Cennik usług na stronie www – tak czy nie?

22 Kwi 2018 | biznes, design

skuteczny landing page

każdy biznes online prędzej czy później staje przed tym dylematem. To jak to w końcu jest? Czy warto umieszczać cennik usług na stronie internetowej czy nie? A jeżeli tak, to w jakiej formie będzie to najbardziej korzystne? 

jeżeli kiedykolwiek miałaś ten problem, dzisiejsza porcja wiedzy jest właśnie dla Ciebie!

Wiele osób nie umieszcza cen na swojej witrynie, bo boi się, że odstraszą one potencjalnego klienta. Inna obawa jest taka, że klienci będą dążyć do obniżania stawki i prosić o cenę specjalną, niższą od tej przedstawionej w cenniku. Popularnym rozwiązaniem jest także umieszczenie w zakładce „Cennik” informacji „Ceny są ustalane indywidualnie, gdyż każde zlecenie jest inne”, która w kulturalny sposób pozwala przemilczeć kwestie finansowe. Rozpoznajesz w którejś z tych postaw siebie samą? Jak to w końcu jest z tym budżetem i czy warto zamieszczać informacje o finansowych aspektach współpracy na swojej stronie www?

Prawda jest taka, że tworząc kolejne odsłony naszej strony internetowej same kilkukrotnie zadawałyśmy sobie to pytanie. Na przestrzeni ostatnich 5 lat zmieniło się nasze podejście nie tylko do samego pokazywania cen, ale także do wysokości cen naszych usług. Większość z nas, startując ze swoim biznesem, ma naturalną skłonność do zaniżania swoich stawek. Nie wiemy, ile warta jest nasza praca i nie potrafimy wycenić swoich usług, co często sprawia, że na koniec miesiąca ledwo wiążemy koniec z końcem. Jeżeli właśnie Ciebie dotyka ten problem, a dodatkowo pracujesz w biznesie kreatywnym (jak np. fotografia, rękodzieło, projektowanie wnętrz, florystyka, itp.) sięgnij po kurs Jacka Kłosińskiego. Dzięki jego wskazówkom przestaniesz czuć się niezręcznie w rozmowach o Twoim wynagrodzeniu i zaczniesz bez skrępowania mówić, ile chcesz zarabiać.

Dlaczego jest to takie ważne?

Ponieważ to właśnie nieśmiałe nastawienie do pieniędzy utrudnia Ci podjęcie decyzji o publikacji cen na Twojej stronie. Boisz się, że Twoja stawka odstraszy klienta? Obawiasz się negocjowania swoich cen? Nie chcesz sprawiać wrażenia osoby pazernej? Każda z tych postaw ma źródło w Twojej niepewności. Znając wartość swojej pracy, możesz zacząć zastanawiać się nie czy, ale jak pokazać Twojemu klientowi aspekty finansowe Waszej współpracy w sposób, który przyniesie Ci same korzyści.
Jeżeli stajesz przed decyzją odnośnie publikacji swoich stawek, musisz zadać sobie dwa podstawowe pytania:
  • czy Twoja decyzja wypływa z chęci podniesienia cen?
  • czy Twój obecny klient, to Twój wymarzony klient, który będzie skłonny zapłacić Twoje stawki?
Jeżeli odpowiesz twierdząco tylko na pierwsze pytanie, Twoja decyzja nie będzie dotyczyła tylko i wyłącznie publikacji cen, ale również zmiany klienta docelowego i wizerunku marki. Jasny komunikat na temat budżetu pomoże Ci w skutecznym „odsianiu” klientów, którzy chcieliby z Tobą współpracować, ale nie mają odpowiednich środków, od tych, którzy chętnie zostawią u Ciebie kwotę satysfakcjonującą obydwie strony. Ale pamiętaj, że sam cennik to tylko część sukcesu! Podnosząc stawki i idąc w stronę usługi premium, musisz zastanowić się nad wytworzeniem aury usługi VIP, której cena będzie odpowiadała korzyściom oferowanym klientowi. Działa tutaj zasada, według której mocno przestrzelona cena przy średniej jakości produkcie jest równie podejrzana, co niska cena przy produkcie wybitnym.

filtrowanie zainteresowanych

Warto pamiętać, że nie wszystkie osoby trafiające na Twoją stronę zostaną Twoimi klientami. Twoi odbiorcy to znacznie większy zbiór, którego mniejszym podzbiorem będą Twoi klienci idealni. I to do tej mniejszej grupy kierujesz swoją ofertę i swój cennik usług. W praktyce oznacza to, że publikując swoje stawki na stronie www, ograniczasz liczbę osób zainteresowanych Twoją usługą i trafiasz tylko do tych, z którymi współpraca będzie dla Ciebie w pełni satysfakcjonująca, zarówno pod względem finansowym, jak i profesjonalnym. Takie podejście działa bardzo dobrze nie tylko przy wysokich stawkach. Jeżeli masz mniejsze doświadczenie i czujesz, że Twoja niewygórowana cena faktycznie odpowiada Twojej ofercie, to Twoja stawka prawdopodobnie odsieje klientów VIP, których oczekiwania mogłyby Cię przerosnąć i przysporzyć więcej stresu niż pożytku. Warto stawiać sobie poprzeczkę coraz wyżej, ale bądźmy szczere – żadna z nas nie lubi biegać w popłochu i kulić się przed klientem, któremu obiecane zostały złote góry.
skuteczny landing page

w praktyce oznacza to, że publikując swoje stawki na stronie www, ograniczasz liczbę osób zainteresowanych Twoją usługą i trafiasz tylko do tych, z którymi współpraca będzie dla Ciebie w pełni satysfakcjonująca, zarówno pod względem finansowym, jak i profesjonalnym.

OK, masz swój cennik usług, pokazujesz go odbiorcom. A co jeśli ktoś będzie mocno negocjował? W takim przypadku warto ustalić sobie minimalny pułap, którego przekroczenie wyklucza współpracę. Najtwardsi negocjatorzy, którzy dążą do obniżenia stawki z cennika za wszelką cenę, mają zazwyczaj największe i nieadekwatne do budżetu wymagania i najprawdopodobniej wcale nie są Twoim klientem idealnym. Jeżeli miałaś do czynienia z takim klientem, to girl, oh, girl! Wiesz co mam na myśli. Taka współpraca po prostu nie może się udać. Jeżeli nie widzisz dla siebie pozafinansowych korzyści we współpracy z taką osobą, odpuść, zanim zjedzą Cię nerwy. Chociaż nie… nawet jeżeli widzisz inne korzyści – odpuść anyway. Przez wzgląd na swoje zdrowie i spokój ducha.
Kiedy masz już określone swoje stawki i wiesz, że chcesz dać swoim odbiorcom znać, czego mogą się spodziewać, podaj im swoje ceny w lekki i przyjemny sposób. Twój cennik usług możesz zaprezentować w jednej z poniższych form:
01

stosując strategię „startujemy od…{Twoja cena}” 

Dzięki takiemu przedstawieniu cen ograniczysz liczbę zapytań bez przyszłości, a jednocześnie nie zamkniesz się w cenie widełkowej, którą ciężko później rozszerzyć. Pamiętaj, żeby cena, którą podajesz nie była Twoim pułapem minimalnym, o którym wspominałam przy negocjacjach. Zachowaj bezpieczny margines, który ustawi Cię w dobrej pozycji przy kliencie negocjacyjnym.
02

pokazując średni koszt usługi

To bezpieczne rozwiązanie, w którym bazujesz na swoim doświadczeniu. Nie musisz nic szacować. Użyj swoich danych sprzedażowych i zobacz, jaką średnią cenę proponowałaś swoim klientom. Takie rozwiązanie również ograniczy liczbę zapytań, z których nic nie wyniknie, a Twoi klienci będą mieli bardziej precyzyjny komunikat, do którego łatwo będą mogli się odnieść.

03

prosząc potencjalnego klienta o podanie budżetu, jakim dysponuje

Możesz to zrobić np. w formularzu kontaktowym, dodając odpowiednią rubrykę w formie rozwijanej listy z proponowanymi widełkami lub w formie pola tekstowego do wypełnienia. Choć nie jest to bezpośrednie przekazanie informacji o Twoich stawkach, to pokazuje klientowi, że budżet ma znaczenie i jest pewna granica, która wyklucza współpracę. Dzięki tej formie sygnalizowania zagadnień finansowych zyskujesz również możliwość lepszego dopasowania oferty do zapytania: nie oferujemy kupna domu komuś, kto ma budżet na wynajem kawalerki, ale jako agent nieruchomości możemy zaproponować jedno i drugie, zachowując satysfakcję z pracy. Miej jednak świadomość, że ta strategia jest trudniejsza do wyegzekwowania: każdy chciałby mieć dom w cenie wynajmu kawalerki. Ponadto opierając się tylko na tym rozwiązaniu, nadal możesz otrzymywać nierokujące zapytania i tracić cenny czas. Dlatego warto połączyć dwie strategie i dodać do nich szczyptę…

…edukacji klienta!

To często pomijany aspekt, który sprawia, że na Twoim rynku klienci często kierują się jedynie ceną przy wyborze osoby do współpracy. Twoim zadaniem jest pokazanie klientowi, że Twoja usługa to nie jest PO PROSTU robienie zdjęć, to nie jest PO PROSTU układanie kwiatów, to nie jest PO PROSTU dawanie psychologicznego wsparcia rodem z poradników. Za Twoją usługą stoi doświadczenie, umiejętności, czas i zaangażowanie. Pamiętaj, że to wszystko sprawia, że jesteś warta swojej ceny!

A Ty, Dziewczyno? Który sposób wybierasz? Daj mi znać w komentarzu!

XOXO

Karla

Skuteczny landing page w 6 krokach

  Jeśli prowadzisz biznes online, prędzej czy później zainteresuje Cię temat stron lądowania. Niezależne od tego, czy dopiero startujesz z nowym...

Jak pracować wydajnie latem

Ciągłe sięganie po telefon sprawia, że pracujesz mniej wydajnie? Bombardujące Cię powiadomienia sprawiają, że nie możesz się skupić? Dowiedz się jak pracować wydajnie i jak się zorganizować, by lepiej wykorzystywać czas pracy.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

copyright 2018 SHABLON

NIESZABLONOWY

magazyn

Zostaw nam swój adres, a będziemy regularnie podsyłać Ci dawkę nieszablonowych inspiracji.

copyright 2018 SHABLON

NIESZABLONOWY

magazyn

Zostaw nam swój adres, a będziemy regularnie podsyłać Ci dawkę nieszablonowych inspiracji.

nieszablonowe wieści

Podoba Ci się to, co czytasz? Chcesz regularnie poszerzać swoją wiedzę z zakresu strategicznego wizerunku? Zapisz się na naszą listę, a co tydzień otrzymasz świeżą porcję graficznych i biznesowych dobroci!






Za chwilkę otrzymasz link do potwierdzenia zapisu. Jesteśmy w kontakcie, Dziewczyno!

Pin It on Pinterest

PODZIEL SIĘ

Podoba Ci się ten artykuł? Pomóż mu dotrzeć do tych, którym może posłużyć!