Darmowe mockupy i płatne wizualizacje: gdzie je znaleźć?
Pewnie wiesz już, że samo podniesienie cen w studio graficznym to jeszcze nie sukces. Jeśli prezentacja Twoich projektów nie przystaje do cen, jakie oferujesz, to potrzebujesz to zmienić i to raz-dwa! Twoim zadaniem jest pomóc swojemu potencjalnemu klientowi dostrzec wartość pracy, jaką dostarczasz i wyobrazić sobie efekty Twoich działań w biznesie klienta. Doprowadzasz wtedy do sytuacji, w której postrzegana wartość Twojej pracy = cena, jaką widzi u Ciebie klient. I tu – całe na różowo i turkusowo – wchodzą właśnie mockupy. Twój największy sprzymierzeniec w podnoszeniu postrzeganej wartości Twoich projektów.
Pamiętaj, że dla Ciebie projekt to coś więcej niż plik wyeksportowany z obszaru roboczego. To Ty kreujesz, jesteś wizjonerką, dany koncept powstaje od początku do końca w Twojej głowie. I to naturalne, że dla Ciebie za każdym pojedynczym plikiem kryje się dużo, dużo więcej treści. Inaczej sprawa wygląda w przypadku Twojego klienta. Jeśli klient otrzymuje od Ciebie płaski plik JPG z projektem to może dla niego wyglądać po prostu zbyt… płasko! Musisz temu zaradzić i nadać swojemu projektowi efektu 3D i odrobinę fajerwerków.
Mockup
to trójwymiarowa wizualizacja, najczęściej w postaci pliku z warstwami inteligentnymi. Dzięki mockupom możesz łatwo nanieść swój projekt na różne gadżety i nośniki. Możesz na przykład przedstawić logo w postaci naszywki, nadruku czy szyldu, a makietę strony internetowej umieścić na ekranie telefonu, komputera albo tabletu. Wystarczy kilka kliknięć w pliku, aby uzyskać piękne efekty i dodać swojemu projektowi życia. Jeśli nie czujesz się na siłach, by działać samodzielnie z plikiem warstwowym (np. w Photoshopie) możesz znaleźć rozwiązania online, które stworzą mockup za Ciebie. Przykładem takiego portalu będzie Smartmockups – te mockupy możesz znać także z Canvy.
Po co stosować (niekoniecznie zawsze) darmowe mockupy:
- pozwalają klientowi wyobrazić sobie projekt w rzeczywistości i przejrzeć się w zastosowaniach projektu,
- dobrze eksponują projekt, przez co wygląda on bardziej profesjonalnie i wiarygodnie,
- podnoszą postrzeganą wartość Twojej pracy,
- tworzą opowieść, a storytelling to król dzisiejszej komunikacji.
Darmowe mockupy: zalety i wady
Żeby ułatwić Ci robotę, zebrałyśmy ponad 13 źródeł, z których korzystamy najczęściej. Znajdziesz wśród nich zarówno darmowe mockupy, które bardzo szybko pozwolą Ci przenieść Twój projekt nieco bardziej do rzeczywistości, jak i płatne wizualizacje. Dlaczego nie ograniczamy się tylko do darmowych źródeł? Ich wielką zaletą jest cena = 0 zł, ale darmowe mockupy miewają też wady.
Nie każdy darmowy mockup jest przygotowany dobrze technicznie
Zdarza się, że niektóre wizualizacje są scalone razem z tłem i cieniami, co trochę utrudnia ich użycie. Ciężko dodać do nich dodatkowe elementy. Masz więc wtedy mniejsze pole manewru i nie możesz dopasować mockupu do marki klienta.
Darmowy mockup = popularny mockup
Jeśli dana wizualizacja jest darmowa, to jest spora szansa, że jest często używana przez innych grafików. Dlatego jeśli chcesz budować oryginalne portfolio, zainwestuj w kilka dobrej jakości płatnych wizualizacji. To inwestycja, która na pewno się zwróci!
Darmowe mockupy i płatne wizualizacje – tu je znajdziesz!
- GraphicBurger – strona ta oferuje zarówno darmowe, jak i płatne mockupy w różnych kategoriach, takich jak branding, plakaty, książki i wiele innych. Mamy do niego sentyment, ponieważ było to pierwsze miejsce z mockupami, z którego korzystałyśmy w początkach swojej działalności graficznej.
- Pixeden.com – tutaj znajdziesz minimalistyczne wizualizacje premium, które sprawdzą się świetnie na przykład do zaprezentowania identyfikacji wizualnej. Mockupy są opracowane w różnorodnych stylach, więc będziesz mogła dobrać odpowiednią stylistykę do swojego projektu.
- Freepik – to źródło pewnie dobrze znasz, prawda? Poza ilustracjami i zdjęciami na Freepiku znajdziesz też mockupy, takie jak plakaty, tła, ikony, wizytówki i wiele innych. Uwaga! Niektóre pliki mogą być scalone z tłem – przekonasz się o tym dopiero jak otworzysz plik w Photoshopie.
- Creative Market – to platforma, na której projektanci mogą sprzedawać swoje prace, w tym również mockupy. Autorskie wizualizacje pomogą Ci przedstawić nawet bardzo specyficzne projekty takie jak np. opakowania produktów dla dzieci czy paletki z cieniami do makijażu. Co tydzień pojawiają się tutaj cztery darmowe produkty do pobrania, jeśli jesteś zapisana na newsletter, więc warto być na bieżąco.
- Envato Elements – na tej platformie możesz znaleźć płatne mockupy, grafiki i inne zasoby, które możesz pobierać na podstawie wykupionej subskrypcji. Pod względem charakterystyki jest to miejsce podobne do Creative Market.
- Mr Mockup – tutaj znajdziesz ciekawe rozbudowane mockupy, dzięki którym będziesz mogła zaprezentować swój projekt z różnych perspektyw. Na tym portalu możesz też zakupić tzw. scenes, czyli paczki z wyizolowanymi obiektami, dzięki którym możesz stworzyć własny mockup (scenę), urozmaicając np. nudny mockup telefonu dodatkowymi elementami. Zajrzyj też do sekcji z darmowymi materiałami do przetestowania i zapisz się na newsletter, a będziesz otrzymywać powiadomienia o bezpłatnych wizualizacjach.
Pozostałe miejsca, do których zaglądamy to:
Jak widzisz źródeł mockupów jest naprawdę sporo do wyboru. Jeśli chcesz jeszcze podbić pozytywny efekt wizualizacji, wybieraj (a nawet twórz) mockupy, na których pojawiają się elementy w estetyce samego projektu. Chcesz zaprezentować projekt identyfikacji wizualnej dla wirtualnej asystentki? Wybierz mockup z kwiatami i klawiaturą. Do wizualizacji projektu strony www dla przychodni dentystycznej dodaj kilka akcesoriów, które można spotkać u stomatologa. W ten sposób wyjściowo nudny, darmowy mockup zamieni się w unikatową prezentację projektu.
Własne mockupy jako sposób na spójność
Często otrzymujemy pytania o to, jak prezentować swoje projekty na przykład na mediach społecznościowych, by zachować spójność profilu. Kiedy każde zlecenie jest inne, a kolorystyka tworzonych projektów jest niezgodna z identyfikacją wizualną Twojej własnej marki, świetnym rozwiązaniem są własne mockupy wykonane na podstawie zdjęć brandingowych spójnych z Twoją marką. Spójrz na poniższe przykłady. Choć prezentujemy tu projekty klientek, to nadal zachowujemy punkt wspólny z naszą marką.
Bez świetnych narzędzi takich jak darmowe mockupy praca grafika byłaby o wiele bardziej skomplikowana.
Jeśli jeszcze nie korzystasz z dobrodziejstwa wizualizacji, koniecznie zacznij i zobacz, jak dzięki nim przeobrazi się Twoje portfolio! Trzymamy za Ciebie kciuki!
Cheers!
Karla
czytaj dalej
W podobnych tematach
przeczytaj i posłuchaj
3 błędy w budowaniu portfolio – Podcast DSG #07
Jak pozyskiwać zlecenia graficzne bez ciągłej obecności w mediach społecznościowych
Jak pozyskiwać klientów w biznesie graficznym – Podcast DSG #08
zabierz się do pracy
pobierz materiały
Bezpłatne SZKOLENIE
Jak wycenić pracę graficzną?
Obejrzyj szkolenie i dołącz do listy biznesowej dla graficzek i webdesignerek, gdzie uczymy, jak prowadzić dochodowe studio graficzne.
Hello, Girl!
Jesteśmy Karla i Ania, czyli kreatywne duo graficzek i strategów komunikacji.
Od ponad 10 lat wspieramy kobiece biznesy i świadczymy szyte na miarę usługi projektowe. Oferujemy branding, projektujemy grafiki i strony www dla charyzmatycznych, dziewczyńskich biznesów. Wspieranie innych graficzek, naszych sióstr po fachu, to nasze oczko w głowie. Zobacz, co jeszcze możemy Ci zaoferować.
Mailing dla graficzek to nasza perełka
Posłuchaj podcastu dla graficzek
Kurs "Dochodowe Studio Graficzne"
Zobacz produkty dla graficzek