Zarządzanie czasem, czyli jak pracować wydajnie w wakacje

1 Lip 2019biznes i strategia, lifestyle

Wakacje, znów przyszły wakacjeeee! I to jest wspaniała nowina, w końcu cały rok czekamy na lato. Ale  jak pracować wydajnie, kiedy słońce praży, myśli się rozbiegają, a komputer odmawia współpracy? Piękna, letnia pogoda nie sprzyja ślęczeniu godzinami nad komputerem. Więc jak to zrobić, żeby latem pracować wydajnie, i  jednocześnie skorzystać z lata, spędzać czas na dworze i poświęcać więcej uwagi rodzinie i relacjom? Odpowiedź jest jedna: zarządzanie czasem! I wcale nie jest to takie trudne. Zainteresowana? Czytaj dalej!

zarządzanie czasem



Jestem freelancerem. Do pracy potrzebny mi jest komputer i internet. Dlatego przeniesienie mojego „biura” nie stanowi dużego problemu i latem zdarza mi się przenosić moje stanowisko pracy w inne miejsce. Ale poza komputerem korzystam też oczywiście z telefonu. Do tej pory wydawało mi się, że telefon to również moje narzędzie pracy. Ale czy to prawda?



Zauważyłam, że kiedy mam luźniejszą chwilę, albo gdy mam ochotę na małą odskocznię, biorę do ręki telefon. No i oczywiście, mogę się usprawiedliwiać, że pracuję – przecież publikowanie treści w social media, wysyłanie maili do klientów i kontakt z współpracownikami to wszystko część mojej pracy na co dzień! Ale czy ciągłe sięganie po telefon rzeczywiście pomaga mi w pracy, czy raczej sprawia, że spada moja wydajność? 

Na smartfonach co chwila wyskakują jakieś powiadomienia: nowa wiadomość email, nowy SMS, nowy komentarz na Facebooku, nowa relacja na IG, itd. itd. Niekończąca się opowieść! Niektóre z nich są faktycznie ważne w pracy. Ale większość z nich tylko niepotrzebnie rozprasza naszą uwagę. Ja przeanalizowałam mój sposób pracy i doszłam do wniosku, że telefon ma negatywny wpływ na równowagę między pracą a moim życiem prywatnym i źle wpływa na moje zarządzanie czasem.

co zrobić, żeby pracować wydajniej i lepiej wykorzystywać czas pracy?

oto nasze sprawdzone sposoby na zarządzanie czasem:

01

powiadomienia

Wyłącz powiadomienia social media w telefonie. Spróbuj na początek na jeden dzień. Przekonasz się, że bombardujące Cię wiadomości są na co dzień zupełnie niepotrzebne. Możesz pójść o krok dalej i ustawić ograniczenia czasu użytkowania poszczególnych aplikacji. Wtedy Twój telefon samodzielnie zaprzestanie wysyłania powiadomień, kiedy upłynie wyznaczony czas. 

02

maile

Zaplanuj godziny, w których będziesz sprawdzać skrzynkę pocztową. Większość maili czy wiadomości tekstowych nie wymaga natychmiastowej odpowiedzi. Możesz więc zaplanować, że będziesz sprawdzać skrzynkę o konkretnych porach. Na przykład o 9:30 rano, potem o 13:00 i o 16:00. Spróbuj i zobacz czy te pory są dla Ciebie OK.

Zamiast przerywać dane zadanie w połowie i rzucać się do pisania odpowiedzi na otrzymaną właśnie wiadomość, spokojnie dokończ swoją pracę i nastaw się na późniejsze odpowiadanie na wiadomości.

zarządzanie czasem
03

lista zadań

Zaplanuj 3 priorytety na dany dzień. Zrób listę priorytetów wieczorem i następnego dnia od rana zamiast zastanawiać się, nad czym pracować, po prostu odhaczaj kolejne punty. Dzięki liście będziesz płynnie przechodzić od zadania do zadania, minimalizując momenty, kiedy może dojść do rozproszenia Twojej uwagi.

04

social media

Zaoszczędź czas i planuj kilka publikacji w mediach społecznościowych na raz – w tym celu skorzystaj z narzędzi online, które uporządkują i przyśpieszą Twoją pracę. Jeśli często publikujesz treści na Instagramie i dlatego jesteś „przylepiona” do telefonu, przerzuć się na appkę Planoly. To nasze odkrycie tego roku! Dzięki Planoly sprawnie zaplanujesz z wyprzedzeniem automatyczną publikację zdjęć na Instagramie nie tylko z poziomu smartfona, ale również komputera. Program ma przy okazji masę ciekawych funkcji, zachęcamy do sprawdzania!

05

komentarze

Ustal godziny odpowiadania na komentarze. Nie musisz reagować natychmiast. Wybierz dwie pory reagowania – na przykład rano i wieczorem, tuż przed zakończeniem pracy. Określ także, ile czasu poświęcisz każdorazowo na komentowanie, np. 15 minut powinno Ci pozwolić na napisanie 3 rozsądnych i pełnowartościowych komentarzy.

06

koniec pracy

Ustal konkretną porę, kiedy kończysz pracę. Gdy zegar wybije tę godzinę, odłóż telefon i po prostu o nim zapomnij. Teraz jest czas dla Ciebie! Spędź go z rodziną i przyjaciółmi.

zarządzanie czasem

Mam nadzieję, że dzięki powyższym wskazówkom poczujesz wakacyjny klimat i jednocześnie będziesz pracować bardziej wydajnie. Oczywiście nie musisz stosować się do wszystkich wskazówek. Być może wcale nie korzystasz z telefonu tak często jak ja? Jeśli tak jest, to brawo Ty! Ja po prostu widzę, że zaczęło mi to przeszkadzać, dlatego czas na zmiany!

jeśli masz jeszcze jakiś pomysły na zarządzanie czasem w trybie wakacyjnym, podziel się w komentarzu! A ja tymczasem zmykam na spacer. Bez telefonu.

Cheers!

Ania

przeczytaj podobne artykuły

case study: Co pies na to?

Zastanawiasz się, po co tak naprawdę jest Ci potrzebny strategiczny wizerunek i oprawa graficzna Twojej marki? Nie widzisz sensu inwestowania w coś, czego możesz sama nauczyć się w internecie? Przeczytaj krótkie case study naszych klientek, Magdy i Kasi, które stworzyły markę Co pies na to? i postanowiły wyróżnić się na bogatym rynku blogów o psach za pomocą designu i niekonwencjonalnego podejścia do psiej tematyki.

5 powodów, dla których nie przyciągasz klientów idealnych

Czujesz, że wkładasz całą swoją energię w rozwój firmy, ale nadal nie przyciągasz właściwych osób? Być może popełniasz gdzieś błąd! Z tego artykułu dowiesz się jak dotrzeć do klienta idealnego.

Nieszablonowe podsumowanie połowy roku 2018

Czy zdajesz sobie sprawę, że połowa roku 2018 roku już za nami? Wow! To niesamowite, jak szybko leci czas! Połowa roku to idealny moment na dokonanie analizy, przyjrzenie się temu, jak stoimy z realizacją celów oraz docenienie tego, ile już udało się zrealizować. Pobierz nasz darmowy arkusz do podsumowania półrocza.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pin It on Pinterest