fbpx

Czerwony alert, czyli 7 zachowań klienta, które powinny wzbudzić Twoją czujność

12 lip 2022 | selfcare, współpraca z klientem

Nie każdy klient jest pożądany, warto więc umieć wychwycić alarmujące zachowania jeszcze przed rozpoczęciem współpracy, aby uniknąć frustracji sięgającej zenitu i zapewnić sobie komfort psychiczny podczas współpracy.

Kiedy kontaktuje się z Tobą nowy klient, czujesz przyjemny dreszczyk emocji czy raczej nachodzą Cię obawy, co może dalej pójść nie tak? Powiedzmy to sobie głośno i wyraźnie – nie każdy klient jest pożądany, a już szczególnie nie ten trudny. Ale jak się przed nim ustrzec skoro nie od razu wiadomo, jak będzie się układała współpraca. Z doświadczenia wiemy jednak, że są pewne znaki ostrzegawcze i alarmujące zachowania,których zauważenie może uchronić Cię przed utratą wewnętrznego spokoju.

Komfort psychiczny jest ważny zawsze i w każdych okolicznościach, także podczas współpracy ze zleceniodawcą. Każdy stres negatywnie wpływa zarówno na Ciebie personalnie, jak i na wydajność i rezultaty Twoich działań, które przekładają się ostatecznie na zadowolenie klienta.

Dlatego zebrałyśmy 7 zachowań, które nazywamy red flags. Jeśli na etapie wstępnej rozmowy z przyszłym klientem zauważysz któreś z nich, powinna Ci się zapalić czerwona lampka. Te alarmujące zachowania to oznaki potencjalnie trudnego zlecenia i współpracy, która wysysa energię i niszczy Twoje pokłady kreatywności. Naszym zdaniem lepiej taką współpracę odpuścić. Ale abyś mogła świadomie podjąć taką decyzję, musisz najpierw te podejrzane zachowania rozpoznać.

 

Dlatego dziś serwujemy Ci opisy tych zachowań razem z kilkoma wskazówkami, jak sobie z nimi radzić. Sprawdź, jakie są red flags trudnych klientów.

Cennik usług graficznych_czerwony alert_komunikacja z klientem_ja projektuje ty patrzysz, ty projektujesz wszystko, klient projektuje, alarmujące zachowania

01

„A nie możemy tego zrobić inaczej?”

Oczywiście każdy klient ma prawo pytać o to, jak planujesz pracę lub z czego wynikają Twoje propozycje. Gorzej jeśli próbuje podważać każdy Twój ruch czy decyzję i stale wie lepiej, co powinnaś zrobić. Pamiętaj, że to Ty jesteś ekspertką i właśnie dlatego zostałaś zatrudniona. Wiesz, jak wykonać dany projekt, jak przebiega proces twórczy, masz do tego adekwatną wiedzę, umiejętności oraz doświadczenie. Klient, wybierając Ciebie, powinien zdać się na Twoje sugestie dotyczące sposobu pracy i prowadzenia projektu.

02

„To tylko malutki projekcik, zajmie Ci 5 minut”

Nie każdy musi znać się na Twoim fachu i właściwie szacować stopień trudności danego zlecenia, a co za tym idzie czas, jaki musisz poświęcić na jego wykonanie. Miej się jednak na baczności, kiedy ktoś od samego początku podkreśla, że chce Cię prosić o „drobną przysługę”, „malutki projekcik” czy „dosłownie 5 minut pracy”. Jeśli już na wstępie klient próbuje zaniżać znaczenie Twojej pracy, musisz się liczyć z tym, że na końcu będzie jej umniejszał jeszcze bardziej, najczęściej po to, aby negocjować stawki lub terminy. Jak odpowiadać na takie teksty? O asertywnej komunikacji z takim klientem pisałyśmy m.in. w tym artykule.

03

„Dlaczego znowu nie odbierasz?!”

Jest taki typ klientów, którzy uważają, że decydując się na współpracę, mają Cię na wyłączność. Kontaktują się z Tobą non-stop, wszelkimi kanałami (ten Messenger pikający w sobotę o 22:00, huh?), o każdej porze dnia i nocy. Brak natychmiastowej odpowiedzi z Twojej strony uważają za nieprofesjonalny. W skrajnych sytuacjach zaczynają straszyć najróżniejszymi konsekwencjami. Aby uniknąć tego typu nieporozumień, od początku jasno stawiaj granice, a najlepiej dokładnie ustalaj je jeszcze zanim rozpoczniesz współpracę. Wskaż klientowi już w ofercie, jakie są akceptowane kanały i godziny komunikacji z Tobą. Dodatkowo najważniejsze kwestie dotyczące zlecenia, terminów, wynagrodzeń i rozstrzygania ewentualnych sporów zawrzyj koniecznie w umowie. Wzór takiej umowy znajdziesz np. w naszym kursie Dochodowe Studio Graficzne.

04

„Nie mam czasu na czytanie ofert!”

Zdarzyło Ci się w ramach rozmowy wstępnej czy nawet w mailu opisywać klientowi dokładnie to, co znajduje się na Twojej stronie albo w ofercie? Dzwonią do Ciebie klienci, którzy nie pokusili się nawet o poszukanie informacji o zakresie usług, które świadczysz? A kiedy już podejmujesz wysiłek odpowiedzi na wszystkie pytania, w tle słyszysz, jak zajmują się czymś zupełnie innym i ignorują to, co mówisz. Jeśli trafisz na taką osobę, miej się na baczności! Klienci, którzy od początku niezbyt poważnie traktują projekt i Ciebie, mogą zachowywać się tak podczas całej współpracy, co nie ułatwi Ci pracy. Postaraj się doprowadzić do spotkania 1:1, na którym zobaczysz jak na dłoni, jakie są intencje klienta.

05

„Nie spotkał_m grafika, który by to zrobił dobrze”

Rozmowa o wcześniej realizowanych projektach to doskonała okazja dla klienta, aby poznać Twoje możliwości i podejście do pracy. To także świetny moment dla Ciebie, żeby zorientować się, jakie podejście do zleceniobiorców ma Twój zleceniodawca. Zwróć uwagę, jak opisuje przeszłe współprace, zwłaszcza z innymi grafikami. Czy docenia cudze umiejętności i doświadczenie? jak wyraża się o innych ludziach? Jeśli narzeka na wszystkich, uważa, że nikt nigdy nie podołał jego wielkiej wizji i wymaganiom, uważaj – możesz być następna.

współpraca z klientem - alarmujące zachowania - 7 oznak trudnej współpracy - Pinterest

06

„Gdzieś Ci to wysyłał_m…”

A gdzie? No właśnie, nie wiadomo, bo nawet sam klient nie pamięta, z którego kanału komunikacji skorzystał akurat tym razem. Możliwości jest dziś tak wiele, że można się czasem pogubić w korespondencji. Dlatego najlepiej jest określić na początku współpracy, z jakiego kanału komunikacji korzystacie podczas realizacji projektu. W sytuacji idealnej możesz zaprosić klienta do swojego programu do zarządzania projektami (Asana, Trello, etc). Dzięki temu unikniesz chaosu i będziesz miała łatwy dostęp do wszelkich informacji. A jeśli mimo ustaleń, klient nie wie gdzie Ci to wysłał, to też możesz mieć to gdzieś. 😉

07

„Jesteś świetna, ale nie mamy budżetu.”

Wiemy, jak trudno jest czasem oprzeć się komplementom. Szczególnie jeśli dotyczą Twojej pracy i profesjonalizmu. To wspaniałe uczucie, kiedy klient Cię docenia i chce współpracować właśnie z Tobą. Niestety bywają takie ancymony, dla których pochlebstwa są jedynie wstępem do negocjacji stawki. W takiej sytuacji nie strać z pola widzenia swoich celów budżetowych i nie poddawaj się manipulacjom. Jeśli klientowi zależy na współpracy i zna Twoje stawki, nie ma powodu, abyś rezygnowała z uczciwego zarobku. Jak kocha… to znajdzie pieniądze. 😉

Na koniec mamy jeszcze jedną radę w temacie oceny potencjalnego klienta:

Zastanów się, kim tak naprawdę jest dla Ciebie trudny klient. Jakie zachowania są absolutnie nieakceptowalne, a z jakimi jesteś w stanie sobie poradzić. Wbrew pozorom da się pracować nawet z tymi bardziej niesubordynowanymi osobami, o ile odpowiednio się do tego przygotujesz i nastawisz. Nie oznacza to jednak przekraczania własnych granic.

identyfikacja wizualna co to paleta kolorów

Pamiętaj, że każdy ma inny styl pracy, wymagania i potrzeby. To, że nie dogadujesz się z kimś idealnie, nie musi od razu skreślać go z listy Twoich potencjalnych klientów.

Miej jednak oczy i uszy szeroko otwarte, szczególnie kiedy zauważysz czerwoną flagę powiewającą nad Twoim klientem. Warto się wtedy zastanowić, czy taka współpraca nie zrujnuje Twojego samopoczucia nie tylko przy tym zleceniu, ale także na czas kolejnych realizacji.

Cheers!
Karla

W podobnych tematach

przeczytaj lub posłuchaj

jak być asertywnym w komunikacji mailowej w studio graficznym

Jak być asertywnym w komunikacji z klientem w branży kreatywnej?

jak budowac poczucie wlasnej wartosci w roli graficzki

Jak budować poczucie własnej wartości w roli graficzki?

Czy warto projektować tylko dla pieniędzy? – podcast #14

zabierz się do pracy

pobierz materiały

szkolenie z wyceny dla graficzek

Bezpłatne SZKOLENIE

Obejrzyj szkolenie i dołącz do listy biznesowej dla graficzek i webdesignerek, gdzie uczymy, jak prowadzić dochodowe studio graficzne.

Hello, Girl!

Jesteśmy Karla i Ania, czyli kreatywne duo graficzek i strategów komunikacji.

Od ponad 10 lat wspieramy kobiece biznesy i świadczymy szyte na miarę usługi projektowe. Oferujemy branding, projektujemy grafiki i strony www dla charyzmatycznych, dziewczyńskich biznesów. Wspieranie innych graficzek, naszych sióstr po fachu, to nasze oczko w głowie. Zobacz, co jeszcze możemy Ci zaoferować.

Posłuchaj podcastu dla graficzek podcast dla grafików

Kurs "Dochodowe Studio Graficzne"dochodowe studio graficzne kurs

Zobacz produkty dla graficzek produkty dla graficzek