fbpx

praca grafika – 5 mitów, które hamują Twój rozwój

12 paź 2021selfcare

same to sobie robimy. Kiedy przychodzi czas na rozwinięcie skrzydeł, powtarzamy sobie popularne mity, które sabotują nasz rozwój i podkopują pewność siebie. Praca grafika jest często błędnie postrzegana nie tylko przez klientów, ale także przez nas same, aktywnie praktykujące ten zawód. A co za tym idzie, przypisujemy jej mniej wartości, niż faktycznie się w niej kryje. Przeczytaj, czy przypadkiem jeden z 5 popularnych mitów nie podcina Ci skrzydeł.

Praca grafika - 5 mitów, które hamują Twój rozwój
01

musisz mieć ukończone studia artystyczne, najlepiej ASP

Ręka do góry, jeśli chociaż raz w swojej karierze pomyślałaś, że nie będziesz tak dobrym grafikiem jak ktoś, kto ukończył studia artystyczne. Mit absolwenta ASP ogranicza nasze myślenie o tym, kim jest dobry grafik. Skupiamy się tak bardzo na warstwie estetycznej projektów, że zapominamy o tym, na czym de facto polega praca grafika.

Osoby, które ukończyły studia artystyczne, to często – choć zabrzmi to dziwnie – prawdziwi artyści. Ich celem jest wyrażanie siebie poprzez różne środki artystyczne: grafikę, malarstwo, rzeźbę, interaktywne instalacje. Artyści znajdują spełnienie już w samej formie, którą tworzą. A ich wartość często jest postrzegana poprzez emocje, jakie budzą ich dzieła. Absolwenci szkół artystycznych mają ogromną wiedzę na temat estetyki. Mają także wysoką wrażliwość na piękno i potrafią umiejętnie balansować na granicy brzydoty, nadając jej dodatkowy, głębszy sens.

Tymczasem praca grafika to tylko częściowo dążenie do urzekającej formy. Grafik to poszukiwacz wizualnych rozwiązań. Tak, tak! Tam, gdzie Twoi klienci widzą problem, Ty oferujesz rozwiązanie w oparciu o graficzne narzędzia. Twój design nie musi być ładny. Jeśli realizuje stawiane mu wymagania, jego forma nie musi być przejawem doskonałego piękna.

praca grafika - 5 mitów - pinterest

przykład?

Strony internetowe. Jeśli oglądasz czasem portale takie jak Behance, to na pewno zauważyłaś, jak piękne, estetyczne są projekty prezentowanych tam witryn www. Tymczasem większość z tych projektów nie przeszłaby testów użyteczności. Mówiąc prościej, użytkownicy tych stron nie kliknęliby w guzik, który realizuje założenia klienta. 

Czy to znaczy, że można odpuścić sobie poszerzanie wiedzy o grafice? No nie ;). Ale nie potrzebujesz studiów, by tę wiedzę zdobywać. Jeśli rozbudzisz w sobie ciekawość i weźmiesz odpowiedzialność za poziom swoich umiejętności, będziesz mogła świadomie rozwijać się w kierunku, który ma sens dla Ciebie i Twoich klientów. Jeśli kręci Cię typografia, znajdziesz odpowiednie kursy i podręczniki, z których wyciśniesz 100% dla swojego rozwoju. 

Przy okazji studiów artystycznych często pada pytanie, czy może istnieją inne kierunki, które warto rozważyć. Studium grafiki komputerowej, może komunikacja medialna? Jeśli wahasz się przy wyborze takiego kierunku, sprawdź dokładnie, ile godzin praktyki oferuje dane studium. Obiegowe opinie głoszą, że jest to mały procent całości zajęć. Tymczasem praca grafika staje się coraz lepsza właśnie poprzez praktykę i poszerzanie percepcji.

 

02

każdy element Twojego projektu musi być w 100% autorski

Pamiętam pewną scenę z czasów, kiedy rozpoczynałyśmy naszą działalność graficzną i projektowałyśmy głównie dla znajomych. Przy jednym z projektów mogłyśmy obserwować, jak artystka projektuje logo, na bazie którego miałyśmy działać z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej marki. Logo miało przypominać wysoką falę, idealną do surfowania. Do wykonania tego projektu artystka zakupiła specjalny zestaw farb olejnych. Mieszała je, by uzyskać odpowiedni efekt przenikania się barw. A następnie malowała raz za razem fale, o różnym zakrzywieniu, różnej grubości, itd.

Fale powstawały na dedykowanym papierze, który następnie należało osuszyć. Kolejnym krokiem było skanowanie prac i ich edycja w programach graficznych. Kiedy okazało się, że potrzebne są dodatkowe warianty logo, artystka zabrała się za malowanie kolejnych fal, osuszanie, edytowanie. Już wtedy pomyślałyśmy, że to bardzo skomplikowany proces, a stworzone fale niekoniecznie muszą przejść akcept klientki. Jeśli tak się stanie, to proces musi zostać uruchomiony od nowa.

Często praca grafika jest utożsamiana właśnie z takim podejściem: wszystko, co widzimy jako odbiorcy projektu graficznego, powinno być wykonane własnoręcznie od podstawKażda ikona czy ilustracja powinny zostać narysowane z myślą o konkretnym projekcie. Tekstura akwareli powinna być efektem samodzielnego malowania na specjalnym papierze. Efekt podartej kartki to nic innego jak godziny darcia papieru celem uzyskania rozdarcia idealnego. 

Tymczasem praca grafika to tak naprawdę często umiejętność wykorzystywania zasobów, które już istnieją, które zostały stworzone przez innych artystów. To także umiejętność dostrzegania potencjału w różnych elementach graficznych, na które się natykamy i które świadomie, po opłaceniu odpowiednich licencji, włączamy do rozwiązań oferowanych klientowi. Jeśli zatem nie tworzysz wszystkiego od zera, nie znaczy to, że jesteś “gorszym” grafikiem.

03

nie możesz być mistrzem jednego stylu: musisz dopasowywać się do stylu klienta i rozwijać w różnych kierunkach artystycznych

To przekonanie jest bardzo podstępne. Bo skoro jesteśmy grafikami, którzy rozwiązują problemy, a nie artystami, którzy czerpią wartość z unikatowej formy, to przecież musimy się dopasowywać do stylu klienta. Nasze umiejętności nie powinny oferować tylko jednej optyki. Różnorodność to klucz do rozwoju!

Tymczasem a-ku-ku! Nieprawda. Praca grafika to rozwiązywanie problemów, owszem. Ale jest w niej również zaszyta część artystyczna. Klienta interesuje Twoje unikatowe podejście do tematu, Twoja wizja i Twój personal touch.Próbując oferować różnorodne style, często wpadamy w pułapkę bycia dla wszystkich i jednocześnie dla nikogo. Zaczynamy konkurować ceną, a to prosta droga do wypalenia i pożegnania się z rozwojem w branży graficznej.

pro tip

O wiele bardziej korzystnie jest zostać mistrzem swojego unikatowego stylu, który będzie wisienką na torcie w rozmowach z potencjalnymi klientami. A z czasem stanie się głównym powodem, dla którego klienci będą do Ciebie przychodzić

To, że nie podążasz za obecnymi modami, nie znaczy, że nie jesteś dobrym grafikiem. Umiejętność krytycznego myślenia o trendach to wielka zaleta. 

04

znajomość programów jest jednoznaczna z umiejętnością projektowania

“Bo prawdziwi graficy nie pracują w Canvie, ale w pakiecie programów Adobe”. Jeśli towarzyszy Ci takie przekonanie, to wiedz, że nieważne, jakim programem się posługujesz. Ważne, czy pozwala Ci on zrealizować Twoją wizję projektu. Prawdą jest, że prostsze programy graficzne ograniczają Twoje możliwości tworzenia. Ale bardziej rozbudowane narzędzia to tylko bardziej rozbudowane narzędzia. Nie będą za Ciebie myśleć, ani nie stworzą za Ciebie projektu, który złapie klienta za serce. Liczba bajerów i efektów, jakie możesz wykonać z pomocą zaawansowanego oprogramowania, czasem bardziej szkodzi niż pomaga. Zakłóca przekaz i nie dodaje nic wartościowego do projektu.

jakich narzędzi uzywać do projektowania graficznego w praca grafika

pro tip

Having said that, nie powiemy Ci jednoznacznie, że nie warto uczyć się obsługi programów. Płynne poruszanie się po zaawansowanym oprogramowaniu nie tylko przyspiesza pracę, ale także otwiera myślenie na różne nowe elementy designu. Dzięki temu pozbywasz się z głowy ograniczeń w stylu “tego nie da się zrobić”. Mając w ręce potężne narzędzie i wiedząc, jak je wykorzystywać, możesz posługiwać się jego potencjałem z ogromną korzyścią dla swoich projektów.

Kiedy następnym razem napotkasz ciekawy design, zadaj sobie pytanie: “jak to jest zrobione?” I drąż. I sprawdzaj. Na tym też polega praca grafika 😉 Ucz się na przykładzie, aby przy kolejnym zleceniu mieć szerzej otwarty umysł i wiedzieć, czym dysponujesz.

05

jeśli nie umiesz rysować, nie możesz być grafikiem

Na koniec najbardziej krzywdzący mit, który kilka lat temu musiałyśmy mocno przepracować również w naszym studio. Praca grafika często jest kojarzona z kartką papieru, ołówkiem, farbami lub ich cyfrowym odpowiednikiem – tabletem z rysikiem. “Jeśli nie potrafisz stworzyć ilustracji przy pomocy tych narzędzi, to najpewniej żaden z Ciebie grafik. Bo na komputerze to każdy sobie może. Łatwizna”. Oj, to może zaboleć.

Jednak grafika to tak szeroka dziedzina, że znajduje się w niej miejsce zarówno dla tych, którzy potrafią rysować (i rysunkiem się pasjonują), jak i dla tych, którzy nie potrafią na kartce narysować prostej linii. Jeśli należysz do tej drugiej grupy, to nie znaczy, że Twoja praca jest mniej warta. Może to jednak być pewna bariera w realizowaniu projektów, które wymagają tworzenia ilustracji. Ale pamiętasz, że praca grafika to znajdowanie rozwiązań? Zatem znajdź dla siebie rozwiązanie tego problemu!

Co zrobić?

Współpraca z ilustratorem to jeden z przyjemniejszych etapów tworzenia projektu. Obejmując kierownictwo artystyczne, możesz wyszukać prawdziwe perły do współpracy i ukształtować finalny efekt w taki sposób, w jaki Ty to widzisz. 

Jeśli jednak czujesz się mocno zgnębiona swoim brakiem umiejętności ilustratorskich – ucz się. Zacznij od ikon i małych form graficznych. Korzystaj z narzędzi, które znasz i lubisz (tak, za pomocą myszki jesteś w stanie narysować prostą ilustrację wektorową). Przechodź stopniowo do bardziej zaawansowanych form, a w ramach zabawy sięgaj po rysik i tablet. Przykład naszych urwisowych dzieci pokazuje, że nauka przez zabawę to najlepsze, co możesz dla siebie zrobić!

Współpraca z ilustratorem to dobre rozwiązanie w praca grafika

Cheers!

Karla

 

Mamy nadzieję, że do tej pory nie natknęłaś się na żaden z tych obiegowych mitów, które podsycają syndrom oszusta i często sabotują pewność siebie. Jeśli czujesz, że potrzebujesz zaopiekować się swoim poczuciem wartości, przeczytaj także ten artykuł Jak budować poczucie własnej wartości w roli graficzki. A jeśli natrafiłaś też na inne krzywdzące przekonania w pracy grafika, koniecznie wpisz je w komentarzu. Wypowiadamy im wojnę!

przeczytaj podobne artykuły

jak być asertywnym w komunikacji mailowej w studio graficznym

jak być asertywnym w komunikacji z klientem w branży kreatywnej?

Wszystkie chcemy mieć dobrych klientów. Dobrych, czyli takich, którzy między innymi traktują nas jak współpracowników, a nie wyrobników. Tymczasem w dążeniu do tego celu często same podstawiamy sobie nogę: popełniamy podstawowe błędy w komunikacji. Chcesz to zmienić? Przeczytaj zbiór prostych wskazówek.

jak budowac poczucie wlasnej wartosci w roli graficzki

skalowanie biznesu graficznego – co to znaczy i jak to zrobić?

Kiedy myślisz o rozwoju swojego studio graficznego, prawdopodobnie widzisz siebie w ferworze twórczej pracy. Uwielbiasz projektowanie, mogłabyś spędzać długie godziny przy komputerze. Wszystko to mogłoby się udać, gdybyś tylko miała więcej klientów. Albo klientów, którzy chcą płacić odpowiednie stawki. Skalowanie biznesu graficznego może rozwiązać Twoje problemy.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

trzynaście − sześć =