fbpx

jak budować poczucie własnej wartości w roli graficzki, czyli 5 sposobów na mniej projektowego stresu

14 wrz 2021selfcare, współpraca z klientem

jak budowac poczucie wlasnej wartosci dla grafików

nadszedł ten dzień. Zgodnie z harmonogramem i obietnicami złożonymi klientowi musisz wysłać swoje propozycje projektowe. Ręce Ci drżą. Nie lubisz tego etapu. Do tej pory byłaś nawet zadowolona z wypracowanych efektów, ale teraz, kiedy masz nacisnąć Enter i wysłać je do oceny, czujesz się jak uzurpatorka i przegryw. Nie umiesz przewidzieć, jak zareaguje klient, więc sabotujesz swoją pracę. Brzmi znajomo? To tak zwany „syndrom oszusta/oszustki” i jest to dość powszechne zjawisko psychologiczne. Doskonale Cię rozumiemy, dlatego dzisiaj podpowiemy Ci, jak budować poczucie własnej wartości w roli graficzki!

to normalne, że się tak czujesz

Na początek jednak powiedzmy sobie jasno: ten strach, niepokój przy pokazywaniu swojej pracy jest normalny. Prezentując swoje dzieło, odkrywasz wrażliwą część siebie i wystawiasz na krytykę. Nic więc dziwnego, że masz lekki stres przy wysyłaniu propozycji projektowych. Jednak jeśli kolejne dni oczekiwania na feedback są dla Ciebie istną torturą, pocisz się i miotasz z kąta w kąt, to problem jest nieco grubszy i warto rzetelnie popracować nad sposobami radzenia sobie z sytuacją.

Do dziś, po kilku latach prowadzenia własnego studio, stresujemy się przy wysyłaniu projektów. Jednak ratuje nas 5 patentów, które polecamy także i Tobie. Jak budować poczucie własnej wartości w roli graficzki? Oto nasze sposoby:

    01

    uświadom sobie, że się rozwijasz

    Jedną z przyczyn niepokoju, strachu przy przedstawianiu swojej pracy, jest kołacząca się w głowie myśl, że mogło być lepiej. Mogłaś się bardziej postarać. Zrobić większy research. Poświęcić pracy więcej czasu. Tymczasem warto sobie uświadomić, że na daną chwilę wykorzystałaś 100% zasobów, jakimi dysponowałaś. Tymi zasobami są nie tylko czas i talent, ale także umiejętności graficzne, wiedza teoretyczna, kreatywność. Czas i talent to zasoby, które zazwyczaj stoją w miejscu. Ale z każdym projektem nabywasz nowych umiejętności graficznych, zdobywasz wiedzę z pokrewnych dziedzin i trenujesz swoją pomysłowość.

    jak budować poczucie własnej wartości w rolli graficzki Pinterest pin

    Zatem każdy projekt jest lepszy od poprzedniego, czasem pod względem technicznym, czasem – kreatywnym. Sięgnij dzisiaj po swoje pierwsze kreacje i zobacz, jak długą drogę już przebyłaś. Świadomie zwróć uwagę na to, jakie aspekty Twojej pracy się poprawiły. Docenianie siebie ma wielką moc i potrafi zmotywować do działania. Nie bez przyczyny mówi się, że sukces, którego nie świętowałaś, nie do końca jest sukcesem.

    Zauważ, że praca grafika to ciągły rozwój i szlifowanie umiejętności. Jeśli jesteś wyjątkowo czuła na ich punkcie, wygospodaruj czas na regularną naukę i graficzne wprawki. Twoim przewodnikiem powinna być ciekawość, a nie przymus. Kiedy zobaczysz ciekawy projekt, spróbuj go odwzorować, naucz się nowych technik, przegrzeb YouTube’a w poszukiwaniu instruktaży krok po kroku. Świetnym źródłem jest kanał Adobe Creative Cloud i seria „Make it now” z wykorzystaniem różnych programów z pakietu Adobe oraz Masterclassy z uznanymi grafikami. Jeśli wolisz bardziej zorganizowany sposób uczenia się, sięgnij po zajęcia na portalu Skillshare czy Domestika.

    Mając świadomość tego, że wciąż się rozwijasz i aktywnie do tego dążysz, z każdym kolejnym tutorialem i projektem będziesz budować poczucie własnej wartości. A pozytywnym efektem ubocznym będzie zwiększona liczba pomysłów na dalsze realizacje, w których będziesz mogła zastosować nowo poznane techniki.

    02

    zadbaj o drugie oczy

    Samotność w pracy graficzki to bardzo ciężki orzech do zgryzienia. Samodzielna praca oznacza również samodzielne stawianie czoła przeciwnościom. Jeśli nie pochodzisz z artystycznego domu, Twoja rodzina pewnie uważa Twoją pracę za hobby i fanaberię. Dlatego ważne jest tworzenie duetów i społeczności.

    Nasze motto od zawsze brzmiało: collaboration over competition. Jesteśmy przekonane, że dla każdej z nas znajdzie się praca, która nas usatysfakcjonuje. Stąd właśnie nasza wspólna decyzja o działaniu w duecie. Karla bez Ani, czy też Ania bez Karli, byłaby pewnie kłębkiem graficznych nerwów, a nasze studio prawdopodobnie nie przetrwałoby do dzisiaj.

    Tymczasem obecność drugiej pary oczu daje potrzebny oddech i, paradoksalnie, pozwala wzmacniać poczucie własnej wartości. Nie musisz od razu działać w duecie biznesowo, tworząc graficzną firmę wspólnie z koleżanką po fachu. Wystarczy, że nawiążesz przyjazne relacje branżowe z osobami, które jadą na tym samym wózku co Ty.

    jak to działa?

    Przed wysłaniem projektu do klienta poproś zaufaną kumpelę graficzkę o opinię. „Sprzedaj” jej swój projekt, opowiedz o tym, jakie masz wątpliwości. Posłuchaj rady i wprowadź te uwagi, które uznasz za słuszne. Obroń projekt, jeśli nie zgodzisz się z wybranymi osądami kumpeli. Dzięki temu poziom Twojego stresu spadnie, a kiedy będziesz musiała obronić projekt przed klientem, będziesz już miała gotowe odpowiedzi.

    Kiedy z kolei Twoja koleżanka będzie w podobnej sytuacji, odwdzięcz się swoją opinią. Zauważysz przy tym, jak wiele sama dostrzegasz i jak dużo umiejętności posiadasz. Trenowanie krytycznego spojrzenia to dla Ciebie również doskonała szansa na rozwój.

    03

    utrwalaj wizerunek eksperta, powoli się nim stając

    Ten punkt był dla nas absolutnym game changerem w odbiorze naszych projektów przez klientki. Jako graficzki mamy skłonność do tego, by oceniać swoją pracę jedynie przez pryzmat artystycznego kunsztu. Skupiamy się na detalach, które widoczne są tylko dla wprawionego oka, i sądzimy, że klienci – zaznaczmy: bez wykształcenia graficznego – patrzą na nasze projekty w ten sam sposób co my. Tymczasem na postrzeganie przez klienta efektów Twojej pracy wpływa kilka czynników, między innymi ekspercka wartość, jaką przypisuje Ci klient.

    pro tip

    Pamiętaj jedynie, że bycie ekspertem nie oznacza posługiwania się niezrozumiałym dla klienta żargonem. Jeśli nie da się ominąć słowa ze świata grafiki, zadbaj o to, by najpierw wytłumaczyć pojęcia i zaznajomić odbiorcę z tematem.

    Warto też pamiętać, że eksperta nie da się ot tak odegrać. Małymi krokami, w swoim tempie udowadniaj sobie, że faktycznie wiesz, co robisz. 

    To czysta psychologia. Jeśli idziesz do fryzjera, który otrzymał 1500 pozytywnych opinii na Google, to wierzysz, że również Twoja wizyta u tego eksperta zakończy się sukcesem. Nie wyjdziesz z wiechciem na głowie, ale z idealną fryzurą, pasującą jak ulał do Ciebie i Twojego stylu. Tak samo działa współpraca z klientem graficznym: jeśli odbiorca projektu jest przekonany o tym, że jesteś ekspertką, połowę sukcesu masz w kieszeni.

    Zastanów się zatem, jak utrwalać wizerunek eksperta. Co możesz zrobić, by budować poczucie własnej wartości w roli graficzki, która naprawdę zna się na rzeczy? Być może Twoją drogą do sukcesu będzie blog. A może seria merytorycznych live’ów na Instagramie. Możesz także zaprosić odbiorców na dzień pytań i odpowiedzi, tak jak zrobiły to niedawno Makaki.

    04

    zadbaj o sposób prezentacji

    Wspomniałyśmy przed chwilą, że na postrzeganie efektów Twojej pracy wpływa więcej czynników niż tylko wartość artystyczna projektu. Takim elementem, który potrafi zmienić odbiór Twojego dzieła o 180 stopni, jest sposób prezentacji projektu. Nauczyłyśmy się tego na przestrzeni kilku lat pracy nad wizerunkami kobiecych marek.

    Sam projekt to nie wszystko. Przedstawiając go jako zlepek pojedynczych użytków, takich jak logo, paleta kolorów czy zestaw krojów pisma, utrudniasz klientowi połączenie ich w wyobraźni w całość. Pokaż odbiorcy, jak na dłoni, w jaki sposób można zestawiać ze sobą poszczególne elementy brandu i zaprezentuj przykładowe wizualizacje.

    Co więcej możesz zadbać o user experience, czyli interaktywną stronę prezentacji swojego projektu, szczególnie jeśli projektujesz strony internetowe czy aplikacje. Coraz bardziej zaawansowane narzędzia pozwalają zwizualizować animacje i interakcje, jakie będzie podejmował użytkownik projektu. Jeśli przedstawisz klientowi sam layout i nie dasz mu możliwości zanurzenia się w projekcie, obniżasz swoje szanse na pozytywny feedback.

    jak budowac poczucie wlasnej wartosci w roli graficzki_wizualizacje

    pro tip

    Oto co możesz zrobić:
    1. Zainwestuj w dobrej jakości mockupy i za każdym razem prezentuj projekt czy pojedyczny użytek w kontekście, czyli określonej sytuacji lub otoczeniu. Pamiętaj jednak, żeby charakter zdjęcia na wizualizacji odpowiadał osobowości marki. Jeśli projektujesz dla kobiecego biznesu, unikaj mockupów, które wyglądają, jakby właśnie odeszły od biurka w korporacji. Nie sprawdzą się tutaj identyfikatory czy długopisy, które wyglądają jak korporacyjne gadżety z niskiej półki. Stawiaj na ciekawsze ujęcia i elementy towarzyszące designowi. Kopalnią wizualizacji jest Creative Market. Zwróć uwagę na koszt mockupów i pamiętaj, by „schować” tę wartość w wycenie projektu.
    2. Naucz się pisać sugestywne opisy, które przeniosą klienta do świata Twojego designu. Zmysł wzroku to za mało, żeby zrobić dobre wrażenie. Oddziałuj na wyobraźnię klienta i pobudzaj różne zmysły, opisując kontekst, w jakim odnajdzie się Twój projekt. Nawiązuj do zapachów, faktur, dźwięków. W ten sposób Twoje dzieło stanie się pełniejsze, będzie bardziej wyraziste i dzięki temu ma szansę zostać lepiej przyjęte przez drugą osobę.
    3. Przedstawiaj palety kolorów i kroje pisma w formie przykładowych projektów. Tak, to oznacza nieco więcej pracy na starcie, ale redukuje poziom stresu przy wysyłaniu prac do klienta. Będziesz mieć bowiem pewność, że kiedy odbiorca zobaczy przykładowy projekt wizytówki, baneru czy ulotki, dobrze zrozumie proporcje użytych barw, czy zamierzony poziom różnorodności krojów pisma. Jeśli dany design nie był elementem zlecenia, to takie przedstawienie efektów prac często powoduje powiększenie zlecenia o projekt, który właśnie zaprezentowałaś. Win-win!
    4. Daj swoim designom przestrzeń – każdemu z nich zapewnij odpowiednią ilość white space, która sprawia, że nawet najprostszy znak graficzny wygląda monumentalnie. Błędem prezentacji jest próba upchnięcia wszystkiego na kilku stronach. Zamiast tego postaraj się, by Twój klient zapoznawał się z projektami niespiesznie, krok po kroku, wraz z rozwojem zamierzonej przez Ciebie narracji.
    05

    kształtuj swój styl i trzymaj portfolio w ryzach

    Last but not least, naucz się ufać swojemu stylowi. Jeśli klient wybrał właśnie Ciebie, to jest duża szansa, że oczarowała go Twoja technika i Twoje spojrzenie na projektowanie. Zatem już na początku masz +20 punktów do pozytywnej oceny i dobrego feedbacku. Jeśli zwątpisz w swoją graficzną unikalność, możesz zawędrować na manowce.

    Dlatego właśnie tak ważna jest rola Twojego portfolio. Jeśli jest ono zbiorem różnych stylów i technik, przez co klient nie może Cię utożsamić z konkretnym kierunkiem graficznym, to zapewne przyciągasz osoby z różnymi potrzebami, o różnych oczekiwaniach. A to, Girl, jest prosta droga do stresu i działania poza obszarem swojego geniuszu. Zatem regularne porządki w portfolio to Twoje podstawowe zabezpieczenie przed projektami, które zamiast dawać Ci satysfakcję, będą Cię stresowały swoją nieprzewidywalnością i będą podkopywały Twoje poczucie własnej wartości.

    Jeśli nie wiesz, co wyjątkowego jest w Twoich projektach, zapytaj swoich dotychczasowych klientów, dlaczego zdecydowali się właśnie na Twój design. Jak opisaliby Twój styl? Czy ich odbiór jest zgodny z tym, jak chcesz być postrzegana?

    Aktualizacja wtyczek

    Cheers!

    Karla

    więcej o kompletowaniu dobrego portfolio i sposobach radzenia sobie z syndromem oszusta mówimy na kursie Dochodowe Studio Graficzne. Jeśli chcesz się nauczyć budować poczucie własnej wartości w roli graficzki,wpadnij i zobacz, co dla Ciebie przygotowałyśmy.

    przeczytaj podobne artykuły

    jak być asertywnym w komunikacji mailowej w studio graficznym

    jak być asertywnym w komunikacji z klientem w branży kreatywnej?

    Wszystkie chcemy mieć dobrych klientów. Dobrych, czyli takich, którzy między innymi traktują nas jak współpracowników, a nie wyrobników. Tymczasem w dążeniu do tego celu często same podstawiamy sobie nogę: popełniamy podstawowe błędy w komunikacji. Chcesz to zmienić? Przeczytaj zbiór prostych wskazówek.

    jak budowac poczucie wlasnej wartosci w roli graficzki

    skalowanie biznesu graficznego – co to znaczy i jak to zrobić?

    Kiedy myślisz o rozwoju swojego studio graficznego, prawdopodobnie widzisz siebie w ferworze twórczej pracy. Uwielbiasz projektowanie, mogłabyś spędzać długie godziny przy komputerze. Wszystko to mogłoby się udać, gdybyś tylko miała więcej klientów. Albo klientów, którzy chcą płacić odpowiednie stawki. Skalowanie biznesu graficznego może rozwiązać Twoje problemy.

    0 komentarzy

    Wyślij komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    jeden × 1 =