Identyfikacja wizualna – co to takiego?
Identyfikacja wizualna – co to takiego?
OK, zacznijmy od tego, czym JEST identyfikacja wizualna. Identyfikacja wizualna to system konkretnych środków graficznych, które świadczą o tym, że dany projekt czy komunikat pochodzi właśnie od Twojej marki. Im większa konsekwencja w stosowaniu tego systemu, tym szybsze i bardziej kompleksowe budowanie rozpoznawalności marki. O identyfikacji wizualnej możesz pomyśleć, jak o rozbudowanej formie znaku towarowego. To właśnie on najczęściej pojawia się na produktach fizycznych danej marki.
Co składa się na identyfikację wizualną?
W zależności od tego, na jakim etapie rozwoju jesteś i co sprzedajesz, będziesz potrzebować różnych elementów identyfikacyjnych marki. Będą to m.in.:
- logo (znak uwzględniający symbol) / logotyp (znak będący w całości jest napisem),
- paleta kolorów,
- typografia, czyli kroje pisma,
- ikonografia, ilustracje, kształty ozdobne,
- konkretne rodzaje zdjęć,
- ogólna stylistyka marki (na przykład modern, retro, 90s, rustykalna, etc.)
- opcjonalnie wzór (tzw. pattern),
- budowane na podstawie tych elementów wzory materiałów cyfrowych (np. prezentacji, banerów reklamowych czy grafik społecznościowych), a także materiałów drukowanych (wizytówek, metek, opakowań, papieru firmowego, wlepek, plakatów, itp).
W początkowym stadium świetnie sprawdzi się kapsułowa wersja wizerunku, czyli spójne stosowanie kolorów, typografii i zdjęć o konkretnym charakterze. Dobrze dobrane, te elementy posłużą Ci do dalszego rozwoju.
Przykład elementów identyfikacji wizualnej marki na podstawie Livre Luar autorstwa Juão Castro
IDENTYFIKACJA WIZUALNA W SZERSZYM UJĘCIU
Jeśli spojrzymy szerzej, do elementów wizualnej identyfikacji firmy możemy zaliczyć również oznakowanie budynków czy punktów sprzedaży. A także tablice, szyldy reklamowe, ubiór pracowników, flagi, transparenty czy maskotki firmowe. Świetnie dopracowaną identyfikację wizualną świetnie widać we wszystkich biznesach, które działają na zasadzie franczyzy. Dobrym przykładem będzie tutajMcDonald’s. Każda restauracja wygląda tak samo, niezależnie od tego czy znajduje się w Warszawie czy w Barcelonie.
Oficjalne zapisy dotyczące identyfikacji wizualnej zamieszcza się w tzw. księdze znaku. Znajduje się tam nie tylko opis systemu i jego poszczególnych elementów, ale również sposoby i zasady ich wykorzystania, wraz z praktycznymi przykładami. Dopóki sama tworzysz materiały swojej marki, księga znaku nie odgrywa dużej roli. Prawdopodobnie wszystkie elementy identyfikacyjne trzymasz pod ręką w Canvie. Jednak w momencie, kiedy Twój współpracownik będzie przejmował od Ciebie obowiązki projektowe, księga znaku stanie się ważnym punktem odniesienia.
Jakie są korzyści ze stworzenia identyfikacji wizualnej?
Identyfikacja wizualna to zbiór graficznych narzędzi, za pomocą których możesz podpowiedzieć odbiorcy „jaka” jest Twoja marka i przekonać go do skorzystania z Twojej oferty. Jakie są korzyści z tworzenia identyfikacji?
- Po pierwsze dzięki niej możesz pokazać, kim jesteś – dzięki identyfikacji możesz zaprezentować unikalny charakter Twojej marki i sprawić, by wyróżniała się na rynku, co jest szczególnie ważne, jeśli w Twojej branży jest duża konkurencja.
- Po drugie budujesz spójność przekazu Twojej marki – poprzez powtarzalne użycie tych samych, konkretnych fontów, kolorów, layoutów, materiałów zdjęciowych, ikon, czy ilustracji, sprawiasz, że po pewnym czasie stykania się z Twoją marką odbiorca zaczyna ją kojarzyć w konkretny sposób. Rozpoznaje określony klimat i automatycznie uruchamia w sobie konkretne emocje.
- Po trzecie dzięki identyfikacji wizualnej budujesz zaufanie – jeśli wszystkie elementy, które reprezentują Cię przed klientami będą ze sobą spójne, Twoja marka będzie bardziej wiarygodna, profesjonalna. A wiarygodność przekłada się na zaufanie. Dzięki spójności materiałów zwrócisz uwagę Twojego odbiorcy i skupisz ją na swojej marce. W efekcie odbiorca będzie mógł się z nią dokładnie zapoznać i dzięki temu łatwiej podejmie decyzję o zakupie Twoich produktów czy usług.
Zobacz na poniższy przykład identyfikacji wizualnej. Jej charakter i klimat jest znacząco różny od poprzedniego przykładu, prawda? Jeśli wszystko zadziałało poprawnie, to instynktownie czujesz się lepiej w obecności jednej z tych marek i odczuwasz przyciąganie do jej klimatu.
Przykład elementów identyfikacji wizualnej marki Mambo autorstwa Jonathana Filmiano
Czym identyfikacja wizualna nie jest?
Wiesz już, czym jest identyfikacja wizualna. Czym w takim razie na pewno nie jest? Żeby odpowiedzieć na to pytanie, posłużymy się metaforą góry lodowej, być może ją znasz. Identyfikacja wizualna to ta mniejsza część góry, która jest widoczna nad powierzchnią. Logo to tylko czubek góry lodowej. Pod powierzchnią natomiast ukrywa się wszystko to, co wyczuwamy instynktownie na podstawie informacji wizualnych. To takie elementy jak: wartości marki, jej strategia rozwoju, historia, zaangażowanie, relacje z odbiorcami. Odbiorcy nie znają ich szczegółów, bo tego nikt nie podaje jak na tacy. Ale po tym, jak dana firma „wygląda”, jak się prezentuje wizualnie, możemy jako odbiorca się tego domyślać.
TOŻSAMOŚĆ MARKI
Tworząc swoją markę, pamiętaj, że to, co widoczne, to między innymi nazwa, logo, produkt i jego opakowanie, graficzna reklama, wygląd profilu w mediach społecznościowych. Niewidoczne to z kolei strategia marki, jej pozycjonowanie, wartości, tożsamość, czyli tzw. esencja. Ważne, żeby te obszary były ze sobą w zgodzie – identyfikacja wizualna powinna „spinać się” z założeniami marki. Dzięki tej zgodności Twoja marka będzie budzić odpowiednie skojarzenia u odbiorcy i generować jego zaangażowanie.
pro tip
Ale tutaj uwaga: nie powinno tworzyć się marki, zaczynając od identyfikacji wizualnej. Musisz zacząć od tego, co niewidoczne, bo to właśnie istota marki definiuje sposób, w jaki powinna prezentować się wizualnie. Gdy tworzysz graficzne ramy swojego biznesu, zastanów się, czy pasują one na 100% do tego, co ma reprezentować Twoja marka.
Jeśli Twoje wybory graficznych elementów używanych na stronie czy w materiałach promocyjnych są przypadkowe, nie mają konkretnych podwalin w strategii Twojej marki, nie masz do nich przekonania i często zmieniasz zdanie… to sama sobie rzucasz kłody pod nogi. Bez identyfikacji wizualnej Twoja marka nie będzie w stanie przyciągnąć wymarzonych klientów. Twoje działania będą przypadkowe, a Ty będziesz miała co chwilę pokusę, żeby coś zmienić albo dodać. Na przykład wtedy, gdy zajrzysz do Canvy i zobaczysz piękne wizualnie szablony grafik społecznościowych – zupełnie nie w tych kolorach, których używałaś do tej pory, ale w sumie… może by tak je zmienić?
Marka to coś, co Twoi odbiorcy instynktownie wyczuwają w kontakcie z Twoją firmą.
Za pomocą odpowiednich komunikatów graficznych i słownych możesz kształtować to postrzeganie tak, by zgadzało się z tym, co faktycznie chcesz przekazać.Identyfikacja wizualna to tylko jeden ze składników tej układanki.
Mamy nadzieję, że będziesz teraz inaczej patrzeć na zagadnienia dotyczące identyfikacji wizualnej. Trzymamy za Ciebie kciuki!
Cheers!
Ania
czytaj dalej
W podobnych tematach
przeczytaj koniecznie

Co to jest moodboard i dlaczego jest potrzebny Twojej marce

Jak przygotować się do rebrandingu lub odświeżenia marki?

Wpół do brandingu #01 – co to jest branding?
zabierz się do pracy
pobierz materiały

Bezpłatny workbook
Zacznij pracować nad kolorami, krojami pisma i zdjęciami, by stworzyć niepowtarzalny wizerunek Twojej marki.

Hello, Girl!
Jesteśmy Karla i Ania, czyli kreatywne duo graficzek i strategów komunikacji.
Od ponad 10 lat wspieramy kobiece biznesy i świadczymy szyte na miarę usługi projektowe. Tworzymy identyfikacje wizualne i strony internetowe dla dziewczyńskich biznesów z dobrą energią. Prowadzimy też kursy dla graficzek. Chcemy naszym doświadczeniem podzielić się także z Tobą, abyś mogła tworzyć firmę, z której będziesz dumna!
Sprawdź konsultacje graficzne
Zobacz gotowe projekty w sklepie
Opowiedz nam, czego potrzebujesz
też kochasz Pinterest? Przypinaj z nami!