fbpx

3 sposoby na odświeżenie wizerunku marki bez rebrandingu

25 wrz 2019 | biznes i strategia

Ciągnie Cię do różnych trendów i graficznych nowinek? Zanim podejmiesz decyzję o rebrandingu totalnym, zastanów się, czy przypadkiem Twoja marka nie potrzebuje tylko lekkiego liftingu. Dowiedz się jak wprowadzić kilka małych ulepszeń i odświeżyć swoją markę bez rewolucji.

Jeśli prowadzisz biznes online, doskonale zdajesz sobie sprawę z niemalże codziennej potrzeby aktualizowania strony www i social media. Dodajesz nowe treści, posty do mediów społecznościowych, rekomendacje od klientów, itp. A jeśli chodzi o odświeżanie wizerunku Twojej marki, czyli kwestie takie jak kolory, logo, zdjęcia – jak często trzeba wprowadzać zmiany w tym zakresie?

W zależności od rodzaju biznesu, zachęcamy do wprowadzania wizerunkowych zmian co 2-3 lata. Nie oznacza to oczywiście, że co 2-3 lata trzeba totalnie wszystko zmieniać, o nie! Chodzi bardziej o udoskonalanie wizerunku, o nadawanie mu szlifów, odświeżanie szaty graficznej tak, żeby również Tobie jako twórczyni marki, było przyjemnie pracować z nową energią. Zresztą totalny rebranding od A do Z co 2-3 lata, to byłby niezły wysiłek i kosztowne przedsięwzięcie, w którym prawdopodobnie potrzebna by Ci była pomoc stratega i/lub grafika!

Rebranding nie jest tylko zmianą w zakresie graficznym, ale wiąże się z nadaniem nowego kierunku rozwoju strategii marki. Zmiany w logo czy palecie kolorów odzwierciedlają wtedy dopasowanie oferty czy zmianę profilu klienta docelowego, którego potocznie nazywamy sobie klientem idealnym. Rebranding wysyła w świat informację, że Twój biznes zmienił się u podstaw, a nowy wizerunek odzwierciedla te zmiany. Zanim pochopnie zdecydujesz się na rebranding, sprawdź czy rzeczywiście zachodzi taka potrzeba. 

Sygnały, że Twoja marka potrzebuje rebrandingu:

01

zmienił się zakres Twoich usług/ produktów

Przykładowo, jeśli działasz w branży fotograficznej, być może na początku zajmowałaś się różnymi projektami, takimi jak fotografia biznesowa, reportaż, fotografia rodzinna, brzuszkowa, ale teraz wiesz, że pasjonuje Cię konkretnie fotografia rodzinna i to taka, która pokazuje ciepłe relacje pełne miłości. W takim razie Twój wizerunek powinien odzwierciedlać Twoją specjalizację w danej dziedzinie. Przykładem może być tutaj strona fotografki rodzinnej Mariki Wrońskiej. Widać na niej, że marka Mariki jest w 100% zorientowana na fotografię rodzinną oraz warsztaty oparte o ten nurt. Ciepło, miła atmosfera, bezpośredniość, bliskość, miłość… To wszystko zobaczysz w wizualizacji marki. Sprawdź, jak strona Mariki prezentuje się na żywo.

02

zmienił się Twój klient docelowy

Chcesz zacząć kierować swoje produkty lub usługi do innych odbiorców niż do tej pory? A zatem nadszedł czas większej zmiany wizerunku! Różni odbiorcy potrzebują różnych emocji, aby dokonać zakupu Twoich produktów czy usług. Warstwa graficzna pozwala wzbudzić dokładnie te reakcje, których potrzebujesz. Pamiętaj o konieczności dopasowania nie tylko komunikatów wizualnych, ale także tych językowych do nowej grupy docelowej. Przykładowo do osób starszych użyjesz innego języka niż do młodzieży.

Jeśli masz w planach podnieść ceny Twoich produktów i chcesz celować w osoby o większej zasobności portfela, tym bardziej postaraj się, by Twój wizerunek był dopracowany i miał bardziej VIPowski charakter. Wizerunek marki premium różni się od bardziej przystępnych cenowo marek np. w warstwie kolorystycznej.

03

nie możesz patrzeć na swoją stronę www lub logo

Twój wizerunek Cię męczy? Nie możesz patrzeć na swoją stronę www, bo się jej wstydzisz? Twój wizerunek powinien być w 100% Twój, powinnaś czuć się w nim komfortowo. Jeżeli nie masz tego pozytywnego odczucia – to zdecydowanie sygnał, że przyszła pora na gruntowne zmiany! Często barwy czy kroje pisma, które wybierasz na początku swojej drogi biznesowej, są przypadkowe albo wpisują się w to, co aktualnie jest modne. Czas płynie, gust się zmienia i jeśli wizerunek Twojej marki nie jest oparty na strategicznych założeniach, to nic dziwnego, że po jakimś czasie nie możesz na niego patrzeć. Nie czujesz w nim głębszego sensu, więc łatwo znaleźć wymówkę, żeby znów coś zmienić. I kręcić się w kółko przez kolejne lata.

Jeśli tak właśnie się czujesz, to możliwe, że samodzielnie sabotujesz dalszy rozwój swojej marki, czujesz się niepewnie w działaniach reklamowych czy wizerunkowych. Jeśli Twój wizerunek powstrzymuje Cię przed wejściem na wyższy poziom, to zapraszamy Cię na graficzne konsultacje. Przeprowadzimy audyt obecnej szaty graficznej swojej firmy, a Ty dowiesz się, czym dokładnie jest wizerunek i jaką pełni funkcję w Twoim biznesie. Uświadomisz sobie, że dobrze określone założenia marki wskażą Ci, jak powinna wyglądać Twoja marka. Tak żebyś mogła rozwinąć skrzydła z estetycznym i jednocześnie zyskownym wizerunkiem.

Te trzy opisane wyżej przypadki są wskazaniem do rebrandingu. W pozostałych sytuacjach nie skacz na głęboką wodę. Jeśli Tobie i Twoim odbiorcom już się trochę opatrzył Twój wizerunek, czas na graficzne dopracowanie Twojej marki i zaskoczenie ich nowościami! Odświeżenie wizualne sprawi, że Twoja oferta będzie się prezentować bardziej profesjonalnie i na nowo zainteresuje nawet już wieloletnich odbiorców Twojej marki.

rebranding

3 sposoby na odświeżenie marki bez totalnego rebrandingu

 

Jeśli już od dłuższego czasu posługujesz się tym samym wizerunkiem i czujesz, że potrzebujesz zmiany, możesz wprowadzić kilka małych ulepszeń i odświeżyć swoją markę bez rewolucji. Kiedy rebranding niepotrzebny jest rebranding, wybierz jedną (lub wszystkie, a co!) z naszych propozycji:

01

odśwież look i uprość swoje logo

Naszym zdaniem odświeżenie logo wcale nie musi łączyć się z ogromnymi zmianami. Najprostszym sposobem na odświeżenie znaku jest uproszczenie jego wyglądu. Wiele marek, które decydują się obecnie na odświeżenie logo, stawia na wyjściowy koncept, ale w uproszczonym, minimalistycznym wydaniu. Pomyśl o Chanel, Burberry czy Balenciaga. Wszystkie te marki zrezygnowały z fikuśnych krojów i zastąpiły je prosta typografią. Poniżej znajdziesz kilka przykładów globalnych marek, które uprościły wygląd swojego logo i postawiły na prosty, nowoczesny look. Jednym ze sposobów na uproszczenie znaku jest usunięcie cieni, gradientów, nadmiaru kolorów, czy innych efektów komplikujących wygląd logo.

02

zaktualizuj swoją paletę kolorów

Zamiast tworzyć zupełnie nową paletę, która może zmylić Twoich odbiorców, skup się na odświeżeniu aktualnej kolorystyki. Jeśli chcesz, by Twoja marka była kojarzona ze śmiałością, postaw na intensywniejsze odcienie aktualnych barw z Twojej palety. Jeśli zależy Ci jednak na delikatniejszym, subtelnym wizerunku, wykorzystaj rozbielone kolory. Jeżeli do tej pory posługiwałaś się jedynie 2 kolorami głównymi, dobierz do nich kolory uzupełniające, a następnie wybierz się na mały shopping: poszukaj ubrań i akcesoriów w nowych odcieniach, które będą dobrze komponowały się z Twoimi kolorami głównymi. Następnie chwyć za aparat i wykonaj kilka fotografii, których użyjesz w materiałach promocyjnych najnowszego postu lub inicjatywy. W ten sposób stopniowo, bez wielkiego BUM! wprowadzisz nową paletę kolorystyczną do swojej marki.

Jeśli zupełnie nie wiesz, jaka barwa mogłaby uzupełnić Twoją paletę kolorów, możesz sięgnąć do kolorów, które są obecnie w trendach. Taki zabieg pozwoli Ci wykorzystać falę rosnącej popularności danej barwy, a także podsunie Ci mnóstwo pomysłów na zastosowanie palety w praktyce. Zajrzyj do artykułu o trendach na 2022, które w większości pozostają aktualne, i o graficznych nowościach na 2023 rok.

03

zaplanuj sesję wizerunkową

A skoro o zdjęciach mowa, być może wcale nie potrzebujesz odświeżenia logo, ani Twojej palety kolorów, ale jesteś gotowa na zdjęcia, które będą lepiej pasowały do Twojej marki. Może kiedy stratowałaś ze swoim biznesem, korzystałaś ze zdjęć stockowych? Albo fotek robionych telefonem na szybko, żeby tylko zapełnić i czym prędzej uruchomić stronę www? Jeśli jesteś już o krok wyżej i dysponujesz odpowiednim budżetem, gorąco zachęcamy Cię do przygotowania autorskich zdjęć specjalnie dla Twojej marki! Tutaj znajdziesz nasz mini-przewodnik i kilka podpowiedzi, jak przygotować się do sesji fotograficznej.

rebranding

Mamy nadzieję, że lubisz nasze wpisy z konkretnymi wskazówkami, Dziewczyno! Trzymamy kciuki za Ciebie i Twój biznes.

A jeśli po przeczytaniu naszego artykułu zdecydujesz się na rebranding lub odświeżenie graficzne Twojej marki we własnym zakresie, zapraszamy na konsultacje graficzne. W ramach indywidualnego spotkania pomożemy Ci określić nowe podstawy strategiczne Twojej marki i stworzyć zupełnie nowe projekty graficzne!

Cheers!
Ania

W podobnych tematach

przeczytaj koniecznie

moodboard

Co to jest moodboard i dlaczego jest potrzebny Twojej marce?

Jak przygotować się do rebrandingu lub odświeżenia marki?

rebranding

5 najczęstszych błędów przy tworzeniu wizerunku marki

zabierz się do pracy

pobierz materiały

Bezpłatny workbook

Zacznij pracować nad kolorami, krojami pisma i zdjęciami, by stworzyć niepowtarzalny wizerunek Twojej marki.

Hello, Girl!

Jesteśmy Karla i Ania, czyli kreatywne duo graficzek i strategów komunikacji.

Od ponad 10 lat wspieramy kobiece biznesy i świadczymy szyte na miarę usługi projektowe. Tworzymy identyfikacje wizualne i strony internetowe dla dziewczyńskich biznesów z dobrą energią. Prowadzimy też kursy dla graficzek. Chcemy naszym doświadczeniem podzielić się także z Tobą, abyś mogła tworzyć firmę, z której będziesz dumna!

Sprawdź konsultacje graficzne kursy i warsztaty graficzne

Zobacz gotowe projekty w sklepie gotowe projekty graficzne

Opowiedz nam, czego potrzebujesz mailing branding

też kochasz Pinterest? Przypinaj z nami!Pinterest