fbpx

Trendy graficzne w 2024 roku

16 sty 2024 | design, rozwój biznesowy

Szukasz inspiracji do nowych projektów? A może zastanawiasz się, czym może wyróżnić się Twoja marka w nadchodzącym roku? Dowiedz się, jakie będą trendy graficzne w 2024. Zapraszamy na nasz nieszablonowy przegląd!

Witamy Cię w nowym, 2024 roku! Tradycyjne z początkiem roku tworzymy artykuł opisujący graficzne trendy na nowy sezon. Dowiedz się, jakie trendy graficzne w 2024 roku zawojują świat designu i projektowania. Poznaj rozwiązania, które możesz wykorzystać w swoich projektach w najbliższym czasie, by popłynąć na fali trendu. A jeśli jesteś ciekawa poprzednich zestawień, tutaj znajdziesz trendy na 2023 i 2022 rok.

Aktualna sytuacja na świecie jest, krótko mówiąc, napięta: stawiamy czoła kryzysom gospodarczym, politycznym i ekologicznym. To sprawia, że mamy poczucie przytłoczenia i niepewności. Dlatego tegoroczne trendy odzwierciedlają skupienie się na naszym wnętrzu, na obcowaniu z innymi ludźmi oraz na rzeczywistości offline.

01

Kolory

Zacznijmy od kolorów. Jak zapewne już wiesz, kolorem roku 2024 według Instytutu Pantone został Peach Fuzz. To delikatny, rozmyty odcień brzoskwiniowego, kojarzący się z ciepłem i empatią. Ten kolor ma reprezentować pragnienie spotkania się z dugim człowiekiem w świecie offline, w realnej rzeczywistości z dala od ekranów. Ta ciepła, przytulna barwa nawiązuje do dobrego samopoczucia, chwil wytchnienia, kreatywności i tworzenia wspólnoty z innymi.

trendy graficzne 2024

Poniżej możesz zobaczyć przykładowe palety kolorystyczne bazujące na kolorze Peach Fuzz. Zauważ, że każde zestawienie, pomimo obecności koloru brzoskwiniowego, reprezentuje zupełnie inną energię i styl wizualny.

Chcesz zapoznać się z tematem stylu wizualnego? W takim razie zapraszamy do rozwiązania naszego quizu tutaj – rozwiąż quiz i odkryj wizualną osobowość Twojej marki!

Trendy w grafice na 2022 - kolory pastelowe
Źródło: pantone.com
trendy graficzne 2024
Źródło: pantone.com
trendy graficzne 2024
Źródło: pantone.com
trendy graficzne 2024
Źródło: pantone.com

Z kolei kolor roku według Coloro i WGSN to Apricot Crush. Ta barwa, podobnie jak Peach Fuzz, również odzwierciedla skupienie się na naszym wnętrzu, zdrowiu i samopoczuciu. Ten kolor ma działać na nas jak cytrusy – ważne źródło witamin, które dodają nam pozytywnej energii. Apricot Crush to odcień, który jest wszechstronny i może być wykorzystywany w wielu branżach, takich jak moda, uroda, czy wnętrza.

trendy graficzne 2024
Źródło: wgsn.com

Inne kolory wytypowane przez Coloro i WGSN to Intense Rust, Midnight Plum, Sustained Grey i Cool Matcha. W związku z globalnym kryzysem i nowymi konfliktami na świecie mamy poczucie niepewności, nie wiemy, co czeka nas w przyszłości. Dlatego właśnie w zestawieniu pojawiły się kolory, które dają nam poczucie stabilności i wsparcia. Niektóre z nich nawiązują do świata natury, są to barwy spokojne i pokrzepiające. Inne z kolei, takie jak fioletowy, który jest symbolem tajemnicy i magii, reprezentują naszą chęć ucieczki do krainy marzeń. Tutaj możesz obejrzeć prezentację prognozowanych przez Coloro trendów na 2024 rok.

Jaskrawe kolory

W tym roku w graficznym świecie popularne będą również jaskrawe barwy. Może to za sprawą nowo odkrytej popularności Barbie i różu? Projekty,  które bazują na mocnych kontrastujących połączeniach kolorystycznych niewątpliwie przyciągają oko odbiorców. Dlatego świetnie sprawdzają się na grafikach do social media, plakatach czy reklamach. W 2024 roku barwy będą mocno nasycone, wręcz żarówiaste. Poniżej znajdziesz kilka przykładowych projektów bazujących na ostrych kolorach.

Źródło: Behance
Źródło: Tote inc
Źródło: Dribble

Gradienty

Kolorystyczne przejścia tonalne to trend, który w grafice jest popularny już od jakiegoś czasu. Teraz jednak zyskuje nieco inną odsłonę. W tym roku gradienty wykorzystywane w projektach będą bazować na ostrych, jaskrawych kolorach i niecodziennych, nieoczywistych połączeniach barw, dzięki czemu będą miały bardziej skomplikowany, artystyczny wydźwięk. Takie niecodzienne połączenia  = unikatowy charakter projektu!

Źródło: Behance
Źródło: Dribbble

Spójrzmy jeszcze na szersze konwencje i powracające motywy, które będą na topie jako trendy graficzne w 2024.

02

Graficzne konwencje

Risografia (riso)

To technika druku, która powstała w Japonii w latach 80-tych. Ze względu na niską cenę jest to technika popularna wśród niszowych wydawnictw publikujących pisma czy ziny. Każdy kolor drukowany jest z osobna, dlatego riso daje ciekawy efekt nakładania różnych barw na siebie. Kolory są żywe, a nałożona farba ma nierówną strukturę, przez co wydruk wydaje się mieć „rzemieślniczy” charakter. 

Źródło: Max Hauler
Autor: Julie Koenig
Autor: Clara Briones Vedia

pro tip

Podobny efekt designerzy próbują teraz odtworzyć w projektach tworzonych cyfrowo. Na grafiki nakładana jest tekstura ziarna, która nadaje głębi projektom utrzymanym w minimalistycznym stylu. Prace zyskują dzięki temu ciekawy „surowy” charakter retro.

Piksele

Kolejnym trendem mocno widocznym w tym roku będą piksele. Grafiki utrzymane w stylu retro były już popularne w ubiegłych latach, o czym pisałyśmy w artykule o trendach na 2023 tutaj. Ale jak widać, nostalgia ma się dobrze, bo ten trend utrzymuje się nadal, chociaż tym razem w nieco innym wydaniu. Piksele „wmontowujemy” w projekty w stylu modern, często w powiększeniu, podkreślając nowoczesny, innowacyjny, a nawet futurystyczny charakter danej marki. Zobacz, jaki to daje efekt na projektach zamieszczonych poniżej.

Zdecydowanie na topie będzie także pikselowa typografia, która kojarzy się ze wczesną odsłoną komputerowych interfejsów i gier wideo. Jeśli oczami wyobraźni widzisz charakterystyczne „Game over” lub „Level up” to jesteś na dobrym tropie.

Autor: John Dias
Źródło: Behance, Sisu Data

Ciężkie layouty, siatki i obramowania

Grid, czyli inaczej siatka, to narzędzie służące do porządkowania treści w projekcie. Bazuje na linijkach, które wytyczają przestrzenie do umieszczania elementów graficznych oraz tekstów. Dzięki gridowi ustawiamy marginesy i kolumny, i docelowo układamy treści w siatce w taki sposób, by projekt był czytelny dla użytkownika. Do tej pory wyróżniające się projekty graficzne bazowały na wyłamywaniu się z tej konwencji, czyli na umieszczaniu niektórych elementów poza siatką. Było to szczególnie widoczne w projektach stron www. Obecnie jednak silnym trendem jest podkreślanie struktury poprzez tworzenie ciężkich layoutów, wykorzystywanie w projektach siatki oraz tworzenie ramek oddzielających kolejne sekcje projektu.

Źródło: Gumroad
Autor: tub

Jaki efekt daje wykorzystanie obramowań? Ramki oddzielają poszczególne sekcje od siebie, dzięki czemu projekt sprawia wrażenie dobrze ułożonego, czytelnego, o łatwej do zrozumienia strukturze i hierarchii.

03

Trendy w rozwoju branży

Kinetyczna identyfikacja wizualna i ruch

Z kolei charakterystycznym nowym trendem widocznym w projektowaniu identyfikacji wizualnej są zmieniające się kształty liter i dynamika ruchu. Wygląda na to, że typografia zyska w tym roku na ważności i to za jej pomocą marki będą wyróżniać się na rynku. Tzw. „variable fonts” to czcionki z wbudowanym systemem parametrów, którymi można sterować za pomocą suwaka, zmieniając grubość liter czy odstępy między znakami. Daje to faktycznie oryginalne efekty – możesz zobaczyć tutaj przykład identyfikacji dla Tokyo Dome City.

trendy graficzne 2024
Źródło: TypeJuice™
Źródło: Tokyo Dome City

Typografia przestaje być statyczna, zaczyna się ruszać, co stanowi fragment szerszego trendu związanego z animacją, już nie tylko na stronach internetowych. Ruszające się logo, animowane posty do mediów społecznościowych, zestawy ikon czy symboli zaprojektowanych specjalnie pod kątem animacji powoli stają się obowiązkowym elementem komunikacji szanującej się marki. Nie musisz jednak być profesjonalnym animatorem, by włączyć ruch do swoich projektów. Proste rozwiązania oferowane przez Power Pointa, Keynote czy Canvę pozwolą Ci ożywić Twoje kreacje.

AI rośnie w siłę

Rakieta nazywana AI wystartowała i jesteśmy już w miejscu, w którym nie możesz jej ignorować. W sieci jak grzyby po deszczu wyrastają kolejne dzieła wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Niektóre z nich są tak realistyczne, że naprawdę ciężko określić, że ich autorem nie jest ludzka ręka.

Z tematem AI związanych jest wiele kontrowersji, branża kreatywna przechodzi metamorfozę, by nadążyć za nowymi możliwościami. Szczęśliwie jesteśmy już po etapie gwałtownego zachłyśnięcia się sztuczną inteligencją, a także po etapie desperacji, wynikającej z przekonania, że AI zastąpi grafików. Obecnie idziemy w stronę wykorzystywania sztucznej inteligencji jako wsparcia w procesie kreatywnym.

Przydatne narzędzia bazujące na AI

No właśnie! Pamiętaj, że możesz sprawić, że AI stanie się Twoim sprzymierzeńcem! Możesz na co dzień korzystać z takich narzędzi jak ChatGPT czy Midjourney i przyspieszyć swoją pracę. Jeśli borykasz się z jakimś problemem projektowym, możesz też skorzystać z AI jako ze źródła inspiracji. Czy wiesz, że istnieje platforma Designs.ai, która generuje przykładowe układy plakatów, grafik społecznościowych, itd? Dlaczego nie skorzystać z takiego potencjału? AI nie ma się co bać! My na co dzień korzystamy z Midjourney i wykorzystujemy elementy wygenerowane przez sztuczną inteligencję w naszych prezentacjach czy grafikach na social media. Ostatnio także miałyśmy przyjemność realizować projekt, w którym jedną z głównych ról odgrywały realistyczne choć baśniowe postaci wygenerowane przez sztuczną inteligencję.

Trendy w grafice na 2022 - podsumowanie

Mamy nadzieję, że podoba Ci się nasze zestawienie trendów graficznych w 2024 roku. Daj znać, czy któryś z nich wpadł Ci w oko?

Po więcej przykładów przejdź na tablicę na Pintereście, na której zebrałyśmy inspiracje na 2024 rok. Pamiętaj tylko, że choć trendy są fajne i potrafią tchnąć nowe życie w Twoją projektową codzienność, warto stosować je z umiarem, tam gdzie faktycznie podkreślą przekaz marki i jej charakter.

Cheers!
Karla i Ania

zabierz się do pracy

pobierz materiały

Bezpłatny workbook
Zacznij pracować nad kolorami, krojami pisma i zdjęciami, by stworzyć niepowtarzalny wizerunek Twojej marki.

Hello, Girl!

Jesteśmy Karla i Ania, czyli kreatywne duo graficzek i strategów komunikacji.

Od ponad 10 lat wspieramy kobiece biznesy i świadczymy szyte na miarę usługi projektowe. Tworzymy identyfikacje wizualne i strony internetowe dla dziewczyńskich biznesów z dobrą energią. Prowadzimy też kursy dla graficzek. Chcemy naszym doświadczeniem podzielić się także z Tobą, abyś mogła tworzyć firmę, z której będziesz dumna!

Sprawdź konsultacje graficzne kursy i warsztaty graficzne

Zobacz gotowe projekty w sklepie gotowe projekty graficzne

Opowiedz nam, czego potrzebujesz mailing branding

też kochasz Pinterest? Przypinaj z nami!Pinterest