Przestój w pracy, czyli co robić w biznesie w sezonie ogórkowym?

9 Lip 2018 | biznes

skuteczny landing page

witajcie, kochane wakacje! Witaj, sezonie ogórkowy! Czas lipcowo-sierpniowego relaksu to dla wielu biznesów, zwłaszcza freelance oraz e-commerce, próba przetrwania i przestój w pracy. Mniejsze zainteresowanie profesjonalnymi usługami (z sezonowymi wyjątkami, oczywiście) niejednej z nas już podniosło ciśnienie. Biznes usypia, koszty zostają. Ideałem jest oczywiście finansowe przygotowanie się na sezon ogórkowy przez pozostałą część roku, a jeszcze lepiej – dywersyfikowanie źródeł dochodu. Zawsze jednak zostaje to pełne niepewności oczekiwanie: wpadną te projekty w wakacje czy nie?

Tak jak Ciebie nas też „obowiązuje” sezon ogórkowy, chociaż prawdę mówiąc, od kiedy dobrze poznałyśmy naszego klienta idealnego i wiemy, do kogo kierujemy swój przekaz, o wiele łatwiej jest taki czas rozsądnie zaplanować i się do niego przygotować.

Co zatem robić z biznesem, którego dotknął prawdziwy sezon ogórkowy? Czy zwiększać koszty reklamy i próbować pozyskać nowych klientów? Czy brać jakikolwiek projekt, byleby tylko podbić opłakany budżet? A może po prostu przeczekać ten przestój w pracy i skorzystać pełnowymiarowo z dwumiesięcznych wakacji? Jak to zwykle bywa – prawda leży pośrodku.

wizerunkowy strzał w kolano

Przede wszystkim pamiętaj, że na czas wakacji nie wyłączasz swojego wizerunku: jeżeli pracujesz z określonymi klientami i projektami, nie przyjmuj nagle zlecenia, które nie jest zgodne z Twoimi wartościami. Podejmując współpracę z klientem lub marką daleką od Twojego ideału, możesz narazić się na wizerunkowy strzał w kolano – raz złamiesz swoje zasady, opublikujesz treści niezgodne z Twoją wizją, ulegniesz naciskom budżetowym i fakap gotowy.

Jeżeli już przymierasz głodem i koniecznie musisz podjąć współpracę, dopilnuj aspektów prawnych i uważnie spisz umowę z klientem. Uratuje Cię to od niepotrzebnych stresów i pozwoli zachować wizerunek, do jakiego dążysz. Klient nie zgadza się na zapisy? No cóż – jego strata, a dla Ciebie przymusowe odchudzanie.

Tę kwestię możemy rozumieć także szerzej: jeżeli do tej pory publikowałaś treści związane z Twoim biznesem, profesjonalne porady i bieżące projekty ze szczyptą lifestyle’u, to nie ma powodu, żebyś zmieniała proporcje, tylko dlatego, że bieżących projektów nie ma. To, co publikujemy, jest częścią wizerunku i może nie warto wprowadzać do komunikacji bez szczególnego powodu zdjęć zakupów, kaw i sałatek. A co to jest „szczególny powód”? O tym już za chwilę.

działanie strategiczne

Czas biznesowego przestoju możesz po prostu przeboleć i poleżeć brzuchem do góry albo… przekuć w nową siłę. Jeżeli rozpisałaś sobie roczną strategię, znasz Twojego klienta idealnego i wiesz, kiedy dokładnie przypada Twój sezon ogórkowy, jesteś na to przygotowana i wiesz, co masz robić. Jeżeli jednak tym razem biznesowe wakacje Cię zaskoczyły, to dobry moment, żeby wyznaczyć sobie jeden lub dwa cele, które pomogą Ci wystartować od września z wyższego poziomu. Poniżej znajdziesz kilka naszych wskazówek

jeżeli tym razem biznesowe wakacje Cię zaskoczyły i zastał Cię przestój w pracy, to dobry moment, żeby wyznaczyć sobie jeden lub dwa cele, które pomogą Ci wystartować od września z wyższego poziomu.

01

opracuj sekwencję mailową

Nie będę Ci dzisiaj opowiadać o pożyteczności i skuteczności e-mail marketingu, ale zachęcam Cię do zgłębienia tego tematu. Jeżeli do tej pory nie interesowałaś się budowaniem listy klientów, Twój sezon ogórkowy może być dobrym czasem na włączenie takich działań do strategii marketingowej. Tworzenie sekwencji mailowej to dość obszerne zagadnienie, które może łączyć się z opracowaniem pierwszego prezentu dla Twojego klienta i stroną lądowania. Więcej na ten temat dowiesz się ze świeżego jeszcze artykułu Mai Grugel, w którym nasza ekspertka e-mail marketingu pokazuje, jak w 7 krokach stworzyć pierwszą sekwencję mailową.

Jeżeli natomiast masz już swoją listę, lead magnet i stronę lądowania, to dobry czas, żeby przeanalizować, jak działa Twój lejek sprzedażowy. Czy sekwencja spełnia swoje założenia? Czy przynosi zadowalającą konwersję? Postaw się w roli prawdziwego analityka i wgryź się w te soczyste dane, których dostarcza Ci program mailowy i Google Analytics. Może warto zmienić layout wiadomości, jej długość lub porę wysyłki? Takie dane mogą zapewnić Ci rozrywkę na długie godziny.

02

przeanalizuj stronę lądowania

Twój landing page oraz ewentualny, oferowany na nim bezpłatny materiał, rozwiązujący jeden z problemów Twojego klienta idealnego, to rodzaj produktu, który ma swój określony cykl życiowy. Kasia Głąb pisze o tym na blogu „Po sukces na szpilkach”: „Jako skuteczni i naprawdę aktywni przedsiębiorcy nie możemy oczekiwać, że klienci będą ciągle kupować od nas te same artykuły”, ani pobierać ten sam prezent. Sezon ogórkowy wykorzystaj na to, by wypisać sobie realne problemy Twojego klienta, które rozwiązuje Twój produkt lub usługa. Przygotuj nowy e-book, checklistę lub inny rodzaj lead magnetu, który pozyska potencjalnych klientów i pomoże im zapoznać się z Twoją marką. Rozgrzewaj nowych obserwatorów Twojej marki, żebyś we wrześniu mogła zebrać owoc swoich wysiłków.

Bądź kreatywna! Landing page nie jest zarezerwowany tylko dla biznesów online, freelancerów czy branży e-commerce. Nie musi koniecznie oferować prezentu do pobrania, ani zbierać zapisów na newsletter. Nasz ostatni projekt przygotowałyśmy dla stacjonarnej szkoły językowej. Strona lądowania oferuje bardzo szybkie i łatwe zapisy na bezpłatne lekcje pokazowe (rodzaj lead magnetu). Efekt? Osoby zainteresowane lekcjami zapisują się na zajęcia w nowym roku szkolnym.

Nie wiesz, jak się do tego zabrać? Umów się z nami na bezpłatne konsultacje. Co trzy głowy, to nie jedna.

03

uspójnij komunikację graficzną w mediach społecznościowych

I tu wracamy do tematu „szczególnego powodu” umieszczania konkretnych typów treści w mediach społecznościowych. Zanim zabierzesz się za uspójnianie środków graficznych, zrób sobie mini-audyt wybranego kanału społecznościowego i zobacz, jakie treści faktycznie zainteresowały Twoich odbiorców. Jeżeli okaże się, że lifestyle jest tym, co przemawia do Twojego klienta idealnego, a nie Twoje biznesowe rady, then go for it! Bądź świadoma swojego profilu i dokonuj wyborów, zamiast płynąć z prądem dnia codziennego. Niech kawa, zakupy i sałatki pojawiają się na Twoim profilu w konkretnym celu i z racjonalnego powodu.
Kiedy już określisz i wyeliminujesz swoje małe społecznościowe grzeszki, możesz zabrać się za stworzenie szablonów grafik do swoich postów. Możesz skorzystać z darmowej i intuicyjnej Canvy, która obecnie jest jednym z najpopularniejszych programów w modelu freemium do tworzenia grafiki. Pomoże Ci w tym np. kurs Uli Phelep „Canva dla Facebooka”, z którego dowiesz się nie tylko na temat technikaliów Canvy, ale także poznasz tajniki skutecznego działania na Facebooku. Twój sezon ogórkowy wykorzystasz jeszcze lepiej, jeżeli prace nad jednym medium powiążesz z kolejnym i kolejnym (Instagramem, Pinterestem). Warto, żeby Twoje profile nieznacznie się od siebie różniły, zachowując mimo wszystko spójność. Granica jest cienka, ale gra jest warta świeczki.

Jeżeli masz w sobie żyłkę grafika i dysponujesz programem Photoshop lub Photopea, możesz skorzystać z gotowych paczek szablonów grafik. Większość z nich kupisz na zagranicznych stronach, takich jak Creative Market, ale od niedawna możesz także bazować na sklepie Pauliny z One Little Smile. Wejdź na One Little Shop i wybierz kolekcję, która najlepiej odpowiada charakterowi Twojej marki. Dołączona instrukcja w języku polskim sprawi, że wszystko stanie się jasne!

04

uzupełnij portfolio, rekomendacje

Jeżeli jesteś osobą, która na co dzień skupia się przede wszystkim na klientach, to sezon ogórkowy wykorzystaj na uzupełnienie elementów swojej strony, które zawsze traktujesz po macoszemu. W naszym przypadku będzie to portfolio, którego wiecznie nie możemy dokończyć i puścić w świat. Warto też odświeżyć rekomendacje, które pokazują, że z biegiem czasu wcale nie spuszczasz z tonu. Aktualne opinie uwiarygodnią Twój przekaz. Usuń ze strony przestarzałe informacje, sprawdź linkowania na swoim blogu, czy przypadkiem się nie zdezaktualizowały (jeśli używasz WordPressa, służy do tego fajne narzędzie), zadbaj o spójność strony. Mam nadzieję, że rozwiązania, z których korzystasz pozwolą Ci samodzielnie i intuicyjnie przeprowadzić małe porządki.

Plusem takich ogórkowych zmian i szlifów jest to, że nie masz ścisłego deadline’u. Możesz połączyć leżenie pod gruszą z obmyślaniem strategii, a wakacyjne podróże – z notowaniem pomysłów na posty i wizualizowaniem sobie nowej odsłony graficznej.

Czas, który normalnie przeznaczyłabyś na pracę z klientami, przeznacz częściowo na wypoczynek, a częściowo na wdrożenie nowych pomysłów, a być może za rok sezon ogórkowy będzie tylko wspomnieniem.

Karla

Styl magazynowy: na czym polega jego sekret i jak go wyczarować?

Styl magazynów ma w sobie coś magicznego, co sprawia, że idealnie pasują do krótkiej wizyty u fryzjera i spokojnego poranka z kawą. Poznaj jego sekret i dowiedz się, jak wykreować editorialowy look w swoim biznesie.

Twoja pierwsza sekwencja mailowa w 7 krokach, czyli Ekspercki czerwiec z Mają Grugel

Sekwencja mailowa to dla Ciebie czarna magia? Nasza ekspertka e-mail marketingu, Maja Grugel, pokaże Ci, jak w 7 krokach zbudujesz serię wciągających maili.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

copyright 2018 SHABLON

NIESZABLONOWY

magazyn

Zostaw nam swój adres, a będziemy regularnie podsyłać Ci dawkę nieszablonowych inspiracji.

copyright 2018 SHABLON

NIESZABLONOWY

magazyn

Zostaw nam swój adres, a będziemy regularnie podsyłać Ci dawkę nieszablonowych inspiracji.

nieszablonowe wieści

Podoba Ci się to, co czytasz? Chcesz regularnie poszerzać swoją wiedzę z zakresu strategicznego wizerunku? Zapisz się na naszą listę, a co tydzień otrzymasz świeżą porcję graficznych i biznesowych dobroci!






Za chwilkę otrzymasz link do potwierdzenia zapisu. Jesteśmy w kontakcie, Dziewczyno!

Pin It on Pinterest

PODZIEL SIĘ

Podoba Ci się ten artykuł? Pomóż mu dotrzeć do tych, którym może posłużyć!