...

Jak zdobyć wymarzone rekomendacje w 3 prostych krokach?

3 cze 2019 | biznes i strategia

Jak prosić o rekomendacje i opinie klientów? Rekomendacje i opinie mają ogromne znaczenia dla Twojego studio. Dzisiaj podpowiemy Ci, jak zdobyć wymarzone rekomendacje w 3 prostych krokach.

01

Pytaj o referencje po każdym skończonym projekcie

Wyrób sobie nawyk pytania o rekomendacje tuż po każdej zakończonej współpracy lub sprzedaży. Jeśli będziesz zbyt długo zwlekać, klient zapomni o szczegółach. A to na nich właśnie Ci zależy! Dlatego pytaj od razu, póki Wasza relacja jest świeża – wtedy możesz spodziewać się większej liczby pozytywnych komentarzy oraz wskazówek, jak ulepszyć swój proces lub produkt. A co za tym idzie, uzyskiwać coraz bardziej soczyste rekomendacje. Pozyskanie feedbacku jest bardzo ważne dla przyszłości Twojej firmy! Dlatego nie bój się o niego prosić.

02

Przygotuj zestaw pytań i prześlij je klientowi

Bardzo często zdarza się, że klienci nie chcą pisać rekomendacji. Nie mają na to czasu albo zwyczajnie nie wiedzą, jak się za to zabrać i co napisać. Często po kilku prośbach otrzymujesz w końcu sztuczny tekst, pełen wyświechtanych frazesów, który zupełnie nie nadaje się do wykorzystania na stronie www. Takie sztampowe teksty nie podkreślają niuansów współpracy i nie zdziałają cudów dla Twojego biznesu. Co więc zatem zrobić, żeby było lepiej? Wyjdź klientowi naprzeciw!

Przygotuj własny wzór arkusza, na którym umieścisz kilka pytań dopasowanych do Twojego obszaru działania i poproś klienta o odpowiedzi. Zwróć uwagę na swoje mocne obszary, które chcesz wyeksponować: jeżeli wiesz, że jesteś osobą opiekuńczą, zapytaj klienta o to, czy czuł się dobrze i pewnie w całym procesie współpracy. Upieczesz w ten sposób dwie pieczenie na jednym ogniu – ułatwisz zadanie klientowi i otrzymasz takie referencje, jakich potrzebujesz np. do umieszczenia na Twojej stronie www.

Nie zapomnij też o pytaniu o rzeczy do poprawki. Ciągła chęć doskonalenia się sprawia, że klienci patrzą na Ciebie przychylnym okiem i widząc Twoje dążenie do naprawienia ewentualnych niedociągnięć, z większym prawdopodobieństwem polecą Cię swoim znajomym.

pro tip

Jakie mogą być przykładowe pytania?

Nie wiesz jak prosić o rekomendacje? Formułuj krótkie i konkretne pytania, na przykład:

Co zadecydowało o wyborze mojego produktu lub usługi?

Co zmieniło się w Twojej firmie, dzięki mojej usłudze lub mojemu produktowi?

Co najbardziej podobało Ci się w naszej współpracy lub moim produkcie? Jakie aspekty miały dla Ciebie priorytet?

Czy w którymś momencie naszej współpracy coś poszło nie tak i uważasz, że warto to zmienić?

Oprócz pytań o samą usługę lub produkt, zapytaj także o zajmowane stanowisko, nazwę firmy oraz o zezwolenie na publikację. Najbardziej skuteczne rekomendacja są opatrzone zdjęciem klienta, ale przed jego publikacją potrzebujesz wyraźnej zgody na wykorzystanie wizerunku.

jak prosić o rekomendacje

03

Zwracaj uwagę na rekomendacje społecznościowe

Nigdzie nie jest powiedziane, że rekomendacje mogą pochodzić tylko i wyłącznie z oficjalnej korespondencji z klientem! Rozejrzyj się dookoła – polecenia Twojej usługi lub produktu mogą wpadać do Ciebie różnymi kanałami. Czasem będzie to faktycznie droga mailowa i zachwyt klienta w trakcie współpracy. Ale równie dobrze może to być oznaczenie Twojego profilu w stories na Instagramie, DM albo komentarz do posta na Facebooku. To wszystko możesz wykorzystać w swojej komunikacji! Wyłapuj takie momenty i od razu pytaj klienta, czy wyraża zgodę na opublikowanie wybranego fragmentu wiadomości czy grafiki z komentarzem na Twojej stronie www lub w mediach społecznościowych. Możesz również skomplikować jedną dłuższą rekomendację na podstawie kilku cząstkowych opinii klienta i porosić go mailowo o akceptację. Miłe słowa i prawdziwe, wiarygodne polecenia zdziałają cuda  Wykorzystaj je w swojej komunikacji.

Idąc krok dalej, możesz skorzystać z dodatkowych narzędzi i wtyczek, jak np. Trust.Reviews, które  na bieżąco pobierają rekomendacje z profilu na Facebooku lub z wizytówki Google i wyświetlają je w odpowiednim miejscu na Twojej stronie www. Tego typu wypowiedzi – surowe, nieprzetworzone na potrzeby strony – są najbardziej skuteczne. Warto zastanowić się nad tym rozwiązaniem!

identyfikacja wizualna co to paleta kolorów

To co, jesteś gotowa na zbieranie Twoich wymarzonych referencji? Do dzieła!

Teraz już wiesz, jak jak prosić o rekomendacje i zdobywać wymarzone opinie: pytaj o feedback po każdym zakończonym projekcie, pomóż klientom, przesyłając zestaw gotowych pytań i pytaj o możliwość polecenia. Ale przede wszystkim pamiętaj o tym, by wykonywać swoją pracę z zaangażowaniem. Podchodź aktywnie do gromadzenia opinii, bo rekomendacje to reklama, która naprawdę działa!

Cheers!
Ania

zabierz się do pracy

pobierz materiały

szkolenie z wyceny dla graficzek

Bezpłatne SZKOLENIE

Obejrzyj szkolenie i dołącz do listy biznesowej dla graficzek i webdesignerek, gdzie uczymy, jak prowadzić dochodowe studio graficzne.

Hello, Girl!

Jesteśmy Karla i Ania, czyli kreatywne duo graficzek i strategów komunikacji.

Od ponad 10 lat wspieramy kobiece biznesy i świadczymy szyte na miarę usługi projektowe. Oferujemy branding, projektujemy grafiki i strony www dla charyzmatycznych, dziewczyńskich biznesów. Wspieranie innych graficzek, naszych sióstr po fachu, to nasze oczko w głowie. Zobacz, co jeszcze możemy Ci zaoferować.

Posłuchaj podcastu dla graficzek podcast dla grafików

Kurs "Dochodowe Studio Graficzne"dochodowe studio graficzne kurs

Zobacz produkty dla graficzek produkty dla graficzek

2 komentarze

  1. Kasia

    Cześć! świetny artykuł, bardzo pomocny! Zmobilizował mnie w końcu do przygotowania ankiety zadowolenia klienta 🙂 Mam jednak pytanie – nawet jeśli uda mi się namówić klienta na wypełnienie ankiety czy napisanie kilku zdań recenzji – mogę ją wykorzystać jedynie do celu poprawienia swoich usług, ewentualnie do umieszczenia na stronie. A co z recenzjami na facebooku? Dziś wiele osób kieruje się tymi opiniami, a bardzo ciężko jest mi przekonać klientów do wystawienia tam opinii. Nawet jeśli się zgadzają – najczęściej o tym zapominają. Macie jakieś sprawdzone sposoby? Pozdrawiam!

    • Karla i Ania

      Hej Kasiu, naszym sposobem jest delikatna zachęta do takiej formy feedbacku po bezpłatnych konsultacjach. Wtedy często klientki, które jeszcze nawet nie rozpoczęły współpracy, piszą dobre słowo o naszym podejściu do grafiki i wizerunku. Natomiast po współpracy i wykonanym projekcie otwarcie o to prosimy, podając konkretny powód. Najczęściej ten racjonalny powód załatwia sprawę, ponieważ klient widzi cel swojego działania (np. „Tworzymy właśnie nową usługę i bardzo by nam Twoja opinia pomogła w dotarciu do osób, które tak jak Ty potrzebują pomocy graficznej”). Jeżeli tylko poprosimy o wpisanie komentarza, to nasza prośba wyląduje na końcu długiej listy to-do, bez konkretnego celu, ani deadline’u. Podanie terminu dodania takiej recenzji też może być motywujące (np. „Czy mogłabyś dodać swoją opinię na Facebooku do najbliższego piątku? [+powód] Przez weekend dużo osób pyta o moje usługi i Twoja opinia będzie na wagę złota”).

      Koniec końców pewnie nie ma jednej dobrej zasady i uniwersalnego sposobu. Już sam fakt, że zaczynasz prosić o rekomendacje stawia Cię w lepszej pozycji. Zastanów się, czy możesz zaoferować coś po udzielonej opinii? Jakiś prezent lub chociaż fajny mail z podziękowaniem / mailowy dyplom przyjaciela All for camp… Uh! Zaraz się za bardzo rozpędzę z tymi pomysłami 😉

      Życzę powodzenia w pozyskiwaniu dobrego feedbacku!
      XOXO
      Karla