grafikach społecznościowych czy materiałach drukowanych Twojej firmy w formie graficznych akcentów. Krój szeryfowy z zawijasami na pewno doda elegancji Twojemu wizerunkowi. Zobacz, jak szeryfowy font sprawdził się w identyfikacji, którą zaprojektowałyśmy dla marki Droga Kobiety.

Z kolei krój bardziej geometryczny, może nieco odręczny, rysunkowy, balonowy będzie przywodził na myśl awangardę, odwagę i zabawę.

Źródło: Rafael Serra

Źródło: Rafael Serra

Źródło: Mel Ceri

mistycyzm i eko modernizm

Kolejnym mocno widocznym trendem w tym roku są grafiki w stylu duchowym, mistycznym, nawiązującym do astrologii i/lub tarota, a także do natury jako naszej matki. Pojawiają się tutaj symbole, takie jak znaki zodiaku, trzecie oko, kwiaty lotosu, księżyc i gwiazdy, kryształy, motywy kwiatowe i zwierzęta mocy.

Źródło: Freepik

Źródło: AnaMaria.Design

Grafiki utrzymane w tym stylu są delikatne i lekkie, dzięki charakterystycznym cienkim liniom i miękkim, zaokrąglonym kształtom. Kolory są spokojne, przytłumione, często czerpią z palety ziemi, a więc brązów, beży, zieleni i szarości. Na pewno wyczuwasz tę natchnioną atmosferę i spokój płynący z tych grafik, nawet jeśli nie wierzysz w tarota lub nie jesteś zbytnio uduchowiona, prawda? Ten styl niesie w sobie ukojenie i ucieczkę od codziennych zmartwień.

Źródło: Pinterest

Źródło: Forner Studio

wyrazisty minimalizm

Kolejnym mocnym tegorocznym trendem jest stylistyka, która łączy w sobie dwa pozornie przeciwne kierunki: minimalizm i wyrazistość. Dla projektów utrzymanych w tym stylu charakterystyczna jest oszczędna liczba elementów, przy jednoczesnym wykorzystaniu mocnych kolorów, które przyciągają uwagę. Często pojawiają się tutaj również proste, geometryczne kształty, i duże, ciężkie kroje pisma. Takie połączenie gwarantuje mocny efekt! A to wszystko dzięki temu, że elementów jest mniej, ale są one w większym rozmiarze, takim wręcz… bijącym po oczach. 

Autor: Lucie Bajgart

Ten trend jest widoczny w projektach logo, kampanii reklamowych czy stron www. Często pojawiają się tutaj duże połacie konkretnego, wyrazistego koloru. W projektach wykorzystywane są też fotografie – powstają wtedy układy i kolaże w nowoczesnym stylu. Efekt wyróżnienia na rynku gwarantowany!

styl retro

Boom na stylistykę retro rozpoczął się już w ubiegłym roku, ale wygląda na to, że ten nostalgiczny trend nadal się utrzymuje i ma się dobrze! O ile wcześniej popularny był bardziej styl lat 70’, duże, balonowe kroje pisma, zdecydowane kolory i elementy kwiatowe, czy mandale i geometryczne wzory, o tyle teraz ten trend przesuwa się bardziej w stronę lat dziewięćdziesiątych. Pierwsze komputery, przenośne boomboxy, Winamp, IRC, Gadu-Gadu… pamiętasz tamte czasy? W świecie graficznym dla tego stylu charakterystyczne są płaskie ilustracje, kolorowe, płynące gradienty, cienkie, czarne ramki wokół każdego elementu, proste “komputerowe” fonty czy szare prostokąty imitujące oldschoolowe okienka rodem z Windows 95. To także początki nieco koślawego stylu 3D, który w 2023 będzie stanowił zupełnie osobny, ważny trend.

Źródło: Polar Vectors

Źródło: Krowarzywa

nalepki

Idąc dalej tropem retro, mamy jeszcze trend na nalepki. W latach dziewięćdziesiątych nalepki były super cool, prawda? I teraz znowu są cool! Chociaż tym razem nie w formie prawdziwych naklejek, a raczej w wersji online. Nowoczesne nalepki mają żywe kolory i niekonieczne muszą być okrągłe. Mogą przybierać też inne typowo geometryczne, symetryczne kształty. Na naklejkach umieszczane są zazwyczaj proste rysunki lub napisy. To trend, który z radością przytulimy w naszej identyfikacji wizualnej, stawiając na drobną ewolucję zamiast rewolucji.

Źródło: Creative Market

Trendy w grafice na 2022 - kolory pastelowe - przyklad

Źródło: Victor Sande

03

trendy w rozwoju branży

AI i ucieczka od rzeczywistości

W tym roku ucieczkę do innych, wyimaginowanych światów zafunduje nam AI, czyli sztuczna inteligencja. Z jednej strony będzie to graficzny trend, a z drugiej… ścieżka rozwoju całej branży.

Autor: Binatang

Sztuczna inteligencja intensywnie rozwijała się już od co najmniej dekady, ale do tej pory wykorzystywana była raczej w branżach takich jak np. medycyna. Od niedawna AI wkracza również do świata designu, i to z przytupem! Dzięki programom graficznym możemy wygenerować obraz na podstawie kilku wpisanych słów. I nie trzeba wcale daleko szukać, bo funkcja konwertowania tekstu na obraz za pomocą generatora dostępna jest już nawet w Canvie!

Jak to działa? Wystarczy, że wpiszesz do narzędzia tekst obrazujący to, co chcesz uzyskać w formie grafiki, a algorytm przeanalizuje opublikowane do tej pory przez ludzi dzieła, a następnie stworzy grafikę na podstawie Twojego opisu. Sprawdź, jak zaskakujące efekty możesz osiągnąć dzięki narzędziom takim jak DALL-E, Midjourney czy Stable Diffusion. Robi wrażenie, prawda? To rozwiązanie może znacząco przyspieszyć kreatywną fazę projektowania. Agencje już teraz korzystają z platform bazujących na AI do tworzenia materiałów brandingowych i kampanii marketingowych. Przykładem może być chociażby kampania “AI Ketchup” firmy Heinz.

Źródło: Heinz

czy powinniśmy się bać sztucznej inteligencji?

Czy AI zastąpi designerów, grafików, artystów? Mamy nadzieję, że nie! Zamiast obawiać się AI, naszym zdaniem powinniśmy raczej zaprzyjaźnić się z tym nowym narzędziem – bo jeśli może ono usprawnić naszą pracę, to dlaczego z tego nie skorzystać? Warto zwrócić uwagę na to, że sztuczna inteligencja jest w stanie wykonać nawet skomplikowane działania graficzne, ale to nadal my wpisujemy swoje pomysły do narzędzi opartych o AI. Coraz bardziej będzie liczył się pomysł, a nie samo wykonanie.
Choć niewątpliwie ta technologia niesie ze sobą pewne ryzyko, również w kontekście praw autorskich, to z uwagą będziemy obserwować ten rozwojowy trend.

Jako graficzki i przedsiębiorczynie możemy korzystać z AI nie tylko przy działaniach projektowych. Sztuczna inteligencja może przyspieszyć pisanie tekstów, pomagając w przeprowadzeniu researchu (np. z GPT Chatbotem) lub nawet w samym pisaniu (sprawdź dostępne w języku angielskim Magic Write w Canvie lub Jasper.ai).

Identyfikacja wizualna social media first

I na koniec jeszcze jeden ważny trend, czyli projektowanie graficzne w ujęciu “social media first”. Dla pokolenia Z media społecznościowe często stanowią być albo nie być danej marki. Jeśli nie mogą w łatwy sposób nawiązać relacji z daną firmą online i sprawdzić jej sposobu bycia i działania, to najprawdopodobniej nie skorzystają z jej produktów/usług. Dlatego właśnie coraz częstszym podejściem przy projektowaniu identyfikacji wizualnej marki staje się rozpoczynanie właśnie od social media. To, w jaki sposób firma będzie się prezentować w świecie rolek, filtrów, karuzeli i stories stawiane jest na pierwszym miejscu.

Teraz już widzisz, co miałyśmy na myśli, pisząc na początku tego wpisu o eklektycznym miksie, prawda? W tym zestawieniu mamy z jednej strony mistyczne i botaniczne wzory emanujące spokojem, a z drugiej strony ucieczkę w wyimaginowany świat kreowany przez AI, lata dziewięćdziesiąte i retro naklejki rodem z komiksów.

Trendy w grafice na 2022 - podsumowanie

Ten rok zapowiada się na niezły rollercoaster!

Czy któryś z trendów wpadł Ci w oko i wykorzystasz go w swoich projektach? Koniecznie daj nam znać. A po więcej przykładów wpadnij na tablicę na Pintereście, na której zebrałyśmy mnóstwo inspiracji na 2023 rok. 

Cheers!
Karla i Ania

W podobnych tematach

przeczytaj koniecznie

Styl magazynowy: na czym polega jego sekret i jak go wyczarować?

3 sposoby na odświeżenie wizerunku marki bez rebrandingu

Trendy graficzne na 2022 rok

zabierz się do pracy

pobierz materiały

Bezpłatny workbook

Zacznij pracować nad kolorami, krojami pisma i zdjęciami, by stworzyć niepowtarzalny wizerunek Twojej marki.

Hello, Girl!

Jesteśmy Karla i Ania, czyli kreatywne duo graficzek i strategów komunikacji.

Od ponad 10 lat wspieramy kobiece biznesy i świadczymy szyte na miarę usługi projektowe. Tworzymy identyfikacje wizualne i strony internetowe dla dziewczyńskich biznesów z dobrą energią. Prowadzimy też kursy dla graficzek. Chcemy naszym doświadczeniem podzielić się także z Tobą, abyś mogła tworzyć firmę, z której będziesz dumna!

Sprawdź konsultacje graficzne kursy i warsztaty graficzne

Zobacz gotowe projekty w sklepie gotowe projekty graficzne

Opowiedz nam, czego potrzebujesz mailing branding

też kochasz Pinterest? Przypinaj z nami!Pinterest