fbpx

Wpół do brandingu #01 – co to jest branding?

22 maj 2020 | biznes i strategia, design

Cześć, Dziewczyno! Witamy Cię w pierwszym odcinku naszej nieszablonowej serii „Wpół do brandingu”. Dzielimy się w niej absolutnie wszystkim, co wiemy na temat budowania atrakcyjnej, spójnej marki, której wizerunek przyciąga właściwych klientów jak magnes.

W pierwszym odcinku mówimy o tym, czym jest identyfikacja wizualna, wizerunek strategiczny i co to jest branding.  I dlaczego te pojęcia często są mylone ze szkodą dla Ciebie i Twojej marki. 

subskrybuj kanał

co to jest branding - subskrybuj kanał
01

Wpół do brandingu odcinek #01 – podsumowanie

Kiedy myślisz o wizerunku swojej marki, pewnie pierwszą rzeczą, jaka przychodzi Ci do głowy jest logo. Koncentrujesz się na jego stworzeniu, na jego formie tak bardzo, że zapominasz najczęściej, jaka jest faktyczna funkcja tego elementu. W następnej kolejności kolory oczywiście – i tutaj najczęściej wybierasz to, co Ci się po prostu podoba. Kiedy logo i kolory już są, czas na kroje pisma, itd., itd.

Niestety wybory, których w ten sposób dokonujesz, najczęściej zupełnie nie przystają do rzeczywistości, do której dążysz. Często też nie są to wybory stałe, do których masz pełne przekonanie. Dlatego masz tak dużą pokusę zmiany przy kolejnej, nadarzającej się okazji. Często mamy w takim wypadku do czynienia z pięknym i estetycznym… dziełem przypadku! W związku z czym, jeżeli wybrani klienci zainteresują się Twoją marką, to to też będzie… dzieło przypadku. A przypadkowi klienci na pewno nie staną się Twoimi zagorzałymi fanami, którzy podchwycą każdy Twój pomysł i pomogą Ci go rozpromować w społeczności.

co to jest identyfikacja wizualna?

Elementy graficzne, które obejmują logo, fonty, kolory, layouty, kształt grafik, zdjęcia, czy ilustracje tworzą razem identyfikację wizualną. Odpowiadają za to, że Twoja marka jest łatwo identyfikowalna w warstwie graficznej. Jeżeli spojrzymy na Twoje zdjęcie w tle na Facebooku – wiemy, że to Ty. Potem przejdziemy na Instagram – to także Ty, o czym mówią nam kolory, kroje pisma, logo, itd. Wchodzimy na Twoją stronę – to Ty, Twoja marka i Twoja unikatowa oferta. Ale czy oferta trafi do obiorcy i go przekona, czy sama warstwa wizualna będzie wystarczająca? Tak jak powiedziałyśmy wcześniej – to wszystko może być niesamowicie dobre, estetyczne i piękne, ale może nie mieć w sobie ani krzty strategicznego podejścia.

moodboard
prezent dla Ciebie!

jeśli  kręcisz się w kółko i czujesz, że powinnaś coś zmienić – rozumiemy Cię, Dziewczyno! Dlatego przygotowałyśmy dla Ciebie pomoc – krótki, bezpłatny przewodnik po świecie moodboardów i wizerunku online! Pobierz już teraz!

w naszym przekonaniu strategiczny to taki, który pozwala w zorganizowany, przemyślany sposób osiągać wyznaczone cele. Bo o to w biznesie nam chodzi – o osiąganie celów, zwiększanie rozpoznawalności, sprzedaży, podbijanie ekspertyzy, itd.

co to jest branding

Bardzo lubimy porównania z branży budowlano-wykończeniowej. I tutaj aż się prosi o przytoczenie krótka historia z remontu naszego biura. Pierwszym etapem było rozrysowanie w formie 2D naszego centrum dowodzenia, rzuty na płasko całego systemu – meble, przestrzeń pracy, oświetlenie. Rzuty były dokładnie, profesjonalnie rozrysowane, ale nadal był to tylko…  plan techniczny, który aż tak bardzo nie ekscytuje. Po zatwierdzeniu rzutów 2D czekałyśmy z wypiekami na wizualizacje 3D. I… naprawdę się doczekałyśmy! Kiedy otworzyłyśmy maila z wizualizacjami, wiedziałyśmy już, że to jest to! Byłyśmy zachwycone koncepcją. Wszystko stało się takie realne, bliskie, emocjonujące, już przebierałyśmy nogami, żeby remont zaczął się zaraz! TERAZ!

czym jest wizerunek strategiczny?

I to nasza kochana Dziewczyno jest wizerunek strategiczny. Forma 3D, która wyzwala konkretne, silne emocje u konkretnego odbiorcy w określonym kontekście. Jak to przenieść na płaszczyznę wizerunku? Identyfikacja wizualna to nasz rzut 2D. Bez znajomości potrzeb klienta, doświadczenie 2D wypada dość płasko. W pracy w 2D mamy też dość zawężony zasób narzędzi – posługujemy się jedynie aspektami graficznymi.

Samo logo, nawet w połączeniu z kolorami i fontami nie jest w stanie dokonać tego, co rozszerzony zestaw narzędzi, czyli: grafika + język + feeling. Jeżeli dołączysz je do swojego arsenału i będziesz nimi operować tak, żeby były zgodne z tym, czego oczekują, czego potrzebują Twoi klienci, doświadczenie 3D masz jak w bankuI tego właśnie potrzebujesz, żeby zbudować wokół siebie swoje plemię – osoby, które zawsze przyjmą Cię entuzjastycznie i będą działały na Twoją korzyść. Jeżeli nawet rozwiniesz język i feeling marki, ale zapomnisz o tym, do kogo mówisz i co chcesz osiągnąć – te aspekty rozminą się z Twoimi klientami – to nici z bycia wodzem plemienia.

co to jest branding?

W naszej rozmowie pojawiła się już identyfikacja wizualna i wizerunek strategiczny, ale brakuje jeszcze… brandingu! Co to jest branding? Powinnaś o nim pomyśleć, jak o czymś formatu 4D. Być może kojarzysz krążący w internecie cytat: Branding jest tym, co mówią o Twojej marce inni, kiedy nie ma Cię w pobliżu.

Rozwińmy to sobie. Jeżeli weźmiesz pod lupę nawet doświadczenie 3D, czyli grafikę, język i feeling, to są to aspekty, które Ty możesz kreować. Aktywnie komunikujesz pewne idee, w uporządkowany, celowy sposób. Ale oczy świata patrzą na Ciebie nie tylko wtedy, kiedy jesteś przygotowana. Innymi słowy, branding tworzy się poprzez te aspekty, które są najmniej widoczne dla klienta finalnego albo nie wydają się być znaczące w procesie sprzedaży czy obsługi klienta: to jak tworzysz zespół i jakie wartości w nim szerzysz, jak odnosisz się do swoich fanów i odbiorców, to czy postępujesz w sposób zgodny z szerzonymi ideami, czy tylko wyznajesz pewne wartości „na papierze”, to jak przebiega Twój proces posprzedażowy, jaką relację, poprzez interakcje i wspólne przeżycia, nawiązujesz ze swoim klientem…

co to jest branding

Branding ma bardzo wiele wspólnego z autentycznością. Jeżeli uda Ci się zgromadzić ludzi wokół Twoich wartości, Twojego silnego głosu, to Twój produkt będzie rodzajem pamiątki, którą MUSZĄ mieć ze spotkania z Tobą. Jakakolwiek nie byłaby cena tej pamiątki. Dlatego, że ta pamiątka przypomina im o pewnym stylu życia, do którego aspirują, czasem nawet na poziomie nieświadomym. To cały zbiór emocji, idei, wyobrażeń, które ucieleśniają się w tej właśnie pamiątce – Twoim produkcie. A to oznacza, że Twoje produkty i usługi zaczynają sprzedawać się lepiej, piękniej, a Ty – wreszcie widzisz zyski w swojej kieszeni.

Uff, to było coś! Mamy nadzieję, że zachęciłyśmy Cię do zostania z nami w kolejnych odcinkach. Już w kolejnym weźmiemy pod lupę składowe wizerunku strategicznego i opowiemy co nieco o spójności – świętym Graalu, którego wszyscy szukają w swoich markach. Do zobaczenia, Dziewczyno!

 

Cheers!

Karla i Ania

przeczytaj podobne artykuły

spójny wizerunek strategiczny, czyli Graal każdej girlboss

Czym jest spójność w tworzeniu wizerunku marki? I jak może Ci pomóc w przebiciu się w informacyjnym szumie? Czy faktycznie spójność to taki święty Graal współecznego biznesu online? Obejrzyj wideo lub przeczytaj skrócony transkrypt nagrania i zacznij pracować nad spójnością swojej marki.

jak język komunikacji tworzy wizerunek Twojej marki?

Strategiczny, zorientowany na konkretne efekty wizerunek, a o taki właśnie chodzi w biznesie, nierozerwalnie związany jest z językiem, którym posługuje się Twoja marka. Ważne jest nie tylko co, ale też jak mówisz do swojego klienta. Aspekty graficzne i język marki jadą na tym samym wózku: jeżeli są zbyt uniwersalne, trafiają do wszystkich i do nikogo.

5 najczęstszych błędów przy tworzeniu wizerunku marki

Jeżeli właśnie zdecydowałaś się stworzyć lub udoskonalić własnoręcznie wizerunek swojej marki, czeka Cię świetna przygoda! Twoja droga to jednak mnóstwo pułapek. Jeżeli decydujesz się na domowy rebranding, sprawdź, czy nie popełniasz jednego z 5 najczęstszych błędów przy tworzeniu wizerunku DIY.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *