fbpx

Czy niska stawka za projekt graficzny zawsze jest zła?

28 lip 2023 | rozwój biznesowy, selfcare

Czy zdarzyło Ci się kiedyś podać w gronie grafików swoją stawkę za przykładowy projekt i usłyszeć, że za nisko się cenisz? A może padł zarzut, że psujesz rynek i natychmiast powinnaś podnieść ceny? Niska cena jest dobrze widziana przez Twoich klientów, ale piętnowana przez koleżanki i kolegów z branży. Jak żyć?

Kiedy kilka lat temu zaczynałyśmy szkolić siostry po fachu, nie raz zdarzyło nam się przewrócić oczami, kiedy widziałyśmy oferty za mikre pieniądze. “Za nisko się cenisz” – mówiłyśmy. “Twoja praca jest więcej warta” – grzmiałyśmy. I natychmiast zalecałyśmy podniesienie cen.

Ale dziś jesteśmy o wiele bardziej ostrożne w ferowaniu podobnych wyroków. Niska stawka za projekt graficzny nie jest zła, o ile zostaną spełnione 4 ultra-ważne warunki. Poznaj je i sprawdź, czy Twoje wyceny wpisują się w zebrane poniżej założenia.

01

Niska stawka za projekt graficzny nie jest niższa niż Twoje koszty + utrzymanie

Ten warunek to czysta matematyka z poziomu podstawówki (jak zresztą większość zagadnień mikroekonomicznych, z którymi masz na co dzień styczność). Dodawanie, odejmowanie… znasz to, prawda? Problem polega na tym, że często brakuje nam podstawowych parametrów biznesu, które biorą udział w tych działaniach:

  • jakie koszty ponoszę każdego miesiąca,
  • ile podatku będę musiała wpłacić do US przy konkretnym poziomie dochodów,
  • jaka będzie wysokość składki ZUS,
  • ile pieniędzy konkretnie potrzebuję, by żyć w wariancie oszczędnym, komfortowym i “na bogato”.

Bez tych danych ciężko brać się za jakąkolwiek wycenę. Jedynym punktem odniesienia staje się stawka koleżanek i kolegów po fachu. Naszym zdaniem zupełnie nie tędy droga.

Jeśli planujesz przyjąć do realizacji projekt, którym będziesz zajmować się połowę swojego miesięcznego wymiaru czasu pracy, to jego cena nie może być niższa niż połowa Twoich kosztów – firmowych i osobistych. Aby pokryć drugą połowę, potrzebujesz zrealizować drugi taki sam projekt lub dwa mniejsze, z których każdy zajmie Ci ¼ Twojego miesięcznego wymiaru czasu pracy.

W każdym momencie rozwoju swojego biznesu możesz do pewnego stopnia sterować kosztami. Przykładowo na początku działalności nie musisz korzystać z 15 dodatkowych programów. Możesz także świadomie wybrać opcję oszczędnego życia, redukując wydatki domowe. To wszystko wpłynie na wysokość Twojego minimalnego wynagrodzenia, które musi wpłynąć na Twoje konto każdego miesiąca.

Jeśli widzisz na horyzoncie projekt, który potencjalnie zdominuje Twój grafik, a nie pokryje kosztów firmowych i osobistych, to pakujesz się w zbyt niską stawkę.

02

Niska stawka za konkretny projekt jest odstępstwem od wycen, które pokrywają pojedynczą stratę

Kiedy wiesz, jaka jest Twoja orientacyjna stawka minimalna (to nie muszą być kalkulacje co do złotówki, ale rząd wielkości jest niezbędny), możesz bardziej świadomie podjąć decyzję o zaniżeniu stawki za pojedynczy, wybrany projekt, pod warunkiem, że inna realizacja zostanie wyceniona powyżej stawki minimalnej. W ten sposób stratę wykreowaną na pierwszym projekcie jesteś w stanie pokryć środkami pochodzącymi z innego źródła.

Kiedy najczęściej dochodzi do takiej sytuacji? Ano wtedy, kiedy bardzo zależy Ci na realizacji konkretnego projektu. Jesteś w stanie obniżyć swoje oczekiwania finansowe, aby wydawać się klientowi najbardziej korzystnym wyborem.

Ta sytuacja ma miejsce również wtedy, kiedy Twoje przychody są zdywersyfikowane. Innymi słowy, masz kilka różnych źródeł przychodu. To może być pół etatu w agencji albo powtarzalna sprzedaż kursów czy projektów masowych. Jednorazowa, niska stawka za projekt graficzny szyty na miarę nie będzie siała spustoszenia w Twoim budżecie.

stawka za projekt graficzny - jak uniknac niedoszacowania

03

Niska marża lub jej brak są skorelowane z konkretnymi czynnikami

Jeśli masz już za sobą etap zarabiania na swoje koszty i utrzymanie, to najczęściej zwiększa się Twoja marża. Czym ona jest? To dodatkowy narzut na cenę bazową, który jest czystym zyskiem dla Twojej firmy. Innymi słowy, po realizacji zakontraktowanego projektu, pokryciu kosztów – firmowych i osobistych – i opłaceniu podatków, marża zostaje w Twojej kieszeni. Możesz wypłacić ją sobie jako bonus albo zainwestować w narzędzia usprawniające Twoją pracę, kursy doszkalające lub zewnętrzną pomoc.

To właśnie marża sprawia, że ta sama usługa może kosztować zarówno 100 zł jak i 1000 zł. Pomyśl choćby o kawie: możesz ją mieć za 3zł we własnym domu, 5zł na stacji benzynowej, a w fancy kawiarni – za 15zł. A to wciąż ta sama kawa. Kiedy nie jesteś zbyt doświadczonym baristą, prawdopodobnie parzysz kawę głównie dla siebie. Codzienna praktyka sprawia, że po kilku latach możesz startować w zawodach i serwować wykwintne kawy za 25 zł ;).

NISKA STAWKA ZA PROJEKT GRAFICZNY A DOŚWIADCZENIE

Wysokość marży jest zazwyczaj bezpośrednio skorelowana z doświadczeniem. Im dłużej działasz w branży, im więcej projektów wykonałaś, tym marża będzie wyższa i bardziej uzasadniona. Podobnie jak w punkcie 2, możesz marżę obniżyć lub w ogóle z niej zrezygnować w bardzo konkretnych przypadkach.

POPYT I PODAŻ

Marża zależna jest także od popytu i podaży, a więc od tego, jakie jest zapotrzebowanie na Twoją usługę i jak wielu jest jej potencjalnych dostawców. Jeśli działasz na bardzo szerokim polu, bez specjalizacji, argument ceny staje się ważnym elementem pozyskiwania klienta. Jeśli jednak wybierzesz konkretną specjalizację i grupę docelową, podaż się zmniejszy, a wtedy cena będzie mogła wzrosnąć.

4 warunki - niska stawka za projekt graficzny

04

Twój model biznesowy opiera się na skali ilościowej

Niska stawka za projekt okazuje się za niska w momencie, kiedy prowadzisz biznes w modelu jakościowym, ale Twoje ceny bardziej przystają do modelu ilościowego, masowego. Poznaj dokładnie oba modele biznesowe w tym artykule, by wybrać ten, który najlepiej pasuje do Twoich możliwości.

Model ilościowy zakłada realizację dużej liczby projektów w niewygórowanych cenach. Można powiedzieć, że jesteś wtedy bardziej jak H&M, a nie jak choćby Massimo Dutti. A już na pewno nie jak Chanel. Aby model ilościowy miał szanse powodzenia, potrzebujesz docierać do szerokiego grona odbiorców. Część z nich zdecyduje się na Twoje usługi i w ten sposób wniesie odpowiednie pieniądze do Twojego biznesu.

Niech za matematyczny przykład posłuży nam kurs Jacka Kłosińskiego “Marketing w 7h”. Kiedy piszę ten artykuł, sprzedano ponad 1500 egzemplarzy kursu w cenie 63 zł netto. To ponad 90 tysięcy przychodu. Jednak aby pozyskać 1500 klientów, Jacek musiał dotrzeć przynajmniej do kilkunastu tysięcy odbiorców, i to nie jednorazowo. Nawet jeśli Twoja usługa będzie 5-krotnie droższa, to nadal Twoje zasięgi będą musiały nadążać za matematyką i statystyką.

W modelu ilościowym musisz brać pod uwagę także ograniczenia czasowe: kiedy Ty zarządzasz i intensywnie promujesz, ktoś inny musi wykonywać właściwą pracę projektową, right?

Jeśli przy żadnym z punktów nie kiwnęłaś porozumiewawczo głową, to sorry to say, ale faktycznie warto pochylić się nad bardziej trafną i satysfakcjonującą wyceną projektów graficznych.

Dobra wiadomość jest taka, że możemy Ci w tym pomóc tu i teraz. Zapisz się na bezpłatne szkolenie z wyceny pracy graficznej i już nigdy więcej nie kombinuj ze stawkami. Świeżutkie szkolenie czeka na Ciebie tutaj. Mięsko, mięsko i jeszcze raz mięsko!

Cheers!
Karla

klątwa wiedzy - wsparcie dla graficzek współpraca z klientem

zabierz się do pracy

pobierz materiały

szkolenie z wyceny dla graficzek

Bezpłatne SZKOLENIE

Obejrzyj szkolenie i dołącz do listy biznesowej dla graficzek i webdesignerek, gdzie uczymy, jak prowadzić dochodowe studio graficzne.

Hello, Girl!

Jesteśmy Karla i Ania, czyli kreatywne duo graficzek i strategów komunikacji.

Od ponad 10 lat wspieramy kobiece biznesy i świadczymy szyte na miarę usługi projektowe. Oferujemy branding, projektujemy grafiki i strony www dla charyzmatycznych, dziewczyńskich biznesów. Wspieranie innych graficzek, naszych sióstr po fachu, to nasze oczko w głowie. Zobacz, co jeszcze możemy Ci zaoferować.

Posłuchaj podcastu dla graficzek podcast dla grafików

Kurs "Dochodowe Studio Graficzne"dochodowe studio graficzne kurs

Zobacz produkty dla graficzek produkty dla graficzek