fbpx

Wyróżniki marki na rynku graficznym

27 paź 2023 | rozwój biznesowy

Może Ci się wydawać, że w ostatnim roku nawiązywanie współpracy z klientami stało się trudniejsze. Jeśli tak czujesz, to… masz rację! Zdobywanie ciekawych zleceń, które są bliskie Twojemu sercu i dają finansową stabilność, staje się coraz bardziej wymagające. Szczególnie jeśli nie odrobiłaś pracy domowej z pozycjonowania marki i nie wiesz, czym w Twoim przypadku są wyróżniki marki.

W ostatnim czasie nie raz usłyszałyśmy, że coraz trudniej o klientów. Inflacja i niepewność gospodarcza sprawiły, że klienci nie chcą wydawać pieniędzy na usługi graficzne. Dotarcie do osób, które doceniają wartość designu oraz jego wpływ na postrzeganie firmy przez odbiorców, zaczyna graniczyć z cudem. Mnóstwo wysiłków spełza na niczym. I to z kolei przekłada się na ogólne zniechęcenie do działania.

Dodajmy do tego fakt, że rynek graficzny z roku na rok rośnie. Pojawiają się na nim nowi specjaliści, którzy mają szeroki dostęp do narzędzi i wiedzy, nie tylko projektowej, ale także biznesowej. Coraz bardziej popularne stają się usługi łączące różne kompetencje okołoprojektowe, w których grafika stanowi jeden z elementów całości. Konkurowanie z rzeszą tańszych wykonawców pewnie doprowadza Cię do szału, prawda? Ale klienci chętnie korzystają z możliwości wyboru spośród bogatej oferty projektowej.

Jeśli czujesz, że nawiązywanie współpracy z klientami jest trudniejsze niż kiedykolwiek… to masz rację. Możesz czuć rozczarowanie, przytłoczenie, niepewność, a nawet zagrożenie w momencie, kiedy po raz kolejny odbijasz się ze swoją ofertą od dobrze zapowiadających się drzwi. Twój wewnętrzny krytyk staje się coraz silniejszy: w końcu dookoła pojawiają się lepsi graficy, sprytniejsi projektanci, bardziej uzdolnieni managerowie i bardziej pomysłowi marketerzy. W takiej sytuacji coraz głośniej rozbrzmiewa stare powiedzenie marketingowe:

“Wyróżnij się albo zgiń”

Tylko co to dokładnie znaczy? Jeśli chcesz odzyskać kontrolę nad swoim biznesem, zastanów się, jakie są wyróżniki marki, którą tworzysz, i czy mówisz o nich w sposób wyrazisty. Przyjrzyj się tym obszarom:

01

Nisza jako wyróżnik marki

Jedną z najlepszych rzeczy, jaką możesz zrobić na nasyconym rynku usług graficznych, jest wybranie konkretnej niszy, do której będziesz kierować swoje działania marketingowe. Nisza może dotyczyć:

  • konkretnej branży, którą będziesz obsługiwać,
  • charakterystyki klienta, z którym będziesz pracować,
  • konkretnej usługi, jaką będziesz oferować,
  • wybranych wartości, do których będziesz się adresować.
PRZYKŁADY

Najbardziej skuteczny przekaz stworzysz wtedy, gdy Twoja nisza będzie określona więcej niż jednym parametrem. Jak to rozumieć? Spójrz na przykład Instagramowego profilu @graphic_witch:

Wyróżniki marki - nisza w studio graficznym - IG Graphic Witch

Już w opisie widzimy bardzo jasne określenie niszy. Wiktoria projektuje identyfikacje wizualne (usługa) dla magicznych marek z duszą (wartości). Jej graficzny styl i dobór prac w portfolio jeszcze mocniej podkreślają charakter niszy, do której się adresuje. Tak samo jak zdjęcie profilowe.

Spójrz na jeszcze jeden przykład:

Wyróżniki marki - studio graficzne Paulina Graflina - IG

Na profilu @paulina.graflina znajdziesz jasną deklarację, że Paulina pracuje z małymi markami (klient), a jej specjalnością są szablony grafik na Instagram i podstawowe elementy identyfikacyjne, potrzebne małym markom na starcie (usługa). Dodatkowo Paulina pokazuje, jak ważne są dla niej relacje i dobra (słodka!) atmosfera współpracy (wartości). Zdjęcie profilowe w 100% oddaje klimat marki.

pro tip

Jeśli masz problem z wyselekcjonowaniem odpowiedniej niszy dla siebie, zastanów się, co jest bliskie Twojemu sercu. O jakich zagadnieniach, wartościach mogłabyś mówić na okrągło? Wybierając niszę, deklarujesz poświęcić całe swoje zawodowe życie właśnie jej i jej problemom. Aby nie poddać się tuż po starcie, potrzebujesz poczucia spełnienia w tym, co będziesz mówić i robić.

02

Marka vs. działalność graficzna

To z kolei prowadzi nas do drugiego obszaru, jakim jest znajomość siebie samej, swoich mocnych i słabych stron, a także tego, co faktycznie Cię nakręca. To właśnie te elementy stanowią podstawę Twojej marki.

Możesz prowadzić działalność graficzną i traktować ją jako klasyczną firmę, której sednem jest to, co faktycznie wykonujesz i dostarczasz klientom w formie projektów. Jeśli jednak zadajesz sobie pytanie, jak się wyróżnić na rynku graficznym, to odpowiedzią będzie właśnie marka, której sednem jest to, jakie emocje wzbudzasz i do czego uskrzydlasz.

I nie muszą to być wcale skrajne emocje czy wielkie aspiracje. Ale muszą być one tożsame z tym, czym żyje Twoja nisza. W wytworzeniu odpowiedniej atmosfery wokół Twojej marki będą Cię wspierały Twoje własne historie i doświadczenia, w których Twoi odbiorcy znajdą odbicie swoich zmagań czy ambicji. Te wspólne punkty, wyróżniki marki, pomagają Twoim potencjalnym klientom utożsamić się z Twoją marką i powiedzieć “tak” Tobie jako twórcy.

pro tip

Jeśli czujesz, że nie potrafisz samodzielnie określić, jakie są Twoje mocne strony, Twoje wyróżniki marki, spróbuj wykonać test Gallupa, badanie FRIS lub dowolny test osobowościowy. Nie tylko dowiesz się, jakie skarby w sobie kryjesz, ale także zyskasz pretekst do mówienia o tym, co stanowi Twoje wyróżniki marki. A przy okazji być może jeszcze lepiej zrozumiesz swoje miejsce pośród tłumu grafików, którzy wydają się jednakowi.

Wyrozniki marki na rynku graficznym - jak się wyróżnić - checklista
WARTOŚCI

Jeśli chcesz wyróżnić się pośród innych grafików, pokaż swoim odbiorcom, kim jesteś. Opowiedz o wartościach, którymi się kierujesz. W naszym przypadku nie raz pojawiły się odniesienia do macierzyństwa i godzenia różnych ról społecznych. Pokazując otwarcie, że jesteśmy mamami (z poszanowaniem prywatności naszych dzieci), uaktywniamy w innych przedsiębiorczych mamach poczucie, że mogą stworzyć zrównoważony biznes. Dobry dla nich samych i dla ich rodzin. Wspieramy je, nawiązując do klimatu dziewczyńskiej siły i mówiąc o naszym głębokim przekonaniu, że da się pracować mądrzej, a nie ciężej. Mówiłyśmy o tym także w podcaście o postach opiniotwórczych.

HISTORIE

Nie ukrywamy także, że jesteśmy graficznymi samoukami i uczymy się projektowania przez działanie. To sprawia, że wiele graficzek zaczyna wierzyć we własne umiejętności i daje sobie szansę na wyjście z cienia. A my do tego gorąco zachęcamy, przytaczając nasze historie projektowych fakapów i opowiadając o czasach, kiedy zaciskałyśmy pasa, by przetrwać.

UPODOBANIA i NAWYKI

Historie napędzają markę. Ale jeśli myślisz, że muszą to być wielkie opowieści, nic bardziej mylnego! Twoją historią może być to, że wybrałaś się na koncert ulubionej grupy muzycznej (koniecznie podaj jej nazwę). Lub to, że codziennie rano idziesz na długi spacer z psem i obserwujesz budzące się do życia miasto. W naszym przypadku to historia z muzyką i tańcem w tle, bo pewnie już wiesz, że Karla tańczy rock’n’rolla i śpiewa pod prysznicem. 😉

OSOBOWOŚĆ

Last but not least, nie bój się pokazywać tego, kim jesteś. Jeśli czujesz, że jako introwertyk nie powinnaś pokazywać swojej osobowości, bo może być odbierana jako nudna, mało porywająca, to jesteś w błędzie. Osobowość ekstrawertyczna – bycie głośnym i mocno naenergetyzowanym – nie gwarantuje większej rozpoznawalności. Szczególnie jeśli w Twojej niszy wartością jest spokój, opanowanie i harmonia.

Wszystkie wspomniane drobiazgi sprawiają, że marka nabiera kolorów i zaczynają budować się relacje. Jeśli sądziłaś, że potrzebujesz bóg-wie-czego, by się wyróżnić, to mamy Cię! Masz już to w sobie. Pora po prostu wyciągnąć wyróżniki marki na światło dzienne!

Wyróżniki marki projektanta graficznego

03

Konsekwentne działania i utrwalanie wyróżników marki w świadomości odbiorców

No właśnie! Chowanie się za super profesjonalnym profilem w mediach społecznościowych lub okrągłym “MY” i “O NAS” w opisach na stronie, podczas gdy w swoim biznesie działasz samodzielnie, nie dowiezie Cię tam, gdzie chcesz dojechać.

Skoro już wiesz, jakie wyróżniki marki są dla Ciebie najbardziej naturalne, to teraz potrzebujesz komunikować je swoim odbiorcom w powtarzalny sposób. Konsekwentne prowadzenie działań marketingowych to spore wyzwanie. Szczególnie jeśli do tej pory poświęcałaś 100% czasu na pracę dla klientów. Spróbuj zacząć od wygospodarowania kilku godzin tygodniowo na pracę nad swoimi komunikatami. Wybierz medium, które pomoże Ci docierać do klientów (spoiler alert, to nie muszą być media społecznościowe) i obiecaj sobie wytrwałe działanie. Nawet wtedy, gdy nie od razu pojawią się tłumy klientów na horyzoncie.

Aby klienci Cię znaleźli, potrzebujesz najpierw dać się znaleźć. Bycie „znajdowalną” wymaga czasu i konsekwentnego zasilania wybranego medium treściami dopasowanymi do Twojej niszy.

Pochylając się nad tymi trzema obszarami, masz szansę uodpornić swoją działalność projektową na zmiany gospodarcze, inflację i rosnącą konkurencję.

Możesz także zyskać coś jeszcze bardziej wartościowego: poczucie, że otaczają Cię ludzie, z którymi realnie chcesz pracować. Ludzie, którzy szanują Cię zarówno jako grafika, jak i człowieka. Naszym zdaniem gra warta świeczki. A klientów starczy dla wszystkich!

Cheers!
Karla

Wyróżniki marki graficznej - podsumowanie

zabierz się do pracy

pobierz materiały

szkolenie z wyceny dla graficzek

Bezpłatne SZKOLENIE

Obejrzyj szkolenie i dołącz do listy biznesowej dla graficzek i webdesignerek, gdzie uczymy, jak prowadzić dochodowe studio graficzne.

Hello, Girl!

Jesteśmy Karla i Ania, czyli kreatywne duo graficzek i strategów komunikacji.

Od ponad 10 lat wspieramy kobiece biznesy i świadczymy szyte na miarę usługi projektowe. Oferujemy branding, projektujemy grafiki i strony www dla charyzmatycznych, dziewczyńskich biznesów. Wspieranie innych graficzek, naszych sióstr po fachu, to nasze oczko w głowie. Zobacz, co jeszcze możemy Ci zaoferować.

Posłuchaj podcastu dla graficzek podcast dla grafików

Kurs "Dochodowe Studio Graficzne"dochodowe studio graficzne kurs

Zobacz produkty dla graficzek produkty dla graficzek