Co to jest hotstamping, czyli 4 sposoby na uszlachetnianie druku i efekt premium
Kobiece biznesy uwielbiają błyszczeć! Ten dyskretny urok stylu glam przyciąga jak magnes, więc zupełnie się nie dziwimy, że elementy złota, srebra czy miedzi coraz częściej pojawiają się w brandingu kobiecych marek! To fajny zabieg – metalizowane elementy kojarzą się z bogactwem, sukcesem i luksusem. Jeśli myślisz o zaprojektowaniu nowych materiałów do druku w Twojej firmie i poza estetyczną formą graficzną zależy Ci też na efekcie premium, to… czytaj dalej! Dowiesz się, co kryje się pod tajemniczymi określeniami „hotstamping” i „embossing” i jakie jeszcze sposoby na uszlachetnienie wydruku mogą Ci pomóc zwrócić uwagę klienta.
Złoto kojarzone jest z ekstrawagancją i jakością premium, ale także z głęboką mądrością. Srebro to z kolei refleksja i oświecenie, ale także nowoczesne technologie. Wreszcie miedź to ponadczasowy, bezpretensjonalny styl. Brzmi kusząco, prawda? Ale uważaj – jeżeli pozbawisz te kolory blasku, staną się po prostu zwykłym żółtym, szarym i brązowym! Jak więc uzyskać błysk w druku i czy to w ogóle jest możliwe? Mamy dobrą wiadomość: tak! Chociaż niestety nie na domowej drukarce, ale o tym za chwilę!
01.1
Hotstamping
Jeśli chodzi o elementy metalizowane, najlepszą, ale także najdroższą opcją będzie tzw. hotstamping, czyli termodruk. W tej technice wykorzystuje się specjalną folię i formę o kształcie elementu, który będziemy złocić lub srebrzyć. Minimalna grubość takiego kształtu to ok. 0,5 mm, dlatego wybierając elementy metaliczne dla swojej marki, upewnij się, że są wykonane w sposób umożliwiający hotstamping. To szczególnie istotne przy zatwierdzaniu kształtu logo, które w niedużym rozmiarze powinno zachować wyżej wspomnianą grubość w najcieńszym miejscu. Co dzieje się dalej? Na rozgrzanej formie umieszcza się folię o wyciętym kształcie. Pod wpływem wysokiej temperatury warstwa klejowa folii rozgrzewa się i po odciśnięciu formy na podłożu zostaje samo błyszczące aluminium z cienką warstwą lakieru. Voila!
I tutaj mała uwaga: folie do hotstampingu są dostępne w różnych odcieniach, ale standardowa ma kolor żółtego złota. Jeśli zależy Ci na innym odcieniu, np. starym złocie lub popularnym teraz złocie różowym (rosegold), zwróć na to uwagę przy składaniu zamówienia w drukarni. Tutaj możesz zobaczyć galerię z różnymi odcieniami folii.
Szukasz drukarskiej inspiracji?
Koniecznie sprawdź instagramowy profil australijskiej firmy Stitch Press specjalizującej się w projektowaniu i drukowaniu wizytówek i zaproszeń z hotstampingiem.
Skala Pantone
Drugą opcją jest druk farbą w kolorze Pantone. Zapewne słyszałaś tę nazwę np. w kontekście „koloru roku Pantone”, prawda? Ale co to konkretnie znaczy? Pantone to niezależny system kolorystyczny, posiadający swoje własne, niezmienne wzorniki i farby. Żeby drukować w skali Pantone, drukarnia musi dysponować konkretnymi, z góry ustalonymi odcieniami. Im więcej składowych kolorystycznych w Twojej pracy, tym droższy będzie wydruk, ponieważ koszt obejmuje wszystkie składowe farby.
Pantone 871 U (źródło: print for love of wood)
W palecie kolorów Pantone znajdziemy kolory specjalne, imitujące złoto czy srebro. Za metaliczny efekt w tym wypadku odpowiedzialne są opiłki metalu znajdujące się w farbie. Trzeba jednak pamiętać, że ta opcja lepiej się sprawdzi przy dużych nakładach (offset), przy których zakup farby Pantone stanie się opłacalny.
A co ze starym, poczciwym CMYKiem, czyli podstawowym systemem kolorystycznym druku? Cóż, w tym wypadku kolor błyszczący możesz uzyskać, drukując złotą teksturę lub gradient. Chcesz dowiedzieć się, jak to będzie wyglądało finalnie? Przetestuj na własnej, domowej, kolorowej drukarce, zaznaczając wysoką jakość wydruku. Na zwykłej drukarce nigdy nie uzyskamy efektu błysku, a jedynie jego imitację.
02
Lakier UV
Jeśli mowa o uszlachetnieniach, nie można nie wspomnieć o lakierze UV. Jest to lakier nakładany wybiórczo, czyli na wybrane elementy Twojego designu – po skończeniu wydruku osobna forma nanosi lakier w wybrane miejsca i nadaje im bardzo wysoki połysk, nasycając tym samym kolory znajdujące się pod lakierem. Lakier UV często nazywany jest też lakierem „3D”, ponieważ jest wypukły i nadaje trójwymiarowości. Lakier UV to idealny towarzysz minimalistycznego wizerunku, opartego na oszczędnych środkach wyrazu i pojedynczym kolorze, np. czarnym. Wybiórcze nałożenie jedynie lakieru, bez farby, na matowe, czarne podłoże to piękna forma minimalizmu. Efekt opadającej szczęki murowany!
źródło: Pinterest
Embossing i letterpress
Warto pamiętać też o embossingu, czyli tłoczeniu. Jest to technika polegająca na głębokim odciśnięciu wybranych elementów na drukowanym podłożu. W ten sposób możesz na przykład wyróżnić logo firmy na wizytówce. Jednak uwaga! Embossing zawsze zostawia ślad na rewersie Twojej pracy. Jeżeli tłoczysz element wypukły, z drugiej strony zostanie jego wklęsły ślad i odwrotnie.
Źródło: PRESSHAUS LA
A może jednak… letterpress?
Letterpress to technika tłoczenia, która nie zostawia śladów na rewersie. Przygotowane tłoki mogą jednocześnie nanosić farbę lub nie, ale pewnie się domyślasz, że podobnie jak w przypadku lakieru UV, najciekawsze efekty uzyskasz, tłocząc czyste podłoże bez zadruku.
Jedyny minus? Wysoki koszt i wymagania techniczne. Matryce do tłoczenia wykonywane są na indywidualne zamówienie, a tłoczone elementy nie mogą być zbyt cienkie. Minimalna grubość to przeważnie 0,7 mm, ale istotna jest również konstrukcja tłoczonego elementu. Zbyt ciasno ułożone linie nie nadają się do embossingu ani letterpressu.
Na mniejszą kieszeń
Najprostszym i jednocześnie najbardziej przystępnym cenowo sposobem uszlachetnienia jest standardowe foliowanie. Dzięki nałożeniu folii zabezpieczamy wydruk przed blaknięciem kolorów. Ale nie tylko! Błyszcząca folia nada połysk i podbije nasycenie kolorów. Z kolei folia matowa „wyciszy” kolory i nada całości lekkiej nutki elegancji. A folia soft touch? Cóż, dzięki niej uzyskasz efekt aksamitnego dotyku i głębokiego matu. Dla każdego coś miłego!
A Ty? Jaki efekt wybierzesz dla swojej marki?
Mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi nie będziesz już więcej czuła się onieśmielona i przytłoczona nadmiarem informacji odnośnie zdobienia druku.
I pamiętaj, Dziewczyno! Błyszcz, jeśli tylko masz na to ochotę!
Cheers!
Ania
czytaj dalej
W podobnych tematach
przeczytaj koniecznie
zabierz się do pracy
pobierz materiały

Bezpłatny workbook
Zacznij pracować nad kolorami, krojami pisma i zdjęciami, by stworzyć niepowtarzalny wizerunek Twojej marki.
0 komentarzy