Trendy w grafice na 2022 rok

Nadążanie za pojawiającymi się i znikającymi trendami wcale nie jest takie proste, choć w ostatnich latach różne rozwiązania graficzne mają tendencję do zadomawiania się na dłużej – na szczęście! Jeśli jesteś ciekawa, co w trawie piszczy i jakich trendów, dostosowanych do Twojego poziomu zaawansowania, możesz spróbować w 2022 roku – zapraszamy do czytania!
Dla Twojej wygody różne graficzne nowinki podzieliłyśmy na dwie kategorie: trendów łatwych do zastosowania i trendów nieco trudniejszych, przy których przyda się nieco projektowego doświadczenia. Z badań Asi Brom wynika, że wiele z nas, niezależnie od tego czy dopiero startuje z biznesem, czy już działa aktywnie na rynku, ma w sobie potrzebę i chęć postawienia na coś odważnego i graficznie wyróżniającego. Trendy w grafice 2022 zdecydowanie będą sprzyjały takim ruchom!
01
trendy w grafice: poziom początkujący i średnio-zaawansowany
KOLORY
W pierwszej kategorii – trendów graficznych łatwych do zastosowania – stawiamy przede wszystkim na kolory. Pewnie już wiesz, że kolorem roku Instytutu Pantone został Very Peri, czyli szczególny odcień fioletu, który miesza tony chłodne z ciepłymi. Ten kolor inspiruje do kreatywnego działania i niepohamowanej ekspresji. Jak pokazuje sam Instytut Pantone, Veri Peri to barwa, która może stanowić element zróżnicowanych palet kolorystycznych, od wiosennych po zimowe (nie wiesz, o co chodzi? Rozwiąż quiz tutaj i poznaj swoją wizualną osobowość).
Na kreatywny i jednocześnie kojący wymiar fioletu zwróciły także uwagę Coloro x WGSN, które zauważyły, jak dużą popularnością już od połowy 2021 roku cieszy się lawendowy odcień fioletu. Eksperci prognozują, że będzie to kolor roku 2023. Lawenda świetnie się komponuje się z odcieniami niebieskiego oraz zieleni, zaprowadzając atmosferę relaksu i regeneracji. Coloro x WGSN zwracają tym samym uwagę na fakt, że zdrowie fizyczne i psychiczne to istotna wartość, która w kolejnym roku zyska prymat w codziennym życiu.
W 2022 roku Coloro x WGSN postawiły na Orchid flower, czyli intensywny odcień różu z domieszką fioletu. Ten kolor ma pozytywną, energetyczną aurę i wyczuwalną nutę eskapizmu – ucieczki od problemów codzienności do świata marzeń i wyobraźni. Jeśli zestawisz ten odcień z pomarańczem, uzyskasz mocne połączenie. Aby złagodzić nieco wydźwięk tej barwy, możesz zestawić ją z delikatnym różem i szarościami lub paletą beży i brązów.
Tutaj i tutaj możesz obejrzeć prezentację prognozowanych przez Coloro trendów na 2022 i 2023 rok, które są zdecydowanie mocne w przekazie.

WIELOKOLOROWE PALETY
Nie wszystkie trendy kolorystyczne 2022 kręcą się jednak wokół pojedynczych odcieni. Równie ważnym elementem będzie kontrastowość barw, wybieranych dla naszych marek. Pamiętasz, jak zawsze zalecamy dobranie maksymalnie 2-3 kolorów głównych i uzupełnienie palety o kolory neutralne? Nadchodzące trendy zdecydowanie nie zalecają umiaru! Możesz spokojnie sięgnąć po stylistykę lat 80’ i 90’, intensywne barwy, czy psychodeliczne wzory, tak jak robi to na przykład Happy Socks.
Jeśli jednak nie jesteś zwolenniczką aż tak mocnych barw, dla Ciebie też mamy dobrą wiadomość! Kolory pastelowe nie schodzą jeszcze ze sceny. Wręcz przeciwnie – ich nostalgiczny look, nawiązujący do lat 70-tych świetnie wpisuje się w trend nazywany „Nostalgia”. Niezależnie od tego, czy z rozrzewnieniem patrzysz na lata 70’, 80’ czy 90’, w nostalgicznym podejściu do grafiki znajdziesz coś dla siebie!
NOSTALGIA
Ten trend wykracza poza obszar samych kolorów. Szczególny feeling retro zapewniają też tekstura ziarna, specyficzne filtry nakładane na zdjęcia, delikatne oświetlenie, czy miękkie kształty i cienie. Spójrz na przykład identyfikacji wizualnej Perksy, która robi wrażenie czasów analogowych. To motyw przewodni tego trendu.
Do jego stworzenia przydadzą Ci się elementy takie jak:
- podarte lub pomięte kartki,
- kolorowe taśmy klejące,
- warstwy elementów nakładane na siebie,
- polaroidy, kasety (choćby takie, jak te), naklejki, a więc różne przedmioty nawiązujące do minionych czasów,
- grube, geometryczne ramki, motyw prostej kratki i…
TYPOGRAFIA
W trendach graficznych na 2022 fonty są odważne, mocne, wyraziste. Z jednej strony wśród popularnych krojów znajdziemy grube, balonowe, wyraźnie napompowane kroje, które nawiązują do wspomnianej już stylistyki lat 70’ – 90’. Ten efekt zapewniają nie tylko same kształty liter, ale także ich specyficzne podbicie poprzez gruby cień lub obramowanie. Przykłady takiej typografii znajdziesz tutaj. Tego typu kroje są tak zaprojektowane, by było je widać! Unikaj stosowania takich krojów w małym rozmiarze, jako fontu akapitowego, bo nie do tego zostały stworzone. Zobacz ten tutorial, w którym pokazujemy, jak postępować z krojami typu Display.
autor: Rebeca Cyrineu
Z drugiej strony trendy sięgają także do typografii art déco, bardziej eleganckiej, nadal z mocnym akcentem retro, ale również nutą nowoczesności: zwróć uwagę, że te kroje są lekko powykrzywiane i stają się formą samą w sobie. Dlatego często mówi się tutaj o typografii eksperymentalnej. Nadaje się ona świetnie do prac minimalistycznych pod względem pozostałych środków graficznych, takich, w których to właśnie font gra pierwsze skrzypce. Zabawa krojami pisma jest obecnie bardzo na topie!
GRADIENTY
Gradienty, czyli przejścia tonalne, to trend, który rozgościł się w graficznym świecie w 2021 roku i jeszcze z nami zostanie. W swojej pastelowej odsłonie chwycił za serce niejednego designera. Zarówno stonowane, jak i bogate kolorystycznie gradienty są w zasięgu Twojej ręki. Zajrzyj np. do Canvy, gdzie pod hasłem gradient w zakładce „Elementy” znajdziesz mnóstwo gotowych kolorystycznych przejść tonalnych.
Możesz mieć wrażenie, że wszystkie te trendy łączą się ze sobą, przechodzą jeden w drugi… i będziesz miała sporo racji! A to dlatego, że dziś wiele rzeczy w projektowaniu jest z jednej strony kwestionowanych, poddawanych w wątpliwość, a z drugiej także kreatywnie ze sobą łączonych. W ten sposób coraz częściej pojawia się trend dla nieco bardziej zaawansowanych graficznie…
02
trendy w grafice: poziom zaawansowany
BRUTALIZM i ANTY-DESIGN
To styl, w którym na pierwszy rzut oka wszystko jest nie tam, gdzie powinno. Dziwne fonty, nieuporządkowane layouty, czyli dokładnie to, co zazwyczaj odradzamy przy nauce projektowania. Ale zasady są po to, by je łamać! Jeśli masz całkiem nieźle opanowany podstawowy warsztat, czas na eksperymenty i tworzenie projektów, które pozornie wydają się… brzydkie. O niektórych pracach można nawet powiedzieć, że reprezentują anty-design. To odważne, graficzne koncepcje, która zdecydowanie zwracają uwagę.
MAKSYMALIZM
W brutalizmie na pewno znajdziesz dużo wszystkiego. 😉 To stwierdzenie prowadzi nas z kolei do kolejnego trendu w naszym zestawieniu, jakim jest maksymalizm. Jak sama nazwa wskazuje maksymalizm jest totalnym przeciwieństwiem minimalizmu: nie boi się kolorów czy kontrastujących wzorów. Łączy w sobie różne techniki graficzne, takie jak zdjęcia, ilustrację i typografię (tzw. mixed-media art). To właśnie tutaj spotkasz kolorowe kolaże i projekty, w których nie znajdziesz zbyt wiele white space.
ODRĘCZNE ELEMENTY
Ostatnim trendem na naszej liście jest zwrot ku ilustracji i odręcznej typografii, która stanowi projektową dominantę. Spójrz na poniższy przykład, na którym cała wolna przestrzeń wokół modelek została zapisana i zarysowana. Odręczne fonty mogą nadać Twoim pracom unikatowy feeling, ale także silny głos, wyrażający Twoje opinie. Ten trend to jednak znacznie więcej niż sama typografia. To także różne bazgroły, odręczne ozdobniki i fragmenty ilustracji, których natężenie nawiązują do trendu maksymalizmu.
jak mądrze korzystać z trendów graficznych
Odręcznie rysowane, miękkie kształty i bloby pozostają w graficznych trendach na 2022. Wiemy, że i Wam takie elementy przypadły do gustu – na Instagramie to jeden z najczęściej spotykanych kierunków. Jeśli chcesz wprowadzić powiew świeżości do swojej marki, sięgnij po coś, co może na dziś Cię onieśmiela! Jednak nie chodzi o to, byś w całości zmieniała swoją graficzną tożsamość. Jeśli jakiś trend realizuje Twoje założenia, wyraża uczucia i emocje, jakie chcesz przekazać swoją marką, wtedy śmiało sięgnij po dany zabieg graficzny i spróbuj go włączyć jako stały element identyfikacji wizualnej.
Jak to wygląda w praktyce? Tutaj możesz zobaczyć, jak włączyłyśmy kolorowy, retro gradient do naszych grafik. A tutaj z kolei spróbowałyśmy pobawić się elementami maksymalizmu i odręcznie rysowanymi elementami. Jak widzisz nie zmieniły one charakteru naszej marki, ale dodały do niej nowy, kreatywny twist.
Innym przykładem może być zastosowanie typografii i kolorystyki z lat 70’ w markach, które chcą nawiązywać do szczególnej atmosfery tamtych czasów: pokój, self-love, a także luz i harmonia w codziennym życiu.

Do odważnych świat należy, Dziewczyno! A Tobie jaki trend wpadł ostanio w oko?
Daj znać w komentarzu, którą z graficznych nowości chciałabyś zobaczyć w najbliższym instruktażu wideo.
Cheers!
Karla i Ania
czytaj dalej
W podobnych tematach
przeczytaj koniecznie

Styl magazynowy: na czym polega jego sekret i jak go wyczarować?

Jak zaprojektować ebook, żeby wyglądał jak praca designera

Jak przygotować się do rebrandingu lub odświeżenia marki?
zabierz się do pracy
pobierz materiały

Bezpłatny workbook
Zacznij pracować nad kolorami, krojami pisma i zdjęciami, by stworzyć niepowtarzalny wizerunek Twojej marki.

Hello, Girl!
Jesteśmy Karla i Ania, czyli kreatywne duo graficzek i strategów komunikacji.
Sprawdź konsultacje graficzne
Zobacz gotowe projekty w sklepie
Opowiedz nam, czego potrzebujesz
też kochasz Pinterest? Przypinaj z nami!