Co przygotować do wyceny dla projektanta Twojej strony www?

Lut 12, 2018 | biznes, design

Yes! Stało się! Twój biznes urósł i powoli zaczyna przynosić zyski, na które liczyłaś. Wraz z rozwojem firmy nie dostajesz dodatkowych godzin do dyspozycji, za to mnożą się tematy, które wymagają Twojej atencji i czasu. W części obszarów może Cię wesprzeć nowozatrudniony pracownik, ale w innych bardziej optymalna okaże się technologia i automatyzacja pracy. Przychodzi moment, żeby przyjrzeć się z bliska narzędziom, jakich używasz, by zapewnić sobie oszczędność czasu i wyższą wydajność.

Jednym z obszarów, w którym spokojnie możesz postawić na technologię, jest budowanie relacji z potencjalnym klientem na Twojej stronie internetowej. Czasy, kiedy Twoje miejsce w sieci było po prostu wizytówką, już dawno minęły! Ty to wiesz i przymierzasz się do zmian w swoim biznesie. Czas wysłać zapytania i wybrać projektanta, który dźwignie ciężar Twojej zmiany i pomoże Ci odnaleźć się w nowej rzeczywistości oraz nowych narzędziach. Ale co tak naprawdę przygotować, żeby wycena strony internetowej była szyta na miarę Twojego biznesu?
Jeżeli potrzebujesz strony www, która będzie pełniła funkcję ogłoszeniowego słupa, z powodzeniem możesz przekierować klienta np. do fanpage’a Twojej firmy na Facebooku, gdzie klient znajdzie wszystkie informacje, zdjęcia, usługi i cenniki. Jeżeli jednak myślisz o swojej stronie www poważnie i chcesz, by wykonywała ona za Ciebie część pracy, podczas gdy Ty spokojnie odbierasz dziecko z przedszkola i spędzasz czas z rodziną, zacznij od fundamentalnego pytania: jaką wartość moja strona daje mojemu klientowi?

jeżeli myślisz o swojej stronie www poważnie i chcesz, by wykonywała ona za Ciebie część pracy, podczas gdy Ty spokojnie odbierasz dziecko z przedszkola i spędzasz czas z rodziną, zacznij od fundamentalnego pytania: jaką wartość moja strona daje mojemu klientowi?

01

wartość to funkcjonalność

Możliwości jest całkiem sporo. Poniżej znajdziesz tylko kilka przykładów, które pokazują, w jaki sposób warto podejść do zagadnienia tworzenia nowej witryny. Wychodząc od wartości, łatwo możemy przejść do wynikającej z niej funkcjonalności, a to pierwszy element, o którym będziesz rozmawiać z projektantem Twojej strony i od którego zależy wycena strony internetowej.
wartość funkcjonalność
chcę edukować mojego klienta długofalowo będę prowadzić blog
chcę mojemu klientowi dostarczyć rozwiązanie jednego z jego problemów będę wysyłać ebooka do pobrania po zapisie na listę
chcę oszczędzić czas mojego klienta przy umawianiu spotkania lub wizyty będę prowadzić kalendarz online z terminami spotkań lub wizyt z możliwością zapisu w 3 kliknięciach
chcę oszczędzić czas mojego klienta przy składaniu zamówienia będę prowadzić sklep z uproszczonym zakupem bez konieczności rejestracji
chcę dać mojemu klientowi poczucie bezpieczeństwa będę wyświetlać referencje od osób, z którymi współpracowałam i które potwierdzają moje kompetencje
chcę dać mojemu klientowi poczucie kontroli będę przedstawiać 2 warianty cenowe swojej oferty
chcę motywować swojego klienta
będę wysyłać maile z przydatnymi, budującymi informacjami
chcę inspirować mojego klienta będę prowadzić kalendarz interesujących wydarzeń
02

profil i potrzeby Twojego klienta

To zaledwie czubek góry lodowej o nazwie „potrzeby klienta”. Im lepiej określisz, czego tak naprawdę oczekuje od Ciebie Twój wymarzony klient, tym trafniej wskażesz funkcjonalności, które pomogą Ci go przyciągnąć i, co ważniejsze, zatrzymać na dłużej. Jeżeli nie potrafisz samodzielnie przejść od wartości do funkcjonalności, możesz przedyskutować to zagadnienie z projektantem, ale musisz mieć przygotowane informacje na temat profilu Twojego klienta idealnego i potrzeb, do których będziesz się odwoływać w swojej witrynie. Te dane będą także pomocne w określeniu stylistyki strony i doborze środków graficznych.
03

Twoje potrzeby

Strona ma przede wszystkim odpowiadać na potrzeby Twojego klienta, ale hej! Nie zapominaj również o sobie. Pomyśl, co w obsłudze Twojej www jest najtrudniejsze i zabiera Ci najwięcej czasu. Takie obszary warto usprawnić i zoptymalizować. Przykład? Dostajesz wiele zapytań o swój produkt, z których tylko mały procent kończy się sprzedażą. Uwzględnij FAQ przy swoim produkcie lub stwórz filmik odpowiadający na najczęściej zadawane pytania, a skutecznie zmniejszysz liczbę mailowych wiadomości. Inny przykład? Oferujesz kilka różnych usług i przy każdej z nich prowadzisz rozmowę z klientem w inny sposób. Zaplanuj formularz i ścieżkę mailową dla każdej z usług, a następnie zautomatyzuj swój proces. Na końcu otrzymasz klientów, którzy faktycznie są zainteresowani Twoją usługą.
04

zasoby graficzne

Kolejnym krokiem będzie zgromadzenie różnych zasobów graficznych, którymi dysponujesz na co dzień przy kreowaniu swojej marki. Będą to Twoje zdjęcia biznesowe (jeżeli jeszcze ich nie masz, to przeczytaj tutaj, dlaczego powinny być Twoją pierwszą inwestycją), wideo, brandbook Twojej marki (określenie kolorów, fontów, wersji znaku), ilustracje lub wcześniej zakupione zdjęcia stockowe. Tak, tak, zdjęcia stockowe z Twojego repozytorium mogą okazać się bardzo przydatne. Na pewno słyszałaś, że obecnie odchodzimy od drętwych, stockowych kreacji, ale nikt nie powiedział, że porzucamy stocki w ogóle (inaczej Fotolia, iStock i masa im podobnych gigantów już by w kącie płakała z bezradności). Przy tworzeniu nowej strony internetowej często proponujemy grafiki będące artystyczną wizją zdjęcia stockowego. Po dodaniu autorskich elementów nie widzimy już oryginału, ale element całości strony. Umiejętnie wykorzystane zdjęcie stockowe może zdecydowanie działać na Twoją korzyść.
05

treści na stronę

„Ale jak to? Mam mieć już przygotowaną całą treść na stronę?” Ręka do góry, która z Was wypowiedziała kiedykolwiek to zdanie do projektanta www. 😉 My słyszymy je bardzo często i nasza odpowiedź pozostaje niezmiennie taka sama: nie całość, ale zarys całości tak. Czemu to służy? W pierwszej kolejności Twojemu biznesowi. Często wyceniając stronę, nie myślisz o tym, jak strona będzie faktycznie funkcjonowała i jak będzie przeglądana przez Twoich klientów. W efekcie kiedy przychodzi czas przekazania treści na stronę, piszesz albo bardzo mało (co niekorzystnie wpływa między innymi na SEO) albo zdecydowanie za dużo (co skutecznie zwiększa Twój bounce rate). Przyciągający i angażujący copywriting to ogromne zagadnienie, nie ma co do tego wątpliwości. Tworząc zarys całości treści, zorientujesz się, czy potrzebujesz pomocy copywritera i ewentualnie uwzględnisz tę inwestycję w firmowym budżecie. Wycena strony internetowej to tylko jeden z Twoich kosztów. Sprawdzisz także, ile tak naprawdę masz do przekazania swojemu klientowi i czy faktycznie w Twojej treści jest wartość. Jeżeli okaże się, że doświadczenie przeglądania Twojej strony niewiele wnosi w życie Twojego klienta, warto wrócić do punktu pierwszego i przekopać się ponownie przed podstawy.

kiedy przychodzi czas przekazania treści na stronę, piszesz albo bardzo mało (co niekorzystnie wpływa między innymi na SEO) albo zdecydowanie za dużo (co skutecznie zwiększa Twój bounce rate). Tworząc zarys całości treści, zorientujesz się, czy potrzebujesz pomocy copywritera i sprawdzisz, czy faktycznie w Twojej treści jest wartość dla Twojego wymarzonego klienta.

06

moodboard

Ostatnim elementem, który możesz przygotować, jest tablica inspiracji do projektu. Jest ona szczególnie przydatna, jeżeli do tej pory styl Twojej marki był niewyraźny lub też opierałaś się wizerunkowo jedynie na logo. Uprzednio przygotowany moodboard będzie przedmiotem dyskusji z projektantem, który spojrzy na niego przez pryzmat przedstawionych przez Ciebie informacji o profilu Twojego klienta idealnego i jego potrzebach. Pracując z naszymi klientkami, widzimy, jak ważne jest wspólne opracowanie tablicy inspiracji. To moment, w którym technikalia schodzą na drugi plan, a Ty możesz sobie całkiem precyzyjnie wyobrazić, jaki będzie efekt końcowy. Nasze klientki wyzbywają się wtedy także poczucia niepewności i chęci ciągłej zmiany i ulepszania moodboardu. Przekonują się bowiem, że nowa szata graficzna będzie dopasowana do strategii marki i nowych celów biznesowych. W efekcie będzie to trwałe rozwiązanie, a designu strony nie będzie trzeba zmieniać z nadejściem co i rusz nowej mody w grafice.

Chcesz dobrze przygotować się do wyceny prac nad swoją stroną internetową? Spotkaj się z nami na bezpłatnej konsultacji, a zastanowimy się wspólnie nad Twoją obecną stroną i przeanalizujemy jej mocne i słabsze aspekty. Pomożemy Ci określić kierunek zmian na lepsze (i bardziej wydajne) i wycena strony internetowej nie będzie spędzała Ci snu z powiek.
 

Karla

narzędzia biznesowe

5 ulubionych narzędzi do prowadzenia biznesu online

  Prowadzenie biznesu online to nie lada wyzwanie! Jeśli jesteś jednocześnie dyrektorem zarządzającym, specem od marketingu i reklamy, dyrektorem...
projektowanie stron internetowych

Co przygotować do wyceny dla projektanta Twojej strony www?

Czasy, kiedy Twoje miejsce w sieci było po prostu wizytówką, już dawno minęły! Czas wysłać zapytania i wybrać projektanta, który dźwignie ciężar Twojej zmiany. Ale co tak naprawdę przygotować, żeby wycena strony internetowej była rzetelna i szyta na miarę?

case study: Co pies na to?

zastanawiasz się, po co tak naprawdę jest Ci potrzebny strategiczny wizerunek i oprawa graficzna Twojej marki? Nie widzisz sensu inwestowania w coś,...

Skuteczny landing page w 6 krokach

Jeśli prowadzisz biznes online, prędzej czy później zainteresuje Cię temat stron lądowania. Niezależne od tego, czy dopiero startujesz z nowym...

Czy to koniec ery scandi? Nowe trendy w designie

Scrollowanie Instagrama od dłuższego już czasu przypomina przechadzanie się po skandynawskich wnętrzach, wybieranie stonowanych dodatków do przestrzeni biurowej i zaglądanie do klasycznej szafy złożonej z beży, brązów. Powoli przestajemy odróżniać te kompozycje, a przedstawiany na nich świat zdaje nam się być wyidealizowany. Dlatego rok 2018 wieści koniec ery wszechobecnego stylu skandynawskiego i nowe trendy w designie.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

copyright 2018 SHABLON

Pin It on Pinterest

PODZIEL SIĘ

Podoba Ci się ten artykuł? Pomóż mu dotrzeć do tych, którym może posłużyć!