Co to jest wizerunek strategiczny i dlaczego logo to za mało?

1 Kwi 2019 | biznes, design

grafika

Jasność. Często zwracamy na nią uwagę, kiedy dokonujemy zakupu nowego produktu, zawieramy umowę lub próbujemy dogadać się z partnerem. Zawoalowany przekaz może wpędzić nas w niezłe tarapaty. Dlatego przejrzystość i klarowność to ważne elementy marki – to na nich opiera się strategiczny wizerunek Twojej firmy, który pozwala budować autentyczny przekaz i pozyskiwać właściwych klientów, którzy słyszą dokładnie to, co chcesz im powiedzieć. Brzmi mądrze, prawda? Ale czym dokładnie jest strategiczny wizerunek i dlaczego powinno Ci zależeć na jego stworzeniu nawet wtedy, kiedy Twoje przedsięwzięcie dopiero startuje?

czym jest wizerunek strategiczny

Kiedy myślimy o wizerunku marki, bardzo często pierwszą rzeczą, jaka przychodzi nam do głowy jest logo. Koncentrujemy się na jego stworzeniu tak bardzo, że zapominamy, jaka jest faktyczna funkcja tego elementu. Logo to znak graficzny, który odzwierciedla ideę, wizję i misję marki, a zatem żeby w ogóle mogło powstać, konieczne jest określenie tych podstawowych aspektów funkcjonowania Twojej firmy, które są nadrzędne w stosunku do elementów graficznych i stanowią o istocie Twojej marki.

O strategicznym wizerunku możesz pomyśleć jak o zestawie różnych narzędzi, takich jak m.in. logo i grafika, które pozwalają wykreować odpowiedni nastrój wokół Twojej firmy, zaoferować konkretne doświadczenia Twoim klientom i wzbudzić określoną gamę uczuć i reakcji. Wizerunek strategiczny jest faktycznym nośnikiem Twojego „jak” i „dlaczego”, które gromadzą wokół Ciebie konkretną grupę odbiorców i pozwalają zwiększać zyski. Stąd zresztą dumny przydomek „strategiczny” – pozwala w zorganizowany sposób osiągać wyznaczone cele biznesowe. Zapewne się zgodzisz, że samo logo, nawet w połączeniu z kolorami i fontami nie jest w stanie tego dokonać. Przyjrzyj się poniższemu schematowi, na którym zawarłyśmy ideę strategicznego wizerunku. Czy widzisz już, o co chodzi? Grafika to tylko jeden z elementów.

grafika
01

grafika

Pierwszym narzędziem, zresztą naszym ulubionym, którego możesz użyć do komunikowania swojej marki jest grafika. Twój wizerunek graficzny w wąskim ujęciu opiera się przede wszystkim na palecie kolorów, logo oraz dobranych krojach pisma. Te wszystkie elementy powinny być spójne, niezależnie od tego, czy pojawiają się na Twojej stronie www, w materiałach reklamowych w druku czy też na grafikach społecznościowych publikowanych online. To zapewni Ci rozpoznawalność w informacyjnym szumie. Ale na tym nie koniec! Nie zapominaj też o zdjęciach wizerunkowych i szerzej patrząc – firmowych. To one w dużej mierze są nośnikiem feelingu, czyli nastroju Twojej marki. Poprzez atmosferę wykreowaną na zdjęciu, Twoją postawę i otoczenie komunikujesz odbiorcy konkretne uczucia i wartości. Sprawiasz, że odbiorca zaczyna czuć się w pewien konkretny sposób.

przykład:

Jeżeli Twoja marka jest producentem wysokogatunkowych materiałów tekstylnych do aranżacji wnętrz w stylu glam, to Twoje zdjęcia powinny oddawać właśnie ten charakter. Elegancja z nutką glamour sprawi, że Twój odbiorca niemalże poczuje na własnej skórze welurową miękkość koca spływającego po wykwintnej kanapie. Wiesz, co mamy na myśli? Posługując się obrazem jesteś w stanie wprawić swojego odbiorcę w bardzo konkretny nastrój. Nie wierzysz? Przypomnij sobie reklamę Coca-Coli, w której młodzi ludzie popijają schłodzony napój bogów z błogimi minami na twarzy, a założymy się, że pomyślisz o słonecznych wakacjach, na których już dawno nie byłaś. We’ve made our point.

Za pośrednictwem zdjęć, konkretnej palety kolorystycznej, fontu o wybranym charakterze i logo o jasnej formie uzyskujesz już pewne efekty wizerunkowe. Ale grafika to dopiero wierzchołek góry lodowej! Na co jeszcze trzeba koniecznie zwrócić uwagę?

grafika
Za pośrednictwem zdjęć, konkretnej palety kolorystycznej, fontu o wybranym charakterze i logo o jasnej formie uzyskujesz już pewne efekty wizerunkowe. Ale grafika to dopiero wierzchołek góry lodowej!
02

komunikat słowny

To najbardziej niedoceniane narzędzie strategiczne, odkąd obraz zyskał prymat w komunikacji. Faktycznie ok. 80% bodźców dociera do nas za pośrednictwem wzorku, ale kiedy już nasze oko na czymś się zatrzyma, szukamy w komunikacie głębszego znaczenia. Wtedy do akcji wkracza słowo, które nie powinno tracić czasu! Wszelkie wodolejstwo we współczesnych działaniach marketingowych jest z góry skazane na porażkę. Klarowny, zwięzły język to Twój największy sprzymierzeniec, zwłaszcza wtedy kiedy chcesz Twojemu klientowi wskazać korzyści płynące ze współpracy z Tobą. Zero konkretów = zero współpracy. Liczy się jasność i… feeling! Sposób, w jaki mówisz do swoich odbiorców, może działać na Twoją korzyść. Prawdopodobnie porozumiewasz się w języku polskim, ale nie ma dwóch osób, które mówią w ten sam sposób. W językoznawstwie ta zindywidualizowana forma języka nazywana jest idiolektem: specyficzna składania, konkretny dobór słów i rodzinne powiedzonka sprawiają, że Twój język jest unikatowy i może pomóc Ci odróżnić się od innych. Również ton wypowiedzi i formy grzecznościowe nie pozostają bez znaczenia. Dzięki nim możesz od początku jasno zakomunikować charakter swojej marki jak zrelaksowany lub oficjalny, bezpośredni lub pełen szacunku i honorów, przyjazny lub służbowy. Niezależnie od tego, jakie formy wybierzesz, pamiętaj, żeby używać ich konsekwentnie i w powtarzalny sposób. O języku w komunikacji przeczytasz więcej w tym artykule.

03

osobowość marki

Ostatnim narzędziem w Twojej skrzynce jest osobowość marki, czyli innymi słowy misja i wizja, na których budujesz swoją firmę. Sposób, w jaki coś robisz oraz powody, dla których robisz w życiu tę konkretną rzecz, są często tym, co wyróżnia Cię na rynku podobnych produktów i usług. Twoje „jak” i „dlaczego” są w dużej mierze zależne od Twojego archetypu, czyli wewnętrznej siły, która w Tobie drzemie i zestawu cech, jakie w sobie nosisz. Znając swój archetyp, masz większą świadomość tego, które cechy warto podkreślać w Twojej marce, a które tłumić. Wiesz także, jakiego typu osoby przyciągasz w sposób naturalny i jaką aurę wytwarzasz wokół siebie bez specjalnych zabiegów marketingowych. Chcesz poznać swój archetyp? Zajrzyj do quizu, który przygotowała Monika Filarowska, specjalistka od budowania strategii marki w oparciu o archetyp. 14 pytań i 14 odpowiedzi dzieli Cię od bardzo przydatnej wiedzy. Pamiętaj też, że nikt nie oferuje tego samego, co Ty w taki sam sposób, jak Ty! Nie bój się swojej indywidualności, która może Ci dać +100 punktów do budowania wizerunku. Przeczytaj o tym, jak pokazywać swoją osobowość w codziennych działaniach firmowych.  

grafika

czy to wszystko, co powinnaś wiedzieć?

Nie! Został nam ostatni element – spójrz na schemat jeszcze raz. Czy widzisz duże różowe pole, które obejmuje wszystkie wspomniane narzędzia (grafika + słowo + osobowość)? Tak jest! To właśnie Twój klient idealny! Wizerunek strategiczny ma na celu zmienienie Twojego odbiorcy w kupującego, który nie tylko zostawi u Ciebie pieniądze, ale zostanie Twoim lojalnym klientem, szerzącym dalej idee Twojej marki. Jeżeli zatem nie wiesz, kim dokładnie jest Twój wymarzony klient, którego chcesz pozyskać i włączyć do swojej społeczności, nie masz szans skutecznie wykorzystywać swoich narzędzi wizerunkowych i zbudować wizerunku strategicznego. Dlatego tak istotne jest naprawdę szczegółowe określenie profilu klienta, jego upodobań, hobby, sytuacji życiowej i problemów, z jakimi się boryka. Mając tę wiedzę, możesz kreować precyzyjne komunikaty słowno-graficzne i wytwarzać atmosferę, która odpowiednie osoby trafi prosto w serce.

Efektywność Twoich działań wizerunkowych jest bliska zeru,
a Ty wciąż nie wiesz, z czego to się bierze?

Poznaj 5 sygnałów, po których poznasz, że Twojemu biznesowi brakuje klienta idealnego.
Pobierz naszą checklistę poniżej:

kiedy już zdiagnozujesz problem, obejrzyj nasz live na temat określania profilu klienta idealnego. Kim w ogóle jest taki klient, jak go wybrać, czy trzeba decydować się na jedną konkretną grupę i na jakiej zasadzie podjąć decyzję? O tym wszystkim dowiesz się z tego wideo.

 
XOXO

Karla

grafika
cennik usług

Cennik usług na stronie www – tak czy nie?

Każdy biznes online prędzej czy później staje przed tym dylematem. To jak to w końcu jest? Czy warto umieszczać cennik usług na stronie internetowej czy nie? A jeżeli tak, to w jakiej formie będzie to najbardziej korzystne?

Jak pracować wydajnie latem

Ciągłe sięganie po telefon sprawia, że pracujesz mniej wydajnie? Bombardujące Cię powiadomienia sprawiają, że nie możesz się skupić? Dowiedz się jak pracować wydajnie i jak się zorganizować, by lepiej wykorzystywać czas pracy.

Nieszablonowe podsumowanie połowy roku 2018

Czy zdajesz sobie sprawę, że połowa roku 2018 roku już za nami? Wow! To niesamowite, jak szybko leci czas! Połowa roku to idealny moment na dokonanie analizy, przyjrzenie się temu, jak stoimy z realizacją celów oraz docenienie tego, ile już udało się zrealizować. Pobierz nasz darmowy arkusz do podsumowania półrocza.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

copyright 2019 SHABLON

NIESZABLONOWY

magazyn

Zostaw nam swój adres, a będziemy regularnie podsyłać Ci dawkę nieszablonowych inspiracji.

copyright 2019 SHABLON

NIESZABLONOWY

magazyn

Zostaw nam swój adres, a będziemy regularnie podsyłać Ci dawkę nieszablonowych inspiracji.

Pin It on Pinterest

PODZIEL SIĘ

Podoba Ci się ten artykuł? Pomóż mu dotrzeć do tych, którym może posłużyć!