fbpx

dobieranie kolorów firmowych: kompletny przewodnik dla prawdziwej Girlboss

10 Sty 2020design, triki i narzędzia

słyszałaś kiedyś o psychologii koloru, Dziewczyno? Jesteśmy przekonane, że ten termin obił Ci się o uszy i to niekoniecznie w kontekście biznesowym. Jeśli we własnym zakresie wzięłaś się za dobieranie kolorów ścian w swoim mieszkaniu, mogłaś czytać o barwach, które dodadzą Ci energii, zmotywują do działania lub przeciwnie – wyciszą i pomogą się skupić. Kolor ma moc! Może wpływać na Ciebie lub, w kontekście biznesowym, na odbiorców Twojej marki. Dobieranie kolorów firmowych to zatem jeden z kluczowych aspektów budowania wizerunku. Przeczytaj nasz kompletny przewodnik po barwach dla Twojego biznesu i ubierz swoją markę w kolory, które wzmocnią Twój przekaz i przyciągną odpowiednich klientów!

dobieranie kolorów

natura Twojego biznesu

Jeśli trochę już nas znasz, to wiesz, że do zagadnień wizerunkowych podchodzimy strategicznie i nie podejmujemy decyzji, które nie mają oparcia w wizji i charakterze Twojego biznesu. Dlatego zanim przejdziemy do zasad i dobrych praktyk dobierania kolorów firmowych, mamy do Ciebie kilka pytań, które zadajemy także naszym klientkom przy pracy nad wizerunkiem:

01 Jakie 3 przymiotniki najlepiej opisują Twoją markę?
Jeśli nie wiesz, jak zabrać się do tego zadania, pobierz nasz bezpłatny przewodnik po moodboardach, w którym znajdziesz rozbudowaną wersję tego ćwiczenia z naszymi autorskimi wskazówkami.

moodboard
prezent dla Ciebie!

jeśli  kręcisz się w kółko i czujesz, że powinnaś coś zmienić – rozumiemy Cię, Dziewczyno! Dlatego przygotowałyśmy dla Ciebie pomoc – krótki, bezpłatny przewodnik po świecie moodboardów i wizerunku online! Pobierz już teraz!

02 Jakie wartości chcesz propagować za pośrednictwem swojej marki? Czym kierujesz się w biznesie i życiu prywatnym?
Np. Wysoka jakość, otwartość, wygoda, wolność, bezpieczeństwo, itd.

03 Jaka pora roku najtrafniej opisuje osobowość Twojej marki?
Wybierz wiosnę, lato, jesień, zimę lub zmiksuj ze sobą dwie pory roku, żeby podkreślić niuanse Twojej osobowości. Jeśli do tej pory nie spotkałaś się z systemem stylów wizualnych określonych porami roku, zacznij od artykułu poświęconego wiośnie, lub rozwiąż nasz quiz tutaj.

04 Jakie emocje chcesz wzbudzić u osoby, z którą spotykasz się online lub za pośrednictwem różnych materiałów marketingowych? Jak Twój klient powinien się poczuć na Twojej stronie www?
Określ sposób, w jaki chcesz oddziaływać na klienta. Zastanów się, czy sposób, w jaki Ty chcesz wywierać wpływ jest zgodny z tym, czego potrzebuje Twój odbiorca, żeby podjąć akcję. Np. chcesz swojemu klientowi zapewnić bezpieczeństwo i poczucie stabilności, by podjął działanie, podczas gdy Twój klient potrzebuje solidnej motywacji i zagrzewania do boju.

05 Czy Twój klient podejmuje decyzje spontanicznie, emocjonalnie czy skrupulatnie analizuje i rozważa wiele opcji, zanim podejmie finalną decyzję?

psychologia koloru

Mając w pamięci odpowiedzi na powyższe pytania, posłuchaj o psychologii koloru. Według badań za pośrednictwem wzroku odbieramy aż 80% informacji. Oznacza to, że w pierwszej kolejności docierają do nas wyraziste bodźce wizualne, następnie delikatniejsze bodźce wizualne, a dopiero potem dźwięki, słowo. W trakcie badań nad korelacją między przetwarzaniem sygnałów wizualnych a reakcją organizmu okazało się, że kolor błękitny stymuluje akcję mózgu i jednocześnie obniża aktywność ciała. Z kolei kolor czerwony przyspiesza akcję serca i podwyższa ciśnienie krwi. Prawidłowo dobrany kolor może zatem wywołać konkretne reakcje biologiczne, a co za tym idzie, wpłynąć na zachowanie Twojego odbiorcy. Wiedzą o tym międzynarodowe marki, które przykładają ogromną wagę do dobierania kolorów – w swoich materiałach promocyjnych umieszczają kolory mające spełnić konkretne zadanie i wywołać odpowiednie skojarzenia. Spójrz na poniższe zestawienie i zastanów się, czy kolory, jakie do tej pory towarzyszyły Twojej marce, odpowiadają przymiotnikom i wartościom ją opisującym?

Psychologia koloru i dobieranie kolorów firmowych

Wstępne dobieranie kolorów na tym etapie nie powinno sprawić Ci trudności. Dlatego spróbujmy wejść o poziom wyżej i zauważmy, że kolor to jeszcze nie wszystko. Pewnie sama to zauważysz, kiedy spojrzysz na dwie zupełnie odmienne barwy, np. hot pink i brudny róż. Choć obydwie mieszczą się w określeniu “różowy”, to jednak różnią się na poziomie nasycenia i jasności. Każdy kolor główny możemy zmodyfikować na tych 2 poziomach (profil HSB):

Nasycenie

czyli intensywność głównego koloru. Możesz o nim pomyśleć jak o poziomie ostrości w Twoim ulubionym daniu. Zwiększając nasycenie koloru wyjściowego, otrzymamy intensywną barwę. Zmniejszając nasycenie sprawimy, że kolor zblaknie, straci intensywność. Jeśli przesadzisz z nasyceniem, wybrany kolor będzie bił po oczach, beware!

Jasność

czyli innymi słowy poziom czerni i bieli w składzie koloru. Ilość bieli nazywana jest tintą i odpowiada za rozbielanie koloru głównego. Ilość czerni nazywana jest odcieniem i odpowiada za przyciemnianie koloru głównego.

Odpowiednie dobranie tych parametrów sprawia, że możemy zaakcentować niuanse osobowości marki i pokazać jej radosną stronę lub przeciwnie – bardziej nostalgiczną. Wszystko w ramach tego samego koloru głównego.

dobieranie kolorów - profil HSB koloru

dobieranie kolorów

Kiedy masz już świadomość zarówno aspektów strategicznych, jak i technicznych, pora usiąść do pracy. To jest ten moment, kiedy bierzemy się za dobieranie kolorów i tworzymy paletę, kierując się prostą zasadą:

wybierz 1-2 kolory główne, dobierz do nich
2-3 kolory neutralne, a na koniec uzupełnij
1-2 kolorami akcentowymi

dobieranie kolorów wzorniki kolorów

W praktyce kolor główny to Twój pierwszy wybór przy pracy nad wizerunkiem; barwa, która uosabia najważniejsze przesłanie Twojej marki. Kolor główny stopniowo będzie kojarzony z Twoją firmą. W naszym przypadku kolory główne to nasycony róż i turkus. Wybieramy te właśnie barwy jako tło do naszych zdjęć wizerunkowych, kolory te pojawiają się też w elementach garderoby, gadżetach biurowych i kuchennych.

Kolor neutralny będzie idealnym tłem dla koloru głównego. Pomoże Ci połączyć ze sobą wybrane barwy i stworzyć im pole do współistnienia. Kolory neutralne są zazwyczaj jasne, o niedużym nasyceniu, jak kremowy beż, stalowa szarość, itd. Kolor neutralny może również pojawić się w Twojej typografi, tym razem w ciemniejszej odsłonie. W naszym przypadku kolorami neutralnymi są dwie szarości: jasna, stanowiąca tło, oraz ciemna, typograficzna.

Kolor akcentowy to dopełnienie kolorów głównych. Może być wykorzystany na przyciskach na stronie www, w nagłówkach, wszędzie tam, gdzie potrzebujesz przełamać projekt kolorystycznie. W naszym wypadku kolorami akcentowymi są jaśniejsze odcienie kolorów głównych. Dzięki nim możemy zwrócić uwagę odbiorcy na elementy tekstowe lub wydzielić przestrzeń dla wyróżnionych fragmentów projektu. Kolory akcentowe mogą być nasycone lub blade. To osobowość Twojej marki wskaże Ci, w którą stronę powinnaś pójść.

dobieranie kolorów wiosennych

ZOBACZ TĘ PALETĘ W AKCJI W INSTAPACZCE

dobieranie kolorów jesiennych

ZOBACZ TĘ PALETĘ W AKCJI W INSTAPACZCE

sprytne metody na dobieranie kolorów

Żeby móc aktywnie używać wybranego koloru, potrzebujesz określić go formą rozpoznawaną przez narzędzia do tworzenia grafiki. Tą formą będzie kod HEX, czyli ciąg 6 cyfr i liter, który rozpoczyna się od krzyżyka np. #5091ec. Kod określa bardzo konkretny odcień w spektrum barw. Z kodów HEX korzystamy głównie online i posługujemy się nimi w programach, które wspierają dobieranie kolorów. Żeby ułatwić Ci zadanie od strony technicznej, przygotowałyśmy 3 metody tworzenia palet kolorystycznych.

01

paleta kolorów ze zdjęcia

dla początkujących
  1. Wybierz zdjęcie, które najlepiej oddaje klimat Twojego biznesu.
  2. Otwórz Adobe Colors i przejdź do zakładki “Wydziel z obrazu”.
  3. Wgraj przygotowaną fotografię, a program zaproponuje Ci paletę barw w oparciu o zdjęcie.
  4. Kolory możesz delikatnie zmodyfikować. Pamiętaj, aby na koniec przejść do zakładki “Koło kolorów” i zapisać kody kolorów HEX. W ten sposób będziesz mogła się nimi posługiwać w dalszych działaniach.

zobacz sama!

02

paleta kolorów na dobieranego

dla początkujących
  1. Wybierz wyjściowy kolor, który będzie stanowił podstawę palety. Przygotuj sobie kod koloru HEX, a następnie otwórz Palettable.io. Jeśli nie masz pomysłu na kolor wyjściowy, nic się nie martw. Program zasugeruje Ci także punkt startowy.
  2. Jeśli masz przygotowany kod koloru, wpisz go we wskazanym polu i daj kolorowi “like’a”. Nie masz przygotowanego kodu? Daj zasugerowanej barwie łapkę w dół, jeśli dany kolor Ci się nie podoba, lub łapkę w górę, jeśli to ten właściwy.
  3. Program będzie sugerował Ci kolejne barwy, które możesz przyjąć lub odrzucić. W ten sposób możesz dobrać 5-6 kolorów.
  4. Na koniec zapisz sobie kody HEX zaproponowanych kolorów i używaj ich w dalszych pracach.
03

paleta kolorów według schematów

dla średnio-zaawansowanych
  1. Wybierz wyjściowy kolor, który będzie stanowił podstawę palety. Przygotuj sobie kod koloru HEX, a następnie otwórz Adobe Colors.
  2. Wklej kod koloru w środkowy panel, a następnie po lewej stronie wybierz schemat, według którego program dopasuje pozostałe barwy. Postaw na kolory analogiczne, komplementarne, monochromatyczne lub triadyczne, czyli kompozycje oparte o koło kolorów Newtona i postrzegane przez ludzkie oko jako najbardziej harmonijne i naturalne.
  3. Na koniec zapisz sobie kody HEX zaproponowanych kolorów i używaj ich w dalszych pracach.

inspiracja

Nie wiesz, od czego zacząć? Potrzebujesz złapać wiatr w żagle? Zainspiruj się! Gotowe palety kolorystyczne znajdziesz na Coolors.co, Design Seeds i oczywiście na Pintereście.

Dobieranie kolorów firmowych: kompletny przewodnik

podstawowe błędy w dobieraniu barw

Korzystając z naszego przewodnika, nie powinnaś wpaść w żadną z kolorystycznych pułapek. Ale na wszelki wypadek, mając dobraną paletę barw, sprawdź, na koniec, czy nie popełniłaś jednego z trzech podstawowych błędów:

01

za dużo kolorów

Choć w identyfikacji wizualnej Twojej marki może znaleźć się aż do 7 barw, to upewnij się, że w projektach nie będziesz korzystać z nich wszystkich na raz. Jeśli 2-3 kolory to dla Ciebie za mało, uzupełnij paletę odcieniami kolorów głównych. W ten sposób unikniesz wizualnego chaosu, a wybrane barwy będą harmonijnie ze sobą współgrały.

02

za wysokie nasycenie wszystkich barw

Lubisz mocny kolor? Doskonale to rozumiemy! Nie umiałybyśmy żyć w czarno-białym świecie. Ale z intensywnością barw należy uważać. Stawiając na nasycony kolor dla swojej marki, dobierz do niego stonowane kolory akcentowe. Jeśli wszystkie Twoje barwy będą mocno nasycone, Twój odbiorca może dostać ataku padaczki, a tego nie chcemy, prawda?

03

za mały kontrast między kolorami

Kolor sam w sobie jest nośnikiem informacji, ale prawidłowo zastosowany wydobywa także znaczenie ze słów lub obrazów, które pokazujemy naszym odbiorcom. Dlatego dobierając barwy swojej marki, pamiętaj o zachowaniu odpowiedniego kontrastu między nimi. Blady tekst na jasnym tle będzie zupełnie nieczytelny i nie spełni swojego zadania.

rebranding

Mamy nadzieję, że lubisz nasze wpisy z konkretnymi wskazówkami, Dziewczyno! Trzymamy kciuki za Ciebie i Twój biznes. A jeśli po przeczytaniu naszego artykułu zdecydujesz się na rebranding lub odświeżenie graficzne Twojej marki, zapraszamy do współpracy! Zgłoś się do nas za pomocą formularza kontaktowego – znajdziesz go tutaj.

Cheers!

Karla i Ania

przeczytaj podobne artykuły

jak pozować do zdjęć

jak przygotować się do rebrandingu lub odświeżenia marki

Zastanawiasz się nad rebrandingiem lub odświeżeniem marki? Jeśli myślisz o podjęciu tej strategicznej decyzji, w tym artykule znajdziesz wskazówki jak przygotować się do tego procesu.
jak pozować do zdjęć

co to jest moodboard i dlaczego jest potrzebny Twojej marce?

Myślisz o zmianie wizerunku firmy? Dowiedz się, jak wykorzystać tablicę inspiracji w procesie pracy nad nowym, wymarzonym wizerunkiem Twojego biznesu!
jak pozować do zdjęć

5 najczęstszych błędów przy tworzeniu wizerunku marki

Jeżeli właśnie zdecydowałaś się stworzyć lub udoskonalić własnoręcznie wizerunek swojej marki, czeka Cię świetna przygoda! Ale jeśli decydujesz się na rebranding DIY, sprawdź, czy nie popełniasz jednego z 5 najczęstszych błędów.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

eighteen − 1 =